• Jessica och Daniel

Vad är det för fel med brudöverföring??

Varför tycker vissa att det är så hemskt med att pappan lämnar över sin dotter vid altaret???

• Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??
  • Superstarfia

mrsJR skrev 2010-05-07 14:04:12 följande:
    Tycker precis som du! Jag tror det behövs tydligare ställningstaganden från central nivå inom kyrkan, att man gemensamt bestämmer att vi inte accepterar det här istället för att låta prästerna bestämma. Är mycket lättare att säga nej om man har organisationen i ryggen. Ogillar också när folk använder kyrkan som en "fin" plats utan hänsyn till vad det är. Tror det var häromdagen jag såg en tråd här på BT som frågade om man kunde ha borgerlig vigsel i kyrkan, då undrar man verkligen hur folk tänker.

Vi har ofta såna här diskussioner hemma då både min mamma och pappa är präster. Och som tur är så har både den stenhårda inställningen att det INTE är ok med brudöverlämmning i kyrkan så dem godkänner det aldrig och är också hårda mot sina brudpar och ställer frågan varför man vill ha en sån urgammal hednisk tradition.. ofta förstår brudarna vad det är dom vill ha innebär och accepterar att det inte är förenligt med svenska kyrkan, vissa gör det inte å har helt enkelt ställt in sina bröllop, eftersom vigselsamtalet varit så nära inpå att man inte kunnat få tag på en annan präst...

haha eller "jag vill ha en psalm som inte innehåller gud"...

Så jag tycker att man som brud ska tänka om, och tänka rätt.. ;)

• Superstarfia

Superstarfia skrev 2010-05-07 14:09:24 följande:
      Vi har ofta såna här diskussioner hemma då både min mamma och pappa är präster. Och som tur är så har både den stenhårda inställningen att det INTE är ok med brudöverlämmning i kyrkan så dem godkänner det aldrig och är också hårda mot sina brudpar och ställer frågan varför man vill ha en sån urgammal hednisk tradition.. ofta förstår brudarna vad det är dom vill ha innebär och accepterar att det inte är förenligt med svenska kyrkan, vissa gör det inte å har helt enkelt ställt in sina bröllop, eftersom vigselsamtalet varit så nära inpå att man inte kunnat få tag på en annan präst...haha eller "jag vill ha en psalm som inte innehåller gud"...Så jag tycker att man som brud ska tänka om, och tänka rätt.. ;)

OM man vill vigas i svenska kyrkan alltså....

• Påfågeln

Rufsas skrev 2010-05-07 13:53:35 följande:
    Då har DU åtminstone förstått mig rätt. Båda vi ska gå in till varsin egenvald Stevie Wonder-låt. Förstår inte riktigt andra påhopp jag fått här i tråden. Kan väl inte bli mer jämlikt än så? Båda får "sin" uppmärksamhet och så vidare. Vi är lite individualistiska till viss del så det passar oss perfekt. Och jag håller med Pärlis - lite pampigt/speciellt ska det väl vara? Annars kan man ju strunta i det. Man får faktiskt tänka liiiite på alla som kommit dit för att se vår vigsel. Därmed INTE sagt att man enbart ska tänka på sig själv. Tycker den här idén om att man ska lämna så lite avtryck som möjligt och rädslan för att sticka ut är ganska tragisk i Sverige. Jag har själv inga problem med att säga att jag tänker vara snyggast på hela vårt bröllop och jag vill ha ALL uppmärksamhet jag kan få. Naturligtvis vill jag att min blivande ska få lika mycket uppmärkamhet. De som inte vågar säga hur de känner av rädsla att sticka ut är de jag ser om 30 år stå bakom gardinen och muttra "jaha ja, nu har grannen ny bil minsann". But that's just me.

Varför ska du gå först? Varför inte din M2B?

• mrsJR

Vår präst är en vän till familjen och hon är också hård på den punkten, jag tycker det känns bra att vår vigselpräst står för samma värderingar som oss. 

Ha ha, om man ställer in bröllopet för att man inte får gå in med pappa undrar man om det verkligen är vigseln som är det viktiga eller om det bara är själva bröllopsgrejen man vill åt. Kanske lika bra att de paren inte gifter sig. 

