• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Aleta
    Lissie84 skrev 2011-01-28 20:57:34 följande:
    Huruvida man ser kvinnan som en ägodel när det kommer till överlämning beror helt på vem som kollar.  Vill man se att det är kvinnoförnedrande så kommer man se det oavsett hur mycket det i praktiken har ändrats, för visst är väl kvinnor numer medborgare med rösträtt?  
    Fast jag har svårt att se hur det kan tolkas på annat sätt om man skulle komma som helt utomstående och inte känna till traditionen sedan tidigare?
    Är det inte väldigt tydligt vad som spelas upp?
    Jag tycker det och jag tror att det påverkar omgivningen undermedvetet. Tänk om t ex all reklam på TV innehöll en man som spelade fotboll. Om man växte upp med denna bild så skulle man koppla ihop män med fotboll utan att riktigt veta varför. 
    Ett bröllop t ex är en extraordinär händelse och därför kan intrycken därifrån prägla en mer än man kanske anar. 

Och som jag sagt tidigare, om lika många män lämnades över av sina mammor så skulle inte symboliken vara lika laddad längre. Jag undrar hur de flesta män skulle reagera om de blev ombedda att gå in med sin mamma? Knappast med ett "ja, jag vill ju hedra henne" utan snarare med "nej, jag är väl inget barn längre".
    Där är ju tydligen symboliken solklar! Om en man går in med sin mamma tolkas han som mjäkig, omanlig och en toffel - eller har jag fel? 
  • impegno di nozze

Jag tycker det är som med mycket annat. Det går inte att säga om det är rätt eller fel, det beror ju, som i det här fallet, på brudparet och vad som passar just dem. Det är upp till var och en om man tycker det är en kränkande eller fin handling. 

• Lemmy
    Aleta skrev 2011-01-28 22:20:46 följande:
    Fast jag har svårt att se hur det kan tolkas på annat sätt om man skulle komma som helt utomstående och inte känna till traditionen sedan tidigare?
    Är det inte väldigt tydligt vad som spelas upp?
    Jag tycker det och jag tror att det påverkar omgivningen undermedvetet. Tänk om t ex all reklam på TV innehöll en man som spelade fotboll. Om man växte upp med denna bild så skulle man koppla ihop män med fotboll utan att riktigt veta varför. 
    Ett bröllop t ex är en extraordinär händelse och därför kan intrycken därifrån prägla en mer än man kanske anar. 

Och som jag sagt tidigare, om lika många män lämnades över av sina mammor så skulle inte symboliken vara lika laddad längre. Jag undrar hur de flesta män skulle reagera om de blev ombedda att gå in med sin mamma? Knappast med ett "ja, jag vill ju hedra henne" utan snarare med "nej, jag är väl inget barn längre".
    Där är ju tydligen symboliken solklar! Om en man går in med sin mamma tolkas han som mjäkig, omanlig och en toffel - eller har jag fel? 
    Instämmer!
  • kåbe

Jag hade aldrig ens reflekterat över brudöverlämning innan jag blev medlem på BT - att gå in tilsammans med blivande maken har alltid känts som en självklarhet, Och det tycker jag fortfarande. Jag och min sambo gifter OSS - inte pappa, mamma eller någon av hans föräldrar. Så varför i hela friden skulle de vara med i ceremonin??? (Och ja, vi älskar hela buntenSkrattande)

• Jolin
    Jeliqa skrev 2011-01-28 19:34:23 följande:
    Jag valde Annat. Jag tycker det är helt upp till respektive brudpar hur man vill göra.

Det största problemet med "brudöverlämning" i mina ögon är alla skeptiker som propsar på att man låter sig själv bli en handelsvara om man väljer att gå in med t.ex sin pappa i kyrkan. Hade inte alla människor insisterat på att det är en ful tradition, kvinnoförnedrande osv så hade det inte varit det! Varför måste man hålla fast vid den ursprungliga betydelsen? Det är uppenbarligen inte så det ser ut i samhället. ALLA som väljer att gå in vid sidan av någon annan än BM gör det av personliga skäl som väldigt sällan har att göra med att de är förtryckta eller på något sätt symboliserar en handelsvara.  

