• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Aleta
    Oniq skrev 2011-01-31 18:12:05 följande:
    Burre Präst: Visst ligger det något i det du säger, men det innebär ju att det är låååångt tidigare än på själva bröllopsdagen som denna påverkan kommer  ...-och bör man inte slopa det mesta traditionella (brudens far ska hålla det första talet, hur burdsplaceringen ska vara, vilken sida hane och hona sitter på osv)?

Jag förstår att konceptet är urgammalt.. men var och när bör förändringen ske.. ...egentligen?
    Men det är ju förmodligen barn som gäster på bröllopet. I och med det så bidrar man till att förstärka den ojämlika strukturen i samhället. 

Dessutom är det ett nytt fenomen i Sverige som faktiskt gör att vi tar ytterligare ett steg bakåt.

Nej, fler brudgumsöverlämningar och fler överlämningar av mammor behövs för att brudöverlämning inte skulle påverka bilden av kvinnors underlägsenhet.  (OBS! jag säger inte att de som väljer att överlämnas är ojämlika, däremot säger jag att deras val faktiskt kan göra att deras barn eller barnbarn blir det - och det står jag för!)
  • Aleta
    MrsT2011 skrev 2011-01-31 22:03:27 följande:
    Det här börjar lukta lika unket som diskussioner i stil med "vartannat övergångsställe ska ha skylten FRU gårman". Att jämställdhetsfrågor alltid ska urarta i de mest meningslösa strider! Läg krutet på det som är viktigt istället, som lika lön för lika arbete och andra tunga bitar. Hur familjer väljer att lägga upp sin vigselakt är väl totalt poänglöst i jämställdhetsdebatten? Dessutom tycker jag att man tar för hårt på denna påverkan som de stackars flickebarnen utsätts för, "hade de inte sett någon annan gå in med sin far hade de inte kommit på tanken". Här måste jag bara påpeka, precis som jag gjorde i början, att influensen stavas U-S-A! Om ni bara visste hur påverkade vi alla blir av allt vi ser som skapats i hollywood. Jag älskar film men jag upphör väl för tusan inte vara en tänkande människa för att jag kollar på hollywoodfilmer! Man får ofta höra besvikna kommentarer på kyrkbacken nu för tiden om att brudparet inte kysstes i kyrkan, och då brukar jag halvt på skämt fråga om de trodde att prästen skulle säga "you may noooow kiss the briiide". Samma sak med brudöverlämning, man ser det på film och antingen vill man ha det eller tycker man det är helt förkastligt. Det är precis så enkelt, vi behöver ingen diskussion om hur ungar påverkas eller hur jämställt det är, vi behöver bara inse vad det är vi tittar på varenda lördagkväll. Och vad är det som är så hemskt med utländska influenser? Kyrkan är mån om att vigselakten ska följa ritualen och det är helt rätt, ska det vara någon mening med att gifta sig i kyrkan måste ju gud få vara en central del i det hela. MEN att dra det ett steg längre och börja ifrågasätta vilka traditioner, varianter, idéer och annat folk väljer att lägga till, det är faktiskt inte kyrkans sak. Det är bara en negativ och tråkig inställning att se brudöverlämning som ett hot mot jämställdheten, alla som väljer att ha det har garanterat skäl som bottnar i glädjen över att ha en "gammal" och en "ny" familj.
    Jag tycker att det var en intressant diskussion! 

Det du skriver är ett skolexempel på hur ivrare för jämställdhetsfrågor behandlas.
    Man anklagas för att föra en "unken" debatt.
    Man anklagas för att inte engagera sig i viktigare saker. (Hur kan man ens förutsätta det? Det är betydligt troligare att man är engagerad i många saker än ingen alls.)

Det är klassiskt att försöka förlöjliga sina motståndare, men ännu mer klassiskt faktiskt just när det gäller jämställdhetsdebatten. Kanske för att många är kvinnor? 

Jag har lärt mig vad feminism är och att vara det - av min man!
    Jag hade gått på det där pratet om att det var okvinnliga, bråkiga manshatare - trots att jag inte trodde att jag hade gjort det! Jag sa att jag för jämlikhet, men kunde falla in i häcklandet som någon tidning gjorde av någons feministiska uttalande.
    Vårt undermedvetna är så otroligt mycket starkare än vad vi tror och att medvetet värja sig mot alla intryck vi får är nästan omöjligt. Just därför behövs de här diskussionerna!
    Vi behöver hjälpas åt att se - att diskutera vad vi ser!
    EN ensam människa klarar inte att se alla aspekter i livet, men tillsammans kan vi klara det!

