• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • skruttisOmuffis
    Snigel Bee skrev 2011-02-03 12:11:36 följande:
    Jag vet borde inte ha låtit mig att provoceras! Har inte gjort det förut heller när hon har hållt på så här i var och varann tråd men haft riktigt svårt för att hålla mig lugn på sistone o inte låta mig själv bli uppretad för att jag är så trött på det! Ska bli bättre på det för det hjälper ju inte! =//
    Tre djupa andetag är en relativt enkel och effektiv metod...
  • Snigel Bee
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 12:22:27 följande:
    Tre djupa andetag är en relativt enkel och effektiv metod...
    Det är ju det jag har gjort i månader nu så jag har aldrig sagt något innan, men andetagen har tagit slut! hehehe!! Ska hitta nya!! Skrattande
  • Snigel Bee
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 12:21:16 följande:
    Jag anser att detta bör överlåtas till varje par att avgöra själv. Väldigt trevligt att din präst inte satte sig på tvären i alla fall.

Jag kan ju förstå att symboliken krockar lite med "vårt samhälles uppbyggnad".
    Men jag kan även tycka att det är en lite väl stark kovändning av svenska kyrkan att tycka så "starkt" i denna fråga... Jag är inte av den uppfattningen att "vår" kyrka alltid har varit så jämställd utan jag personligen upplever detta som efterkonstruktion av kyrkan i takt med att samhället förändrats till mer jämställt. Jag har ingen kunskap om historien och brudöverlämningar så detta är enbart min tolkning pga andra förtryck mot kvinnan som kyrkan och andra auktoritära organ stått för.

Nu ska ju jag gifta mig borgerligt så jag får ju göra precis som jag vill!
    Det tycker jag är jämställt. Det fria valet
    Nej jag tror att det kan reta paret mer om man sätter sig på tvären. Så han sa liksom sitt och jag fick tänka själv o valde till slut att låta bli.
  • skruttisOmuffis
    Snigel Bee skrev 2011-02-03 12:25:59 följande:
    Nej jag tror att det kan reta paret mer om man sätter sig på tvären. Så han sa liksom sitt och jag fick tänka själv o valde till slut att låta bli.
    Ja, det är enligt mig väldigt osympatiskt att vägra, däremot har man ju all rätt att dela med sig av sin åsikt.
  • Burre Präst
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 12:21:16 följande:
    Jag anser att detta bör överlåtas till varje par att avgöra själv. Väldigt trevligt att din präst inte satte sig på tvären i alla fall.

<klipp klipp>

Nu ska ju jag gifta mig borgerligt så jag får ju göra precis som jag vill!
    Det tycker jag är jämställt. Det fria valet
    Hur ser du på det faktum att "det fria valet" så ofta visar sig vara ganska styrt?

Jag funderar fortfarande på hur det kommer sig att 90% av de brudpar som väljer bort den gemensamma ingången helt på egen hand och genom ett fritt val kommer fram till exakt samma sak: Brud + Brudens pappa ska gå in!

Då undrar jag om valet är så fritt som man själv tror.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
  • skruttisOmuffis
    Burre Präst skrev 2011-02-03 12:40:26 följande:
    Hur ser du på det faktum att "det fria valet" så ofta visar sig vara ganska styrt?

Jag funderar fortfarande på hur det kommer sig att 90% av de brudpar som väljer bort den gemensamma ingången helt på egen hand och genom ett fritt val kommer fram till exakt samma sak: Brud + Brudens pappa ska gå in!

Då undrar jag om valet är så fritt som man själv tror.
    Du kan väl inte göra annat än att hålla med mig om att det valet är friare än om prästen vägrar att ge en valfriheten??
  • skruttisOmuffis
    Burre Präst skrev 2011-02-03 12:40:26 följande:
    Precis lika "styrt" som när prästen delar med sig av sin åsikt för att påverka brudparets val.

Jag är endast emot att prästen vägrar ge paret valfriheten. Det är inte jämställdhet mellan kyrkan och brudparet. Det finns ju fler aspekter än bara jämställdhet mellan könen...
  • Duchess
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 12:58:00 följande:
    Du kan väl inte göra annat än att hålla med mig om att det valet är friare än om prästen vägrar att ge en valfriheten??
    Man måste ju inte gifta sig i kyrkan. Väljer man att göra det, så väljer man också att vara huvudpersoner i en vigselgudstjänst som (precis som alla andra gudstjänstformer) har en tydlig form som finns nedskriven i kyrkohandboken. Man ska t ex ha minst två psalmer, vissa bibeltexter och Fader vår ska läsas osv. Inom de ramarna finns det sedan visst utrymme för brudparets önskemål, men det är alltid prästen som har det slutgiltiga ansvaret för hur gudstjänster utformas.

För övrigt tycker jag att Burres fråga (som han ställt flera gånger nu) är intressant. Om det är ett fritt val och inte alls har någon koppling till gamla patriarkala seder - hur kommer det då sig att så många väljer att bruden överlämnas av pappan? Varför överlämnas inga brudgummar av mamman?
  • Lovi
    Det vore väldigt bra om ni skulle kunna hålla diskussionen på en nivå där ingen behöver att känna sig trakasserad för sina åsikter.
    Låt alla få säga sitt, även om alla inte har samma syn på sakfrågan.

I annat fall får vi stänga tråden.

Mvh
    Moderator
  • Madde2011
    Burre Präst skrev 2011-01-31 21:31:40 följande:
    Men om det bara handlar om "praktiskt tänk" hur kommer det sig då att alternativet till att gå in bredvid din blivande make är att gå in med din pappa?

Det praktiska handlar ju egentligen bara om din make går in med dig eller ej. Hur kommer pappan in i bilden, om inte genom någon tradition som påverkat dig?

Värt att veta är att många präster inte heller tillåter brudöverlämning.
    Ja du , Burre Präst., Jag vill bara meddela dig att jag har inte tänkte så mycket på det här med att gå in i kyrkan. Jag kan lika gärna gå in själv, med min mamma eller min bror om det är det du menar. Men det vore trevligt att ha någon vid min sida.
    Och ja, jag vet att många präster inte tillåter brudöverlämning men många betyder inte alla. Det är därför vi ska fråga prästen var han står i frågan.
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?