Lissie84 skrev 2011-02-01 20:29:17 följande:
Jag har aldrig sagt att man ska införa det
... Men diskussionen om solkorset ovan visar ju lite på hur symboler ändras, vad vissa ser som ett tecken för nazism ser andra som ett tecken för solen, innan 1920 var det väl ingen som tänkte på det som en nazistsymbol...
Varför införde man den nuvarande "ingången" när den först kom, hur såg det ut innan dess? Vad jag uppfattar att debatten handlar om är dels frågan om jämställdhet och dels frågan om att hålla fast i sina traditioner. Ifall ni inte hade förknippat brudöverlämning med något negativt hade det då varit ok att införa?
Hur skulle ni ställa er till att England inför att brudparet går in tillsammans? Engelsmännen blir flyfröbannade för att de tycker att det visar på en patriarkatisk tradition när mannen släpar sin blivande utmed altargången kanske till och med utan stöd av hennes familj som så gärna vill följa hennes sista steg som ogift.... Nu säger inte jag att det är så de skulle se vår tradition men det är ju så vi diskuterar deras. Även ifall vi säger att det inte alls är så längre så betyder det ju inte att det har varit så...
Jag tycker det är lite kul att vända på argument och försöka se saker från båda sidor, det är så man lär sig
Bra! Så här ska det vara att diskutera!
Med tanke på ditt förra inlägg om hur den brittiska och amerikanska kulturen sakta sipprar ut över världen och omärkligt tar över så kanske det inte är så himla oviktigt med sådana här diskussioner om man vill behölla lite kul svensk kulturtradition.
Undrar just hur SD:are ställer sig till en sådan fråga? De ska ju vara så himla emot allt osvenskt...
Kanske får vi se dem bränna amerikanska flaggor inför nästa val?
(As if!)
(Sorry, helt OT, men en del googlande har på senaste tiden fört mig till forum av mindre rumsren karaktär.)
Jag ser inget självändamål med att sprida den svenska modellen till andra länder. Jag kan tänka mig att man sprider goda idéer som jämlikhet t ex, men de måste implementeras i de aktuella samhällena med tanke på den inhemska kulturen.
Även om var och en gör som han/hon vill så måste det vara tillåtet att få påpeka att man anser att valet inte är det bästa. Tror man ändå på det man gör så genomför man det i vilket fall.
Nä, nu börjar jag bli trött och bara svamlar känner jag...