• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Sebastiána
    Mariabridetobe skrev 2011-01-31 10:23:49 följande:
    Har inte läst alla inlägg men har förstått att detta är ett hett ämne =)  Jag kommer att bli överlämnad av min pappa, av anledningen att jag vill. Vi struntar i alla traditioner och måsten och gör vårat bröllop till vårt och som stämmer överens med vad vi vill!!
    Varför vill du?
  • Snigel Bee

Röstade också på annat! Skulle egentligen gå in med pappa. Vet att det hade gjort honom glad och tyckte att det var en fin grej! Men så ändrade jag mig och kände att den stunden ville ja bara dela me killen! =) Så vi gick in tillsammans. Tkr att alla ska göra som de vill!

• Carinj

Jag ska gå in med pappsen -  om han vill ! Inte för att vi har nån tradition, hedra just honom eller just tryggheten, - det känns bara "rätt" för mig. (Precis som för många andra att gå in med sin man, eller sina tärnor)

• Oniq

Svarade annat då jag på ett sätt tycker att det är en HIT, men eftersom jag själv inte ska överlämnas så kan jag inte leva upp till det ;)

Jag har en väldigt fin relation med min pappa och jag vet tt han skulle bli jätteglad om jag frågade honom om han ville 'överlämna' mig. Men nu har jag och pojkvännen stått sida vid sida i mer än fjorton år, så vi vill gå fram tillsammans.

Brudöverlämning, i mitt fall, hade varit pappas sätt att vara så delaktig i bröllopet som möjligt. Att med glädje hålla sin dotter sällskap när hon går fram till den som hon själv valt att dela resten av sitt liv med.

• Burre Präst

Är det inte någon enda av brudarna som vill gå in med sin pappa som inser att de har fått idén någonstans ifrån? Alla verkar tro att de gör det på helt eget initiativ, utan någon som helst yttre påverkan.

Verkar det sannolikt?

Om det hade fördelat sig ungefär jämnt mellan att gå in med pappa, mamma, syster, make eller barn, då hade jag kunnat köpa att det var den enskilde brudens egen idé, men när det i 99,9% av fallen är just bruden som drömmer om att gå in med sin pappa då borde man väl inse att idén kommer inte från individen utan från någonstans utanför.

Denna påverkan som flickor utsätts för, det är ett exempel på en strukturell ojämlikhet. Och en ojämlikhet som jag för min del gärna vill se avskaffad.

För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
  • Mariabridetobe
    Sebastiána skrev 2011-01-31 10:37:40 följande:
    Varför vill du?
    För att det känns rätt =)
    Jag tycker att alla ska göra som de själva tycker är rätt... och känns rätt...
  • Oniq
    Burre Präst: Visst ligger det något i det du säger, men det innebär ju att det är låååångt tidigare än på själva bröllopsdagen som denna påverkan kommer  ...-och bör man inte slopa det mesta traditionella (brudens far ska hålla det första talet, hur burdsplaceringen ska vara, vilken sida hane och hona sitter på osv)?

Jag förstår att konceptet är urgammalt.. men var och när bör förändringen ske.. ...egentligen?
  • Lissie84

Jag förstår av alla kommentarer att detta är ett väldigt hett ämne och jag förstår båda sidor men det är lite punkter som är lite suddiga för mig, så jag hoppas att någon kan förklara. Om mina slutsatser är fel så säg gärna till =)

Den historiska bakgrunden till brudöverlämning är väl alla överens om. Kvinnan sågs inte som myndig och faderns eller annans tillstånd krävdes för att gifta sig, detta gällde även i Sverige. Så vår historia är densamma oavsett ifall det förekommit brudöverlämning eller ej. Att tro att Sverige varit mer jämställt bara för att brud och brudgum vandrat tillsammans till altaret känns väldigt naivt i mina ögon. Jag har läst i många trådar att mannen och kvinnan går in tillsammans betyder att de är jämlika, är detta svenska kyrkans ursprungstanke från 1300 talet? Jag skulle gärna vilja se en källa på detta, akademikern i mig är nyfiken... eller hur långt tillbaka kan man spåra den iden? Eller är det en efterhandskonstruktion? 

Ibland får jag känslan att de som är emot brudöverlämning tror att Sverige har varit hur jämställt som helst i massa år. Jag kan gissa mig till att lika många kvinnor blev bortgifta i Sverige som de blivit i de flesta Europeiska länder.

Jag har bott utomlands i ett land som använder sig av överlämning och när jag förklarade för dem vad många i Sverige tycker om frågan sa de bara att de var tråkigt att folk inte  väljer att se hur symboliken har förändrats och det numer handlar förenandet av familjer. För det är väl det som händer när man gifter sig, två familjer förenar sig och en ny bildas....

Nu blev det långt, jag har mer frågor men tar dem lite senare =) 

• förlovadflicka
    Lissie84 skrev 2011-01-31 19:08:20 följande:
    Jag förstår av alla kommentarer att detta är ett väldigt hett ämne och jag förstår båda sidor men det är lite punkter som är lite suddiga för mig, så jag hoppas att någon kan förklara. Om mina slutsatser är fel så säg gärna till =)

Den historiska bakgrunden till brudöverlämning är väl alla överens om. Kvinnan sågs inte som myndig och faderns eller annans tillstånd krävdes för att gifta sig, detta gällde även i Sverige. Så vår historia är densamma oavsett ifall det förekommit brudöverlämning eller ej. Att tro att Sverige varit mer jämställt bara för att brud och brudgum vandrat tillsammans till altaret känns väldigt naivt i mina ögon. Jag har läst i många trådar att mannen och kvinnan går in tillsammans betyder att de är jämlika, är detta svenska kyrkans ursprungstanke från 1300 talet? Jag skulle gärna vilja se en källa på detta, akademikern i mig är nyfiken... eller hur långt tillbaka kan man spåra den iden? Eller är det en efterhandskonstruktion? 

Ibland får jag känslan att de som är emot brudöverlämning tror att Sverige har varit hur jämställt som helst i massa år. Jag kan gissa mig till att lika många kvinnor blev bortgifta i Sverige som de blivit i de flesta Europeiska länder.

Jag har bott utomlands i ett land som använder sig av överlämning och när jag förklarade för dem vad många i Sverige tycker om frågan sa de bara att de var tråkigt att folk inte  väljer att se hur symboliken har förändrats och det numer handlar förenandet av familjer. För det är väl det som händer när man gifter sig, två familjer förenar sig och en ny bildas....

Nu blev det långt, jag har mer frågor men tar dem lite senare =) 

Verkar inte som att så många tänker på att förr så gick väl oftast bruden direkt från föräldrahemmet till sin nya man, då blir det ju mer naturligt. Att man har bott tillsammans innan bröllopet och inte med sin pappa gör ju att traditionen rubbas en del :)
  • Kattpoet

Det finns ett stycke i en väldigt gammal bok om svensk kyrkogång och bland annat vigsel,  jag fått den läst för mig eftersom  jag inte kan gammal svenska  eller riktigt klurat ut hur man läser dem.

Det står  att man och kvinna ska gå ingå vigsel som jämlika inför Gud.  

Var jag fann denna boken var i Vadstena när jag fick en rundtur av   Landsarkivet for många år sen.

Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?