Lissie84 skrev 2011-02-01 20:29:17 följande:
Jag har aldrig sagt att man ska införa det
... Men diskussionen om solkorset ovan visar ju lite på hur symboler ändras, vad vissa ser som ett tecken för nazism ser andra som ett tecken för solen, innan 1920 var det väl ingen som tänkte på det som en nazistsymbol...
Varför införde man den nuvarande "ingången" när den först kom, hur såg det ut innan dess? Vad jag uppfattar att debatten handlar om är dels frågan om jämställdhet och dels frågan om att hålla fast i sina traditioner. Ifall ni inte hade förknippat brudöverlämning med något negativt hade det då varit ok att införa?
Hur skulle ni ställa er till att England inför att brudparet går in tillsammans? Engelsmännen blir flyfröbannade för att de tycker att det visar på en patriarkatisk tradition när mannen släpar sin blivande utmed altargången kanske till och med utan stöd av hennes familj som så gärna vill följa hennes sista steg som ogift.... Nu säger inte jag att det är så de skulle se vår tradition men det är ju så vi diskuterar deras. Även ifall vi säger att det inte alls är så längre så betyder det ju inte att det har varit så...
Jag tycker det är lite kul att vända på argument och försöka se saker från båda sidor, det är så man lär sig
Tack för ett av de få sakliga och förnuftsbaserade inläggen i det här ämnet (Jo, jag har varit med och diskutera det förut).
Vad jag vet om historian bakom den gemensamma ingången är att den i stort sett har hängt med ända sedan man flyttade in vigseln i kyrkorummet.
Eftersom vigseln alltid haft en större betydelse som samhällsinstitutuin än som religiös handling så skedde vigseln först utanför kyrkan, på kyrkbacken. Därefter gick det nyvigda paret in i kyrkan för att fira mässan tillsammans. Så småningom flyttades hela vigseln in i kyrkan, vilket alla ni som funderat på friluftsvigsel säkert kan inse är mer praktiskt. Då blev det naturligt att låta brudparet fortsätta att gå in gemensamt.
Så den gemensamma ingången är inte tillkommen för att symbolisera jämställdhet, men den har med tiden kommit att få den betydelsen.
I andra delar av världen flyttade man in även den delen av vigseln som innebar överlämnandet av kvinnan till sin nya förmyndare/maken in i kyrkan. Den sedan har från början både praktiskt och symboliskt haft just denna betydelse, övelämnande.
I både England och USA börjar seden med att brudparet går in tillsammans dyka upp, inte minst när det gäller par som gifter sig för andra gången. Hur ser man på det? Tja, en del förfasar sig över hur jämställdhet får gå före gamla och älskade traditioner.
Att brudöverlämning förekommer vet jag och att den kommer sig av influenser främst från USA vet jag också. Men ingen har gett något sakligt skäl till varför man vill överge en handling som symboliserat jämställdhet till förmån för en som symboliserat förtryck.
Och jag räknar inte "För att jag vill det" som ett sakligt skäl.