• Jessica och Daniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

• Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??
  • mrsJR
    Duchess skrev 2010-05-07 15:44:57 följande:
    Man behöver ju inte vara republikan för att tycka att Vickan och Daniel ska gå in i kyrkan tillsammans. Deras vigsel är en viktig symbolisk fråga ur många synvinklar. 
    Precis därför jag ska gå med, just för att det är en viktig symbolisk fråga och för att så många kommer vilja ta efter dem om de väljer att göra på det sättet. (Antar att du menar att man inte behöver vara rojalist)
  • Aleta
    summer2011 skrev 2010-05-07 10:06:58 följande:
      Håller med! HAN FÖLJER TILL ALTARET!Det är ingen jäkla överlämning av ngn "vara" Men för er som tolkar det så, låt inte eran papa FÖLJA er fram då! Alla får väl göra som dom vill eller? Själv vill jag att min lillebror ska FÖLJA mig till altaret punkt slut
    Ja, gör som du vill, men gör det inte i svenska kyrkan tack.

Att du sedan gör som du vill betyder inte att det påverkar kvinnosynen i samhället totalt sett även om just din påverkan inte är så stor, men många brudöverlämningar tillsammans blir som många bäckar små...

• bobods

Har inte läst alla svar men vill svara samma sak som jag skrivit i andra trådar. 

Först och främst - alla gör som de själva vill, så länge det är ett noga avvägt beslut.

Om vi nu går till mina åsikter: Det finns en symbolik med brudöverlämning (visst, pappan FÖLJER till altaret och inte lämnar över, whatever ni kallar det) som man inte kan bortse från. Att man vill bli följd av sin far för att man tycker att han ska få vara delaktig och för att det är fint, är för mig precis samma sak som att gå omkring med ett kors kring halsen för att man tycker att halsbandet är fint. Det finns en symbolik som man inte kan bortse ifrån. 

Jag vill gå fram tillsammans med min m2b, men om jag inte hade velat det hade jag velat slå ett stort slag för att min m2b hade gått fram tillsammans med sin mor! Vad säger ni om det?

• Aleta

Rufsas skrev 2010-05-07 10:08:49 följande:
    Okej, jag måste ställa en fråga till alla som är emot brudöverlämning och som tycker att man ska gå in tillsammans som brudpar: Vad tycker ni om att brudgummen går in ensam först och sedan när han står där framme så går bruden in? Jag tycker att det verkar vara väldigt svart och vitt nämligen. Antingen brudöverlämning eller att man går in ihop. Det finns ju faktiskt en gråzon också.

Om jag ska låta bli att vara politisk korrekt och skriva vad jag faktiskt tycker så är det att bruden vill ha allt fokus på bara sig och att det är ganska larvigt. Det är vad jag tycker när det gäller att gå in ensam, men det är bara en åsikt.

Just själva överlämningen av en kvinna från en man till en annan är en tydlig symbolik som inte kan misstolkas. Om det var så att mannen i 50% av fallen lämnades över av sin mor till en väntande brud skulle jag inte säga ett smack.

Jag skulle inte heller säga något om det inte var så att större delen av den kvinnliga befolkningen på jorden lever under tvång och inte får väja vem man gifter sig med. Till och med i Sverige tvingas ca 70000 ungdomar in i äktenskap. Ja, de har invandrarbakgrund, desto större anledning att visa upp våra jämlika traditioner tycker jag.

En annan sak är att just svenska kyrkan är emot brudöverlämning och därför kan man välja ett annat trossamfund eller borgerlig vigsel om man absolut ska bli överlämnad. Respektera andras tro precis som man skulle göra med vilken annan kyrka eller moské som helst.

Sedan är jag dessutom övertygad att om detta blir jättevanligt så påverkar det våra döttrar och deras döttrar i framtiden för att vi inför symboliska handlingar som är tydligt kvinnoförnedrande.

• Pärlis

mrsJR skrev 2010-05-07 13:56:53 följande:
    Du får jätte gärna gå in med din pappa om du har bröllopet någon annanstans än i kyrkan. Det som jag är emot är att brudöverlämningar förekommer på en plats och i ett sammanhang vars värderingar är helt annorlunda. Om brudar "går in" med sin far i stadshuset spelar mig ingen roll, där är man fri att göra som man vill. Jag ogillar bara när människor inte respekterar kyrkan och det den står för, nämligen det att män och kvinnor är jämställda varandra och att brudöverlämning är en symbol som inte förenlig denna syn.  Egentligen blir jag mest arg på kyrkan som tillåter detta, skulle de stå upp lite mer för sina värderingar skulle den här diskussionen inte ens förekomma. 

