• Jessica och Daniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

• Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??
  • Maxiander

Jag har så svårt att förstå hur detta ämne kan vara så otroligt hett och känsligt!?!

Hur förhåller sig folk till Kronprinsessans önskan om just brudöverlämning? Vet något hur det går där? Kommer hon fåha brudöverlämning eller ej?

www.maxiander.se/

• Pärlis

Jag tycker inte heller att det är fel alls. Min pappa ska följa mig fram till altaret (alltså INTE ÖVERLÄMNA mig). Det är så jag ser det...att han följer mig som ett stöd och inte att han lämnar över mig till en annan man.
    Vår präst frågade hur vi ville gå in. Vi fick bestämma helt själva. Han hade absolut inga problem med det. {#lang_emotions_smile}

• mrsJR

Jag förstår inte varför man vill gå in med någon annan än sin blivande man. 

För mig känns det självklart, det är ju VÅR dag. En dag som vi har planerat och drömt om  under en lång tid, att inte dela varje minut av upplevelsen tillsamman tycker jag skulle kännas konstigt. Lite som att planera en semester men inte åka dit tillsamman utan ses på resemålet istället.

Det finns ingen annan än min blivande man som jag vill stå bredvid minuterna innan vigseln ska börja och som jag vill hålla i handen när nervositeten kommer över mig. Att inte tillsammans möta alla människor som är där för oss, för vår skull och istället göra det med min pappa (eller mamma) blir helt fel. Jag vet inte hur andra känner men jag känner mig betydligt närmare min blivande man än min pappa. Det är ju honom jag delar mitt liv med och ska vara resten av livet. Det är ju han och jag som planerat den här dagen, inte jag och min pappa. 

Det är så mycket prat om att det är VÅR dag, att VI ska få ha dagen som vi vill etc. men varför vill man då inte dela även den delen av dagen tillsamman? Varför blir folk så upprörda över föräldrar som lägger sig i planeringen när man ändå tycker att de är så viktiga så att man låter någon av dem gå med en till altaret istället för den som borde vara den viktigaste personen av alla, den blivande mannen.

Jag tror att det enda brudöverlämning egentligen handlar om för många är brudens önskan att stå i centrum. Att få skrida in i kyrkan med allas blickar på sig och förblinda alla med sin skönhet. En egokick som tyvärr går ut över brudgummen som ingen tittar på trots att det är hans dag också. Många brudar har en så bestämd uppfattning om hur bröllopsdagen ska bli och har den planerad sen lång tid tillbaka. När den rätte mannen sen dyker upp är det som att han blir någon rekvisita på brudens stora dag. 

Om man inte tycker att symboliken i brudöverlämning spelar så stor roll och om man inte kommer från t.ex. USA och har det som tradition, varför vill man då ha det? i VAD ligger det fina som många pratar om, jag förstår verkligen inte.

(Sen gillar jag inte heller symboliken i brudöverlämning men det är inte den främsta orsaken till att jag inte vill ha det. Jag vill dela vigseln helt och fullt med min man, inte någon annan.)

• jensol

Jag känner att det är VÅR dag och då vill vi gå in tillsammans. Sen gillar jag inte alls tanken på att bli "överlämnad". Vi har varit tillsammans i tio år och har barn ihop, så nä det skulle bara kännas konstigt om pappa skulle gå med in. Men man får ju göra som man själv tycker känns bäst. Någon svensk tradition är det inte, tror också som någon skrev att det är många som tittar på amerikanska filmer och tror att så "ska" det vara (jag trodde det först)

• Fru Kopparskiöld

Pärlis:
    Jag tycker det var bra sagt av dig! Pappan följer en, inte lämnar över en.

Man behöver inte se det som att man blir överlämnad, för några kan det vara fint att gå med sin pappa/mamma och för vissa passar det inte alls. Jag förstår heller inte varför detta ämne är så känsligt, men viktigt att komma ihåg är att varje par gör det som käns bäst för dom {#lang_emotions_smile}

Trevlig helg!

