• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Emblas Mamma
    shakynose skrev 2011-02-01 17:53:22 följande:
    Hennes inlägg var INTE ett påhopp på någon alls. Att däremot börja kalla någon för löjlig/steril/patetisk
     är tämligen osakligt (för att inte tala om osmakligt) och inte alls ett argument. Du som är högutbildad borde ha koll på detta.
    JAHA!?
    SÅ HELT ÄRLIGT SÅ ÄR DET FEL ATT VARA HEMMA M;ED SITT BARN!½?!??!?!?!

Förkalra då varför ni vill skaffa barn!?
    För att inte vilja vara med dom!?
    För att inte vilja "gulla" med dom som verkade vara så fult!
  • förlovadflicka
    Emblas Mamma skrev 2011-02-01 17:46:34 följande:
    ja men vaddå? Hon hoppas på oss RIKTIGA mammor som VILL vara med våra barn!
    Varför skulle vi inte vilja liksom?
    Kan någon förklara det för mig?
    ÄR vi kvinnor bara några som ska SPOTTA ut barn och sen lämna bort dom så fort som möjligt bara för att!?
    Det är det sjukaste jag hört och alltså är mina argument sanna då jag säger att hon kommer bli en SJUKT dålig mamma med inställningen om att inte vilja vara med sitt barn!

Sjukt fult! Så hoppas hon ALDRIG får barn!
    Alltså, nu ska vi ta ett exempel, och jag menar definitivt inget illa mot dig. Du har din tjej på dagis va? Själv skulle jag ALDRIG ha mitt barn på dagis eftersom min mamma har jobbat på jättemånga olika och jag har fått veta hur dåligt de flesta behandlar barnen, skäller på dem för att de gråter osv. Eller bara ignorerar barn som inte tar för sig. Och jag var inte på dagis eller fritids och det betydde verkligen så mycket för mig när jag var liten. Så jag skulle aldrig kunna lämna bort mina barn till främmande människor för då skulle jag känna mig som en dålig mamma. Men det betyder ju inte att alla som lämnar sina barn på dagis ÄR dåliga mammor, eller hur? Man ser på det olika och man har olika kvalitéer, hon kanske kommer kunna göra saker med sina barn som du inte är så bra på :) 
    Och sedan tror jag att man kanske ändrar sig när man får barn, man kanske inte har hela bilden framför sig.
    Tycker det är riktigt nedrigt av dig att skriva att du hoppas att hon aldrig får barn, tänk så är hon steril och är jättedeprimerad och tar självmord för vad du skrev? Sånt har faktiskt hänt...

• Emblas Mamma
    förlovadflicka skrev 2011-02-01 17:58:52 följande:
    Alltså, nu ska vi ta ett exempel, och jag menar definitivt inget illa mot dig. Du har din tjej på dagis va? Själv skulle jag ALDRIG ha mitt barn på dagis eftersom min mamma har jobbat på jättemånga olika och jag har fått veta hur dåligt de flesta behandlar barnen, skäller på dem för att de gråter osv. Eller bara ignorerar barn som inte tar för sig. Och jag var inte på dagis eller fritids och det betydde verkligen så mycket för mig när jag var liten. Så jag skulle aldrig kunna lämna bort mina barn till främmande människor för då skulle jag känna mig som en dålig mamma. Men det betyder ju inte att alla som lämnar sina barn på dagis ÄR dåliga mammor, eller hur? Man ser på det olika och man har olika kvalitéer, hon kanske kommer kunna göra saker med sina barn som du inte är så bra på :) 
    Och sedan tror jag att man kanske ändrar sig när man får barn, man kanske inte har hela bilden framför sig.
    Tycker det är riktigt nedrigt av dig att skriva att du hoppas att hon aldrig får barn, tänk så är hon steril och är jättedeprimerad och tar självmord för vad du skrev? Sånt har faktiskt hänt...
    me nvaddå, jag kan ju också komma med lika konstiga argument som knyttet då!
    T.ex, vad bra att det finns sterila människor, jag menar, en tredjedel av alla kvinnor borde sterilisera sig för att stolt kunna säga till sin arbetsgivare att hon inte kan få barn, för då gynnar det alla kvinnor i sverige!

Hennes argument är precis lika konstiga.

Precis som om man skaffar barn och med nöd och näppe vill vara hemma med det och ska tvinga sig till jobbet och lämna barnet på dagis innan det lärt sig gå!
    nej, HELFEL tycker jag!

