• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Aniara4
    sacki79 skrev 2011-02-02 13:54:09 följande:
    Varför jag tycker att en före detta man skall överlämna den blivande brudun till hennes nästa men??? Nä de är klart, ursäkta mig, det är väl fullt normalt...
    Varför inte, om nu pappan ska lämna över bruden den första gången för att visa att hon går från en familj till en annan? Då borde det ju vara fullständigt logiskt att man följer samma princip nästa gång!

Jag anser alltså att båda sakerna är lika bisarra, om det inte framgår.
  • sacki79
    Aniara4 skrev 2011-02-02 14:04:01 följande:
    Fast det är ju inte gammalmodigt eftersom vi inte har haft den traditionen i Sverige, utan ett modernt påfund som vissa vill importera från USA.
    Ok, då är det jag som är dåligt påläst om de gamla svenska traditionerna, så fel av mig. Men jag tycker ändå att man skall bli överlämnad av en man i första hand. Tycker att det passar bättre av någon anledning...
  • sacki79
    Aniara4 skrev 2011-02-02 14:06:57 följande:
    Varför inte, om nu pappan ska lämna över bruden den första gången för att visa att hon går från en familj till en annan? Då borde det ju vara fullständigt logiskt att man följer samma princip nästa gång!

Jag anser alltså att båda sakerna är lika bisarra, om det inte framgår.
    Ok, vi säger så...
  • Aniara4
    sacki79 skrev 2011-02-02 14:09:27 följande:
    Ok, då är det jag som är dåligt påläst om de gamla svenska traditionerna, så fel av mig. Men jag tycker ändå att man skall bli överlämnad av en man i första hand. Tycker att det passar bättre av någon anledning...
    Det är just den där "någon anledning" som jag (och tydligen flera i tråden) är väldigt nyfiken på. För mig räcker det inte som argument att "jag tycker det är fint" - exakt VAD är det som är fint? Eller "det känns rätt" - VAD är det som känns rätt? Eller vad är det som känns fel med att gå in med sin tillkomande? Och du tycker alltså det passar bättre att en man överlämnar bruden av någon anledning - av vilken anledning?

Och ja, du är dåligt påläst om de gamla svenska traditionerna. Har du öht läst den här tråden? Och vad prästerna här och på andra ställen säger?
  • darkHorse
    sacki79 skrev 2011-02-02 14:09:27 följande:
    I Sverige har brudparet gått in tillsammans sedan 1300-talet. Vad jag vill få människor att fundera över är varför det ska vara så självklart att det är mannen som ska överlämna kvinnan i första hand, och vad en sådan åtskillnad mellan könen kan spela för roll på hur vi ser olika på kvinnor och män vilket färgar av sig på resten av livet.
  • knyttan
    sacki79 skrev 2011-02-02 14:00:05 följande:
    Se mig som gammalmodig, men jag tycker att mannen i huset skall få den äran men finna det ingen pappa eller bror så skall givetvis mamman göra det om hon vill, och enligt trdition så är det ju "herren" i huset som lämnar över bruden... Men alla måste ju inte tycka som jag  Glad
    Nej jag ser dig inte som gammalmodig utan helt enkelt som lurad. Och det sätt du argumenterar på: "herren i huset" ska ha "äran" att lämna bort bruden etc. illustrerar precis exakt varför självständiga och välutbildade kvinnor ser rött av brudöverlämning.

Fattar du vad århundraden av kämpande kvinnor har slitit och försakat för att du ska ha rätt till din egen kropp, dina egna åsikter, rösträtt och egen inkomst? Och så är du beredd att förlöjliga detta genom att spela upp nån larvig charader om att "herren i huset" skänker bort sin dotter och familjens juvel till en annan man?

