• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • JustMeAndMyLove

Nu har jag debatterat hettsigt på AB ett tag så jag tänkte kanske att jag kunde få utnyttja denna tråd till att fortsätta med det medan jag ändå är uppvärmd ;)
    (Skämt å sido)

Jag är lite av en rättvise-mupp. Man blir lätt så när man har 5 syskon. 
    Och jag har länge funderat på det här med traditioner kring giftermål och deras symbolik.

Rätta mig om jag har fel nu! För jag har inte läst hela den här tråden!

Att brudöverlämning är nått jag tar avstånd från vet ni kanske. Men då känner jag ändå att det är lite orättvist att just brudöverlämningen får ta en sån himla stor plats när det diskuteras symbolik och traditioner.

För är inte det en gammal svensk tradition att man har brudtärnor?
    Någon nämnde att brudtärnorna inte enbart var "bete" för ev. kidnappare som var ute efter bruden utan också att de måste vara ogifta så de i en nödsituation kunde ersätta bruden om hon nu... försvann? eller dog? 
    Inte vet jag.

Om det nu är så, så är ju brudtärnan en mycket vidrigare tradition än brudöverlämningen!
     Hon står ju där som en stark symbol över att du är utbytbar, att mannen MÅSTE ha en brud och att det egentligen inte spelar så där jättestor roll vem bruden i slutändan blir.

Som sagt, kan var helt fel! Men om det är så tycker jag man är lite orättvis. ;)

• JustMeAndMyLove
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-04 22:46:07 följande:
    Nu har jag debatterat hettsigt på AB ett tag så jag tänkte kanske att jag kunde få utnyttja denna tråd till att fortsätta med det medan jag ändå är uppvärmd ;)
    (Skämt å sido)

Och jag har länge funderat på det här med traditioner kring giftermål och deras symbolik.

Att brudöverlämning är nått jag tar avstånd från vet ni kanske. Men då känner jag ändå att det är lite orättvist att just brudöverlämningen får ta en sån himla stor plats när det diskuteras symbolik och traditioner.

Någon nämnde att brudtärnorna inte enbart var "bete" för ev. kidnappare som var ute efter bruden utan också att de måste vara ogifta så de i en nödsituation kunde ersätta bruden om hon nu... försvann? eller dog? 
    Inte vet jag.

Om det nu är så, så är ju brudtärnan en mycket vidrigare tradition än brudöverlämningen!
     Hon står ju där som en stark symbol över att du är utbytbar, att mannen MÅSTE ha en brud och att det egentligen inte spelar så där jättestor roll vem bruden i slutändan blir.

Som sagt, kan var helt fel! Men om det är så tycker jag man är lite orättvis. ;)
    Mäh! Det hamna i helt fel tråd :(
    Förlåt! den skulle ligga i:
     www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3292559.html 

Inte här! 
  • förlovadflicka
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-04 22:46:07 följande:
    (Skämt å sido)

Inte vet jag.

Oj, har aldrig hört det!! Tur att jag inte har några tärnor i såna fall :P
  • JustMeAndMyLove
    förlovadflicka skrev 2011-02-04 22:47:33 följande:
    Haha, ja som sagt det kan ju vara nys bara, har inte hundra koll på om det stämmer ;)
  • Aniara4
    förlovadflicka skrev 2011-02-04 22:47:33 följande:
    Inte jag heller, I'm the one and only! Kyss
  • Aleta

Då undrar man vad marskalkarna betydde?
    Skulle de gifta sig med bruden om brudgummen fick kalla fötter?
    Jag tror att jag har hört något liknande, men precis lika vagt som det JustMeAndMyLove beskriver angående tärnorna.

Har någon några faktiska källor så skulle det vara jättekul att få höra. Annars kommer jag att tro att det är en faktoid till vidare.  

• Sebastiána
    JustMeAndMyLove skrev 2011-02-04 22:48:59 följande:
    Haha, ja som sagt det kan ju vara nys bara, har inte hundra koll på om det stämmer ;)
    Hmmm... man gifte sig knappast med vem som helst. Om det stämmer måste i så fall tärnorna vara döttrar till rätt person och ha rätt ägor som hemgift osv.
  • nattiselita

Hej!
    Jag har funderat på att vara "osvensk" och ha min pappa som lämnar över mig framme vid altaret. Någon som har samma idé? 

• passionsblomman

Jag vet verkligen inte jättemycket om hur allt gick till, men jag såg ett program med Jan Guillo som handlade om historia och Arn-tiden, då han pratade om att brudloppet förr var något mycket riskabelt och att brudens tärnor även de beslöjades (det var alltså inte oskuldssymbolik utan en försiktighetsåtgärd med slöjan) för att förvilla de banditer som lurpassade. Brudrov var tydligen något ganska vanligt och lite "fritt fram" så länge hon inte hunnit äkta sin make. Eftersom hennes "ja" kunde uttalas av en man i hennes ställe så kan hon inte ha haft mycket att säga till om.
    Jag skulle utifrån detta gissa att marskalkarna faktiskt tjänade som skydd och uppbackning vid mannens sida i den händelse det skullebli stridigheter. Brudens placering vid brudgummen beror förresten också den på det historiska faktum att brudgummen var beväpnad under själva vigseln-vilken ju skedde utanför kyrkan. Han va tvungen att kunna dra sitt svärd utan att råka skada bruden.
    Efter vigselakten lades alla vapen i vapenhuset innan man gick in i kyrkan för att fira mässan.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • MaalinJohansson
    nattiselita skrev 2011-02-04 23:35:30 följande:
    Hej!
    Jag har funderat på att vara "osvensk" och ha min pappa som lämnar över mig framme vid altaret. Någon som har samma idé? 
    Vi ska göra så :)
    Det var väldigt viktigt för min pappa tydligen, eller ja.. han ville gärna göra det och frågade om han inte kunde få det. Och jag hade själv haft dom tankarna. Och för sambon spelar det ingen roll så vi ska köra på det :)
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?