Det här är en tradition som ursprungligen inte kommer från sverige så varför skall vi då vara tvungna att ta med den ursprungliga innebörden/symboliken hit? Det blir väl i princip som att skapa ett nytt val eftersom det inte är en kristen sed. Det är rent av löjligt att påstå att man är emot brudöverlämning för att det är förtryckande för oss kvinnor eftersom det inte finns något som helst förtryck i handling i dagens sverige!
    Skall man prompt hålla fast vid gamla traditioner/seder/symbolik så skulle tex dementa människor i dag ses som själlösa som de gjorde förr. Ordet betyder till och med utan själ. Men hur många tänker på det sättet idag? Där har ni ett exempel på att den gamla ursprungliga  betydelsen inte nödvändigtvis behöver följa med in i dagens samhälle. Vi moderniserar och utvecklar ju allting annat så varför skulle man inte kunna göra det med brudöverlämning? Det vore hur enkelt som helst att få bort den gamla innebörden om folk bara kunde sluta tjata om den.

Jag väljer att gå in med min pappa i kyrkan. Jag gör det för att vi haft ett uruselt förhållande under min uppväxt, för att vi rent av avskytt varandra tidigare och nu har en underbar relation. Att gå in med honom i kyrkan är mitt sätt att tala om att jag älskar honom och att han betyder så pass mycket för mig att han får ha en viktig del i mitt bröllop. Det hade kunnat finnas andra sätt att visa detta på men så här väljer jag att göra och det har ingenting att göra med att jag är kuvad, förtryckt, såld, bortgift eller liknande utan det har att göra med att jag är en kvinna som kan göra mina egna val och skiter fullständigt i vad alla andra tycker om dem. 
    Det där var ord och inga visor! Jag kan inte göra annat än att hålla med i allt du skriver.

Jag ska överlämnas av min pappa och det ska bli jättekul och känns som en fin gest. Min pappa är från Brittiska Guyana och där gör man så av tradition men han säger att det inte varit för att kvinnan varit förtryckt utan helt tvärt om där kvinnan har en väldigt stark och dominant roll. Pappan lämnar över och står som vittne att vigseln blivit av och är "godkänd".
    När jag frågade pappa om han ville lämna över mig enligt hans tradition så blev han jätteglad och jublade! Det betyder mycket för honom när jag visar att jag bryr sig om hans traditioner och seder då vi hela min uppväxt bara firat svenska traditioner. Det har liksom fallit sig naturligt då vi bara har släkt i Sverige från mammas sida och mamma är svensk. Även om överlämnandet inte funnits i min pappas kultur sedan tidigare så hade jag nog ändå velat göra det!

Att bli överlämnad är en HIT! Skrattande
  • Jeliqa
    Aleta skrev 2011-01-28 22:13:38 följande:
    Och jag undrar var du har vuxit upp, i vilken skyddad verkstad som inte tror att det finns något som helst förtryck i Sverige? 

Angående ordet dement. Det är precis som sagts tidigare i tråden ett exempel på en gammal tradition som inte känns klockren idag om man verkligen tänker igenom vad det betyder. Jag tror därför inte att det skulle vara bra eller fungera att plocka in ett sådant ord utifrån idag. Det vore ju en direkt skymf mot de dementa - eller hur?  
    Jag har väl heller aldrig påstått att det inte finns något förtryck i sverige? SJälvklart finns det förtryck. Det jag sa var att det inte är något förtryck i handlingen med brudöverlämning i sverige. I de fall där bruden faktiskt blir bortgift och blir en handelsvana handlar det om någonting betydligt mer komplicerat än vem som går in med henne i kyrkan.

