• Jessica och Daniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

• Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??
  • Superstarfia

Rufsas skrev 2010-05-07 14:39:31 följande:
    Varför inte? Jämställdhet när den är som bäst tycker jag

Haha, nej som sagt.. mina föräldrar skulle aldrig gå med på det... ;)

• Rufsas
    Superstarfia skrev 2010-05-07 14:40:37 följande:
      Haha, nej som sagt.. mina föräldrar skulle aldrig gå med på det... ;)
    Kasta tärning? Lotteri när det är som bäst.
  • Superstarfia

Rufsas skrev 2010-05-07 14:41:54 följande:
    Kasta tärning? Lotteri när det är som bäst.

Det lutar nog åt nått sånt.. alternativt får jag ha min låt ut och hans in, eller tvärt om..

• mrsJR
    Rufsas skrev 2010-05-07 14:26:47 följande:
    Jag har frågat min sambo (eftersom det inte spelar någon roll för mig) och han ville gå in först. Även när man är jämställd upplever jag så otroligt många påhopp här på BT bara för att man inte ska gå in ihop. Det innebär inte automatiskt att man "överlämnas" av en förälder. Nu menar inte jag specifikt dig Påfågeln så jag hoppas inte att du tar illa upp. Tycker bara att det är synd att det är så många som är trångsynta. Allt är inte svart eller vitt. Vill även poängtera att vi INTE gifter oss kyrkligt.
    Som Superstarfia säger så får ni göra precis om ni vill om ni gifter er borgerligt, det är det som är hela min poäng. 

Nu handlade dock trådstarten om vad det var för fel på att pappan överlämnar sin dotter vid altaret och man får förutsätta att det som då menades var ett kyrkligt bröllop och att det därför främst är det som diskussionen handlat om.  

Är väl inte konstigt att det här väcker känslor, är ett ganska viktigt ställningstagande tycker jag. Vi som gillar kyrkan och det den står för är såklart rädda om våra traditioner, vi vill inte att hollywoodinspirerade brudar ska förstöra den fina sed vi har eller att människor som inte bryr sig det minsta om Gud ska urholka något som betyder mycket för oss. 

• mrsJR
    Superstarfia skrev 2010-05-07 14:43:09 följande:
      Det lutar nog åt nått sånt.. alternativt får jag ha min låt ut och hans in, eller tvärt om..

Att lotta låter väl som en bra deal, eller om ni hittar ett tredje alternativ som ni båda kan gå med på.
  • Houdini

Ni hänvisar till att Viktoria vill att pappa ska överlämna henne, tror ni på allt tidningarna skriver?
    Med tanke på att kungafamiljen är troende och att Viktoria måste bekänna sig till hmm n u kommer jag ju inte på vad det heter.
    Tror ni verkligen att hon skulle kräva en sån sak då?

MrsJR du skriver precis vad jag försökte säga i början på tråden

• mrsJR

Tror att det står att de måste bekänna sig till den rena lutherska läran om jag inte minns fel.  

• Duchess
    mrsJR skrev 2010-05-07 14:05:47 följande:
    Jobbigt när man blir missuppfattad.  Jag är inte emot brudöverlämningar överlag, det är ett fritt land. Jag är däremot emot brudöverlämningar i Svenska kyrkan. 

Jag har ett tips!

www.facebook.com/group.php

• mrsJR
    Duchess skrev 2010-05-07 15:31:22 följande:
    Jag har ett tips! www.facebook.com/group.php  
    Kikade in där, såg att vår vigselprästs man var medlem. Ska också gå med, även fast jag är republikan. 
  • Duchess
    mrsJR skrev 2010-05-07 15:41:51 följande:
    Kikade in där, såg att vår vigselprästs man var medlem. Ska också gå med, även fast jag är republikan. 
    Man behöver ju inte vara republikan för att tycka att Vickan och Daniel ska gå in i kyrkan tillsammans. Deras vigsel är en viktig symbolisk fråga ur många synvinklar. 
Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??