Jag tycker det är äckligt facktiskt, men alla behöver ju inte tycka som jag :D
  • sacki79

Förr i tiden när manen bad om kvinnans hand så frågede man pappan och inte mamman... Varför då? Mannen fattade de stora viktiga besluten i huset och försörjde familjen, mannen hade alltså en roll precis som kvinnan hade sin som tex att hålla ordning i hemmet ta hand om barnen och ställa fram maten på bordet. Inget konstigt med det alls, tycker att det är helt logiskt. Av samma anledning så tycker jag att pappan i första hand skall lämna över bruden och brodern i andra. Så enkelt är det. Sedan att man i många år försökt att mannen och kvinnan skall vara lika i allt bryr jag mig inte om för jag tycker att en kvinna är kvinna och en man är man och vi är olika varken vi vill eller inte. Feminism är inget för mig helt enkelt. Som jag sa tidigare så är jag gammalmodig och ingen kan ändra på det. Jag tycker inte att det är något fel alls med att tycka att det finns kvinnliga sysslor och manliga sysslor... Sen kan ju du aniara4 och även du knyttan bli hur irriterade ni vill och tycka att jag trycker ner kvinnan men så är det i alla fall... Kvinna är kvinna och man är man vi kan aldrig bli jämställda. Nu har jag sagt vad jag tycker och hoppar av denna tråd...

Lycka till sörön10  och jag hoppas att ditt bröllop blir som du önskar!

• Sebastiána
    sacki79 skrev 2011-02-02 15:34:22 följande:
    Förr i tiden när manen bad om kvinnans hand så frågede man pappan och inte mamman... Varför då? Mannen fattade de stora viktiga besluten i huset och försörjde familjen, mannen hade alltså en roll precis som kvinnan hade sin som tex att hålla ordning i hemmet ta hand om barnen och ställa fram maten på bordet. Inget konstigt med det alls, tycker att det är helt logiskt. Av samma anledning så tycker jag att pappan i första hand skall lämna över bruden och brodern i andra. Så enkelt är det. Sedan att man i många år försökt att mannen och kvinnan skall vara lika i allt bryr jag mig inte om för jag tycker att en kvinna är kvinna och en man är man och vi är olika varken vi vill eller inte. Feminism är inget för mig helt enkelt. Som jag sa tidigare så är jag gammalmodig och ingen kan ändra på det. Jag tycker inte att det är något fel alls med att tycka att det finns kvinnliga sysslor och manliga sysslor... Sen kan ju du aniara4 och även du knyttan bli hur irriterade ni vill och tycka att jag trycker ner kvinnan men så är det i alla fall... Kvinna är kvinna och man är man vi kan aldrig bli jämställda. Nu har jag sagt vad jag tycker och hoppar av denna tråd...

Om man verkligen tycker att det ska vara mannen som ska vara familjens överhuvud och bestämma allt är det självklart också helt logiskt att man är för brudöverlämning (i logikens namn är man då också för olika lön för män och kvinnor eftersom det är mannen som ska vara familjeförsörjare och kvinnan bara dra in "fickpengar"). MEN om man tycker att både kvinnan och mannen ska bestämma och om man vill ha ett jämställt sahälle med lika lön, lika arvsrätt osv och om man är en stark och självständig kvinna då är det väldigt ologisk. Jag tycker inte att kvinnans plats är vid spisen utan i samhället lika mycket som mannen... och vice versa.
  • Aniara4
     Sen kan ju du aniara4 och även du knyttan bli hur irriterade ni vill och tycka att jag trycker ner kvinnan men så är det i alla fall... Kvinna är kvinna och man är man vi kan aldrig bli jämställda. Nu har jag sagt vad jag tycker och hoppar av denna tråd...
    Jag är varken irriterad eller tycker att du trycker ner kvinnan (för du planerar såvitt jag förstår inte att ränna runt och tvinga andra brudar att bli överlämnade av sina fäder), jag påpekar bara att dina argument inte håller.

Och i min värld är vi alla individer och inomgruppsvariationen är större än mellangruppsvariationer. Det betyder att kvinnor är mer olika sinsemellan än de är olika män som grupp, och på samma sätt är män mer olika varann än de är olika kvinnor som grupp. Jag vänder mig starkt emot att bli placerad i ett fack, tillskrivas en massa egenskaper som jag kanske inte har, och förväntas bete mig på vissa sätt bara för att jag råkar ha två x-kromosomer.  Du och jag är ju t.ex. uppenbarligen väldigt olika och kan knappast klumpas ihop som samma typ bara för att vi båda råkar vara kvinnor.

Och jag hoppas innerligt att du har fel om att vi aldrig kan bli jämställda!
  • shakynose

I så fall tycker jag att det är helt i sin ordning att din pappa lämnar över dig till din blivande! Om du på allvar menar att det är rent logist att mannen ska fatta alla viktiga beslut, så är det ju inte fel att ni visar upp det med en sådan symbolisk gest.
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?