Det är flera brudar som efter en sådan här tråd har valt att gå in tillsammans med sin man (en nästintill unik tradition i världen) istället för med sin far som de planerat.
    Jag kan tänka mig att jag när jag var 20 absolut inte skulle ha funderat över detta, men tänk vilken sorg att få veta efter bröllopet vad man har spelat upp för scen och inse att man inte står för det! För min del skulle detta ha inneburit ett solkig kant på minnet av min bröllopsdag. Kanske finns det fler som jag därute som kan ha nytta av en sådan här diskussion? 

• knyttan

Okej, jag har egentligen mycket viktigare saker för mig....
    MEN!
    "Hur kan det vara ett uttryck för förtryck om jag har valt det själv?"

Svar: Vi är alla i någon mening "offer" för kulturen vi lever i, vi är underkastade den. Lever man i en starkt patriarkal struktur är man visserligen mer förtryckt som kvinna, än om man lever i en struktur som inte är så tydligt patriarkal (som tex det svenska samhället). Men även om förtrycket är tydligt utifrån, är det inte säkert att det ser ut som ett förtryck innifrån. Jämför tex. den debatt som finns runt bruket att bära slöja inom islam. Nästan ALLA kvinnor som väljer att bära slöja gör det självmant. Det vill säga, den individuella kvinnans fria val. Ändå ser det ut som ett patriarkalt förtryck uifrån för den som inte är underkastad den kulturen. Den individuella kvinnan gör sitt fria val baserat på att hon vill vara en "fin" flicka till exempel, och en fin flicka döljer sitt hår, osv osv.
    På samma sätt finns det gott om saker i det svenska samhället som utifrån tydligt är kulturell påverkan och inte individuell valfrihet.
    Att göra alla frågor omkring jämstäldhet till frågor om individuella självständiga val är enbart korkat. Vi kan inte göra så självständiga val, eftersom vi alla är del av en struktur/kultur som påverkar oss. Men vi kan försöka bli medvetna om dessa strukturer och långsamt försöka förändra dem om de är ojämlika.
    Tyvärr misstänker jag att detta resonemang går långt över huvudet på de flesta som diskuterar här, med tanke på nivån på argumenten, men kanske man kan få någon att tänka till lite...

• Jeliqa
    Aleta skrev 2011-02-01 10:42:27 följande:
    Det är flera brudar som efter en sådan här tråd har valt att gå in tillsammans med sin man (en nästintill unik tradition i världen) istället för med sin far som de planerat.
    Jag kan tänka mig att jag när jag var 20 absolut inte skulle ha funderat över detta, men tänk vilken sorg att få veta efter bröllopet vad man har spelat upp för scen och då inse att man inte står för det! För min del skulle detta ha inneburit ett solkig kant på minnet av min bröllopsdag. Kanske finns det fler som jag därute som kan ha nytta av en sådan här diskussion? 

Det är ju jättebra att ämnet tas upp eftersom det skapar sådana kraftiga reaktioner hos båda sidor av "lägret". Dock tror jag inte att ålder har ett dugg att göra med saken. På de bröllop jag har varit på är det de yngre brudparen som går in sida vid sida medan de äldre har haft "brudöverlämning" eller gått in på något annat sätt. 

Det är så lätt att förutsätta att alla som har "brudöverlämning" inte har tänkt igen det hela ordentligt, att de inte förstår vad den gamla symboliken var och så vidare. Men faktum kvarstår att de flesta har tänkt igenom det hela, att de är fullt medvetna om vad "brudöverlämning" betydde förr och att de mycket väl förstår varför man valt att göra intåg på annat sätt i sverige. Detta förändrar inte det faktum att det passar vissa par bättre med "brudöverlämning". Var och en skall inte behöva redogöra för deras val. Det är brudparets dag, det är deras åsikt som är viktigast och det är de som skall tänka tillbaka på den här dagen om femtio år och fortfarande kunna tycka att det var en av de bästa dagarna i livet. Om man då tvingas göra intåg på ett sätt som man inte alls trivs med, bara för att det ser bättre ut i samhällets ögon, hur ska man då kunna vara helt och fullt nöjd med sin bröllopsdag?

