Lissie84 skrev 2011-02-03 19:12:28 följande:
Hej allihop!
Tänkte på en sak som jag ser som självklart men som flera inte verkar förstå(eller så gör ni det och vill bara att andra ska säga det rakt ut

), så jag ska försöka att förklara.
Alltså, många undrar varför det just är pappan som ska följa dotter upp mot altaret . Förklaringen är ju väldigt enkel. Seden är ju anglosaxisk, där man som överallt i världen haft ett ojämnt förhållande mellan män och kvinnor, där pappan var familjens överhuvud. Detta har hängt med i deras traditioner som i sin tur kommit hit, vilket förklarar varför det just är pappan som följer.... men detta visste väl alla? Så varför undrar ni? Jag kan tänka mig att med tiden så kommer detta att luckras upp lite i och med att traditioner och symboler ändras.För övrigt kan jag satsa massa låtsaspengar på att de flesta brudpar som vill ha brudöverlämning är medvetna om vad det har betytt men känner nu att det har ändrats. Kan inte nån som vet hur man gör starta en omröstningstråd där man får rösta på vad brudöverlämning betyder idag? Skulle va jätteintressant att kolla det.
Ja, bakgrunden är inte så konstig, den känner nog de flesta till även om jag faktiskt tror att väldigt många inte tänker på innebörden.
Däremot så säger många att de vill vara annorlunda och därför väljer brudöverlämning. Eller så skriver de som Burre säger att i just deras fall så passar pappa bäst, trots att han kanske inte ens har funnits med under ens uppväxt!
Man kunde tycka att om det var ett eget originellt val så skulle lika många komma fram till att de står sin mamma närmast och vill gå fram till henne. Eller en bästis som man har haft sedan man var liten.
Men nej, om inte pappa finns tillgänglig så hoppas väldigt ofta mamma över och det blir en bror, farbror eller annan manlig släkting. Det verkar vara väldigt undermedvetet styrt till att en man ska lämna över kvinnan. Alltså inget fritt, eget genomtänkt val.
Någon tyckte ju här att mannen var familjens överhuvud och viktigast, så då är det ju inte så konstigt att man väljer så, men de allra flesta säger klart och tydligt att de är helt jämställda och självständiga. Frågan är om man verkligen är så självständig som man tror när det undermedvetna och gamla normer har ett så starkt grepp om ens tankar utan att man ens är medveten om det.