• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Duchess
    Madde2011 skrev 2011-02-03 13:53:25 följande:
    Ja du , Burre Präst., Jag vill bara meddela dig att jag har inte tänkte så mycket på det här med att gå in i kyrkan. Jag kan lika gärna gå in själv, med min mamma eller min bror om det är det du menar. Men det vore trevligt att ha någon vid min sida.
    Och ja, jag vet att många präster inte tillåter brudöverlämning men många betyder inte alla. Det är därför vi ska fråga prästen var han står i frågan.
    Här kommer ett spännande förslag: Gå in med den blivande maken vid din sida!
  • skruttisOmuffis
    Duchess skrev 2011-02-03 13:21:25 följande:
    Man måste ju inte gifta sig i kyrkan. Väljer man att göra det, så väljer man också att vara huvudpersoner i en vigselgudstjänst som (precis som alla andra gudstjänstformer) har en tydlig form som finns nedskriven i kyrkohandboken. Man ska t ex ha minst två psalmer, vissa bibeltexter och Fader vår ska läsas osv. Inom de ramarna finns det sedan visst utrymme för brudparets önskemål, men det är alltid prästen som har det slutgiltiga ansvaret för hur gudstjänster utformas.

För övrigt tycker jag att Burres fråga (som han ställt flera gånger nu) är intressant. Om det är ett fritt val och inte alls har någon koppling till gamla patriarkala seder - hur kommer det då sig att så många väljer att bruden överlämnas av pappan? Varför överlämnas inga brudgummar av mamman?
    Självklart har du rätt i att man själv väljer att gifta sig i kyrkan eller inte och då får man även finna sig i att de sina traditioner, ramar och regler.
    Men samtidigt så upplever jag det som godtyckligt när det verkar som att prästerna själva väljer om de är ok med brudöverlämning eller inte. Vad står det då i deras regelverk egentligen?

Det kanske du kan svara på Burre?
    Kastar även in en liten motfråga ang ämnet brudöverlämning av mamman. Skiljer kyrkan själva på brudöverlämning av olika kön? Eller är de emot det oavsett?

Om du svarar att det är upp till varje enskild präst att göra en tolkning så undrar jag varför inte brudparet själva lika gärna får utforma sin egen tolkning...?
    Tyvärr upplever jag inte att det finns tillräcklig jämställdhet mellan prästen/kyrkan och brudparet...

Ps. Jag var senast i somras på ett bröllop i kyrkan där bruden överlämnades av sin mamma, det var väldigt fint! ...om jag skulle välja överlämning skulle jag definitivt välja min mamma, men nu ska jag ju gå in själv...
  • Duchess
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 14:16:04 följande:
    Självklart har du rätt i att man själv väljer att gifta sig i kyrkan eller inte och då får man även finna sig i att de sina traditioner, ramar och regler.
    Men samtidigt så upplever jag det som godtyckligt när det verkar som att prästerna själva väljer om de är ok med brudöverlämning eller inte. Vad står det då i deras regelverk egentligen?

Det kanske du kan svara på Burre?
    Kastar även in en liten motfråga ang ämnet brudöverlämning av mamman. Skiljer kyrkan själva på brudöverlämning av olika kön? Eller är de emot det oavsett?

Om du svarar att det är upp till varje enskild präst att göra en tolkning så undrar jag varför inte brudparet själva lika gärna får utforma sin egen tolkning...?
    Tyvärr upplever jag inte att det finns tillräcklig jämställdhet mellan prästen/kyrkan och brudparet...

Ps. Jag var senast i somras på ett bröllop i kyrkan där bruden överlämnades av sin mamma, det var väldigt fint! ...om jag skulle välja överlämning skulle jag definitivt välja min mamma, men nu ska jag ju gå in själv...
    En del av dina frågor kan jag svara på trots att jag inte har prästkrage.

Det här med brudöverlämning är en så pass ny företeelse att det inte står något om det i dagens handbok. Man har tagit för givet att brudparet går in tillsammans, på samma sätt som man tar för givet att gästerna inte spelar volleyboll i bänkarna. Det finns inget skriftligt förbud mot det heller. Just nu håller man på att arbeta fram en ny kyrkohandbok. Jag utgår från att det kommer att stå något i den om saken.

För övrigt känner jag också till några fåtal exempel där bruden överlämnats av sin mor. Men jag har inte hört talas om brudgummar som överlämnas. Varför tror du att det så sällan/aldrig förekommer?
  • Burre Präst
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 13:01:47 följande:
    Precis lika "styrt" som när prästen delar med sig av sin åsikt för att påverka brudparets val.

