Aniara4 skrev 2011-02-02 20:00:12 följande:
Det är alltid intressant med folk som svarar på saker som ingen har sagt. När skulle jag eller någon annan ha påstått att du skulle vara sämre på något sätt???
Det behöver man inte skriva rent ut.
Det räcker gott med att försöka pracka på sina åsikter och i en nedvärderande ton tala om att det är FEL att göra på ett visst sätt.
Då sätter man sig sjäv i facket "jag är bättre än er".
Som Oniq skrev så är ju hela bröllopet ett sorts skådespel.
Det är ju inte direkt något man gör varje dag, varken i klädväg eller annat.
Det finns många delar i ett bröllop som inte är "enligt tradition" men som vissa väljer att ha med i alla fall.
Så varför skulle just den här delen vara så tabu?
Jag vet inte om du inte VILL förstå eller vad det är för något.
Men jag VILL dela upplevelsen med min pappa. Jag vill att han ska få känna stoltheten och ha bröllopsnerver.
Jag är trots allt hans enda barn. Han lämnade mig för länge sedan. Så det är ingen "överlämning" som sker nu. Den symboliken finns bara för de som vill se den.
Jag ser det som ett stöd, en upplevelse att dela och att minnas.
Och snart är han den enda förälder jag har dessutom...
Sen får du och alla andra faktiskt tycka vad ni vill.
Jag är bara förvånad över hur ilskna många är för att vissa inte väljer att följa svenska traditioner.
Brudöverlämningen tog slut på 1300-talet.
Mitt tema är medeltid, ca 1300-tal. Då fanns inte dessa traditioner över huvud taget. Man hade brudöverlämning i dörren in till kyrkan. Men vi vill ha allt under tak och vi kommer inte att slaviskt följa alla regler för medeltida bröllopscermonier heller. Prästen har gått med på att hålla delar av cermonin på latin exempelvis. Men vi ska inte binda samman händerna efter välsignelsen som dom gjorde då...
Traditioner förändras och vissa saker kan man skapa nya eller anpassa...
Jag försöker hålla ett öppet sinne.
Du har rätt till dina åsikter, precis som alla andra.
Du kommer inte drabbas av att jag går fram till altaret med min far. Så varför tar du så illa upp?