Fast hela poängen med ordet dement var ju att visa på att en gammal tradition kan brytas. Det ordet används betydligt mer idag än det gjorde från början men nu finns inte längre den gamla innebörden med i ordet.
  • Aniara4
    Aleta skrev 2011-01-28 19:29:40 följande:
    Alla som överlämnas har givetvis en egen personlig anledning till det och det är nog bara i undantagsfall som anledning är att man vill signalera underdånighet. Tyvärr så är det just detta man signalerar också, det går liksom inte att ta bort bara för att man själv inte tänkte på det.
    Precis. Om jag säger att jag vill att min man ska binda fast mig och kissa på mig, men för mig har det inget med förnedring att göra utan jag ser det som att han hedrar mig, så ändrar inte det på det faktum att de allra flesta skulle se det som en förnedring i alla fall. Det går inte att bara hävda att den symbolik som de allra flesta ser i en handling är fel för att jag inte vill att det ska betyda det.

Och i förebyggande syfte: Nej, vad jag just sa är INTE att brudöverlämning är förnedrande! (Jag vet att många kommer läsa slarvigt och se det så.) Det var bara ett annat exempel på en symbolisk handling som har den innebörd det har oavsett vad man själv vill att det ska betyda.

Alla får NATURLIGTVIS göra precis som de vill, om prästen går med på det (antingen för att h*n har en annan kvinnosyn eller för att h*n inte orkar stå emot påstridiga brudpar) förstås. Men då ska man också vara medveten om att det finns en symbolik, och tänka igenom väldigt noga om man verkligen vill förmedla den symboliken. Vill man det är det väl bara att köra på.
  • shakynose
    Jolin skrev 2011-01-28 23:15:09 följande:
    Det där var ord och inga visor! Jag kan inte göra annat än att hålla med i allt du skriver.

Jag ska överlämnas av min pappa och det ska bli jättekul och känns som en fin gest. Min pappa är från Brittiska Guyana och där gör man så av tradition men han säger att det inte varit för att kvinnan varit förtryckt utan helt tvärt om där kvinnan har en väldigt stark och dominant roll. Pappan lämnar över och står som vittne att vigseln blivit av och är "godkänd".
    När jag frågade pappa om han ville lämna över mig enligt hans tradition så blev han jätteglad och jublade! Det betyder mycket för honom när jag visar att jag bryr sig om hans traditioner och seder då vi hela min uppväxt bara firat svenska traditioner. Det har liksom fallit sig naturligt då vi bara har släkt i Sverige från mammas sida och mamma är svensk. Även om överlämnandet inte funnits i min pappas kultur sedan tidigare så hade jag nog ändå velat göra det!

Att bli överlämnad är en HIT! Skrattande
    Jag förstår inte riktigt hur det betyder att kvinnan har en dominant roll? Om det är hon som bestämmer, varför behöver då pappa godkänna öht? Kan du förklara?
  • Duchess
    impegno di nozze skrev 2011-01-28 22:43:18 följande:
    Jag tycker det är som med mycket annat. Det går inte att säga om det är rätt eller fel, det beror ju, som i det här fallet, på brudparet och vad som passar just dem. Det är upp till var och en om man tycker det är en kränkande eller fin handling. 
    Så om jag t ex vill brodera solkors på släpet till min brudklänning så är det upp till mig vad de betyder? Eller ska jag ta hänsyn till att många associerar dem till nazism trots att jag som inkatroende inte gör det? 
  • knyttan

Brudöverlämning är helt klart "shit". Visst alla får göra som de vill och yada yada och hit och dit, men faktum kvarstår att brudöverlämning är larvigt (helt objektivt sett) och dessutom inte alls traditionellt. Det jag tycker absolut sämst om av alla dessa dåliga argument som framförs för brudöverlämning är att det "känns traditionellt". Den som säger så (bl a Riks-blondinen Linda Rosing, denna förkämpe för förfining och god smak) visar bara hur uppenbart okunnig man är.

Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?