• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Salat
    Madelinen skrev 2011-01-29 21:04:54 följande:

min far ska gå in med mig halva vägen, därefter tar min blivande över. en visande gest att man "lämnar över" dottern på någe vis. aldrig varit med om det förut så det blir en debut :) roligt med något nytt och nya tankar.

haha Viktoria &Daniel... Vi tänker kanske göra likadant
  • Bröllop201187
    Trolljentan skrev 2011-01-29 21:18:17 följande:
    Vi kommer ha "överlämmning", men det har ingenting med att jag ska lämnas över som ett mähä från en man till en annan. Min pappa jobbar inom svenska kyrkan och båda mina föräldrar är hyffsat aktiva kristna. Min pappa tyckte inte om idén med att han skulle gå ner med mig först, just pga den gamla tron att det ska vara förnedrande, men när jag förklarade hur jag kännde så ändrade han sig.
    Jag ser mig själv som en väldigt självständig kvinna och vet precis hur jag vill ha mitt bröllop. det har jag vetat ända sedan jag började fantisera om att gifta mig. Min m2b kommer stå nere vid altaret med sin marsalk och vänta medans mina två tärnor kommer gå in före mig och min pappa. Min m2b kommer inte heller se min klänning alls före bröllopet och jag kommer nog sova borta natten innan. Vi kommer fotograferas efteråt just av den anledningen att jag inte vill att han ska se mig innan.
    Jag kan inte säga varifrån denna bild kommer eftersom min uppväxt har varit ganska kristen... men jag kan väl tro att det har lite och göra med alla filmer som jag har sett... Oavsett varifrån den kommer så är det så jag vill ha mitt bröllop. Min m2b bryr sig inte, eftersom han ser sig själv som ateist även om han är medlem i sk.

Jag tycker att alla ska få göra som dom vill när det gäller sitt eget bröllop och jag tycker det är väldigt tråkigt om det ska komma en massa "moralpoliser" och gnälla om att det är förnedrande, när det är ett val som brudparet själv har kommit fram till.
    Gillas starkt!
  • passionsblomman
    Jeliqa skrev 2011-01-29 11:03:43 följande:
    Jag har väl heller aldrig påstått att det inte finns något förtryck i sverige? SJälvklart finns det förtryck. Det jag sa var att det inte är något förtryck i handlingen med brudöverlämning i sverige. I de fall där bruden faktiskt blir bortgift och blir en handelsvana handlar det om någonting betydligt mer komplicerat än vem som går in med henne i kyrkan.

Fast hela poängen med ordet dement var ju att visa på att en gammal tradition kan brytas. Det ordet används betydligt mer idag än det gjorde från början men nu finns inte längre den gamla innebörden med i ordet.
    Fast det är ganska stor skillnad på seder och traditioner och det som mer har att göra med hur vi ser på människor och sjukdomstillstånd. Jag förstår vad det är du eftersträvar med liknelsen, men håller inte med om att det skulle vara samma sak.
    Dels har kunskapen om psykisk sjukdom (liksom om sjukdomar i allmänhet) ökat betydligt sedan själva sjukdomarna "döptes". Dels har vår människosyn blivit ganska mycket förändrad under åren. Många ord som "att var en hysterica" etc etc går att plocka upp här.

Att vi inte längre vet ursprungsbetydelsen av en massa ord, har ju med tappad kunskap och språkets föränderlighet att göra. Den pågår hela tiden på gott och ont. Våra traditioner och seder speglas iofs i vårt språk, men det är inte samma sak som att ett ords förändrade laddning är en tradition i sig. Är du med på hur jag menar?

Inom vården har man förr i tiden trott på alla möjliga dumheter-som att en kvinna kunde bli steril om hon hade ett arbete som krävde tankekraft exempelvis. Eftersom man trodde att kvinnas hela kraft tagits från livmodern så blev det helt enkelt farligt för fruktsamheten att tänka för mycket då man dränerades i livmodern. Det var vetenskapsmän och läkare som påstod det. Men när nya upptäkter och bevis för att saken kanske låg annorlunda till, så ändrade man ståndpunkt. Det är väl bra?

Precis som man ifrån kyrkan sida ändrade vigselritualen så att man man verkligen underströk vikten av att man och kvinna båda skulle ingå äktenskapet med frivillighet. Det var väl också bra!? Alltså tycker jag det är synd att införa en sed som så uppenbart står för något helt annat.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Buppielove

Jag har bett min pappa gå med mig för att det är något jag vill, inte på grund av religion eller liknande. Jag tycker att alla ska få göra som de vill. Hur kan det vara "förtryck" om jag själv valt det? Själv tycker jag att det ska bli fantastiskt att ha min pappa vid min sida.

Men som sagt... Brudparet ska själv få välja hur de vill ha det utan att folk dömer deras val. Free will helt enkelt. 

• Trolljentan
    Buppielove skrev 2011-01-30 00:20:28 följande:
    Jag har bett min pappa gå med mig för att det är något jag vill, inte på grund av religion eller liknande. Jag tycker att alla ska få göra som de vill. Hur kan det vara "förtryck" om jag själv valt det? Själv tycker jag att det ska bli fantastiskt att ha min pappa vid min sida.