• Maxiander
    mrsJR skrev 2010-05-07 09:44:48 följande:
    Många brudar har en så bestämd uppfattning om hur bröllopsdagen ska bli och har den planerad sen lång tid tillbaka. När den rätte mannen sen dyker upp är det som att han blir någon rekvisita på brudens stora dag.  Om man inte tycker att symboliken i brudöverlämning spelar så stor roll och om man inte kommer från t.ex. USA och har det som tradition, varför vill man då ha det?
    Det är ju extremt synd om det skulle vara så. Så tror jag tyvärr att det är för vissa oavsett om det är aktuellt med brudöverlämning eller ej. Men det finns nog faktiskt även blivande män som både har en bild över hur "hur det går till" och som också vill ha brudöverlämning eller inte. Det finns ju även män, precis som brudar, som bott i tex. USA och ser vissa saker som tradition... Det finns män som tycker det är roligt att stå med sin bästa vän längst fram i kyrkan och ha allas blickar på sig långt innan bruden kommer in. Alla är vi olika. Överlag tycker jag att allt som berör bröllop känns så riktat till bruden eller tros komma från bruden. I vissa fall är man faktiskt två som planerar allt tillsammans och då får man ge och ta. Det är nog orättvist att alla bröllopsmagasin i huvudsak bara vänder sig till bruden, inte undra på att vissa män får svårt att blir lika inspirerade som sin blivande Fru. Att sen merparten av folk tror att alla beslut som fattats är brudens beslut spär bara på detta. Hemma hos oss fattar vi beslut tillsammans just för att det är vårat bröllop, vår dag! Och sen är det ju en fördel att vi båda är galet flexibla och dessutom tycker lika om allt viktigt :)

www.maxiander.se/

• summer2011

Pärlis skrev 2010-05-07 09:41:06 följande:
    Jag tycker inte heller att det är fel alls. Min pappa ska följa mig fram till altaret (alltså INTE ÖVERLÄMNA mig). Det är så jag ser det...att han följer mig som ett stöd och inte att han lämnar över mig till en annan man. Vår präst frågade hur vi ville gå in. Vi fick bestämma helt själva. Han hade absolut inga problem med det.

Håller med! HAN FÖLJER TILL ALTARET!Det är ingen jäkla överlämning av ngn "vara" Men för er som tolkar det så, låt inte eran papa FÖLJA er fram då! Alla får väl göra som dom vill eller? Själv vill jag att min lillebror ska FÖLJA mig till altaret punkt slut

• Pärlis

Fam Lundqvist skrev 2010-05-07 09:59:15 följande:
    Pärlis:Jag tycker det var bra sagt av dig! Pappan följer en, inte lämnar över en. Man behöver inte se det som att man blir överlämnad, för några kan det vara fint att gå med sin pappa/mamma och för vissa passar det inte alls. Jag förstår heller inte varför detta ämne är så känsligt, men viktigt att komma ihåg är att varje par gör det som käns bäst för dom Trevlig helg!

Tack =) Ja, det är så jag ser det. Och egentligen är det väl det som är viktigast...hur bruden själv ser på det? Inte hur alla andra ser det.
    Tycker också att det är kul för pappa att kunna va lite delaktig i bröllopet (inte bara köra mig till frisör, smink mm). Mamma och syster har ju varit med o tittat på klänning och skor. Och så får pappa också va med på ett hörn =) Visst är det min blivande jag ska gifta mig med, men vill gärna att familjen ska va delaktig också.

Jag gör inte det för att jag vill att alla ska titta på bara mig när jag går in (hatar att stå i centrum) Men känns helt underbart att min blivande ska stå där framme och när jag o pappa kommer in så kommer min blivande se mig i min klänning för allra första gången (om vi nu inte springer på varandra nånstans i kyrkan, hehe).

Men som fam Lundqvist skrev så ska ju varje par göra det som känns bäst för dem. {#lang_emotions_smile}

• Rufsas

Okej, jag måste ställa en fråga till alla som är emot brudöverlämning och som tycker att man ska gå in tillsammans som brudpar:

Vad tycker ni om att brudgummen går in ensam först och sedan när han står där framme så går bruden in?

Jag tycker att det verkar vara väldigt svart och vitt nämligen. Antingen brudöverlämning eller att man går in ihop. Det finns ju faktiskt en gråzon också.

• mrsJR

Jag undrar bara varför man tycker att det är så fint? Är det det att man inte ser varandra innan? 

Är bara nyfiken på att höra argumenten Eftersom jag tycker att det är fint att gå in tillsammans just för att man delar den stunden med varandra så måste ju de som vill gå in tillsammans med mamma eller pappa eller ensamma ha någon anledning till varför de tycker det är fint.

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??