• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Aleta
    Jeliqa skrev 2011-02-01 15:28:08 följande:
    Vad sjutton har det här att göra med att kvinnor väljer att ta ut större delen av jämställdheten? Vi kommer att dela vår föräldraledighet rätt av.  
    Har jag någonsin ens påstått att vårt samhälle är jämlikt? Jag skrev att det faktum att vi har ett val idag är ett tecken på jämställdhet i mina ögon. När folk som du kommer och hoppar på en för att man väljer att göra någonting annat än vad normen anger så är det inte att vara ett dugg jäkla feministisk eller jämställd. Folk som försöker propsa på en någon annan tro än den man själv har tar ifrån en det fria valet och medverkar därmed till att samhället ALDRIG kommer att bli jämlikt. Jämlikhet handlar inte bara om att kvinnor och män skall stå lika högt i kurs utan om att alla människor, oavsett deras val kring exempelvis ett bröllop är lika mycket värda. 

Du skriver att mitt val att ha "brudöverlämning" inte är ett steg i rätt riktning för jämställdhetsfrågan. Men hur mycket jämställdhet ligger det i dina försök att tvinga över mig till ett val som jag inte känner är rätt i hjärtat?
    Men är det verkligen en fråga om att tvinga någon till något?
    Jag trodde att vi diskuterade vad vi tycker om fenomenet brudöverlämning, om dess innebörd, om dess symbolik och hur det påverkar samhället.
    Var kom du eller någon annan in som individ i den diskussionen?

Bara för att man inte tycker likadant eller till och med tycker att något är fel så innebär det inte att man vill tvinga någon att göra exakt som en själv!!!

Kan det vara så att man innerst inne vet att det vi säger förmodligen är sant som gör att det blir en sådan aggressiv och personlig reaktion! Det känns för mig som att man inte är riktigt trygg i sitt beslut om man inte klarar att alla inte håller med.
  • Aleta
    Emblas Mamma skrev 2011-02-01 17:10:36 följande:
    jag hoppas för all del att du aldrig får barn - fär det är du inte värd om du har den inställningen!

KVINNOR ÄR TILL FÖR ATT AMMA SINA BARN!
    men jag antar att du är för jävla VÄRDELÖS för det!
    MEN VAD SÄGER DU MÄNNISKA! 
    Det här var nog det lägsta jag någonsin har läst på BT - SKÄMS!

• Sebastiána
    darkHorse skrev 2011-01-31 23:01:10 följande:
    En fråga som du tar upp: lika lön för lika arbete handlar ju inte bara om att en man och en kvinna som innehar exakt samma befattning på ett företag ska ha lika mycket i lön. Det är faktiskt ett ganska litet problem. Det hanldar om att "kvinnliga" yrken ligger generellt settt lägre i lönenivå än "manliga" yrken och att även i en viss branch ligger de "manliga" befattningarna högre upp i lönestatistiken. Det handlar om att människor omedvetet förhåller sig till män och kvinnor på ett sådant sätt att färre kvinnor får åka på fortbildningskurser och därför kommer efter i karriären på sin arbetsplats. När hennes manliga arbetskamrat blir befodrad ska han ju ha mer lön för mer arbete, men det samhälle vi har gynnar män i arbteslivet eftersom mannen oftast är normen. På samma sätt missgynnas mannen i hemmet eftersom kvinnan är normen, tex. där mamman vill ha så mkt föräldraledigt som möjligt och övertalar pappan om att lämna över sina dagar, då pappan tror att det är bäst för barnet.

Detta med att lösa upp föreställningarna om mannen som norm är en stor, långsam och omfattande process där jag anser att det ingår att det inte alls ska vara självklart att det är pappan (mannen, familjens överhuvud) som ska föra dottern(kvinnan) till altaret. Jag strävar efter ett samhälle där det inte finns någon norm och brudar verkligen gör vad dom vill, vilket egentligen borde resultera i fler brudar som går in med mamma då det är vanligt med starka vänskapsband mellan mot och dotter.
    Jag tror att du har rätt där. Det är många som inte ser sambanden.

