• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Sebastiána
    MrsT2011 skrev 2011-01-31 22:04:55 följande:
    Helt rätt!! Som om kvinnlig rösträtt skulle ha funnits i sverige sedan medeltiden, bah vilket trams! =)
    ...men kvinnors ställning har faktiskt varit starkare i Sverige jämfört med andra länder sedan Birger Jarl skapade sina fridslagar (bl.a kvinnofrid) på medeltiden.
  • Sebastiána
    Klockarbol skrev 2011-01-31 22:37:03 följande:

Jämställdhetsdebatt eller inte.

För mig är det centrala i den här frågan att brudparet aktivt väljer att gifta sig i Svenska kyrkans ordning men likafullt vill "pilla" på såväl form som innehåll i den kyrkliga vigselgudstjänsten.

Att bruden vill överlämnas av sin far är bara en del i detta "pillande".
    Innan jag började hänga här på BT hade jag inte i min vildaste fantasi trott att någon önskade sig en kyrklig vigsel men gärna utan själva gudstjänsten.
    För egen del hade det självklara alternativet i sådant fall varit en borgerlig vigsel.

Att se en positiv symbolik i att kvinnan lämnas från tryggheten i föräldrahemmet till tryggheten i sin nya, egna familj kan även jag tycka kan kännas fint.
    Fast... Då ska väl den symboliken gälla även för mannen? Varför ska han behöva stå ensam där framme och vänta?
    Men vem ska då lämna över honom? Och till vem?

Min synpunkt blir nog helt enkelt att väljer man en vigsel i Svenska kyrkans ordning så bör man kanske välja det baserat på en egen gudstro eller en tro på (och respekt inför) ritualen.
    Så min röst går till de som inte gärna ser brudöverlämning i våra kyrkor.

...och, som någon gärna ville i en annan tråd, ha en borglig vigsel i kyrkan... Hmmm...
  • Burre Präst

OT: Om vi som nu debatterar av hjärtans lust ser till att Sörön10 vinner smink för 2500:- tror ni hon kommer att dela med sig?

För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
  • darkHorse
    MrsT2011 skrev 2011-01-31 22:03:27 följande:
    Det här börjar lukta lika unket som diskussioner i stil med "vartannat övergångsställe ska ha skylten FRU gårman". Att jämställdhetsfrågor alltid ska urarta i de mest meningslösa strider! Läg krutet på det som är viktigt istället, som lika lön för lika arbete och andra tunga bitar. Hur familjer väljer att lägga upp sin vigselakt är väl totalt poänglöst i jämställdhetsdebatten? Dessutom tycker jag att man tar för hårt på denna påverkan som de stackars flickebarnen utsätts för, "hade de inte sett någon annan gå in med sin far hade de inte kommit på tanken". Här måste jag bara påpeka, precis som jag gjorde i början, att influensen stavas U-S-A! Om ni bara visste hur påverkade vi alla blir av allt vi ser som skapats i hollywood. Jag älskar film men jag upphör väl för tusan inte vara en tänkande människa för att jag kollar på hollywoodfilmer! Man får ofta höra besvikna kommentarer på kyrkbacken nu för tiden om att brudparet inte kysstes i kyrkan, och då brukar jag halvt på skämt fråga om de trodde att prästen skulle säga "you may noooow kiss the briiide". Samma sak med brudöverlämning, man ser det på film och antingen vill man ha det eller tycker man det är helt förkastligt. Det är precis så enkelt, vi behöver ingen diskussion om hur ungar påverkas eller hur jämställt det är, vi behöver bara inse vad det är vi tittar på varenda lördagkväll. Och vad är det som är så hemskt med utländska influenser? Kyrkan är mån om att vigselakten ska följa ritualen och det är helt rätt, ska det vara någon mening med att gifta sig i kyrkan måste ju gud få vara en central del i det hela. MEN att dra det ett steg längre och börja ifrågasätta vilka traditioner, varianter, idéer och annat folk väljer att lägga till, det är faktiskt inte kyrkans sak. Det är bara en negativ och tråkig inställning att se brudöverlämning som ett hot mot jämställdheten, alla som väljer att ha det har garanterat skäl som bottnar i glädjen över att ha en "gammal" och en "ny" familj.
    En fråga som du tar upp: lika lön för lika arbete handlar ju inte bara om att en man och en kvinna som innehar exakt samma befattning på ett företag ska ha lika mycket i lön. Det är faktiskt ett ganska litet problem. Det hanldar om att "kvinnliga" yrken ligger generellt settt lägre i lönenivå än "manliga" yrken och att även i en viss branch ligger de "manliga" befattningarna högre upp i lönestatistiken. Det handlar om att människor omedvetet förhåller sig till män och kvinnor på ett sådant sätt att färre kvinnor får åka på fortbildningskurser och därför kommer efter i karriären på sin arbetsplats. När hennes manliga arbetskamrat blir befodrad ska han ju ha mer lön för mer arbete, men det samhälle vi har gynnar män i arbteslivet eftersom mannen oftast är normen. På samma sätt missgynnas mannen i hemmet eftersom kvinnan är normen, tex. där mamman vill ha så mkt föräldraledigt som möjligt och övertalar pappan om att lämna över sina dagar, då pappan tror att det är bäst för barnet.

