Vad är det för fel med brudöverföring??
Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???
Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???
Oj, vilken tråkig inställning du har.Lite synd alltså. Kan du och ni andra som är så emot detta inte bara fatta att vissa vill gå in med sin pappa? Vi som vill det klagar ju inte precis på att ni vill gå in med er blivande.
Är det verkligen något som ni vill lägga tid och kraft på?
Visst, detta är ett forum där man ska diskutera saker. Men just denna diskutionen leder ju ingenstans. Det kommer ju vara så att vissa tycker på ett sätt och vissa på ett annat.
Jag bara tycker det är så tråkigt att så många har så tråkig ton i sina inlägg när det handlar om det.
Nej, de är inget man bara kan acceptera. Sverige ska vara så jävla jämställt, men när de kommer till bröllop ska man gå tillbaka flera hundra år, om inte tusen år och bli en ägodel som pappan ger vidare till en annan man, för att kvinnan inter var myndig.. Är det jämställt ur ett feministiskt perspektiv?
Att sen vårt kungahus, som enligt dem värnar om de svenska traditionerna tycker det är OK att Vickan överlämnas av sin pappa gör bara det ännu mer konstigt... för vart finns den svenska traditionen i det här??
Båda vi ska gå in till varsin egenvald Stevie Wonder-låt. Förstår inte riktigt andra påhopp jag fått här i tråden. Kan väl inte bli mer jämlikt än så? Båda får "sin" uppmärksamhet och så vidare. Vi är lite individualistiska till viss del så det passar oss perfekt.
Och jag håller med Pärlis - lite pampigt/speciellt ska det väl vara? Annars kan man ju strunta i det. Man får faktiskt tänka liiiite på alla som kommit dit för att se vår vigsel. Därmed INTE sagt att man enbart ska tänka på sig själv.
Tycker den här idén om att man ska lämna så lite avtryck som möjligt och rädslan för att sticka ut är ganska tragisk i Sverige. Jag har själv inga problem med att säga att jag tänker vara snyggast på hela vårt bröllop och jag vill ha ALL uppmärksamhet jag kan få. Naturligtvis vill jag att min blivande ska få lika mycket uppmärkamhet. De som inte vågar säga hur de känner av rädsla att sticka ut är de jag ser om 30 år stå bakom gardinen och muttra "jaha ja, nu har grannen ny bil minsann". But that's just me.
Egentligen blir jag mest arg på kyrkan som tillåter detta, skulle de stå upp lite mer för sina värderingar skulle den här diskussionen inte ens förekomma.
De är ju de stackars prästerna som blivit ihjältuggade av bridezillas som blivit tvugna att gå med på detta, å så har en brud sagt att jag fick då ska du också få.. å så rullar det på. Nej Kyrkan måste sätta ner foten och säga NEJ!!
Det är helt ok att göra de i stadshuset framför kommunalrådet men INTE i kyrkan.. de känns för mig som att man använde kurkan som en kuliss, för att det ska vara så. man gifter sig i kyrkan men vill inte ha med gud eller de andra som kyrkan står för..
Ogillar också när folk använder kyrkan som en "fin" plats utan hänsyn till vad det är. Tror det var häromdagen jag såg en tråd här på BT som frågade om man kunde ha borgerlig vigsel i kyrkan, då undrar man verkligen hur folk tänker.
Jobbigt när man blir missuppfattad. Jag är inte emot brudöverlämningar överlag, det är ett fritt land. Jag är däremot emot brudöverlämningar i Svenska kyrkan.
För det första så tycker jag att alla får göra precis som de vill.
Men om du ska ha min åsikt så skulle jag aldrig göra något annat än att gå in i kyrkan med min blivande man. Alla bröllop jag har varit på har brudparet gått in tillsammans. Bara på amerikans film det är brudöverlämning, männen ska gå ner på knä med en enorm diamant ring osv osv...
Jag är 100% för jämställdhet mellan könen och detta gäller bröllopet också. Jag planerar inget ensam utan vi är två som ska gifta oss och två som bestämmer allt tillsammans. Jag gillar inte symbolen som brudöverlämning ger, och är ganska besviken på att de väljer brudöverlämning vid kronprinssesbröllopet.
Men som sagt, alla gör som de vill. Det viktigaste är att man är lycklig med den som man gifter sig med.. hur det går till är mindre viktigt.