• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Kattpoet

Jag gick in med  karln,  han var mitt stöd och folk sa att de  så sött ut att han höll så hårt i mig, att orsaken var att min muskelsjukdom brukade som faan den dagen och att han  lekte krycka  visste ingen om.  

Han ville också bara gå in med mig på våran stora dag, eftersom det var vår dag 

• Oniq
    Kattpoet skrev 2011-02-02 18:48:24 följande:
    Men kommer min fråga, hur känner killarna för att   brudens far tar deras plats i kyrkan?
    Allvarligt - tror du att en enda kille verkligen ser det så? Om nu tjejerna har den här tv-romantiken i huvudet så kan väl lika gärna killarna ha det?
  • Kattpoet

Oniq, jag har mött en kille som såg det som så och hans flickvän vägrade  ändra sig, det slutade med att det blev inget bröllop alls.

• Aleta
    Madde2011 skrev 2011-02-04 11:06:51 följande:
    Du missade nog mitt första inlägg där min blivande man troligen ska stå vid altaret med sin sånggrupp och sjunga ingångssången, som jag har önskat. Men vi får se hur det blir. Ingenting står ju skrivet i sten.
    Det vore spännande att få veta hur alla som debatterat här sen har gjort på sitt bröllop, vad blev resultatet?.
    Jag vet att det tidigare har varit brudar som ändrat sig efter dessa diskussioner. De har inte tänkt på symboliken innan eller kanske inte känt till hur unik i världen den svenska traditionen är.

Några har tyckt att den nästan bortglömda traditionen att mötas på kyrktrappan där mannen lämnar över buketten som bruden inte har sett tidigare och där få ses för första gången under dagen har varit ett fint alternativ när man inte vill ses i förväg.

Andra har givetvis sin överlämning som planerat. 
  • JustMeAndMyLove
    Aleta skrev 2011-02-04 18:02:55 följande:
    Jag vet att det tidigare har varit brudar som ändrat sig efter dessa diskussioner. De har inte tänkt på symboliken innan eller kanske inte känt till hur unik i världen den svenska traditionen är.

Några har tyckt att den nästan bortglömda traditionen att mötas på kyrktrappan där mannen lämnar över buketten som bruden inte har sett tidigare och där få ses för första gången under dagen har varit ett fint alternativ när man inte vill ses i förväg.

Här är en som aldrig tänkt på symboliken och som ändrade sig totalt efter en diskussion på BT :) 
  • passionsblomman
    Aleta skrev 2011-02-04 18:02:55 följande:

Jag tycker det finns all anledning att berätta saker man vet och föra vidare sådant man faktiskt inser att alla inte vet. Som detta med buketten. Det lärde jag mig på floristutbildningen och sprider här på BT allt jag kan-för det är en kul sak att veta, även om man sedan själv bestämmer sin bukett. Det är kanske meningslöst vetande för många, men att veta varifrån en grej kommer och hur seden sett ut från början hör till det som berikar i livet anser jag. Så, numera vet Aleta och sprider vidare, liksom Aletas gamla etikettbok lärt mig en massa om hur det skulle gå till vid förlovningar etc förr. Det är ju hur kul som helst!

Och NEJ, jag tror faktiskt inte att "de flesta" vet att det inte alls är en Svensk företeelse med överlämning. För det är ju så många som förvånat undrar varför kyrkan skulle ha något emot att man är "gammeldags och traditionell". För övrigt verkar det finnas gott om folk som på allvar tror att vi i Svenska domstolar har en jury osv.
    jag har inget emot influenser från andra länder i sig. Däremot är det sorgligt när man tapapr kontakten och kunskapen om hur det såg ut för bara några generationer sedan i ens egna hemland. Det blir historielöst och fattigt tycker jag.

Själv var jag för något år sedan på vigselgudstjänsten där en BT-kompis gifte sig efter att läääänge velat hit och dit om överlämningsdelen och upprört diskuterat i evigheter i trådarna på BT. Hon valde tillslut att gå med sin make och de var så fina!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • mammacatta

Sen när är kvinnorna  Sverige boskap?

• JustMeAndMyLove
    mammacatta skrev 2011-02-04 22:05:42 följande:
    Sen när är kvinnorna  Sverige boskap?
    Även kungar kan behandlas som boskap
  • Aleta
    passionsblomman skrev 2011-02-04 21:53:48 följande:
    Jag tycker det finns all anledning att berätta saker man vet och föra vidare sådant man faktiskt inser att alla inte vet. Som detta med buketten. Det lärde jag mig på floristutbildningen och sprider här på BT allt jag kan-för det är en kul sak att veta, även om man sedan själv bestämmer sin bukett. Det är kanske meningslöst vetande för många, men att veta varifrån en grej kommer och hur seden sett ut från början hör till det som berikar i livet anser jag. Så, numera vet Aleta och sprider vidare, liksom Aletas gamla etikettbok lärt mig en massa om hur det skulle gå till vid förlovningar etc förr. Det är ju hur kul som helst!

Och NEJ, jag tror faktiskt inte att "de flesta" vet att det inte alls är en Svensk företeelse med överlämning. För det är ju så många som förvånat undrar varför kyrkan skulle ha något emot att man är "gammeldags och traditionell". För övrigt verkar det finnas gott om folk som på allvar tror att vi i Svenska domstolar har en jury osv.
    jag har inget emot influenser från andra länder i sig. Däremot är det sorgligt när man tapapr kontakten och kunskapen om hur det såg ut för bara några generationer sedan i ens egna hemland. Det blir historielöst och fattigt tycker jag.

Själv var jag för något år sedan på vigselgudstjänsten där en BT-kompis gifte sig efter att läääänge velat hit och dit om överlämningsdelen och upprört diskuterat i evigheter i trådarna på BT. Hon valde tillslut att gå med sin make och de var så fina!
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Nu inspirerade du mig att damma av den här gamla tråden.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3292559.html 
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?