Aleta skrev 2011-02-01 19:10:40 följande:
Det är givetvis en ond cirkel.
Kvinnor har lägre lön för att man tror att de ska vara hemma längre och även för att historiskt sett fick männen högre löner eftersom de var "familjeförsörjaren" .
Om man har råd att vara hemma längre så beror det på att man själv har brutit sig ur mönstret. För att alla ska kunna göra samma sak måste samhället omstruktureras.
Helamning brukar inte rekommenderas längre än 6-8 månader. Jag ammade som sagt i över två år, båda mina barn.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man delar föräldradagarna exakt lika. De som har råd kan stanna hemma längre. Så funkar det ju med allt annat, de som har råd har fler fördelar.
Egenföretagare kan inte vara hemma, då har de inget jobb att gå tillbaka till sedan. Kanske kan någon komma på någon kreativ lösning för dem?
Annars skulle man väl kunna tvinga män med vanliga jobb att vara hemma, annars fick man böta, det vore väl en idé! Då kan inte företagen strunta i att män skaffar barn de också.
Tillbaka till överlämnandet:
Du har klart och tydligt sagt att mamman är den viktigaste föräldern. Självklart ska väl din mamma lämna över dig?
![](https://www.brollopstorget.se/Chatt/ikoner/smile9.gif)
ja för mig är mamma viktigast,
mamma var hemma jättelänge med oss och jag uppskattar verkligen det som barn! Jag minns det än idag!
Helt underbart var det!
Pappa var hemma på kväll och helger och var också helt underbar såklart! Men mamma är något speciellt för mig och hon var alltid bäst!
Jag vill göra så att mitt barn också känner sig lika speciell, därför är jag hemma så mycket som möjligt med henne,
ja, jag var kanske tvungen att skola in henne på dagis när hon var 18 månader, men hon var också sist att skolas in av dom i sin egen ålder. Jag tycker dagis är jättebra, men bara för att jag pluggar så behöver jag inte ha henne där heltid utan kan vara hemma med henne då och då och hämta tidigare ibland!
OC hdet har jag råd med och självklart är jag väldigt stolt över att kunna få spendera så mycket tid med mitt barn!
Underbart är vad det är.
Sen kan vissa tjata om kvinnoförtryck hur dom vill, jag VILL vara hemma med mitt barn. Och min sambo med. Han är hemma minst en dag i veckan med henne! Så här är vi jämställda!
men bara för att jag t.ex hellre diskar än att klippa gräset 7 gånger av 10 så betyder inte det att jag är kvinnoförtryckt! Det ka njag lova!
Jag får bestämma precis vad jag vill göra och vi brukar dela upp ALLT - men ibland har man olika intressen och då kanske det råkar bli kvinnan som hellre diskar än att städa bilen.
Så är det. Det kan vara tvärtom med men så fort det är NÅGONTING som folk tror är kvinnogöra som har med kvinna att göra så är dom inte sena med att skriva KVINNOFÖRTRYCK till alla!