Jag är endast emot att prästen vägrar ge paret valfriheten. Det är inte jämställdhet mellan kyrkan och brudparet. Det finns ju fler aspekter än bara jämställdhet mellan könen...
    Nu kommer kanske en del tycka att jag uttrycker mig väldigt okänsligt och därför vill jag påpeka att detta är min egen åsikt om Svenska Kyrkans roll i vigseln och min syn på gudstjänster i stort. Det är inte något påhopp på dig, skruttisOmuffis

Det finns ingen jämställdhet mellan kyrkan och brudparet!

Som präst är det jag och ingen annan som har det slutliga ansvaret för hur en gudstjänst ser ut!

Vissa saker kan utformas i samråd med brudparet, men det råder ingen jämställdhet mellan kyrka och brudpar. Vigseln är en gudstjänst, vilket betyder att den i allt (musik, språk, symboler, handlingar etc.) skall stå i överensstämmelse med Svenska Kyrkans tro och lära.

Vigseln är alltså inte brudparets stund att utforma som de vill, det är en gudstjänst som de kan välja att delta i.

Sedan är inte Svenska Kyrkan en kyrka som styrs uppifrån i någon högre grad. Det gör att enskilda präster kan variera i hur de ser på enskilda detaljer i en gudstjänsts utformning. Nackdelen med detta är förstås att det inte alltid går att fastställa att "så och så gör Svenska Kyrkan". Fördelen är att Svenska Kyrkan kan rymma mer än en enda uppfattning i olika frågor, även om hon har svårt för det och våndas storligen ibland.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
  • skruttisOmuffis
    Duchess skrev 2011-02-03 14:20:12 följande:
    En del av dina frågor kan jag svara på trots att jag inte har prästkrage.

Det här med brudöverlämning är en så pass ny företeelse att det inte står något om det i dagens handbok. Man har tagit för givet att brudparet går in tillsammans, på samma sätt som man tar för givet att gästerna inte spelar volleyboll i bänkarna. Det finns inget skriftligt förbud mot det heller. Just nu håller man på att arbeta fram en ny kyrkohandbok. Jag utgår från att det kommer att stå något i den om saken.

För övrigt känner jag också till några fåtal exempel där bruden överlämnats av sin mor. Men jag har inte hört talas om brudgummar som överlämnas. Varför tror du att det så sällan/aldrig förekommer?
    Man ska aldrig ta någonting för givet... prästen på min student rappade fram sin predikan...

Det ligger säkert någon fulig eller fånig stereotyp uppfattning bakom ang sistnämnda frågan...
    Det skulle vara väldigt fint om min bm's mamma ville överlämna honom. Åh, vad fint
    (Hans pappa är avliden...om någon undrar "varför just mamman och inte pappan"...)

I vårt fall så är det nog så att min bm vill vara där framme först för han har hajpat det här med att inte få se mig i min klänning innan vigseln.
    Men det kanske vore tvärtom om vi lade ner lika mycket pengar på min bm's kläder, underkläder, hår, smink, smycken och naglar...för att inte glömma lilla aftonväskan
    Då kanske jag skulle stå och med spänning och förväntan och vänta på honom där framme!
  • Duchess
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-03 14:42:40 följande:
    Man ska aldrig ta någonting för givet... prästen på min student rappade fram sin predikan...

Det ligger säkert någon fulig eller fånig stereotyp uppfattning bakom ang sistnämnda frågan...
    Det skulle vara väldigt fint om min bm's mamma ville överlämna honom. Åh, vad fint
    (Hans pappa är avliden...om någon undrar "varför just mamman och inte pappan"...)

I vårt fall så är det nog så att min bm vill vara där framme först för han har hajpat det här med att inte få se mig i min klänning innan vigseln.
    Men det kanske vore tvärtom om vi lade ner lika mycket pengar på min bm's kläder, underkläder, hår, smink, smycken och naglar...för att inte glömma lilla aftonväskan
    Då kanske jag skulle stå och med spänning och förväntan och vänta på honom där framme!
    Jag känner präster som rappar och spelar i rockband. Och så känner jag präster som tycker att all musik utom den som spelas i P2 är obegriplig. Präster är ju också människor

Jag vet att det finns många som inte vill ses förrän i kyrkan. Det är helt okej. Men varför är det då alltid tjejen som ska tåga fram till killen, själv eller med pappa? Varför kan inte killen skrida fram till bruden som står där och väntar, tillsammans med sina tärnor? (Ja, det är en helt seriös fråga).
  • förlovadflicka
    Duchess skrev 2011-02-03 14:48:00 följande:
    Jag känner präster som rappar och spelar i rockband. Och så känner jag präster som tycker att all musik utom den som spelas i P2 är obegriplig. Präster är ju också människor

