• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Aniara4

Förresten har vi väl redan varit inne på att vi gör en jäkla massa märkliga saker bara för att det är en tradition, men för mig är det mer obegripligt att man vill införa en NY märklig tradition som vi inte har haft innan, än att vi håller fast vid gamla konstigheter av gammal vana.

• JustMeAndMyLove
    Aniara4 skrev 2011-02-06 20:10:34 följande:
    Förresten har vi väl redan varit inne på att vi gör en jäkla massa märkliga saker bara för att det är en tradition, men för mig är det mer obegripligt att man vill införa en NY märklig tradition som vi inte har haft innan, än att vi håller fast vid gamla konstigheter av gammal vana.
    Jag har inget emot nya traditioner! Tvärt om behövs de. 

Att vi dansar runt en fallos skadar ingen. Ingen tvingas till sex varje missommar framför en grupp människor.

Däremot tvingas flickor allt för ofta till giftermål. Just därför är det ganska vidrigt att vi stoltserar med traditionen att bli överlämnade.
    De slåss för sina rättigheter som kvinnor och vi leker hollywood längst altargången "för att vi vill och tycker det är fint".

Det om nått är fruktansvärt konstigt. 
  • Aleta
    förlovadflicka skrev 2011-02-06 17:12:36 följande:
    Tycker det är jätteintressant att alla bryr sig om ursprunget till det här men inte tycker att det är något att dansa runt ett manligt könsorgan på midsommarafton :P Tycker jag är lite mer udda :P
    Fast jag tror inte att midsommarstänger har varit uppe på tapeten alls...så hur kan du vara så säker på att ingen tycker det?
  • Aleta
    Kattpoet skrev 2011-02-06 19:45:54 följande:
    Det beror på vilka  källor man tittar på, i vissa sägs det att man den mest  manliga mannen  hade sex med tjejen medans folk stod och tittade på och sedan  drogs killen ut när han kom så han kom över pålen eller avguda bilden.

Andra så har det ett par som har sex framför folket och det barnet som födds efter det bli automagisk präst....

Det finns mycket om midsommar festen, eller midsommar blotet som det hette. 
    Fast det där kan lika gärna vara någon 1800-talsforskares våta dröm...  
  • shakynose

Lite OT men just midsommarstången är inte en tradition med uråldriga anor. Blotet ni pratar om var bortglömt sedan länge när midsommarstänger började resas här i landet någon gång på sena medeltiden. Vi vet tyvärr extremt lite om människorna som blotade och hur deras ceremonier gick till, precis som Aleta påpekar så dröms det mesta ihop utifrån den lilla data som finns att analysera. Att leta efter rötter till symboliken i berättelser som till stor del diktats ihop känns därför ganska långsökt, och har väldigt få likheter med denna diskussion som iallafall jag anser vara förankrad i vår egen tid.
    Idag, I Sverige, så händer det att flickor tvingas till äktenskap av sina föräldrar. Det gör att jag har svårt att se det som bara "en fin gest" att som brud bli ledd av sin far nerför altargången.

• JustMeAndMyLove
    shakynose skrev 2011-02-07 09:14:10 följande:
    Lite OT men just midsommarstången är inte en tradition med uråldriga anor. Blotet ni pratar om var bortglömt sedan länge när midsommarstänger började resas här i landet någon gång på sena medeltiden. Vi vet tyvärr extremt lite om människorna som blotade och hur deras ceremonier gick till, precis som Aleta påpekar så dröms det mesta ihop utifrån den lilla data som finns att analysera. Att leta efter rötter till symboliken i berättelser som till stor del diktats ihop känns därför ganska långsökt, och har väldigt få likheter med denna diskussion som iallafall jag anser vara förankrad i vår egen tid.
    Idag, I Sverige, så händer det att flickor tvingas till äktenskap av sina föräldrar. Det gör att jag har svårt att se det som bara "en fin gest" att som brud bli ledd av sin far nerför altargången.
    Bra skrivet! Håller helt med.
  • gbg2012

