• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Sebastiána
    sacki79 skrev 2011-02-02 15:34:22 följande:
    Förr i tiden när manen bad om kvinnans hand så frågede man pappan och inte mamman... Varför då? Mannen fattade de stora viktiga besluten i huset och försörjde familjen, mannen hade alltså en roll precis som kvinnan hade sin som tex att hålla ordning i hemmet ta hand om barnen och ställa fram maten på bordet. Inget konstigt med det alls, tycker att det är helt logiskt. Av samma anledning så tycker jag att pappan i första hand skall lämna över bruden och brodern i andra. Så enkelt är det. Sedan att man i många år försökt att mannen och kvinnan skall vara lika i allt bryr jag mig inte om för jag tycker att en kvinna är kvinna och en man är man och vi är olika varken vi vill eller inte. Feminism är inget för mig helt enkelt. Som jag sa tidigare så är jag gammalmodig och ingen kan ändra på det. Jag tycker inte att det är något fel alls med att tycka att det finns kvinnliga sysslor och manliga sysslor... Sen kan ju du aniara4 och även du knyttan bli hur irriterade ni vill och tycka att jag trycker ner kvinnan men så är det i alla fall... Kvinna är kvinna och man är man vi kan aldrig bli jämställda. Nu har jag sagt vad jag tycker och hoppar av denna tråd...

Lycka till sörön10  och jag hoppas att ditt bröllop blir som du önskar!
    Apropå antijämställdhetsivrarnas favoritargument "kvinnor är kvinnor och män är män." "vi ÄR olika" skulle jag vilja påstå att det är större skillnad mellan mig och en kvinna i bangladesch än mellan mig och en kille som läst samma utbildning som jag och som har ungefär samma bakgrund.

Men som sagt, om man är emot jämställdhet och tycker att kvinnor bara ska stå vid spisen och föda barn är brudöverlämning helt logiskt.
  • Sebastiána
    Förr i tiden när manen bad om kvinnans hand så frågede man pappan och inte mamman... Varför då? Mannen fattade de stora viktiga besluten i huset och försörjde familjen, mannen hade alltså en roll precis som kvinnan hade sin som tex att hålla ordning i hemmet ta hand om barnen och ställa fram maten på bordet. Inget konstigt med det alls, tycker att det är helt logiskt. Av samma anledning så tycker jag att pappan i första hand skall lämna över bruden och brodern i andra. Så enkelt är det. Sedan att man i många år försökt att mannen och kvinnan skall vara lika i allt bryr jag mig inte om för jag tycker att en kvinna är kvinna och en man är man och vi är olika varken vi vill eller inte. Feminism är inget för mig helt enkelt. Som jag sa tidigare så är jag gammalmodig och ingen kan ändra på det. Jag tycker inte att det är något fel alls med att tycka att det finns kvinnliga sysslor och manliga sysslor... Sen kan ju du aniara4 och även du knyttan bli hur irriterade ni vill och tycka att jag trycker ner kvinnan men så är det i alla fall... Kvinna är kvinna och man är man vi kan aldrig bli jämställda. Nu har jag sagt vad jag tycker och hoppar av denna tråd...

Om du är emot jämställdhet antar jag att du inte heller röstar och att du är emot kvinnlig rösträtt.
  • sacki79

Jag skulle dra mig ur tråden men måste bara be er att läsa vad jag skriver. Jag sa att FÖRR var det mannen som bestämde och jag att jag sa att vi aldrig kommer att bli jämställda är därför att vi ÄR olika varken vi vill eller inte. Mannen är oftast starkare, vi kan amma men inte han, vi kan föda men inte mannen blab  bla bla... Och jag har aldrig sagt att kvinnan BARA skall stå vid spisen... Alltså, ni tjejer tar åt er alldeeles förmycket. Det handlar inte om att kvinnan inte skall få rösta eller tjäna mkt mindre för samma utförda jobb! Jag tycker bara precis vad jag säger bara att JAG tycker att det finns "manliga" sysslor och "kvinnliga" sysslor, förstår inte varför det måste vara så dåligt...?

Tack och hej för mig!

• Kattpoet

Om mannens syssla är att vara försvararen av familjen och mammans är att vara tryggheten, ja då är det fel.

Min mamma lagade bilar, styckade kött, högg ved och var  jätte bra på att väva.
    Pappa, han var stor trygg, älskade laga mat, läsa poesi, diskutera  och titta på fåglar.  Jag aldrig liksom lärt mig vad endast män  kan göra mer än pissa sitt namn i snö , men jag tyckte att jag blev en bra person endå.

Hade vi gift oss i en kyrka i Skottland, ja pga traditionen och vigselordningen där, hade han fått ta mig till altaret, men vi gifte oss borligt så då kunde vi göra som vi ville.

Man tar sedan dit man kommer och sedan i sverige är att vi går tillsammans in. 

