Vad är det för fel med brudöverföring??
Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???
Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???
Haha.. måste bara få utmärka ironin i detta... Vi vill såklart rädda våra traditioner, vi vill inte att hollywoodinspirerade brudar ska förstöra.... Säger hon som kallar sig MRS JR.... Den va snygg!
Jo, det är ok i den kyrkan jag ska gifta mig i. =)
och? vad har det med brudöverlämmning att göra? för att hon har tagit ett nick som är engelskt?
Grattis till det.. vilket jag och många med mig tycker är fel.. Men du använder dig av en sed där du blir ett objekt, eller rättare sagt en ägodel.. och inte den självständiga kvinna som du är.. men är de så du vill ha det så fine, men kom inte att påstå att det du vill göra inte betyder just det jag tidigare beskrivit..
Men alltså vad alla andra länder har för seder hit o dit bryr jag mig inte ett smack om, utan jag ville att min pappa skulle föra mig fram för att jag inte trivs med att gå själv plus att jag tyckte det va en fin gest.. Vad alla utlänningar har för olika sätt skiter jag högaktningsfullt i ... Vi lever väl i sverige och då rättar vi oss efter våra traditioner som jag nu i efter hand inte kände till 100%
Lägg ner religionsfrågan.. Bor man i sverige så beter man sig som en svensk...
Och ojj va mkt påhopp jag lär få nu.. Men någon måste ju säga det!
Tack =) Jag bryr mig ju jättemycket om vad du och andra tråkisar tycker =P
För MIG betyder det inte det du beskriver...förstå det nångång!
Så här står det på svenska kyrkans hemsida, jag tycker det säger ganska mycket om vart kyrkan står i den här frågan. Särskilt sista raden:
Olika traditioner
I Sverige påverkas vi av inte minst amerikansk kultur. Detta slår igenom även i många brudpars önskemål om sitt bröllop. En vanlig fråga är om bruden kan låta sig ledas fram till altaret av sin pappa.
Det finns inget i Svenska kyrkan som förbjuder den seden, men det kan vara värt att fundera över symboliken i handlingen.
Ursprungligen handlar det om att ansvaret för kvinnan lämnas över från fadern till mannen och härstammar från tiden då kvinnor inte var myndiga. En del präster kan av den anledningen komma att neka till att bruden leds av sin far fram till altaret.
I Sverige är det tradition att brudparet går fram tillsammans, som en symbol för att kvinnan själv väljer sin man och mannen själv väljer sin kvinna och att de frivilligt och jämställda vandrar till vigseln.
Att reflektera över symboliken i de olika delarna i av ceremonin är också ett sätt att bli mera närvarande i vigseln.
(http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=402972&ptid=0)
Så då är frågan? kommer du rätta dig efter svenska kyrkans traditioner eller vara en bridezilla som tuggar prästen i småbitar tills han säger ok om han inte gillar idén?