• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Sörön10
    Burre Präst skrev 2011-02-02 23:55:45 följande:
    Jag tycker också att det var konstigt att den här tråden, som är på ett av de mest eldfängda ämnen som funnits på bröllopstorget, inte fick flest inlägg.

När jag såg om tävlingen så funderade jag på att av rent taktiska skäl starta en omröstningstråd om  "Barn eller ej på bröllopsfesten". Det brukar också vara ruskigt eldfängt!

Fast å andra sidan har jag ingen större nytta av en sminkcheck.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    haha vi har ju iaf gått om den andra med råge nu, om jag inte såg fel! 

Vaddå? Har inte aaalla glädje av en sminkcheck? De har säkert produkter för herrar också?  

nej jag väntar spänt på en tävling som riktar sig till killar! Ska bli intressant att se om det kommer nån..
  • Oniq

Det här kanske är helt galet tolkat av mig, men jag skulle kunna tänka mig att de som vill ha en 'brudöverlämning' kanske inte ser det som en 'överämning' utan mer som 'sällskap fram till maken'. Sen att det nog är lite filmromantik att mannen skulle stå därframme och vänta är en annan historia. MEN det jag vill komma till är att jag tror att det faktiskt lite kan vara något så ytligt att om man går fram med sin far /eller någon annan manlig släkting (släkt -> kan inte misstolkas som brudgum) och inte en kvinna är att man själv står mer i centrum som kvinna/brud/den i klänning.

Bara en idé, många frågor har ofta löjliga svar :)

• Oniq

...och då menar jag så klart inte att bruden 'väljer' det för att ta så mycket plats som möjligt, utan att det blir ett omedvetet val för att det absolut inte ska vara några oklarheter vem det är som är brud..

*suck* Jisses vad det är svårt att förklara saker över forum när man inte kan lägga in nyanser i tal och gester..

• Buppielove

Vet ni vad som slår mig i hela den här diskussionen? Om man hela tiden ska tänka på hur saker och ting kan uppfattas av andra/vad vi lär våra unga osv hur kan man då fungera i livet öht?

Leksakerna och kläderna vi köper tillverkas ofta av fattiga (även barn) i andra länder. Maten vi äter importeras från andra sidan världen, där fattiga (återigen) utnyttjas. Många råvaror besprutas med gifter som är så giftiga för råvaran att de plastas in, medan arbetarna går utan några skydd. Vi flyttar produktion utomlands för att få ner produktionskostnader och få högre bonusar.

Ja.. Listan kan göras hur lång som helst där vi gör saker som påverkar andra och sänder ut signaler till vår omvärld om vad som är accepterat att göra. Viktigaste frågan är... Hur kan en "brudöverlämning", där enbart mina nära och kära (som vet varför jag vill att min pappa ska gå med mig) kommer närvara skapa så stor debatt när vi dagarna i enda gör saker som är miljoner gånger värre för omvärlden?

Nu tänker jag inte läsa detta forum längre, för jag känner att jag bara blir irriterad. Än en gång anser jag att det viktigaste i det här fallet är att acceptera och respektera att vi alla är olika och har olika önskemål.

• Snigel Bee
    Sörön10 skrev 2011-02-02 23:38:43 följande:
    Shit, denna tråd SKULLE ju ha vunnit! I den andra tråden har ju TS skrivit typ hälften av inläggen, här får man ju ingen syl i vädret utan ni diskuterar hejvilt själva!
    Håller med! Fattar inte hur det är ok att själv lägga hälften av inläggen och vinna. Dessutom är så gott som alla  inläggen som TS gjort meningslösa inlägg me frågor som bara är menat till att skapa fler inlägg. Tycker också att denna borde vunnit! =)
  • Aniara4
    Buppielove skrev 2011-02-03 08:35:25 följande:

Ja.. Listan kan göras hur lång som helst där vi gör saker som påverkar andra och sänder ut signaler till vår omvärld om vad som är accepterat att göra. Viktigaste frågan är... Hur kan en "brudöverlämning", där enbart mina nära och kära (som vet varför jag vill att min pappa ska gå med mig) kommer närvara skapa så stor debatt när vi dagarna i enda gör saker som är miljoner gånger värre för omvärlden?

Vad man än väljer att engagera sig i finns det alltid nåt som är värre, det här har redan varit uppe. Ska vi låta bli att försöka göra något åt barnfattigdomen i Sverige när det finns barn i andra länder som är ännu fattigare? Ska vi engagera oss för bättre djurskydd när det finns människor som lider? Ska vi försöka medla i en konflikt på jobbet när det finns krig i världen?