• Sörön10

Tack! Men jag är redan gift och det var huuur underbart som helst! =) 
  • knyttan
    sacki79 skrev 2011-02-02 16:32:26 följande:
    Jag skulle dra mig ur tråden men måste bara be er att läsa vad jag skriver. Jag sa att FÖRR var det mannen som bestämde och jag att jag sa att vi aldrig kommer att bli jämställda är därför att vi ÄR olika varken vi vill eller inte. Mannen är oftast starkare, vi kan amma men inte han, vi kan föda men inte mannen blab  bla bla... Och jag har aldrig sagt att kvinnan BARA skall stå vid spisen... Alltså, ni tjejer tar åt er alldeeles förmycket. Det handlar inte om att kvinnan inte skall få rösta eller tjäna mkt mindre för samma utförda jobb! Jag tycker bara precis vad jag säger bara att JAG tycker att det finns "manliga" sysslor och "kvinnliga" sysslor, förstår inte varför det måste vara så dåligt...?

Tack och hej för mig!
    Vad då "tar åt oss" för mycket? Det är ju du sominte klarar av att följa logiska resonemang. Du vill att det ska vara som förr i tiden, men det ska inte gälla saker som rösträtt och lika lön för lika arbete? Utan bara att "män ska göra manliga sysslor och kvinnor ska göra kvinliga"? (Vilka sysslor som nu kan uppfattas som manliga resp kvinnliga? Jag antar att stå vid spisen hamnar högt upp på listan över de kvinnliga, och mecka bilar på den manliga - och båda är så kallade förvärvade färdigheter, något man LÄR sig. Man föds alltså inte med dessa kunskaper.)

Du kan inte dra en enda korrekt slutsats om mig enbart baserat på mitt kön och ändå vill du att hela samhället ska baseras på att du inte förstår skillnaden mellan "jämställd" och "identisk". Folk kan mycket väl vara olika men ändå jämställda. Eller tycker du tex att olika lagar ska gälla för svarta och vita människor då också? För de är ju "olika" vare sig de vill eller inte?
  • Chicita

Jag ska gå till altaret med min far.

Varför?
    För att jag vill det.

Jag och min far har inte haft ett bra förhållande till varandra sen han och mamma skilde sig när jag var 4 år.
    Efter att jag träffat min M2B för 8 år sedan så började dock pappa tina upp lite. Eller så vaknade han till när hans nya kvinna (inte den han lämnade mamma för) blev mormor. Och han insåg att hans enda chans att bli morfar var om JAG fick barn och ville ha honom i mitt liv då...

Nu har vi ett bra förhållande och därför vill jag att han är en så stor del av MIN dag som han kan vara.
    Därför går jag fram till altaret med honom vid min sida.

Min M2B ville gärna få göra den amerikanska varianten och lyfta min slöja också. Och då är det ju bra om han får stå där framme vid altaret och längta lite också {#emotions_dlg.djavulsk} 

Vi gör som VI vill.
    Skit i traditioner och vad saker betyder... Vi har VÅR anledning att välja den här varianten.
    Men jag tycker inte att det är fel att gå in tillsamans som par. Det är också vackert.
    Även när bruden går in själv med sina tärnor och mannen väntar vid altaret tycker jag också är fint. 

• darkHorse
    Chicita skrev 2011-02-02 18:00:38 följande:
    Jag ska gå till altaret med min far.

Varför?
    För att jag vill det.

Jag och min far har inte haft ett bra förhållande till varandra sen han och mamma skilde sig när jag var 4 år.
    Efter att jag träffat min M2B för 8 år sedan så började dock pappa tina upp lite. Eller så vaknade han till när hans nya kvinna (inte den han lämnade mamma för) blev mormor. Och han insåg att hans enda chans att bli morfar var om JAG fick barn och ville ha honom i mitt liv då...

Nu har vi ett bra förhållande och därför vill jag att han är en så stor del av MIN dag som han kan vara.
    Därför går jag fram till altaret med honom vid min sida.

Min M2B ville gärna få göra den amerikanska varianten och lyfta min slöja också. Och då är det ju bra om han får stå där framme vid altaret och längta lite också {#emotions_dlg.djavulsk} 

Vi gör som VI vill.
    Skit i traditioner och vad saker betyder... Vi har VÅR anledning att välja den här varianten.
    Men jag tycker inte att det är fel att gå in tillsamans som par. Det är också vackert.
    Även när bruden går in själv med sina tärnor och mannen väntar vid altaret tycker jag också är fint. 
    Är det baar när det gäller ditt bröllop eller är det din inställning til livet i allmänhet att man som människa inte behöver reflektera över hur sina egna handlingar kan påverka andra människor och sin omgivning?
  • Chicita
    darkHorse skrev 2011-02-02 18:11:48 följande:
    Är det baar när det gäller ditt bröllop eller är det din inställning til livet i allmänhet att man som människa inte behöver reflektera över hur sina egna handlingar kan påverka andra människor och sin omgivning?
    Men snälla nån...
    Hur kan du ens fälla en sådan kommentar?

• shakynose
    Chicita skrev 2011-02-02 18:17:57 följande:
    Men snälla nån...
    Hur kan du ens fälla en sådan kommentar?

Fast det är en rimlig fråga eftersom du hävdar att man ska skita i vad saker betyder och göra som man vill. Menar du verkligen det?
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?