Jag tror inte för ett ögonblick på att barn som bevittnar "brudöverlämning" i kyrkan får en skev bild av samhället eller blir mindre jämställda. Jag säger inte heller att det är tvärtom. Jag tror inte att hur folk tågar in i kyrkan påverkar jämställdheten ett smack. Inte ett smack! Jag är den starkaste feministen i hela min bekantskapskrets, jag har bevittnat ett flertal "brudöverlämningar" och har ändå kämpat för jämställdhet och lika rätt i samhället sedan jag förstod hur man förde en argumentation och diskussion i tolv års ålder. Jag kommer att gå in bredvid min pappa i kyrkan trots detta. Trots att jag är feminist och trots att jag vet att många ser det som ett tecken på icke jämställdhet. I mina ögon är det valfriheten som visar att vi har fått ett mer jämlikt samhälle. Förr hade de ingen möjlighet att välja. Kvinnor var varsegoda att gå in bredvid sin pappa som placerade deras hand på BMs och de hade inte ett dugg att säga till om. Nu har vi det, vi har ett val. Att ta bort det valet är att återigen tvinga kvinnor (och män) till ett val som de kanske inte alls tycker om och som de inte tycker passar just deras personligheter. Att ta bort det valet är i mina ögon att återgå till ett samhälle där kvinnor styrdes av män.

Jag vill se min blivande i ögonen när jag går in i kyrkan, jag vill känna att jag går min framtid till mötes och att jag lämnar allt det som har varit bakom mig. Jag vill med min pappa vid min sida symbolisera att två familjer möts, att en ny bildas och även som jag tidigare skrivit visa min pappa hur mycket han betyder för mig (efter åratal av gräl och avsky från bådas sida). Självklart hade jag kunnat ha min mamma vid min sida och om min BM vill får han väldigt gärna gå in i kyrkan med sina föräldrar. Huvudsaken är att vi gör som vi vill. Att vi väljer. För det är valet som i mina ögon symboliserar mer jämlikhet i samhället.

(jag skriver "brudöverlämning" eftersom det är ett fånigt uttryck och det inte sker någon överlämning alls nu för tiden, det handlar bara om vem som går in vid ens sida och inte om att man säljs vidare som en handelsvara) 
  • shakynose

Så det faktum att så många kvinnor väljer att ta ut den största delen av föräldraledigheten, är i sig ett tecken på att vi lever i ett jämlikt samhälle? BS om du frågar mig... Den dag då det är lika vanligt förekommande att kvinnan väntar på sin blivande framme vid altaret, då kan vi snacka, men att du väljer att manifestera en stereotyp bild på ditt bröllop är inte ett framsteg för jämställdhetsfrågan. Hur mycket feminist du än är i hjärtat, så visar du något helt annat när du ber pappa leda dig fram till altaret.

• förlovadflicka
    shakynose skrev 2011-02-01 15:15:41 följande:

Så det faktum att så många kvinnor väljer att ta ut den största delen av föräldraledigheten, är i sig ett tecken på att vi lever i ett jämlikt samhälle? BS om du frågar mig... Den dag då det är lika vanligt förekommande att kvinnan väntar på sin blivande framme vid altaret, då kan vi snacka, men att du väljer att manifestera en stereotyp bild på ditt bröllop är inte ett framsteg för jämställdhetsfrågan. Hur mycket feminist du än är i hjärtat, så visar du något helt annat när du ber pappa leda dig fram till altaret.

Har inte läst allt nu, folk skriver så mycket :P
    Men jag tycker inte att det handlar om ojämställdhet att kvinnor är hemma med sina barn längre, jag vill definitivt vara det, mamman är viktigast och om jag får barn så vill jag amma länge och det är lite svårt för pappan att göra... 
  • Emblas Mamma
    förlovadflicka skrev 2011-02-01 15:18:26 följande:
    Har inte läst allt nu, folk skriver så mycket :P
    Men jag tycker inte att det handlar om ojämställdhet att kvinnor är hemma med sina barn längre, jag vill definitivt vara det, mamman är viktigast och om jag får barn så vill jag amma länge och det är lite svårt för pappan att göra... 
    håller fullkomligt med!
    Nu hade vi så bra betalda dagar så jag kunde vara hemma till dottern var 18 månader och tog inte ens ut alla mina dagar. Det resulterar i att min sambo kan vara hemma mycket längre lite då och då i veckorna, han får alltså mina dagar också eftersom jag inte vill ha dom.
    Alltså skulle vi vara jämställda!
    Men skärpning - så fungerar det inte i vanliga fall!