Men som sagt... Brudparet ska själv få välja hur de vill ha det utan att folk dömer deras val. Free will helt enkelt. 
    Precis så jag ser på saken.
  • Aleta
    Buppielove skrev 2011-01-30 00:20:28 följande:

Detta gäller även Trolljentans inlägg.
    Ingen skriker att just ni blir förnedrade, förtryckta eller att ni inte är jämlika osv. osv.
    Det är klart att ni gör som ni vill, men har ni verkligen tänkt på vad det får för konsekvenser?

Det är bilden som ni visar upp som påverkar andra, barn och unga t ex, att se kvinnan som en handelsvara även om det sker undermedvetet.

Om det är så himla oladdat med överlämning så frågar jag mig varför nästan inga män vill bli överlämnade av sin mamma?

Och varför i hela friden är det alltid pappa som man ska gå in med, varför inte mamma? Eller båda?
    Mamma hon hedras genom att hon har sytt klänningen eller stått för dukningen eller liknande medan pappa hedras genom att spela en av huvudrollerna på ett bröllop som inte är hans eget.
    Redan där blir det ett tydligt ställningstagande till vem i familjen som är viktigast, mannen eller kvinnan. Eller vem det är som företräder familjen, tydligen nästan alltid mannen!

Det är ju inte alls ovanligt att om inte en pappa finns med i bilden så ska det vara en bror eller en son eller en farbror osv, bara det är någon med penis mellan benen.
    Det är därför inte alls så konstigt att just detta med brudöverlämning uppfattas som en patriarkalisk tradition.

Om man nu vill vara annorlunda, så var det!
    Kan inte t ex bruden först komma in själv och sedan kommer brudgummen med sin mamma?

• prinsessanogrodan
    Jeliqa skrev 2011-01-29 18:22:07 följande:
    Bra poäng, men för oss som vill ha "brudöverlämning" utan att ha påverkats av filmer så finns det inte riktigt något sådant argument. 
    Har aldrig skrivit att alla som har brudöverlämning får det från film. En del har det för att dom själva och/eller deras blivande har påbrå från länder och/eller religioner där man gör så. Inget fel i det. Det är just när folk utan sånt påbrå börjar yra om att "det är en gammal fin svensk tradition", det är då jag blir lite grinig...det är då jag misstänker ett visst inflytande från filmer
  • Oonah
    Aleta skrev 2011-01-30 15:39:23 följande:
    Detta gäller även Trolljentans inlägg.
    Ingen skriker att just ni blir förnedrade, förtryckta eller att ni inte är jämlika osv. osv.
    Det är klart att ni gör som ni vill, men har ni verkligen tänkt på vad det får för konsekvenser?

Det är bilden som ni visar upp som påverkar andra, barn och unga t ex, att se kvinnan som en handelsvara även om det sker undermedvetet.

Om det är så himla oladdat med överlämning så frågar jag mig varför nästan inga män vill bli överlämnade av sin mamma?

Och varför i hela friden är det alltid pappa som man ska gå in med, varför inte mamma? Eller båda?
    Mamma hon hedras genom att hon har sytt klänningen eller stått för dukningen eller liknande medan pappa hedras genom att spela en av huvudrollerna på ett bröllop som inte är hans eget.
    Redan där blir det ett tydligt ställningstagande till vem i familjen som är viktigast, mannen eller kvinnan. Eller vem det är som företräder familjen, tydligen nästan alltid mannen!

Det är ju inte alls ovanligt att om inte en pappa finns med i bilden så ska det vara en bror eller en son eller en farbror osv, bara det är någon med penis mellan benen.
    Det är därför inte alls så konstigt att just detta med brudöverlämning uppfattas som en patriarkalisk tradition.

Om man nu vill vara annorlunda, så var det!
    Kan inte t ex bruden först komma in själv och sedan kommer brudgummen med sin mamma?

"Det är bilden som ni visar upp som påverkar andra, barn och unga t ex, att se kvinnan som en handelsvara även om det sker undermedvetet."

Håller helt med. Symboliken är så stark och känns väldigt mycket som två steg bakåt i utvecklingen. Jag tror nog att jag även skulle känna mig väldigt obehaglig till mods om jag var på ett bröllop och det visade sig vara brudöverlämning.
    - May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • darkHorse

Jag försökte hålla mig ifrån tråden, men det kliar för mycket i fingrarna.

Brudöverlämning gör mig upprörd eftersom den så tydligt ger en bild av hur vårt samhälle ser ut. Om man jämför med exempelvis föräldraledighetsuttaget hör man ofta att "I just vår familj passar det bäst att mamman tar ut mest föräldraledighet, men givetvis har pappor lika stor rätt till att vara hemma med sina barn". Men när 80% av all föräldraledighet tas ut av mammorna signalerar det om ett samhälle där kvinnornas roll är att ta hand om barnen, vilket begränsar mig som yrkeskvinna då företag ställer sig tveksamma till att anställa en kvinna i fertil ålder. Det begränsar även män som föräldrar eftersom de hyser betydligt minder chanser att vinna vårdnadstvister.

