Emblas Mamma skrev 2011-02-01 18:40:33 följande:
ja, vi delar MER än lika, pappa när hemma MER i detta fallet!
Men nu pratar jag om dom stackars mammor som INTE har råd att vara hemma mer än ett år och knappt det.
Hur ska dom göra om dom vill helamma i 10 månader?
Då finns det ju inte mycket att välja på!
Vi andra som har lite bättre betalt och som klarar vara hemma med lite mindre pengar,
självklart kan vi dela lika,
men det är inte så lätt för alla!
Det är givetvis en ond cirkel.
Kvinnor har lägre lön för att man tror att de ska vara hemma längre och även för att historiskt sett fick männen högre löner eftersom de var "familjeförsörjaren" .
Om man har råd att vara hemma längre så beror det på att man själv har brutit sig ur mönstret. För att
alla ska kunna göra samma sak måste samhället omstruktureras.
Helamning brukar inte rekommenderas längre än 6-8 månader. Jag ammade som sagt i över två år, båda mina barn.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att man delar föräldradagarna exakt lika. De som har råd kan stanna hemma längre. Så funkar det ju med allt annat, de som har råd har fler fördelar.
Egenföretagare kan inte vara hemma, då har de inget jobb att gå tillbaka till sedan. Kanske kan någon komma på någon kreativ lösning för dem?
Annars skulle man väl kunna tvinga män med vanliga jobb att vara hemma, annars fick man böta, det vore väl en idé! Då kan inte företagen strunta i att män skaffar barn de också.
Tillbaka till överlämnandet:
Du har klart och tydligt sagt att mamman är den viktigaste föräldern. Självklart ska väl din mamma lämna över dig?