Tycker ni det är helt rätt argument!? Jag blir förvånad!!!!!
  • förlovadflicka
    Emblas Mamma skrev 2011-02-01 18:01:53 följande:
    me nvaddå, jag kan ju också komma med lika konstiga argument som knyttet då!
    T.ex, vad bra att det finns sterila människor, jag menar, en tredjedel av alla kvinnor borde sterilisera sig för att stolt kunna säga till sin arbetsgivare att hon inte kan få barn, för då gynnar det alla kvinnor i sverige!

Hennes argument är precis lika konstiga.

Precis som om man skaffar barn och med nöd och näppe vill vara hemma med det och ska tvinga sig till jobbet och lämna barnet på dagis innan det lärt sig gå!
    nej, HELFEL tycker jag!

Tycker ni det är helt rätt argument!? Jag blir förvånad!!!!!
    Jag tycker precis som du, att man ska vara hemma med sina barn. Men jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att skriva att jag är mycket bättre än någon annan som inte tycker som jag och säga att den är löjlig och patetisk för så gör man bara inte! Sånt la jag av med i mellanstadiet!
  • sacki79
    Sörön10 skrev 2011-01-26 22:41:22 följande:
    Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    För er som har glömt vad tråden handlade om. Lärs igen så ni vet vad det var Sörön10 ville diskutera...
  • Emblas Mamma
    förlovadflicka skrev 2011-02-01 18:05:15 följande:
    Jag tycker precis som du, att man ska vara hemma med sina barn. Men jag skulle aldrig i mitt liv få för mig att skriva att jag är mycket bättre än någon annan som inte tycker som jag och säga att den är löjlig och patetisk för så gör man bara inte! Sånt la jag av med i mellanstadiet!
    ja, men jag tycker det är löjligt och patetiskt att skylla sveriges problem på oss bättre mammor som vill vara med sina barn!
    det är det verkligen!

Sen har min sambo fått mycket mer lediga dagar än mig, och trots att dottern fyller 3 i år så har vi långt över 100 dagar kvar!
    Me njag är väl fortfarande en dålig mamma som klarade vara hemma 18 månader och tog ut mindre än någon annan jag känner för att kunna ge dagarna till min man!?
    Nej, dom dåliga mammorna är väl de stackare som inte har råd att göra som jag. fy vad hemskt! jag tycker synd om dom för dom blir nedvärderade av sådana som "knyttet"
    så det är inte fel då?
    JAG får inte nedbärdera andra, men HON får göra det!? Och dessutom först!
  • darkHorse
    Jeliqa skrev 2011-02-01 12:02:50 följande:
    Det är ju jättebra att ämnet tas upp eftersom det skapar sådana kraftiga reaktioner hos båda sidor av "lägret".
     ...
    (jag skriver "brudöverlämning" eftersom det är ett fånigt uttryck och det inte sker någon överlämning alls nu för tiden, det handlar bara om vem som går in vid ens sida och inte om att man säljs vidare som en handelsvara) 
    förlovadflicka skrev 2011-02-01 15:18:26 följande:
    Har inte läst allt nu, folk skriver så mycket :P
    Men jag tycker inte att det handlar om ojämställdhet att kvinnor är hemma med sina barn längre, jag vill definitivt vara det, mamman är viktigast och om jag får barn så vill jag amma länge och det är lite svårt för pappan att göra... 
    Emblas Mamma skrev 2011-02-01 15:27:11 följande:
    håller fullkomligt med!
    ...
    min man vara hemma. Och detta är väl inget kvinnoförtryck utan något man väljer själv!
    Vad jag och många med mig försöker få fram att om såpass stor andel som 80-95% av en grupp gör ett visst val kanske det inte är så fritt? Att det finns samhällsstrukturer som påverkar oss och gör att vi undermedvetet underkastar oss normerna. Jag är övertygad om att om valet av vem man går in med i kyrkan verkligen hade varit fritt, hade statistiken inte sett ut som den gör. Då hade en del gått in med sin man, en del gått in med en förälder eller två, en del med sin närmaste väl eller ett syskon och såväl män som kvinnor gått blivit "överlämnade". Nu ser inte världen ut så. Om valet verkligen vore helt fritt tycker jag isåfall att det är deprimerande att så många brudar vill använda sin pappa istället för sin mamma som symbol för "det gamla". Borde inte isåfall modern som fött och ammat vara ursprunget eller något liknande?