Om kvinnor tar det största ansvaret för hem och barn kommer de också att få lägre lön. Varför ska företaget satsa på kvinnor som i stort sett är borta i kanske fem år (2-3 barn, mammaledighet, VAB)? Jag har suttit med vid många anställningsintervuer som ev blivande kollega och bedömare av specialkunskaper. Om en tjänst står mellan en kvinna och en man får mannen den - såvida inte företaget anser att låg lön är viktigare än hög kompetens för då får kvinnan jobbet eftersom kvinnor ofta accepterar lägre löner.
  • Sebastiána
    förlovadflicka skrev 2011-02-01 15:18:26 följande:
    Har inte läst allt nu, folk skriver så mycket :P
    Men jag tycker inte att det handlar om ojämställdhet att kvinnor är hemma med sina barn längre, jag vill definitivt vara det, mamman är viktigast och om jag får barn så vill jag amma länge och det är lite svårt för pappan att göra... 
    Om enstaka kvinnor är hemma med barnen länge spelar det ingen roll, men om 80% av kvinnorna gör samma då påverkar det både dem själva och barnlösa kvinnor. Jag tycker att det är intressant att kvinnor ofta pratar så mycket om lika lön samtidigt som de inte vill satsa på jobbet. Förstår de inte att anledningen till deras usla lön är just att arbetsgivaren ser kvinnor som en ekonomisk risk?
  • darkHorse
    Aleta skrev 2011-02-01 18:29:11 följande:
    Oh så bra sagt!
    Vilken bra jämförelse! Precis så är det ju! Många beslöjade kvinnor säger att de inte alls är förtryckta utan beskyddade och att det har det mycket bättre än vi. (Har jag hört i olika program på TV där kvinnor intervjuats. Jag känner inte själv någon så att vi har kunnat diskutera det. Det skulle vara jätteintressant!)
    Jag tycker det är ett utmärkt exempel. En kvinna som jag pluggade lösa kurser med var muslim och bar slöja. Hon har enormt mycket integritet, starka åsikter och som jag uppfattade det ett hyfsat jämställt förhållande. Vi diskuterade det där och hon berättade att eftersom hon är troende muslim och koranen påbjuder att kvinnor ska täcka huvudet vill hon självklart hedra sin gud med att följa detta. Det var precis lika självklart som "du skall icke ljuga" eller "du skall icke döda". Jag skulle aldrig kalla henne förtryckt. Däremot tror jag att kvinnor generellt sett har en svagare ställning än män i muslimska samhällen och tror mycket väl att det är en bidragande faktor att kvinnor har fler regler att rätta sig efter och att dessa regler (täcka sitt hår osv.) sänder ut signaler som säger att kvinnan har en viss, bestämd plats.
  • Aleta
    Emblas Mamma skrev 2011-02-01 17:54:34 följande:
    JAHA!?
    SÅ HELT ÄRLIGT SÅ ÄR DET FEL ATT VARA HEMMA M;ED SITT BARN!½?!??!?!?!

Förkalra då varför ni vill skaffa barn!?
    För att inte vilja vara med dom!?
    För att inte vilja "gulla" med dom som verkade vara så fult!
    Emblas mamma INGEN och jag menar verkligen  INGEN har skrivit att det är fel att vara hemma med sina barn.
    Vissa tycker att man ska dela lika och det är en politisk åsikt som du och alla andra bör respektera!

Notera att vi i Sverige har ett otroligt förmånligt förhållande för föräldrar. I de flesta andra länder får man vara hemma kanske två veckor, sedan är det adjöss med jobbet.

Att vi har det så bra beror på att folk har kämpat för det och politiska beslut har tagits. Det fanns säkerligen många som tyckte att det var helt onödigt.

Nu är det så att vi alla är med och betalar föräldraförsäkringen och trots att den är bra så kan det ojämna uttaget mellan könen påverka delar av samhället negativt.
    Det är med andra ord inget konstigt alls att det finns de som vill att alla ska dela lika. Alla betalar ju till den.

