• Oupsie

Välkomna till Tivoli Empatia!

Telis, fy vad jobbigt att ha så ont så att du inte kan svälja. Hoppas verkligen att det blir bättre snart!

• Oupsie
    fru AM skrev 2011-01-28 10:04:13 följande:
    NI har väl alla gjort testet om man är redo att bli förälder: 

Test 1:
    Kvinnor: För att förbereda dig för moderskapet - ta på dig en morgonrock och knyt fast en säck bönor på magen. Låt den sitta kvar i nio månader. Efter nio månader tar du ut tio procent av bönorna.

Män: För att förbereda dig för faderskapet - gå till apoteket, töm innehållet i din plånbok på disken och uppmana personen i kassan att ta för sig.
    Fortsätt sedan till stormarknaden och ordna så att din lön kan betalas ut direkt till dess huvudkontor.

Test 2:
    Ta reda på hur nätterna kommer att bli. Mellan fem och tio på kvällen går du runt i vardagsrummet med en blöt påse som väger mellan fyra och sex kilo.
    Klockan tio lägger du ner påsen, ställer klockan och gå runt i vardagsrummet med påsen till klockan ett.
    Ställ klockan på tre. Eftersom du inte kan somna om går du upp klockan två och tar något att dricka. Gå och lägg dig 02.45. Gå upp när väckarklockan ringer klockan tre. Gå omkring och sjung i mörkret fram till klockan fyra på morgonen. Ställ klockan på 05.00. Gå upp. Laga frukost.
    Håll på med detta i fem år. Och se glad ut.

Test 3:
    Gröp ur en melon och gör ett litet hål i sidan på den, ungefär en golfbolls storlek. Häng sedan melonen i ett snöre, fäst i taket och låt den svänga från sida till sida.
    Ta en sked uppblötta frukostflingor och försök sedan mata den svängande melonen samtidigt som du låtsas vara ett flygplan. Fortsätt tills hälften av flingorna är slut.
    Tippa ner resten i knät. Nu är du redo att mata en ettåring.

Som förberedelse för lite större barn smetar du kaviar i soffan och sylt på gardinerna. Göm en fiskpinne bakom stereon och låt den ligga där ett par månader.

Test 4:
    Att klä på småbarn är inte så lätt som det kan verka. Börja med att köpa en bläckfisk och en nätkasse.
    Försök lägga ner bläckfisken i nätkassen så att inga av armarna sticker ut.
    Tillåten tid för detta: hela morgonen.

Test 5:
    Glöm sportbilen och köp en Volvo. Och tro inte att du kan ställa den fläckfri och glänsande på garageuppfarten. Familjebilar ser helt enkelt inte ut så.

Köp en chokladglass och lägg den i handskfacket. Låt den ligga.
    Tryck in smågodis i bandspelaren. Smula sönder ett storpack chokladkex i baksätet. Dra en kratta längs bilens båda sidor.

Så där. Perfekt!

Test 6:
    Träna på att gå ut.
    Vänta utanför toaletten i en halvtimme.
    Gå ut genom ytterdörren. Gå in igen. Gå ut.
    Gå in igen. Gå ut och ta några steg på trädgårdsgången. Gå tillbaka. Gå nerför gången igen.
    Gå mycket, mycket långsamt på gatan i fem minuter. Stanna och inspektera noga varje cigarettfimp, tuggummi, smutsigt papper och död insekt längs vägen. Gå samma väg tillbaka. Skrik att du inte tänker vänta längre tills grannarna kommer ut och stirrar på dig.

Nu är du redo att gå ut med ett litet barn.

Test 7:
    Åk till stormarknaden med något som äger största möjliga likhet med ett förskolebarn - varför inte en fullvuxen get?
    Om du tänker skaffa fler än ett barn tar du med dig flera getter. Ordna din veckoinköp utan att förlora getterna ur sikte.
    Betala för allt som getterna äter eller förstör.

Test 8:
    Lär dig namnen på alla figurerna i Teletubbies eller Power Rangers.
    När du upptäcker att du står i duschen och nynnar på signatur- melodin till Björnes magasin har du kvalificerat dig för att bli förälder.

Test 9:
    Ett mycket gott råd är att upprepa allting du säger minst fem gånger.

Test 10:
    Innan du slutligen bestämmer dig för att skaffa barn ska du söka upp ett par som redan är föräldrar och kritisera deras uppfostrings- metoder och brist på tålamod, och för att de låter sina barn löpa amok.
    Ge dem goda råd om hur barnens sovvanor, potträning, bordsskick och beteende i stort kan förbättras.
    Passa på att riktigt njuta - för sista gången i ditt liv sitter du inne med alla svaren.