Att jag personligen drog in föräldraledigheten beror på att jag ser samma mönster där. Varför är så många människor övertygade om att mamman är det bästa för barnet och att de bara ser problemen med tex. ammningen. När barnet inte längre helammas är det inte omöjligt att amma morgon och kväll, eller att använda bröstpump. Varför ska pappan nekas denna närhet till barnet som många mammor säger att de vill ha? Jag tror på att det beror på etablerade samhällsstrukturer som jag gärna vill luckra upp för att alla människor ska få göra verkligt fria val och följa sina alldeles egna drömmar.
  • Aleta
    knyttan skrev 2011-02-01 11:33:59 följande:
    Okej, jag har egentligen mycket viktigare saker för mig....
    MEN!
    "Hur kan det vara ett uttryck för förtryck om jag har valt det själv?"

Svar: Vi är alla i någon mening "offer" för kulturen vi lever i, vi är underkastade den. Lever man i en starkt patriarkal struktur är man visserligen mer förtryckt som kvinna, än om man lever i en struktur som inte är så tydligt patriarkal (som tex det svenska samhället). Men även om förtrycket är tydligt utifrån, är det inte säkert att det ser ut som ett förtryck innifrån. Jämför tex. den debatt som finns runt bruket att bära slöja inom islam. Nästan ALLA kvinnor som väljer att bära slöja gör det självmant. Det vill säga, den individuella kvinnans fria val. Ändå ser det ut som ett patriarkalt förtryck uifrån för den som inte är underkastad den kulturen. Den individuella kvinnan gör sitt fria val baserat på att hon vill vara en "fin" flicka till exempel, och en fin flicka döljer sitt hår, osv osv.
    På samma sätt finns det gott om saker i det svenska samhället som utifrån tydligt är kulturell påverkan och inte individuell valfrihet.
    Att göra alla frågor omkring jämstäldhet till frågor om individuella självständiga val är enbart korkat. Vi kan inte göra så självständiga val, eftersom vi alla är del av en struktur/kultur som påverkar oss. Men vi kan försöka bli medvetna om dessa strukturer och långsamt försöka förändra dem om de är ojämlika.
    Tyvärr misstänker jag att detta resonemang går långt över huvudet på de flesta som diskuterar här, med tanke på nivån på argumenten, men kanske man kan få någon att tänka till lite...
    Oh så bra sagt!
    Vilken bra jämförelse! Precis så är det ju! Många beslöjade kvinnor säger att de inte alls är förtryckta utan beskyddade och att det har det mycket bättre än vi. (Har jag hört i olika program på TV där kvinnor intervjuats. Jag känner inte själv någon så att vi har kunnat diskutera det. Det skulle vara jätteintressant!)
  • Aleta
    förlovadflicka skrev 2011-02-01 15:18:26 följande:
    Har inte läst allt nu, folk skriver så mycket :P
    Men jag tycker inte att det handlar om ojämställdhet att kvinnor är hemma med sina barn längre, jag vill definitivt vara det, mamman är viktigast och om jag får barn så vill jag amma länge och det är lite svårt för pappan att göra... 
    Jag ammade i över två år, vi delade lika för det. Efter halva tiden av föräldraledigheten så trappar man ner ammandet och kan därför amma före och efter jobbet.
    Man man är en minst lika bra förälder som jag om inte lite bättre till och med.

Jag har ett par bekanta som delade på föräldraledigheten så här:
    Hon förmiddagar - han eftermiddagar.
    Ingen av dem var med andra ord borta fån jobbet alls (utom de första veckorna) utan båda jobbade halvtid.
    Hon helammade och pumpade ut så att han kunde ge i flaska på eftermiddagarna.
    Allt går att lösa om man vill och om man ser möjligheterna.

• Emblas Mamma
    Aleta skrev 2011-02-01 18:35:25 följande:
    Jag ammade i över två år, vi delade lika för det. Efter halva tiden av föräldraledigheten så trappar man ner ammandet och kan därför amma före och efter jobbet.
    Man man är en minst lika bra förälder som jag om inte lite bättre till och med.

Jag har ett par bekanta som delade på föräldraledigheten så här:
    Hon förmiddagar - han eftermiddagar.
    Ingen av dem var med andra ord borta fån jobbet alls (utom de första veckorna) utan båda jobbade halvtid.
    Hon helammade och pumpade ut så att han kunde ge i flaska på eftermiddagarna.
    Allt går att lösa om man vill och om man ser möjligheterna.
    ja, vi delar MER än lika, pappa när hemma MER i detta fallet!

Men nu pratar jag om dom stackars mammor som INTE har råd att vara hemma mer än ett år och knappt det.
    Hur ska dom göra om dom vill helamma i 10 månader?
    Då finns det ju inte mycket att välja på!

Vi andra som har lite bättre betalt och som klarar vara hemma med lite mindre pengar,
    självklart kan vi dela lika,
    men det är inte så lätt för alla!
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?