Lissie84 skrev 2011-02-02 21:11:43 följande:
Vad mycket som händer när man är borta på dagarna
låt oss fortsätta diskutera lite. Jag som känner mig ganska objektiv i denna fråga (säg till ifall ni känner annorlunda) har lite funderingar riktade till er som är emot överlämningar.
Vad jag är intresserad av att veta är ifall det var så att i de flesta fall var mamman som lämnade bort sonen skulle ni vara upprörda då?
Har ni som är emot överlämning någon som helst förståelse för hur andra tänker eller är det era åsikter som gäller till och allt annat är oförståeligt, ifall detta är faller tycket jag lite synd om er.
Detta undrar jag av alla, varför spelar denna 20 meter långa promenad så stor roll, det är ju fortfarande brudparet som svarar ja och avlägger löften. Att haka upp sig på denna lilla grej tycker jag är lite kul...
Nej nu måste jag gå igenom tråden och se ifall det finns nå kul att svara på =)
Gärna!
För min del skulle jag bli lika upprörd om vi hade det tvärtom o samhället. Alltså att män kämpade för att komma upp i samma nivå som kvinnor vad gäller jämlikhet. Så svar JA!
(Min man t ex skulle anse sig ha misslyckats med uppfostran om någon av våra döttrar föreslog brudöverlämning trots en insikt i betydelsen.)
Om överlämningarna lika ofta skedde av hundar, mammor, pappor, papegojor osv. och det varierade om det var mannen eller kvinnan som blev överlämnad så skulle symboliken urvattnas och försvinna anser jag.
Jag har inte full förståelse för hur alla som vill bli överlämnade tänker. I så fall skulle jag inte vara intresserad av att försöka lära mig det i t ex den här tråden.
Alla måste inte göra eller tänka som jag, men jag blir glad om alla tar välinformerade beslut och både känner till samt väger in olika fakta. Många verkar inte känna till traditioner, betydelser, ursprung och symbolik.
Att vi sedan har olika värderingar som leder till olika beslut är en del av livet. Ingen blir sämre eller bättre för det.
Just den här lilla promenaden är ett mycket intressant fenomen som vid diskussioner lyfter fram så otroligt mycket mer! Det skapar tankar och ifrågasättande. Varför gör vi på vissa sätt, varför ifrågasätter vissa inte. Varför ifrågasätter andra. Vad gäller jämlikhetsaspekten så tycker jag t ex också att de spelar roll att man säljer tajta, färgglada flickkläder som inte håller till fyraåringar medan pojkkläderna är murriga, rymliga och hållbara. Allt sådant hör ihop på något sätt - hur vi ser på män och kvinnor.