• Jessica och Daniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

• Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??
  • Duchess

Själv hoppas jag att Svenska Kyrkan ska avsäga sig vigselrätten. Då försvinner en stor del av det här problemet automatiskt. 

• Påfågeln

Pärlis skrev 2010-05-07 11:23:56 följande:
      Min mamma då? Jo, som jag har skrivit så har hon och min syster varit delaktiga i bröllopet genom att följa med mig och prova klänningar och skor och så. Det har ju inte pappa. Och jag vill inte att han bara ska va min chaufför så därför vill jag att han ska följa mig så att han också får vara med. Jag och min blivande kommer står där framme sen och stötta varandra. Du vill att din blivande man ska följa dig...och jag vill att min pappa ska följa mig. Så är det bara.Nä, mina blivande svärföräldrar är inte oviktiga för mig. Men det är ju inte de som är mina föräldrar...det är ju av mina föräldrar och min pappa som jag vill ha det stödet. Det är väl inte så konstigt. Det är ju med mina föräldrar jag bodde i typ 22 år. Inte mina svärföräldrar även om jag har känt dem länge.

mamman hjälper med klänning och du säger att pappan ska köra dig... är de inte delaktiga båda två på det viset då?

• mrsJR

Visst är det bra att pappa också får en uppgift. Det verkar dock som om så många glömmer bort symboliken just DEN uppgiften får i just DET sammanhanget. 

Går pappa med dig utanför kyrkan i något annat sammanhang står det kanske inte för något speciellt men när man träder in i kyrkans rum och deltar i den ceremoni som en vigselakt är så står det faktiskt för någonting. När man är i kyrkan är man en del av dess traditioner och symboler och dessa måste man respektera. Kyrkan är en religiös plats och inte vilken lokal som helst. Den betyder oerhört mycket för många människor och av respekt för alla dessa kan man inte bara göra som man själv vill och tro att det inte spelar någon roll. 

Varför respekterar man vissa symboliska handlingar i kyrkan men inte andra? T.ex. är det nästan ingen som har svart klänning på bröllop för att man vet att kyrkan ser det som sorgens färg, inte kommer någon in med det och säger att nej, för mig står det inte för det så jag har det ändå. Är inte heller någon som kommer in med ett satanistkors runt halsen med argumentet att jag inte ser det som en sådan symbol och därför vill ha det. Varför kan man inte vara lika respektfull när det gäller brudöverlämning? Varför kan man inte ta seden dit man kommer?

• fibobs

Jessica och Daniel skrev 2010-05-06 23:05:02 följande:
    Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

Jaha, det trodde du inte att det skulle bli så många funderingar kring detta, va?{#lang_emotions_laughing}

Jag tycker ändå att gör som ni vill, och vill inte präst och kyrka där ni ska gifta er, så må så vara.

Men det är ju erat bröllop i slutändan.... Seder och annat kanske inte spelar så stor roll för er?.
    Kramen

• tågjäntan

Visserligen är det då säkert en hel del som kommer att välja bort att gifta sig i kyrkan för att man inte vill göra det två gånger. Men tror du inte att det finns de som kommer vilja ha en välsignelseakt och låta det bli det stora "bröllopet". Och att av dem kommer en del att vilja att pappan ska gå in med dem.
    Fast  jag har ingen koll på hur människor tänker. De flesta kanske väljer att ha en borgerlig vigsel i så fall.

Duchess skrev 2010-05-07 11:52:32 följande:
    Själv hoppas jag att Svenska Kyrkan ska avsäga sig vigselrätten. Då försvinner en stor del av det här problemet automatiskt. 

• Superstarfia

Varför skall du få all uppmärksamhet när du kommer in i kyrkan medans din sambo står framme vid altaret och känner sig utanför och inte lika uppmärksammad... Så tänkte min BM och när han berättade det för mig var det självklart att vi skulle gå in tillsammans, det är VÅR dag, inte MIN...

• Rufsas
    Superstarfia skrev 2010-05-07 12:30:33 följande:
    Varför skall du få all uppmärksamhet när du kommer in i kyrkan medans din sambo står framme vid altaret och känner sig utanför och inte lika uppmärksammad... Så tänkte min BM och när han berättade det för mig var det självklart att vi skulle gå in tillsammans, det är VÅR dag, inte MIN...
    Men han går ju också in själv och får då all uppmärksamhet. Jag fattar inte skillnaden.
  • mrsJR
    Duchess skrev 2010-05-07 11:52:32 följande:
    Då är vi två!  Tycker man ska skilja på juridik och ceremoni. En myndighet borde sköta förfarandet av det juridiska avtal som ett äktenskap faktiskt är, då kan de berätta om vilka regler som gäller och försäkra sig om att paret verkligen vet vad de skriver på. Sedan kan paret gå vart de vill och ha en ceremoni på de sätt de önskar.

• Rufsas
    mrsJR skrev 2010-05-07 12:41:12 följande:
    Då är vi två!  Tycker man ska skilja på juridik och ceremoni. En myndighet borde sköta förfarandet av det juridiska avtal som ett äktenskap faktiskt är, då kan de berätta om vilka regler som gäller och försäkra sig om att paret verkligen vet vad de skriver på. Sedan kan paret gå vart de vill och ha en ceremoni på de sätt de önskar.  
    Då är vi tre!
  • mrsJR

Tycker inte att någon kyrka eller samfund ska ha vigselrätt, det ska bara vara förbehållet myndigheter. Varför är det inte fler som är lika kloka som vi?

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??