Samma sak gäller namnbyte. När så få som 8% av gifta par tar kvinnans efternamn och 69% mannens efternamn kan man inte längre tala om slump, eftersom det rimligtvis borde vara hyfsat jämnt fördelat med män med vanliga efternamn, män med ovanliga efternamn, kvinnor med vanliga efternamn etc. Argumenten lyder oftast: "Vi vill ha hans/hennes ovaliga efternamn", "jag är less på mitt jätteovanliga efternamn" etc. Detta visar på att mannen är norm i samhället och det gör mig arg.

På samma sätt talar många brudar om att "Jag väljer detta för att jag vill". Jag tvivlar inte alls på att dom lever i underbara förhållanden med underbara män, men när 95% av alla överlämningar är på formen brud+brudens far ger detta en bild av att fadern är den viktiga personen i familjen som förtjänas att hedras och att mannen som står ensam därframme och väntar minsann inte behöver något stöd.
    Det är inte en sån värld jag vill leva i. Jag vill att min man ska få behöva andra, att få visa känslor. Jag vill att  såväl jag som min man ska visas samma heder och respekt om vi någon gång får barn som gifter sig. Jag vill inte sy någon klänning och stå i skuggan. Jag vill inte signalera till omvärlden att män och kvinnor har olika roller och förtjänar olika mycket respekt.

• Rickina
    darkHorse skrev 2011-01-30 19:48:58 följande:
    Jag försökte hålla mig ifrån tråden, men det kliar för mycket i fingrarna.

Brudöverlämning gör mig upprörd eftersom den så tydligt ger en bild av hur vårt samhälle ser ut. Om man jämför med exempelvis föräldraledighetsuttaget hör man ofta att "I just vår familj passar det bäst att mamman tar ut mest föräldraledighet, men givetvis har pappor lika stor rätt till att vara hemma med sina barn". Men när 80% av all föräldraledighet tas ut av mammorna signalerar det om ett samhälle där kvinnornas roll är att ta hand om barnen, vilket begränsar mig som yrkeskvinna då företag ställer sig tveksamma till att anställa en kvinna i fertil ålder. Det begränsar även män som föräldrar eftersom de hyser betydligt minder chanser att vinna vårdnadstvister.

Samma sak gäller namnbyte. När så få som 8% av gifta par tar kvinnans efternamn och 69% mannens efternamn kan man inte längre tala om slump, eftersom det rimligtvis borde vara hyfsat jämnt fördelat med män med vanliga efternamn, män med ovanliga efternamn, kvinnor med vanliga efternamn etc. Argumenten lyder oftast: "Vi vill ha hans/hennes ovaliga efternamn", "jag är less på mitt jätteovanliga efternamn" etc. Detta visar på att mannen är norm i samhället och det gör mig arg.

På samma sätt talar många brudar om att "Jag väljer detta för att jag vill". Jag tvivlar inte alls på att dom lever i underbara förhållanden med underbara män, men när 95% av alla överlämningar är på formen brud+brudens far ger detta en bild av att fadern är den viktiga personen i familjen som förtjänas att hedras och att mannen som står ensam därframme och väntar minsann inte behöver något stöd.
    Det är inte en sån värld jag vill leva i. Jag vill att min man ska få behöva andra, att få visa känslor. Jag vill att  såväl jag som min man ska visas samma heder och respekt om vi någon gång får barn som gifter sig. Jag vill inte sy någon klänning och stå i skuggan. Jag vill inte signalera till omvärlden att män och kvinnor har olika roller och förtjänar olika mycket respekt.
    Jag vill bara inflika på att om vi någon gång får barn, så kommer mammaledigheten vara aktuell så länge jag ammar barnet (om jag nu gör det) annars går jag och min m2b om varandra rätt bra med arbetetsriderna så att även när barnet blir äldre så kommer oftast en av oss vara hemma.

Vi kommer ta MITT efternamn, just för att mina m2b tycker att mitt efternamn är trevligare än hans. Alltså var det hans förslag och jag är glad att slippa få ett "son-namn"

Att min pappa ska lämna över mig har inget att göra med att hedra min pappa, utan dels för att vi (jag och min m2b) har bestämt att vi inte ska ses innan vi hamnar i kyrkan, han ska inte se brudklänning innan t ex. Men också för att min syster gjorde så vid sitt bröllo och jag anser det lite mysigt att göra som henne och hennes man och kanske införa en ny tradition i familjen. Min m2b står inte ensam framme vid altaret utan tillsammans med sin bror (bestmannen) så han får nog stöd, om han nu behöver detta.

Jag tycker ditt (och flera andras) synsätt är lite inskränkt då det är NI som drar upp den snedvridna synen på kvinnor. Jag har inte alls tänkt som flera av er antyder att man borde ha tänkt om man använder sig av brudöverlämning så det finns fler sätt att se det på. Ta bort skygglapparna och välkomna in i 2011 :)
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?