• Jessica och Daniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

• Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??
  • Jessica och Daniel

mrsJR skrev 2010-05-07 14:48:31 följande:
    Som Superstarfia säger så får ni göra precis om ni vill om ni gifter er borgerligt, det är det som är hela min poäng.  Nu handlade dock trådstarten om vad det var för fel på att pappan överlämnar sin dotter vid altaret och man får förutsätta att det som då menades var ett kyrkligt bröllop och att det därför främst är det som diskussionen handlat om.   Är väl inte konstigt att det här väcker känslor, är ett ganska viktigt ställningstagande tycker jag. Vi som gillar kyrkan och det den står för är såklart rädda om våra traditioner, vi vill inte att hollywoodinspirerade brudar ska förstöra den fina sed vi har eller att människor som inte bryr sig det minsta om Gud ska urholka något som betyder mycket för oss.   

Haha.. måste bara få utmärka ironin i detta... Vi vill såklart rädda våra traditioner, vi vill inte att hollywoodinspirerade brudar ska förstöra.... Säger hon som kallar sig MRS JR.... Den va snygg!

• Duchess
    Pärlis skrev 2010-05-07 16:22:36 följande:
      Jag är ingen ägodel och min pappa ger inte mig vidare till någon annan. Jag hittade min sambo alldeles själv. Jag tror inte att någon vars pappa följer en fram till altaret ser det så som du skriver.Han följer mig fram till min blivande make som ett stöd på vår stora dag.
    Jag tror inte heller att du är en ägodel, vilket gör det ännu märkligare att du vill ha en symbolisk handling i din vigsel som beskriver just det.
  • Pärlis

Superstarfia skrev 2010-05-07 16:24:02 följande:
      Nej, men det ÄR vad den seden står för.. och vill du ha det så är det helt ok. men INTE i svenska kyrkan!

Jo, det är ok i den kyrkan jag ska gifta mig i. =)

• Superstarfia

Jessica och Daniel skrev 2010-05-07 16:26:24 följande:
      Haha.. måste bara få utmärka ironin i detta... Vi vill såklart rädda våra traditioner, vi vill inte att hollywoodinspirerade brudar ska förstöra.... Säger hon som kallar sig MRS JR.... Den va snygg!

och? vad har det med brudöverlämmning att göra? för att hon har tagit ett nick som är engelskt?

• Superstarfia

Pärlis skrev 2010-05-07 16:28:10 följande:
      Jo, det är ok i den kyrkan jag ska gifta mig i. =)

Grattis till det.. vilket jag och många med mig tycker är fel.. Men du använder dig av en sed där du blir ett objekt, eller rättare sagt en ägodel.. och inte den självständiga kvinna som du är.. men är de så du vill ha det så fine, men kom inte att påstå att det du vill göra inte betyder just det jag tidigare beskrivit..

• Jessica och Daniel

Aleta skrev 2010-05-07 16:17:06 följande:
      Om jag ska låta bli att vara politisk korrekt och skriva vad jag faktiskt tycker så är det att bruden vill ha allt fokus på bara sig och att det är ganska larvigt. Det är vad jag tycker när det gäller att gå in ensam, men det är bara en åsikt.   Just själva överlämningen av en kvinna från en man till en annan är en tydlig symbolik som inte kan misstolkas. Om det var så att mannen i 50% av fallen lämnades över av sin mor till en väntande brud skulle jag inte säga ett smack. Jag skulle inte heller säga något om det inte var så att större delen av den kvinnliga befolkningen på jorden lever under tvång och inte får väja vem man gifter sig med. Till och med i Sverige tvingas ca 70000 ungdomar in i äktenskap. Ja, de har invandrarbakgrund, desto större anledning att visa upp våra jämlika traditioner tycker jag. En annan sak är att just svenska kyrkan är emot brudöverlämning och därför kan man välja ett annat trossamfund eller borgerlig vigsel om man absolut ska bli överlämnad. Respektera andras tro precis som man skulle göra med vilken annan kyrka eller moské som helst. Sedan är jag dessutom övertygad att om detta blir jättevanligt så påverkar det våra döttrar och deras döttrar i framtiden för att vi inför symboliska handlingar som är tydligt kvinnoförnedrande.