Skrattar och gråter lite på samma gång .
  • Oupsie

Lappis, jag tror nog att du har snappat upp en hel del här under dessa åren, helt omedvetet.

Sweet, grattis på födelsedagen!{#emotions_dlg.flower} Och jag hoppas att ni kommer fram till något bra angående advokaterna.

Telis, hoppas att doktorn kan hjälpa dig bättre den här gången!

AM, ja imorgon .

• Oupsie

Dagens barntillbehörsfundering: Jag funderade ju på att köpa en sjal att kunna bära bebisen i, men nu har jag fått stränga order av BM att inte bära på barnet de första två månaderna (pga foglossningen) och maken vill absolut inte ha sjal, men tycker att en sele kan vara bra.

Efter att ha googlat runt en del så hittade jag den här: www.becobabycarrier.com/cat-13/beco-Gemini

Den verkar uppfylla det mesta som vi (tror att vi) vill ha, men i Sverige kostar den 1700 spänn (såklart den dyraste som jag har hittat).

Hittade den på en Brittisk site för 94 pund, och med tanke på dagens växlingskurs så blir det en jäkla skillnad i pris. Men så står det på siten att de inte får skicka till länder med lokala återförsäljare. What?Skrikandes

Letade vidare lite till och hittade en annan site där de inte har skrivit någonting om det, så jag funderar på att testa att skicka efter därifrån. Det är ju ganska stor skillnad på att lägga 1000 kr, mot 1700 kr, på någonting som man inte ens är säker på att bebisen kommer att gilla (även om det verkar som att de flesta barn gillar att bli burna).

Av det jag har hittat verkar folk nöjda med den selen, men är det någon här som har hört något annat? Att den är helt värdelös, eller så?

• Oupsie
    muggles skrev 2011-01-28 11:04:52 följande:
    Gud vad BT är seeeegt nu!

Tror inte min förra länk funkade. Här ser man paketet jag tyckte var intressant: www.babyjungle.nl/special-offers-c-274.html (tvilling-Mountain Buggy + två liggdelar + två åkpåsar för 8200 pix!) Men måste bara få bekräftat att den sidan är en ok sida att beställa ifrån... så jag inte bli blåst. Så vem var det som tipsade???
    Var det inte Fossing? Uppfattade det som att hon hade beställt därifrån själv.
  • Oupsie
    Lapinette skrev 2011-01-28 11:02:20 följande:

BS - jag har aldrig bytt en blöja i hela mitt liv!

Inte jag heller, men jag har gjort det lite till en principsak . Sagt att jag inte kommer att byta en enda blöja till den dag som jag själv får barn. Men det verkar som att de flesta lär sig det ganska snabbt, vare sig de vill eller inte, så jag är inte så orolig .
  • Oupsie

Lappis, klart att ni ska åka på babymoon! Man ska passa på när man kan.

I somras, när jag var däckad av trötthet och tillbringade en hel del tid knäståendes på badrumsgolvet framför toalettstolen så drömde jag om att sen, sen när illamåendet var över, då skulle jag och maken åka på semster, bara ligga på stranden och ta det lugnt. Vi började till och med diskutera var vi skulle åka, och vi såg båda två fram emot semester! Sen, när illamåendet inte var ett så stort problem längre, då fick jag foglossning! Så kan det gå...

• Oupsie

Har också hört bra om ergobaby, men vi tyckte att becon verkade lite smidigare. Inte lika stor, och vi tycker också att den är snyggare, om man nu ska bry sig om sådant .

Liten, ska tänka på det, men jag tror inte att maken kommer att ångra sig, han verkar väldigt bestämd på den punkten.

• Oupsie

Kapellösa, hur har det gått för dig? Har du testat?Förvånad *nyfiken*

• Oupsie

Telis, oj, sår i halsen, fy! Hoppas att tabletterna du fått lindrar. Vad snällt av dig att erbjuda oss att få låna er sele, men det blir kanske lite svårt, rent logistiskt, att låna, eller det går väl att skicka i och för sig. Ska fundera på saken.

Tänkte att om man skulle skicka efter från England, då har man ändå fått den 700 kr billigare än i Sverige, så skulle man sälja den vidare, om Daisy inte skulle gilla den, så skulle man kanske ändå få igen det mesta .

Oms, välkommen hem .

Snaily, vad jobbigt att hon skriker så . Hoppas verkligen att hon lugnar ner sig på skrikfronten snart.

Hattis, vad bra med ett VUL, och skönt att det inte kommit mer brunt!

Cicci, tarmvred? Jisses, krya på dig!

Snartis, lycka till på KUB:et.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!