Detta med att lösa upp föreställningarna om mannen som norm är en stor, långsam och omfattande process där jag anser att det ingår att det inte alls ska vara självklart att det är pappan (mannen, familjens överhuvud) som ska föra dottern(kvinnan) till altaret. Jag strävar efter ett samhälle där det inte finns någon norm och brudar verkligen gör vad dom vill, vilket egentligen borde resultera i fler brudar som går in med mamma då det är vanligt med starka vänskapsband mellan mot och dotter.
  • Sörön10

haha ni är underbara! ;)

klart jag gör! :-P jag kan lägga upp bilder, lovar!

Näää, jag är mest intresserad av ämnet, för det är ju ändå en tråd som inte "tänkt" det ena eller andra och måste bli övertalad, här får ni ju häva ur er vad ni tycker om saken, utan att nån TS ska känna sig påhoppad (är redan gift!)

Det är väl intressant hur en sån här sak leder till debatt om saker som går mycket djupare än det "estetiska" och praktiska i hur man tar sig från punkt A (kyrkbacken) till punkt B (altaret)! 

• shakynose

Det är ändå ett väldigt tungt argument för mig att det man visar upp kommer att påverka andra. Även om man själv anser att man är en självständig och stark kvinna, så är det inte alltid vad andra ser i symboliken när man leds fram till altaret av sin far.
    Någon frågade hur det kan vara underkastelse när man väljer det själv? Kan man inte välja underkastelse? Det anser jag att man kan, frågan är bara varför man vill det? Och även: Varför vill man spela upp en bild av att man tillhört sin far och lämnas över till sin man, när det inte är sanningen?
    Visst får man tänka och göra som man vill, vi är fria människor tack och lov, men jag tycker att det är väldigt oansvarigt att inte tänka på vilka signaler man sänder till omvärlden och hur ens handlingar påverkar andra.

• shakynose
    Mariabridetobe skrev 2011-01-31 14:50:16 följande:
    För att det känns rätt =)
    Jag tycker att alla ska göra som de själva tycker är rätt... och känns rätt...
    Fast även om något "känns" rätt så kan det ju finnas goda skäl till att avstå om man tänker efter? Om man inte kan förklara för omvärlden varför man vill göra på ett visst sätt, så kan man kanske inte stå för det egentligen?
  • shakynose
    Oniq skrev 2011-01-31 18:12:05 följande:
    Burre Präst: Visst ligger det något i det du säger, men det innebär ju att det är låååångt tidigare än på själva bröllopsdagen som denna påverkan kommer  ...-och bör man inte slopa det mesta traditionella (brudens far ska hålla det första talet, hur burdsplaceringen ska vara, vilken sida hane och hona sitter på osv)?

Jag förstår att konceptet är urgammalt.. men var och när bör förändringen ske.. ...egentligen?
    Visst finns det fortfarande massor att göra på området jämställdhet, så varför införa fler gamla unkna symboler för kvinnans underlägsenhet?
  • Aleta
    Helené skrev 2011-01-31 04:48:41 följande:
    jag skulle kunna tänka mig att gå in med min biologiska far men då skulle de bli värdens rabalder för de är bara jag som har kontakt med honom å alla andra tycker att han har svikit mig som inte har funits under min uppväxt sen har jag en en styvfar som min mamma har skilt sig från å så hennes nya pojkvän. så jag ska gå in själv har fått de från sand of music tycker de är så vakert men vill ändå gå sista biten med min blivande man.

men hadde min mor och far vrit gifta hadde jag kanske sätt de på ett annat sätt.
    Om nu din mamma har funnits med hela tiden, varför går du inte med henne?
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?