• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • knyttan
    izzysol skrev 2011-02-02 10:31:40 följande:
    min pappa ska leda fram mig i kyrkan. det har jag alltid velat!
    tycker feminister att det är förnedrande eller kvinnoförtryckande så får de tycka så men det är inte min åsikt! jag tycker att det är fint att göra så, att välkomna brudgummen in i familjen, att godkänna att vi gifter oss :D
    sen har jag en privat anledning också. när jag var 3 år så gifte sig mina föräldrar och jag sa då till alla att jag gift mig med min pappa. så om jag nu är "gift" med min pappa så måste han ju överlämna mig till MIN man :)
    Bara en fråga: du tycker inte att det sista du skrev där låter lite dumt?

Så nu ska vi ha brudöverlämning inte bara för att det är en härligt patriarkal symbol, utan även för att det har insecestuösa undertoner, DET tycker jag verkar bra för framtiden...

(Och i förebyggande syfte - NEJ jag påstår inte att Izzysol förespråkar incest, Självklart INTE! Men om man lägger sådan symbolik i brudöverlämning så tycker åtminstone jag att det inte är helt sunt.)
  • Sebastiána
    izzysol skrev 2011-02-02 10:31:40 följande:
    min pappa ska leda fram mig i kyrkan. det har jag alltid velat!
    tycker feminister att det är förnedrande eller kvinnoförtryckande så får de tycka så men det är inte min åsikt! jag tycker att det är fint att göra så, att välkomna brudgummen in i familjen, att godkänna att vi gifter oss :D
    sen har jag en privat anledning också. när jag var 3 år så gifte sig mina föräldrar och jag sa då till alla att jag gift mig med min pappa. så om jag nu är "gift" med min pappa så måste han ju överlämna mig till MIN man :)
    Varför ska inte du, bruden, välkomnas in i familjen?

...och alla småflickor vill gifta sig med sin pappa. Det är en naturlig del i uppväxten. Jag vet inte vilken ålder det brukar uppträda, men jag gissar att det är runt 3-4-årsåldern.
  • Aniara4
    Burre Präst skrev 2011-02-01 23:28:59 följande:
    I både England och USA börjar seden med att brudparet går in tillsammans dyka upp, inte minst när det gäller par som gifter sig för andra gången. Hur ser man på det? Tja, en del förfasar sig över hur jämställdhet får gå före gamla och älskade traditioner.
    Om man nu tycker att brudöverlämning är rätt och riktigt och symboliserar att man går från en familj till en annan , så borde man rimligtvis göra så när man gifter om sig att exmaken är den som lämnar över kvinnan till den nye maken.

Konstigt att inte fler vill göra så. Man måste väl vara lite konsekvent i sin symbolik!
  • sacki79
    Aniara4 skrev 2011-02-02 11:32:00 följande:
    Om man nu tycker att brudöverlämning är rätt och riktigt och symboliserar att man går från en familj till en annan , så borde man rimligtvis göra så när man gifter om sig att exmaken är den som lämnar över kvinnan till den nye maken.

Konstigt att inte fler vill göra så. Man måste väl vara lite konsekvent i sin symbolik!
    Det var nog den dummaste kommentarn jag hört på länge... Dessutom så förstår jag faktiskt inte varför man väljer att gifta sig i en kyrka om man nu skulle välja att gifta om sig. Personligen skulle jag tycka att det var oerhört genant gentemot mina nära och kära att stå i en kyrka och att inför dem och prästen lova att älska denna man tills döden skiljer oss åt för andra gången... varför då gifta sig i en kyrka över huvud taget om man inte tycker att bibelns ord betyder något...
    Jag tycker absolut att bruden skall bli överlämnad av pappan. Skulle det av någon tragisk anledning inte finnas någon pappa så kanske det finns någon bror eller annan nära anhörig...
    Så jag tycker att Brudöverlämning är hit =)
  • shakynose
    sacki79 skrev 2011-02-02 13:27:15 följande:
    Det var nog den dummaste kommentarn jag hört på länge... Dessutom så förstår jag faktiskt inte varför man väljer att gifta sig i en kyrka om man nu skulle välja att gifta om sig. Personligen skulle jag tycka att det var oerhört genant gentemot mina nära och kära att stå i en kyrka och att inför dem och prästen lova att älska denna man tills döden skiljer oss åt för andra gången... varför då gifta sig i en kyrka över huvud taget om man inte tycker att bibelns ord betyder något...
    Jag tycker absolut att bruden skall bli överlämnad av pappan. Skulle det av någon tragisk anledning inte finnas någon pappa så kanske det finns någon bror eller annan nära anhörig...
    Varför är det dumt?
  • darkHorse
    Varför anser du att det är självklart att det är en manlig släkting som ska överlämna just bruden?
  • sacki79
    shakynose skrev 2011-02-02 13:38:04 följande:
    Varför är det dumt?
    Varför jag tycker att en före detta man skall överlämna den blivande brudun till hennes nästa men??? Nä de är klart, ursäkta mig, det är väl fullt normalt...
  • sacki79
    darkHorse skrev 2011-02-02 13:38:29 följande:
    Varför anser du att det är självklart att det är en manlig släkting som ska överlämna just bruden?
    Se mig som gammalmodig, men jag tycker att mannen i huset skall få den äran men finna det ingen pappa eller bror så skall givetvis mamman göra det om hon vill, och enligt trdition så är det ju "herren" i huset som lämnar över bruden... Men alla måste ju inte tycka som jag  Glad
  • Aniara4
    Det var nog den dummaste kommentarn jag hört på länge... 
    Det kallas ironi. Jag vet att inte alla förstår sådan, men valde att chansa ändå!
  • Aniara4
    sacki79 skrev 2011-02-02 14:00:05 följande:
    Se mig som gammalmodig, men jag tycker att mannen i huset skall få den äran men finna det ingen pappa eller bror så skall givetvis mamman göra det om hon vill, och enligt trdition så är det ju "herren" i huset som lämnar över bruden... Men alla måste ju inte tycka som jag  Glad
    Fast det är ju inte gammalmodigt eftersom vi inte har haft den traditionen i Sverige, utan ett modernt påfund som vissa vill importera från USA.
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?