Och jag tror inte det är någon enskild persons vigsel som skapar så stor debatt, utan trenden på senare år att allt fler vill ha en importerad sed som många tycker har en osympatisk symbolik.
  • S2011

jag bryr mig inte så himla mycket om hur folk väljer att göra sitt intåg i kyrkan, tycker inte man behöver värdera det åt vare sig det ena eller andra hållet.

vi har bestämt oss för att inte se varandra innan vigseln. detta innebär att min blivande man och hans best man kommer knalla in själva i kyrkan och att jag och min tärna följer därefter "vid ankomst".
    om jag ska gå till hur jag själv känner och tycker kring vad vi har valt att göra (observera: vi, inte jag) så kan jag känna både att jag inte vill bli ledd fram av min pappa ("naaaw, vad fiiiint, hon går fram med sin paaaappaaaaa!") men jag vill heller inte hänga på min blivandes arm ("oh! så vackert! se hur vackert det är där han för henne fram!"). jag vill gå själv. genom att gå själv känner jag också att livet med min blivande man är mitt medvetna livsval, inte något som jag bara hänger på för att man som tjej i regel är en sucker för romantik, bröllop, fula små dekorationer och glittriga smycken.

men det är ju bara hur jag tänker..

• Duchess

Varför är det aldrig så att bruden står framme i kyrkan med sina tärnor och väntar medan brudgummen skrider in längs gången, själv eller med sin mor/far/bestman?

• Chicita
    Buppielove skrev 2011-02-03 08:35:25 följande:

Vet ni vad som slår mig i hela den här diskussionen? Om man hela tiden ska tänka på hur saker och ting kan uppfattas av andra/vad vi lär våra unga osv hur kan man då fungera i livet öht?

Leksakerna och kläderna vi köper tillverkas ofta av fattiga (även barn) i andra länder. Maten vi äter importeras från andra sidan världen, där fattiga (återigen) utnyttjas. Många råvaror besprutas med gifter som är så giftiga för råvaran att de plastas in, medan arbetarna går utan några skydd. Vi flyttar produktion utomlands för att få ner produktionskostnader och få högre bonusar.

Nu tänker jag inte läsa detta forum längre, för jag känner att jag bara blir irriterad. Än en gång anser jag att det viktigaste i det här fallet är att acceptera och respektera att vi alla är olika och har olika önskemål.

Valen man gör i livet, oavsett om det gäller mat, leksaker eller sitt bröllop bör göras med medvetenhet i alla fall. Jag väljer rättvisemärkt, lokala produkter osv när valen finns. Jag är världsfadder, jag har jobbat med handikappade barn osv... Jag gör min bit för att försöka förbättra världen.
    Så som du säger, det finns viktigare saker att lägga energin på än vem som går bredvid bruden fram till altaret.

Att förutsätta att vi som vill gå fram med vår pappa eller annan släkting gör det för att vi inte FÖRSTÅR den traditionella betydelsen i det är trångsynt.
    Jag vet mycket väl varför brudöverlämningen gavs upp i sverige. Och jag anser mig inte bli "överlämnad" heller eftersom det är mitt val, det är inte mina föräldrar som valt min man. Altså är den symboliken inte värd något i mitt förhållande.
    Jag skulle lika gärna kunna gå in med bara mina tärnor och näbbar.
    Men jag vill ha min far vid min sida denna dag, för HANS skull mer än för min.

Argumentet "det ska vara så - det är tradition" verkar vara viktigare vid brudöverlämning än någon annan stans.
    Hur är det med firandet runt jul?
    Firar de som är noga med traditioner Jesu födelse? Eller är det paket och tomten och Kalle Anka på tv som är viktigast? 
    Om det är viktigt att hålla på kristna traditioner (ett bröllop i kyrkan är en kristen tradition) så bör man ju hålla på ALLA sådana... eller? 

Och för att svara på frågan angående vad brudgummen tycker...
    MIN M2B vill gärna ha det så här också. Han ser fram emot att stå med sina bröder framme vid altaret och se mig komma gående, att få vänta på mig...
    Han har önskat att jag ska ha slöja (passar bra in i vårt tema också) som han får lyfta när jag kommer fram till honom. Så den där förväntan... Även om vi sett varandra tidigare under dagen... är det som han vill åt.

Jag är också väldigt klar med den här tråden...
  • Sörön10
    Snigel Bee skrev 2011-02-03 09:01:03 följande:
    Håller med! Fattar inte hur det är ok att själv lägga hälften av inläggen och vinna. Dessutom är så gott som alla  inläggen som TS gjort meningslösa inlägg me frågor som bara är menat till att skapa fler inlägg. Tycker också att denna borde vunnit! =)
    Vi (eller kanske NI, jag är väl partisk! ) får protestera!! :-P
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?