Förstår inte varför folk blir så upprörda över att kyrkan säger nej, passar det inte så finns borgerliga alternativ där man får göra precis som man vill. För tio år sen var det här knappt en diskussion, då var det knappt någon som funderade på att gå in med sin pappa. Vad har alla dessa Hollywoodfilmer gjort med samhället?

• Rufsas
    Påfågeln skrev 2010-05-07 14:11:48 följande:
      Varför ska du gå först? Varför inte din M2B?
    Jag har frågat min sambo (eftersom det inte spelar någon roll för mig) och han ville gå in först.

Även när man är jämställd upplever jag så otroligt många påhopp här på BT bara för att man inte ska gå in ihop. Det innebär inte automatiskt att man "överlämnas" av en förälder. Nu menar inte jag specifikt dig Påfågeln så jag hoppas inte att du tar illa upp. Tycker bara att det är synd att det är så många som är trångsynta. Allt är inte svart eller vitt.

Vill även poängtera att vi INTE gifter oss kyrkligt.

• Superstarfia

Rufsas skrev 2010-05-07 14:26:47 följande:
    Jag har frågat min sambo (eftersom det inte spelar någon roll för mig) och han ville gå in först. Även när man är jämställd upplever jag så otroligt många påhopp här på BT bara för att man inte ska gå in ihop. Det innebär inte automatiskt att man "överlämnas" av en förälder. Nu menar inte jag specifikt dig Påfågeln så jag hoppas inte att du tar illa upp. Tycker bara att det är synd att det är så många som är trångsynta. Allt är inte svart eller vitt. Vill även poängtera att vi INTE gifter oss kyrkligt.

Ja men då är det frittfram... jag skiter fullkomligt hur man gör när man gifter sig borgligt... :)
    och jag tycker att OM man inte ska gå in tillsammans så är väl att gå in var för sig bättrem även om jag inte förstår varför man skulle göra så..

• Sebastiána
    sun moon skrev 2010-05-07 14:06:58 följande:
    För det första så tycker jag att alla får göra precis som de vill. Men om du ska ha min åsikt så skulle jag aldrig göra något annat än att gå in i kyrkan med min blivande man. Alla bröllop jag har varit på har brudparet gått in tillsammans. Bara på amerikans film det är brudöverlämning, männen ska gå ner på knä med en enorm diamant ring osv osv...  Jag är 100% för jämställdhet mellan könen och detta gäller bröllopet också. Jag planerar inget ensam utan vi är två som ska gifta oss och två som bestämmer allt tillsammans. Jag gillar inte symbolen som brudöverlämning ger, och är ganska besviken på att de väljer brudöverlämning vid kronprinssesbröllopet.  Men som sagt, alla gör som de vill. Det viktigaste är att man är lycklig med den som man gifter sig med.. hur det går till är mindre viktigt.
    Alla gör som de vill, utom kronprinsessan som är anställd av oss, och vi betalar ju bröllopet också (kunde vi inte åtmistone fått en liten tårtbit som tack?).

{#lang_emotions_sunny}

• Rufsas
    Superstarfia skrev 2010-05-07 14:28:41 följande:
      Ja men då är det frittfram... jag skiter fullkomligt hur man gör när man gifter sig borgligt... :)och jag tycker att OM man inte ska gå in tillsammans så är väl att gå in var för sig bättrem även om jag inte förstår varför man skulle göra så..
    Vi vill inte gå in till samma låt. Egentligen lite det som är bakgrunden.

Gifter man sig i kyrkan tycker jag absolut att man får anpassa sig efter vad församlingen har för riktlinjer. Det ser jag som självklart.

• Superstarfia

Rufsas skrev 2010-05-07 14:35:52 följande:
    Vi vill inte gå in till samma låt. Egentligen lite det som är bakgrunden. Gifter man sig i kyrkan tycker jag absolut att man får anpassa sig efter vad församlingen har för riktlinjer. Det ser jag som självklart.

haha ok, kanske skulle föreslå de för min BM som absolut inte vill gå in till samma låt som jag.. ;)

• Rufsas
    Superstarfia skrev 2010-05-07 14:38:01 följande:
      haha ok, kanske skulle föreslå de för min BM som absolut inte vill gå in till samma låt som jag.. ;)
    Varför inte? Jämställdhet när den är som bäst tycker jag
Svar på tråden Vad är det för fel med brudöverföring??