• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • darkHorse
    Rickina skrev 2011-01-30 20:10:23 följande:
    Jag vill bara inflika på att om vi någon gång får barn, så kommer mammaledigheten vara aktuell så länge jag ammar barnet (om jag nu gör det) annars går jag och min m2b om varandra rätt bra med arbetetsriderna så att även när barnet blir äldre så kommer oftast en av oss vara hemma.

Vi kommer ta MITT efternamn, just för att mina m2b tycker att mitt efternamn är trevligare än hans. Alltså var det hans förslag och jag är glad att slippa få ett "son-namn"

Att min pappa ska lämna över mig har inget att göra med att hedra min pappa, utan dels för att vi (jag och min m2b) har bestämt att vi inte ska ses innan vi hamnar i kyrkan, han ska inte se brudklänning innan t ex. Men också för att min syster gjorde så vid sitt bröllo och jag anser det lite mysigt att göra som henne och hennes man och kanske införa en ny tradition i familjen. Min m2b står inte ensam framme vid altaret utan tillsammans med sin bror (bestmannen) så han får nog stöd, om han nu behöver detta.

Jag tycker ditt (och flera andras) synsätt är lite inskränkt då det är NI som drar upp den snedvridna synen på kvinnor. Jag har inte alls tänkt som flera av er antyder att man borde ha tänkt om man använder sig av brudöverlämning så det finns fler sätt att se det på. Ta bort skygglapparna och välkomna in i 2011 :)
    Hur kommer det sig att du och din syster valde att gå in just med er pappa? Vad tror du det beror på att näst intill alla brudar som går in med någon annan än sin blivande gör det med sin far och inte sin mor? Varför är det så få män som går in med en förälder?
    Att det är såpass stor skillnad på vem i brudparet som går in med en av föräldrarna är ett faktum. Detta medför att vi på något sätt skiljer män och kvinnor åt. Sänder denna åtskillnad mellan könen någon slags signal till omvärlden? Varför ser det ut som det gör och vad kan det ha för konsekvenser?

Detta är frågor som jag anser att man borde fundera över innan man gör sina val i livet, inte bara när det gäller brudöverlämning. Jag förstår att många brudar tänker efter (även om det tyvärr finns de som inte gör det alls) och kommer fram till att man verkligen vill gå in med sin pappa för att man älskar honom högt. Det är klart att det är jättebra att ha en god relation med sina föräldrar, men jag upplever att det är få brudpar som tänker utanför den individuella situationen och nöjer sig med att sina närmaste vet om att de inte alls är underlägsna i relationen. Jag efterlyser eftertanke och reflektion över hur individens gärningar påverkar dess omvärld.
  • Sörön10

Jag är glad åt alla svar och hoppas de fortsätter rulla in.

Har själv starka åsikter i frågan men väljer att än så länge att hålla tyst eftersom jag tycker det är roligare att alla får säga sitt! =)

Det är ett hett och känsligt ämne som debatteras till förbannelse i såna här ( ) kretsar! 

• Snigel Bee
    Sörön10 skrev 2011-01-30 22:57:10 följande:
    Jag är glad åt alla svar och hoppas de fortsätter rulla in.

Har själv starka åsikter i frågan men väljer att än så länge att hålla tyst eftersom jag tycker det är roligare att alla får säga sitt! =)

Det är ett hett och känsligt ämne som debatteras till förbannelse i såna här ( ) kretsar! 
    Kul o se dig här igen! =) Trevligt o välkänt "ansikte"! :P
  • Kattpoet

Min karl gick just förbi och frågade vad brudöverlämning var för något, jag förklarade för honom och han sa, trodde ni svenskar var ett jämnlikt folk och trodde på jämnlikhet.

Sedan stod han tyst  en stund  fnurlade som han gör och sen sken han upp, på våran fejkvigsel i  juni, går du in med  vargen och jag med isbjörnen, låter det som en bra idé?

Vargen och Isbjörnen är våra furry vänner och det betyder att Demonvalpen är den enda som kan leka  vigselförättare. 

Jag tror jag ska gå och natta min make..... 

• förlovadflicka
    Kattpoet skrev 2011-01-30 23:15:17 följande:
    Min karl gick just förbi och frågade vad brudöverlämning var för något, jag förklarade för honom och han sa, trodde ni svenskar var ett jämnlikt folk och trodde på jämnlikhet.

Sedan stod han tyst  en stund  fnurlade som han gör och sen sken han upp, på våran fejkvigsel i  juni, går du in med  vargen och jag med isbjörnen, låter det som en bra idé?

Vargen och Isbjörnen är våra furry vänner och det betyder att Demonvalpen är den enda som kan leka  vigselförättare. 

Jag tror jag ska gå och natta min make..... 
    Fattar ingenting :P Tror jag ska natta mig själv nu dock :P
  • Snigel Bee
    förlovadflicka skrev 2011-01-30 23:19:32 följande:
    Fattar ingenting :P Tror jag ska natta mig själv nu dock :P
    hehe inte ja heller! Fast d beror nog mer på mig än inlägget! :S Borde också natta mig sj! Suttit o pluggat vid datan sen 8.30 imorse! E helt slut i huve o ögon!
  • Helené

jag skulle kunna tänka mig att gå in med min biologiska far men då skulle de bli värdens rabalder för de är bara jag som har kontakt med honom å alla andra tycker att han har svikit mig som inte har funits under min uppväxt sen har jag en en styvfar som min mamma har skilt sig från å så hennes nya pojkvän. så jag ska gå in själv har fått de från sand of music tycker de är så vakert men vill ändå gå sista biten med min blivande man.

men hadde min mor och far vrit gifta hadde jag kanske sätt de på ett annat sätt.

• Burre Präst

Jag har aldrig förstått varför pappan ska ha en framträdande roll på en vigsel! Det finns två huvudpersoner i vigseln: Brud och Brudgum! Två, inte en och inte tre!

Om nu lilla pappa är ett så underbart stöd, varför gifter du dig då med din make? Är det inte han som ska vara stödet i ditt liv, liksom du ska vara hans stöd?

Seden med brudöverlämning bidrar till en förnedrande syn på kvinnan som kön, alldeles oavsett hur frigjorda ni brudar som envisas med detta är rent personligen. Ska det vara så svårt att förstå?

För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
  • Mariabridetobe

Har inte läst alla inlägg men har förstått att detta är ett hett ämne =)  Jag kommer att bli överlämnad av min pappa, av anledningen att jag vill. Vi struntar i alla traditioner och måsten och gör vårat bröllop till vårt och som stämmer överens med vad vi vill!!

• moonlightgirl

Vi ska inte ha brudöverlämning utan vi vill gå in tillsammans. Men jag röstade på annat enbart för att jag tycker att det är upp till var och en hur man vill göra. Jag tycker att det är fint vilket som. Det mitt beslut rör sig runt är att jag vill inte bli överlämnad av min pappa då vi inte har en bra kontakt så jag och sambon diskuterade detta och vi bestämde oss för att gå in tillsammans. Så jag lägger inge värderingar i varken brudöverlämning eller inte. Tycker att var och en gör som man vill.  =)

Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?