Men alltså vad alla andra länder har för seder hit o dit bryr jag mig inte ett smack om, utan jag ville att min pappa skulle föra mig fram för att jag inte trivs med att gå själv plus att jag tyckte det va en fin gest.. Vad alla utlänningar har för olika sätt skiter jag högaktningsfullt i ... Vi lever väl i sverige och då rättar vi oss efter våra traditioner som jag nu i efter hand inte kände till 100%

Lägg ner religionsfrågan.. Bor man i sverige så beter man sig som en svensk...

Och ojj va mkt påhopp jag lär få nu.. Men någon måste ju säga det!

• Pärlis

Superstarfia skrev 2010-05-07 16:30:16 följande:
      Grattis till det.. vilket jag och många med mig tycker är fel.. Men du använder dig av en sed där du blir ett objekt, eller rättare sagt en ägodel.. och inte den självständiga kvinna som du är.. men är de så du vill ha det så fine, men kom inte att påstå att det du vill göra inte betyder just det jag tidigare beskrivit..

Tack =) Jag bryr mig ju jättemycket om vad du och andra tråkisar tycker =P
    För MIG betyder det inte det du beskriver...förstå det nångång!

• mrsJR
    Pärlis skrev 2010-05-07 16:19:43 följande:
      Jag får faktiskt gärna gå in med min pappa fastän jag har bröllopet i kyrkan. Vem har sagt att jag inte respekterar kyrkan? Jag har inte tjatat och gnällt mig till att få låta pappa följa mig. Prästen frågade hur vi ville gå in. Jag sa att jag gärna vill att pappa ska följa mig. Och då sa han att det var absolut okej, att vi själva fick välja.Så du kan ju inte hålla på med det här att man inte respekterar kyrkan och bla bla bla. Har prästen sagt att det är ok så är det ju ok.
    Att enskilda präster säger ja behöver inte betyder att kyrkan i sin helhet tycker det är ok. Jag tror att många präster säger ja för att det inte finns någon tydlig policy från kyrkan centralt som de kan luta sig mot. Det är först på senare år som denna trend tagit fart och därför har man helt enkelt inte hunnit utarbeta några tydliga riktlinjer för hur man ska hantera denna fråga, i stället har man lagt allt ansvar på enskilda präster. 

Så här står det på svenska kyrkans hemsida, jag tycker det säger ganska mycket om vart kyrkan står i den här frågan. Särskilt sista raden:

Olika traditioner

I Sverige påverkas vi av inte minst amerikansk kultur. Detta slår igenom även i många brudpars önskemål om sitt bröllop. En vanlig fråga är om bruden kan låta sig ledas fram till altaret av sin pappa.

Det finns inget i Svenska kyrkan som förbjuder den seden, men det kan vara värt att fundera över symboliken i handlingen.

Ursprungligen handlar det om att ansvaret för kvinnan lämnas över från fadern till mannen och härstammar från tiden då kvinnor inte var myndiga. En del präster kan av den anledningen komma att neka till att bruden leds av sin far fram till altaret.

I Sverige är det tradition att brudparet går fram tillsammans, som en symbol för att kvinnan själv väljer sin man och mannen själv väljer sin kvinna och att de frivilligt och jämställda vandrar till vigseln.

Att reflektera över symboliken i de olika delarna i av ceremonin är också ett sätt att bli mera närvarande i vigseln

(http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=402972&ptid=0)

• Aleta
    bobods skrev 2010-05-07 16:20:06 följande:
    Well said, Aleta. 
    Tack.
  • Superstarfia

Jessica och Daniel skrev 2010-05-07 16:33:05 följande:
      Men alltså vad alla andra länder har för seder hit o dit bryr jag mig inte ett smack om, utan jag ville att min pappa skulle föra mig fram för att jag inte trivs med att gå själv plus att jag tyckte det va en fin gest.. Vad alla utlänningar har för olika sätt skiter jag högaktningsfullt i ... Vi lever väl i sverige och då rättar vi oss efter våra traditioner som jag nu i efter hand inte kände till 100%Lägg ner religionsfrågan.. Bor man i sverige så beter man sig som en svensk...Och ojj va mkt påhopp jag lär få nu.. Men någon måste ju säga det!

Så då är frågan? kommer du rätta dig efter svenska kyrkans traditioner eller vara en bridezilla som tuggar prästen i småbitar tills han säger ok om han inte gillar idén?

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??