Inlägg från: start september |Visa alla inlägg
  • start september

Välkomna till Tivoli Empatia!

Izzie, jag fick ett extra UL vecka 32 för att hålla mig lugn tror jag. Jag har ju både fått ett stort barn samt att jag är rädd för för litet barn pga tillväxtproblem orsakade av proppar i moderkakan, tar ju Fragmin  eftersom det är en fundering kring mina MF.  I vissa landsting vet jag att all få vecka 32 så det är nog ganska vettigt egentligen.

Jag hade hellre gjort ett riktigt TUL med flödesmätning, men det här vad var jag fick och det känns bra.

Det är väl bara att vänja sig vid varierande fosterrörelser antar jag, men man hinner ju bli så väldigt rädd.

Man får ta dagar för det nya barnet sextio dagar för BF som jag förstått det. Jag tar först fyra veckors semester och sen tre veckors dagar för det nya barnet ungefär. Kommer blanda lite med dagar för tjejen eftersom jag ska skola in henne på nytt dagis 3 veckor innan BF och det inte är fulla dagar från början och avbrott för planeringsdagar och allt vad det är. Det verkar vara ganska noga det där.

Semester undrar jag hur vilsamt det är med en treåring hemma...

• start september

Usch Snorkis, det låter som du får kämpa mycket. Hoppas så du kan få sova lite mer, det blir lite lättare när man inte har sömnunderskott.

Nenne - japp, vi har en Chicco Liteway. Den är märkt till 15 kg i Sverige  (inom EU är det standard att inte testa  till mer  tydligen) men till 18 kg i USA så vi använder den fortfarande nu när hon väger 17 kg. Den har jättebra liggläge med sufflett som skyddar, vår tjej som är 1 m nästan sover bra fortsatt.  Den är lätt och blir ganska liten fälld, den har flugit som resevagn några gånger och det har fungerat prima. Sen är den väldigt lättstyrd i affärer och så, vilket är bra när man som jag är bortskämd med Bugaboo som vänder på en femöring. Jag kollade runt ganska mycket innan vi köpte den för knappt två år sedan och den verkar ju stå sig enligt testet. Jag har haft den som resevagn och när hon var lite mindre liggande i min bil för kortare turer i affärer och så efter dagis. Den kommer användas till den förhoppningsvis snart kommande syskonet också. Jag har inte sett någon bättre, ännu, det ända jag saknade var att kunna ha henne bakåtvänd och det finns det väl en ny men svindyr som kan Quinny Zapp Xstra eller nåt sånt.

• start september

Nu verkar jag inte få ett så stort barn denna gång om SF-måttet stämmer något så när, men pga av tidigare erfarenheter, allmän rädsla för att något ska bli fel och att jag måste fasa ut Fragminet lite innan BF har jag och BM diskuterat att jag inte ska behöver gå mer än en vecka över tiden vilket känns tryggt. Jag var på UL v 36 sist  och då skattades barnet till att vara 4 kg vid fullgånget, 13 dagar över tiden var det nästan 4,5 kg. Så om de fortsätter växa på slutet är det ju en stor skillnad att gå över mycket.

Sen får vi se vad läkarna säger när det närmar sig.

• start september

Snaily, jag samsov (hade en säng intill som jag trodde hon skulle ha, men oftast blev det ju hos mig) upp till 7 månader, sen blev det eget rum och säng ett halvår. Ofta plockade jag in henne efter nattamningen för att få sova bättre, samt på mornarna.

Efter dagisstart och alla sjukor blev det så att hon somnade hoss oss lättare. Sen inleddes en flytt- och renoveringscirkus som slutat med att vi sover tillsammans allihopa fortfarande. Alternativet nu är sovrum på skilda plan och det vill ingen ha. Jag tror faktiskt att vi sovit bättre allihop de senaste åren eftersom vi inte sprungit så mycket på nätterna. Men visst saknar jag att sova sked med maken, någon annan vill vara i mitten.

Nu kommer ju förhoppningsvis ett syskon. Det blir en bredare säng och initialt alla i samma rum ( bebis i egen säng om den vill), men om jag och bebis är uppe mycket och alla blir störda kommer make och liten (snart stor?) tjej att kunna sova på annat plan för att få sova i lugn och ro för att orka jobb och förskola.

Alla är olika.

Jag tror att om något år när vi kan ge henne eget rum bredvid oss kommer hon blir helnöjd, nu vill hon inte sova själv när vi frågar. Möjligen lägger vi in syskonet samtidigt.

• start september

Läskigt med barnvagnstestet, nu vågar jag inte tipsa någon om Chicco längre. Lustigt när Råd och Rön lyckades ge den bäst i test alldeles nyss? Maken ska slita hårt i vår vagn innan den används mer, tappa framhjulen vill man inte. 

Tråkigt med Buster Fru E, märkligt sätt att hantera det hela från förmedlingen? Hoppas så ni blir med hund snart på ett eller annat sätt. Såg att jag hade ett jättegammalt meddelande från dig i inboxen, förlåt, - tror att jag svarat här dock? Hojta annars!  

BM snart återkommer ikväll. 

• start september

Snorkis, hade inget kräkbarn sist, men tycker att många har beskrivt liknande incidenter.  Vi hade ett andningslarm man fäster i blöjan och som därmed funkar vid samsovning och i vagnen och lite överallt. http://www.andningslarm.se/innehall/andningslarm/respisense/re_2.php Verkar finnas fler modeller på samma sidan nu jämfört med tre år sedan.

Ego:
    Funderar lite på vad Vänner skrev för ett tag sen om att ge ett incitament för att sluta med blöja. Vår tjej kan om hon vill, men vill inte. Hon tänker mycket och frågar om äldre barn eller personer på tv har slutat med blöjan, men säger själv att hon är liten. Det är säkert syskonet som kommer som påverkar. Hon är dock tre år drygt nu och vi känner att det vore bäst för alla att hon slutade nu när vi ska vara hemma fyra veckor. Funderar därför på att ta till någon leksak. Frågan ä r- ska man köra nattblöjan bort samtidigt? Hon är torr tre av fyra nätter, men dricker välling i sängen innan läggning och när det är varmt något om hon vaknar på natten också. Funkar det att sluta då tror ni? Eller är strax innan syskon fel tillfälle överhuvudtaget?

• start september

Izzie, jag har varit helt förskonad från sammandragningar fram till v 31 ungefär. Nu varierar det från dag till dag. Idag fick jag massor när jag gick till BM. Barnet ligger på snedden, huvudet upp och är inte alls startklart. Jag får nog försöka ta det lite lugnare, men det ska ju inte vara farligt så länge det lugnar sig vid vila.

• start september

Spännande Snartis!

Jag vill ha en bra blöjhink om det finns, hade ingen förra gången. Finns det en bra box till det kanske jag hämtar ut. Men jag tyckte man fick för mycket reklam efteråt sist.

Finns det en bra blöjhink förresten?

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!