Jag tycker inte att det går att bestämma över om andra vill lämnas över eller inte. Jag klagade inte på min vän när hon gifte sig och ville det. Däremot så anser jag att tanken bakom är idiotisk och skulle själv aldrig låta min pappa lämna över mig! De som ser det som fint har antagligen aldrig upplevt fötryck och det är inte så konstigt att det blir de amerikanska romantiska filmerna som blir en inspiration. Jag tycker inte om denna tradition men ser inte heller ner på de som väljer den. Sedan kan det ju alltid diskuteras vad fria val är? Men jag ger mig inte in i en diskussion om genus här! =)

• Oniq

Lite OT men jag fick en 'aha' upplevelse idag när jag kollade på film med sonen: MIN första bild av bröllop kommer från filmen trolltyg i tomteskogen och DÄR hämtar brudens far bruden och går med henne ner för trappen till brudgummen.

Det är alltså därför jag aldrig sett det som någon 'ägande pryl' eller 'underkastelse grej'. Brudens mamma lämnar henne med klänningen och säger 'din far hämtar dig snart..' -jag har alltid trott att brudens mor hade något 'viktigare' att göra och att hon därför skickar upp brudens far för att hämta ner henne när förberedelserna är klara.

..Säkert helt ointressant för er antar jag, men jag fattade plötsligt varför jag inte sett det som något konstigt att bruden kan gå in med sin far. 

• Kattpoet

Och tomtar i trollskogen kommer från Nederländerna....

• Lissie84

varje gång jag kommer tillbaka till den här tråden har det hänt grejer... fallossymboler och tomtar....

Kan ju tillägga att när min farmor var ung firade de inte midsommar med stång, det kom senare. Istället lövade man hus mm. Hon kommer ifirån värmland.  

• shakynose
    Lissie84 skrev 2011-02-13 16:54:05 följande:
    varje gång jag kommer tillbaka till den här tråden har det hänt grejer... fallossymboler och tomtar....

Kan ju tillägga att när min farmor var ung firade de inte midsommar med stång, det kom senare. Istället lövade man hus mm. Hon kommer ifirån värmland.  
    Oj, så pass? Där ser man! Jag visste att det tog tid innan seden med midsommarstång spred sig på landsbygden, har man stänger där nuförtiden då?
  • Sebastiána

Midsommar har väl firats på lite olika sätt i olika delar av landet.

• Aniara4
    gbg2012 skrev 2011-02-07 19:56:41 följande:
    Jag tycker inte att det går att bestämma över om andra vill lämnas över eller inte.
    Klart det inte gör. Och jag har heller inte sett att någon har sagt "du Lisa694753 får absolut inte ha brudöverlämning, jag kommer att komma till kyrkan och hålla fast din pappa så att han inte kan lämna över dig". Däremot kan man diskutera i allmänna ordalag om man tycker det är bra eller dåligt, och i så fall varför.

Jag tycker man ser en sammanblandning rätt ofta på internetforum, där person A säger "jag tycker x är en dålig idé" varpå person B blir arg och säger att "du kan inte bestämma vad jag ska göra". Jag försöker inte förbjuda någon att göra vad som känns rätt för dem, men jag vill uttrycka min åsikt att jag tycker brudöverlämning är unket.

Att vissa personer, kända eller okända, tycker att det jag vill göra är dumt utgör väl inget som helst hinder för mig att göra det ändå? Det är bara om man vill göra precis som man vill OCH dessutom få alla i hela världen att säga att man gör rätt som man får problem?
  • BlackWIngedAngel
    Kattpoet skrev 2011-01-29 20:15:40 följande:
    Heloise, udda  jag minns inte att vi var tvunga att ha två vittnen att skriva under papprena när vi gifte oss i kyrkan, jag för  mig att hela  församligen  ( de som var där), bevittnade händelsen  och det räckte. Ja visst måste det finnas minst två i församlingen men jag minns inte att de skrev på något papper  eller så. 
    Jag har inte läst hela tråden och vet inte om du fick svar på detta senare, men vittnena behöver inte skriva på något. Det ska bara vara angivet att de varit där. Jag var vittne vid en borgelig vigsel och behövde inte heller skriva på något, men de uppgav mina uppgifter.
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?