Min kompis fick barn med lägsta föräldrarpenningen och var hemma i knappt ett år innan både hennes och pappans dagar var slut. Hon ammade barnet till den var 10 månader - hur skulle det gå ihop om man var tvungen att dela lika!?
    En Kvinna ska ha RÄTT till att amma sitt barn så länge hon vill, In your dreams att pappan kan amma säger jag bara..
    Alltså ska kvinnan kunna vara hemma längre med sitt barn om det behövs - pappan får vackert vänta - om nu inte kvinnan bestämt sig för att inte amma - då spelar det ju faktiskt ingen roll.

Men JAG vill amma mina barn! Ammade dottern till hon var nästan 11 månader och det var helt underbart!
    Kommer göra likadant med alla mina barn och då kan ni komma och babbla om at jag är så dålig för att jag inte låter min man vara hemma. Och detta är väl inget kvinnoförtryck utan något man väljer själv!
  • Jeliqa
    shakynose skrev 2011-02-01 15:15:41 följande:

Vad sjutton har det här att göra med att kvinnor väljer att ta ut större delen av jämställdheten? Vi kommer att dela vår föräldraledighet rätt av.  
    Har jag någonsin ens påstått att vårt samhälle är jämlikt? Jag skrev att det faktum att vi har ett val idag är ett tecken på jämställdhet i mina ögon. När folk som du kommer och hoppar på en för att man väljer att göra någonting annat än vad normen anger så är det inte att vara ett dugg jäkla feministisk eller jämställd. Folk som försöker propsa på en någon annan tro än den man själv har tar ifrån en det fria valet och medverkar därmed till att samhället ALDRIG kommer att bli jämlikt. Jämlikhet handlar inte bara om att kvinnor och män skall stå lika högt i kurs utan om att alla människor, oavsett deras val kring exempelvis ett bröllop är lika mycket värda. 

Du skriver att mitt val att ha "brudöverlämning" inte är ett steg i rätt riktning för jämställdhetsfrågan. Men hur mycket jämställdhet ligger det i dina försök att tvinga över mig till ett val som jag inte känner är rätt i hjärtat?
  • Emblas Mamma
    Jeliqa skrev 2011-02-01 15:28:08 följande:
    Vad sjutton har det här att göra med att kvinnor väljer att ta ut större delen av jämställdheten? Vi kommer att dela vår föräldraledighet rätt av.  
    Har jag någonsin ens påstått att vårt samhälle är jämlikt? Jag skrev att det faktum att vi har ett val idag är ett tecken på jämställdhet i mina ögon. När folk som du kommer och hoppar på en för att man väljer att göra någonting annat än vad normen anger så är det inte att vara ett dugg jäkla feministisk eller jämställd. Folk som försöker propsa på en någon annan tro än den man själv har tar ifrån en det fria valet och medverkar därmed till att samhället ALDRIG kommer att bli jämlikt. Jämlikhet handlar inte bara om att kvinnor och män skall stå lika högt i kurs utan om att alla människor, oavsett deras val kring exempelvis ett bröllop är lika mycket värda. 

Du skriver att mitt val att ha "brudöverlämning" inte är ett steg i rätt riktning för jämställdhetsfrågan. Men hur mycket jämställdhet ligger det i dina försök att tvinga över mig till ett val som jag inte känner är rätt i hjärtat?
    förstår inte heller varför man ska dra in sådana grejer i duskitionen,
    man väljer väl SJÄLVA som familj vem som ska vara hemma längst, det handlar väl inte om jämlikhet!??!

Eller ska man dela föräldrarledigheten rakt av bara för att!`?
    Det var de dummaste jag hört!
    Om mamman vill vara hemma och pappan jobba då kan dom väl få göra så!
    Eller tvärtom!
    Alla är olika och vissa vill det. Det är inget kvinnoförtryck att vara hemma längre med sina barn.. Det är upp till var och en!
    Blir så trött på detta babblet om jämlikhet hit och dit!
    Är man en riktig kvinna kan man stå upp för sig och säga vad man vill och hur man vill ha det utan att hela samhället ska behöva bli jämlikt för det!
  • Burre Präst

Fortfarande har jag inte sett ett enda vettigt argument för att införa brudöverlämning, eftersom det är vad det handlar om; införande av en ny tradition i den svenska vigseln.

Det är mycket möjligt att brudparets gemensamm ingång i kyrkan bara har varit en jämställdhet på ytan, historiskt sett. Svenska kvinnor har troligen varit utsatta för samma förtryck som andra under historisk tid.

Men varför byta ut en tradition som utåt sett symboliserat jämställdhet mot en som utåt sett symboliserat förtryck?

Det väntar jag fortfarande svar på...

För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?