Jag får faktiskt gärna gå in med min pappa fastän jag har bröllopet i kyrkan.
    Vem har sagt att jag inte respekterar kyrkan? Jag har inte tjatat och gnällt mig till att få låta pappa följa mig. Prästen frågade hur vi ville gå in. Jag sa att jag gärna vill att pappa ska följa mig. Och då sa han att det var absolut okej, att vi själva fick välja.
    Så du kan ju inte hålla på med det här att man inte respekterar kyrkan och bla bla bla. Har prästen sagt att det är ok så är det ju ok.

• Pärlis

Superstarfia skrev 2010-05-07 13:38:50 följande:
      Nej, de är inget man bara kan acceptera. Sverige ska vara så jävla jämställt, men när de kommer till bröllop ska man gå tillbaka flera hundra år, om inte tusen år och bli en ägodel som pappan ger vidare till en annan man, för att kvinnan inter var myndig.. Är det jämställt ur ett feministiskt perspektiv?

Jag är ingen ägodel och min pappa ger inte mig vidare till någon annan. Jag hittade min sambo alldeles själv. Jag tror inte att någon vars pappa följer en fram till altaret ser det så som du skriver.
    Han följer mig fram till min blivande make som ett stöd på vår stora dag.

• Aleta
    Pärlis skrev 2010-05-07 11:23:56 följande:
      Min mamma då? Jo, som jag har skrivit så har hon och min syster varit delaktiga i bröllopet genom att följa med mig och prova klänningar och skor och så. Det har ju inte pappa. Och jag vill inte att han bara ska va min chaufför så därför vill jag att han ska följa mig så att han också får vara med. Jag och min blivande kommer står där framme sen och stötta varandra. Du vill att din blivande man ska följa dig...och jag vill att min pappa ska följa mig. Så är det bara.Nä, mina blivande svärföräldrar är inte oviktiga för mig. Men det är ju inte de som är mina föräldrar...det är ju av mina föräldrar och min pappa som jag vill ha det stödet. Det är väl inte så konstigt. Det är ju med mina föräldrar jag bodde i typ 22 år. Inte mina svärföräldrar även om jag har känt dem länge.
    Det var en annan tjej för ett tag sedan som svarade så här på samma fråga: "Jo, min mamma är också delaktig, hon syr ju klänningen och hjälper till med dukningen."
    Man kanske inte har så jämlika förhållanden i familjen man kommer ifrån, kan det vara så?

Jag tycker inte att följa med och titta på klänningar och skor är i paritet med att gå in i kyrkan. Mamma jobbar, pappa får allt beröm.

• Superstarfia

Pärlis skrev 2010-05-07 16:22:36 följande:
      Jag är ingen ägodel och min pappa ger inte mig vidare till någon annan. Jag hittade min sambo alldeles själv. Jag tror inte att någon vars pappa följer en fram till altaret ser det så som du skriver.Han följer mig fram till min blivande make som ett stöd på vår stora dag.

Nej, men det ÄR vad den seden står för.. och vill du ha det så är det helt ok. men INTE i svenska kyrkan!

• Superstarfia

Pärlis skrev 2010-05-07 16:19:43 följande:
      Jag får faktiskt gärna gå in med min pappa fastän jag har bröllopet i kyrkan. Vem har sagt att jag inte respekterar kyrkan? Jag har inte tjatat och gnällt mig till att få låta pappa följa mig. Prästen frågade hur vi ville gå in. Jag sa att jag gärna vill att pappa ska följa mig. Och då sa han att det var absolut okej, att vi själva fick välja.Så du kan ju inte hålla på med det här att man inte respekterar kyrkan och bla bla bla. Har prästen sagt att det är ok så är det ju ok.

JA, men svenska kyrkans ståndpunkt är att det inte är i enlighet med deras sed, men att det är upp till varje enskild präst att avgöra.. pga alla dess bridezialls.. som du t ex...

Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??