Buppielove skrev 2011-02-03 08:35:25 följande:
Vet ni vad som slår mig i hela den här diskussionen? Om man hela tiden ska tänka på hur saker och ting kan uppfattas av andra/vad vi lär våra unga osv hur kan man då fungera i livet öht?
Leksakerna och kläderna vi köper tillverkas ofta av fattiga (även barn) i andra länder. Maten vi äter importeras från andra sidan världen, där fattiga (återigen) utnyttjas. Många råvaror besprutas med gifter som är så giftiga för råvaran att de plastas in, medan arbetarna går utan några skydd. Vi flyttar produktion utomlands för att få ner produktionskostnader och få högre bonusar.
Ja.. Listan kan göras hur lång som helst där vi gör saker som påverkar andra och sänder ut signaler till vår omvärld om vad som är accepterat att göra. Viktigaste frågan är... Hur kan en "brudöverlämning", där enbart mina nära och kära (som vet varför jag vill att min pappa ska gå med mig) kommer närvara skapa så stor debatt när vi dagarna i enda gör saker som är miljoner gånger värre för omvärlden?
Nu tänker jag inte läsa detta forum längre, för jag känner att jag bara blir irriterad. Än en gång anser jag att det viktigaste i det här fallet är att acceptera och respektera att vi alla är olika och har olika önskemål.
Valen man gör i livet, oavsett om det gäller mat, leksaker eller sitt bröllop bör göras med medvetenhet i alla fall. Jag väljer rättvisemärkt, lokala produkter osv när valen finns. Jag är världsfadder, jag har jobbat med handikappade barn osv... Jag gör min bit för att försöka förbättra världen.
Så som du säger, det finns viktigare saker att lägga energin på än vem som går bredvid bruden fram till altaret.
Att förutsätta att vi som vill gå fram med vår pappa eller annan släkting gör det för att vi inte FÖRSTÅR den traditionella betydelsen i det är trångsynt.
Jag vet mycket väl varför brudöverlämningen gavs upp i sverige. Och jag anser mig inte bli "överlämnad" heller eftersom det är mitt val, det är inte mina föräldrar som valt min man. Altså är den symboliken inte värd något i mitt förhållande.
Jag skulle lika gärna kunna gå in med bara mina tärnor och näbbar.
Men jag vill ha min far vid min sida denna dag, för HANS skull mer än för min.
Argumentet "det ska vara så - det är tradition" verkar vara viktigare vid brudöverlämning än någon annan stans.
Hur är det med firandet runt jul?
Firar de som är noga med traditioner Jesu födelse? Eller är det paket och tomten och Kalle Anka på tv som är viktigast?
Om det är viktigt att hålla på kristna traditioner (ett bröllop i kyrkan är en kristen tradition) så bör man ju hålla på ALLA sådana... eller?
Och för att svara på frågan angående vad brudgummen tycker...
MIN M2B vill gärna ha det så här också. Han ser fram emot att stå med sina bröder framme vid altaret och se mig komma gående, att få vänta på mig...
Han har önskat att jag ska ha slöja (passar bra in i vårt tema också) som han får lyfta när jag kommer fram till honom. Så den där förväntan... Även om vi sett varandra tidigare under dagen... är det som han vill åt.
Jag är också väldigt klar med den här tråden...