DU måste verkligen, som den goda förälder du har ambitionen att vara, lära dig att respektera och bemöta andras åsikter på en annan nivå. Det kommer dina barn att tacka dig för i framtiden när du har gett dem ett bra verktyg för att hantera mänskliga relationer.

• Burre Präst

Ursäkta om jag avbryter diskussionen om föräldraledighet, men jag väntar fortfarande...

Fortfarande har jag inte sett ett enda vettigt argument för att införa brudöverlämning, eftersom det är vad det handlar om; införande av en ny tradition i den svenska vigseln.

Det är mycket möjligt att brudparets gemensamm ingång i kyrkan bara har varit en jämställdhet på ytan, historiskt sett. Svenska kvinnor har troligen varit utsatta för samma förtryck som andra under historisk tid.

Men varför byta ut en tradition som utåt sett symboliserat jämställdhet mot en som utåt sett symboliserat förtryck?

Det väntar jag fortfarande svar på...

För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
  • Aleta
    Emblas Mamma skrev 2011-02-01 18:40:33 följande:
    ja, vi delar MER än lika, pappa när hemma MER i detta fallet!

Men nu pratar jag om dom stackars mammor som INTE har råd att vara hemma mer än ett år och knappt det.
    Hur ska dom göra om dom vill helamma i 10 månader?
    Då finns det ju inte mycket att välja på!

Vi andra som har lite bättre betalt och som klarar vara hemma med lite mindre pengar,
    självklart kan vi dela lika,
    men det är inte så lätt för alla!
    Det är givetvis en ond cirkel.

Kvinnor har lägre lön för att man tror att de ska vara hemma längre och även för att historiskt sett fick männen högre löner eftersom de var "familjeförsörjaren" .

Om man har råd att vara hemma längre så beror det på att man själv har brutit sig ur mönstret.  För att alla ska kunna göra samma sak måste samhället omstruktureras.

Helamning brukar inte rekommenderas längre än 6-8 månader. Jag ammade som sagt i över två år, båda mina barn.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man delar föräldradagarna exakt lika. De som har råd kan stanna hemma längre. Så funkar det ju med allt annat, de som har råd har fler fördelar.

Egenföretagare kan inte vara hemma, då har de inget jobb att gå tillbaka till sedan. Kanske kan någon komma på någon kreativ lösning för dem?

Annars skulle man väl kunna tvinga män med vanliga jobb att vara hemma, annars fick man böta, det vore väl en idé! Då kan inte företagen strunta i att män skaffar barn de också.

Tillbaka till överlämnandet:
    Du har klart och tydligt sagt att mamman är den viktigaste föräldern. Självklart ska väl din mamma lämna över dig?
  • Sörön10

Men hörrni!!!

Inga personangrepp!!! Snälla rara!

Man kommer ingen vart, det är inte konstruktivt utan pekar bara på brister i argumentationsteknik!

Ni får gärna gå OT, jag tycker det är intressant att se var tråden tar vägen, för det ÄR ett hett ämne! Men den som börjar gå på personer kan andas och räkna till tio istället!

Var snälla! man behöver inte hålla med, men respektera varandra!

Vi får nog kanske enas om att vi tycker olika, men det hindrar inte att man lyssnar på andras argument!

Peace and lau, y'all! 

• Aleta
    Burre Präst skrev 2011-02-01 19:04:58 följande:
    Ursäkta om jag avbryter diskussionen om föräldraledighet, men jag väntar fortfarande...

Fortfarande har jag inte sett ett enda vettigt argument för att införa brudöverlämning, eftersom det är vad det handlar om; införande av en ny tradition i den svenska vigseln.

Det är mycket möjligt att brudparets gemensamm ingång i kyrkan bara har varit en jämställdhet på ytan, historiskt sett. Svenska kvinnor har troligen varit utsatta för samma förtryck som andra under historisk tid.

Men varför byta ut en tradition som utåt sett symboliserat jämställdhet mot en som utåt sett symboliserat förtryck?

Det väntar jag fortfarande svar på...
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    Det vore verkligen uppfriskande med ett välformulerat och innehållsrikt svar på den frågan...
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?