Jag vet att det finns många som inte vill ses förrän i kyrkan. Det är helt okej. Men varför är det då alltid tjejen som ska tåga fram till killen, själv eller med pappa? Varför kan inte killen skrida fram till bruden som står där och väntar, tillsammans med sina tärnor? (Ja, det är en helt seriös fråga).
    Kan ju säkert bottna i ojämställdhet osv... Men alltså, det är ju mycket snyggare med en brud i världens vackraste klänning som skrider fram, eller hur? Hade någon av oss gjort det hade det varit jag så alla kunde se min skönhet, haha :P
  • skruttisOmuffis
    Burre Präst skrev 2011-02-03 14:39:52 följande:
    Konstigt med tanke på att kyrkan under en sjuårsperiod får mer än 14.000kr av mig i skatt.... Så kyrkan är beroende av sina medlemmar, men vill inte vara tillmötesgående...
    Kan det vara en del av roten till varför staten och kyrkan har skiljt sig och att svenska kyrkan tappar antal medlemmar.... Vi gillar ju jämställdhet i Sverige.

Jag hoppas att det kommer att stå något fint i den nya kyrkohandboken. Något om jämställdhet kanske...
  • Duchess
    förlovadflicka skrev 2011-02-03 14:50:18 följande:
    Kan ju säkert bottna i ojämställdhet osv... Men alltså, det är ju mycket snyggare med en brud i världens vackraste klänning som skrider fram, eller hur? Hade någon av oss gjort det hade det varit jag så alla kunde se min skönhet, haha :P
    Nu har det väl inte direkt att göra med frågan om brudöverlämning, men jag har ganska svårt för synsättet att bröllopsdagen är tjejens tillfälle att vara prinsessa för en dag. Jag tycker att det är brudparets dag, inte brudens.

För övrigt var min brudklänning med tillbehör dyrare än den blivande makens när jag gifte mig...
  • passionsblomman
    Burre Präst skrev 2011-02-03 14:39:52 följande:
    Nu kommer kanske en del tycka att jag uttrycker mig väldigt okänsligt och därför vill jag påpeka att detta är min egen åsikt om Svenska Kyrkans roll i vigseln och min syn på gudstjänster i stort. Det är inte något påhopp på dig, skruttisOmuffis

Som präst är det jag och ingen annan som har det slutliga ansvaret för hur en gudstjänst ser ut!

Vissa saker kan utformas i samråd med brudparet, men det råder ingen jämställdhet mellan kyrka och brudpar. Vigseln är en gudstjänst, vilket betyder att den i allt (musik, språk, symboler, handlingar etc.) skall stå i överensstämmelse med Svenska Kyrkans tro och lära.

Vigseln är alltså inte brudparets stund att utforma som de vill, det är en gudstjänst som de kan välja att delta i.

Sedan är inte Svenska Kyrkan en kyrka som styrs uppifrån i någon högre grad. Det gör att enskilda präster kan variera i hur de ser på enskilda detaljer i en gudstjänsts utformning. Nackdelen med detta är förstås att det inte alltid går att fastställa att "så och så gör Svenska Kyrkan". Fördelen är att Svenska Kyrkan kan rymma mer än en enda uppfattning i olika frågor, även om hon har svårt för det och våndas storligen ibland.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    Jag tycker det var mycket bra och tydligt uttryckt!

Att det faktiskt förhåller sig på det viset -nämligen att prästen har sitt jobb och sina befogenheter, precis som en lärare utifrån skollagen och läroplanen har sin, en läkare sin, en väktare eller ett butiksbiträde, servitris eller vårditräde sina respektive ansvar och förhållningsregler, frihet och bestämmanderätt-innebär ju inte att man för den skull är en okänslig yrkesutövare som inte vill och förmår kommunicera med dem man möter i sitt jobb.

Att man inte är beredd att ändra på allt och inget hela tiden, eller tillmötesgår varjehanda krav, nyck eller idé, innebär heller inte att man är stelbent eller sitter på tvären. Det kan tvärtom handla om att man har något så sällsynt som integritet och att man tar sitt arbete på allvar i en större helhetsbild än på nivån att enskilda personer alltid måste vara nöjda. Ibland får man ta obehaget att somliga blir missnöjda och kanske både arga och otrevliga, för att man ska kunna se sig själv och sin arbetsgivare i spegeln. Det tror jag de flesta som arbetar i förhållande till människor fått erfara.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?