• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Aniara4
    Chicita skrev 2011-02-02 18:00:38 följande:
    Varför?
    För att jag vill det.
    ...
     Vi har VÅR anledning att välja den här varianten.
    Men jag förstår fortfarande inte vilken den anledningen är!

Att ni inte väljer att följa den svenska traditionen säger du är för att ni skiter i traditioner och vad saker betyder, men jag ser fortfarande inte ett begripligt argument för varför ni vill välja en handling som för de allra flesta symboliserar något unket och främmande för oss i ett relativt jämställt land!
  • Jenny5
    sacki79 skrev 2011-02-02 16:32:26 följande:
    Jag skulle dra mig ur tråden men måste bara be er att läsa vad jag skriver. Jag sa att FÖRR var det mannen som bestämde och jag att jag sa att vi aldrig kommer att bli jämställda är därför att vi ÄR olika varken vi vill eller inte. Mannen är oftast starkare, vi kan amma men inte han, vi kan föda men inte mannen blab  bla bla... Och jag har aldrig sagt att kvinnan BARA skall stå vid spisen... Alltså, ni tjejer tar åt er alldeeles förmycket. Det handlar inte om att kvinnan inte skall få rösta eller tjäna mkt mindre för samma utförda jobb! Jag tycker bara precis vad jag säger bara att JAG tycker att det finns "manliga" sysslor och "kvinnliga" sysslor, förstår inte varför det måste vara så dåligt...?

Tack och hej för mig!
    Håller med att män och kvinnor är olika MEN allt som män kan göra kan kvinnor göra och tvärtom (utom föda barn då) Jag är lastbilsförare av min egen vilja därför att jag älskar det yrket och vad än vissa män säger om att det inte är ett arbete för kvinnor Tungan ute Så min poäng är man kan bara man VILL Glad så därför är vi jämnlikar!

Om vi nu skulle gå på ämnet så tycker jag att man ska följa de gamla svenska traditionerna och då går mannen & kvinnan in tillsammans eftersom man ingår äktenskapet tillsammans då, så har jag lärt mig i alla fall och vill själv ha det.
    Sen får självklar var och en göra som de själv vill men jag tycker att man ska bevara sina traditioner istället för att härma andra länders, det enda andledningen att göra det är om någon av parterna har en annan härstammning och och då får man komma överens om vilka man ska följa i sådana fall.
  • Sebastiána
    Chicita skrev 2011-02-02 18:00:38 följande:
    Jag ska gå till altaret med min far.

Varför?
    För att jag vill det.

Jag och min far har inte haft ett bra förhållande till varandra sen han och mamma skilde sig när jag var 4 år.
    Efter att jag träffat min M2B för 8 år sedan så började dock pappa tina upp lite. Eller så vaknade han till när hans nya kvinna (inte den han lämnade mamma för) blev mormor. Och han insåg att hans enda chans att bli morfar var om JAG fick barn och ville ha honom i mitt liv då...

Nu har vi ett bra förhållande och därför vill jag att han är en så stor del av MIN dag som han kan vara.
    Därför går jag fram till altaret med honom vid min sida.

Min M2B ville gärna få göra den amerikanska varianten och lyfta min slöja också. Och då är det ju bra om han får stå där framme vid altaret och längta lite också {#emotions_dlg.djavulsk} 

Vi gör som VI vill.
    Skit i traditioner och vad saker betyder... Vi har VÅR anledning att välja den här varianten.
    Men jag tycker inte att det är fel att gå in tillsamans som par. Det är också vackert.
    Även när bruden går in själv med sina tärnor och mannen väntar vid altaret tycker jag också är fint. 
    Om din mamma funnits där under alla dessa år när du och pappa hade ett dåligt förhållande borde det då inte vara hon som äras på din bröllopsdag som tack för allt detta? Bara en tanke.
  • Chicita
    Aniara4 skrev 2011-02-02 18:19:48 följande:
    Men jag förstår fortfarande inte vilken den anledningen är!

Att ni inte väljer att följa den svenska traditionen säger du är för att ni skiter i traditioner och vad saker betyder, men jag ser fortfarande inte ett begripligt argument för varför ni vill välja en handling som för de allra flesta symboliserar något unket och främmande för oss i ett relativt jämställt land!
    Läs HELA inlägget om du vill förstå.
    Jag skriver att jag vill dela det med min far för att hedra att vi fått en bättre relation.

Jag har min åsikt och ingen har rätt att tycka att jag eller någon annan som väljer den varianten skulle vara sämre på något sätt.
    Jag har inte valt ett traditionellt bröllop i någon form.
    Men jag ser inte ner på de som väljer det traditionella.
    Varför måste jag förklara mig för varför jag väljer ett av sätten som frågeställaren ville ha svar på? 
  • Chicita
    Sebastiána skrev 2011-02-02 18:31:32 följande:
    Om din mamma funnits där under alla dessa år när du och pappa hade ett dåligt förhållande borde det då inte vara hon som äras på din bröllopsdag som tack för allt detta? Bara en tanke.
    Min mamma ligger på vårdhem med syrgas.
    Hon har både KOL och MS.

Om hon hade kunnat gå så hade jag gärna gått fram med dom BÅDA.
    Just nu är jag glad om hon lever den dagen.
    Och jag är glad att min far delar den helt och fullt med mig 
  • Sebastiána
    Chicita skrev 2011-02-02 18:37:04 följande:
    Min mamma ligger på vårdhem med syrgas.
    Hon har både KOL och MS.

Om hon hade kunnat gå så hade jag gärna gått fram med dom BÅDA.
    Just nu är jag glad om hon lever den dagen.
    Och jag är glad att min far delar den helt och fullt med mig 
    Tråkigt att höra om din mamma.
  • Kattpoet

Men kommer min fråga, hur känner killarna för att   brudens far tar deras plats i kyrkan?

• Aniara4
    Chicita skrev 2011-02-02 18:34:26 följande:
    Läs HELA inlägget om du vill förstå.
    Jag skriver att jag vill dela det med min far för att hedra att vi fått en bättre relation.

Jag har min åsikt och ingen har rätt att tycka att jag eller någon annan som väljer den varianten skulle vara sämre på något sätt.
    Jag har inte valt ett traditionellt bröllop i någon form.
    Men jag ser inte ner på de som väljer det traditionella.
    Varför måste jag förklara mig för varför jag väljer ett av sätten som frågeställaren ville ha svar på? 
    Det är alltid intressant med folk som svarar på saker som ingen har sagt. När skulle jag eller någon annan ha påstått att du skulle vara sämre på något sätt???

Jag frågar därför att det för mig är helt obegripligt att någon vill välja brudöverlämning om man inte kommer från ett land eller en kultur där man har den traditionen. Och jag är ledsen, men jag förstår fortfarande inte hur du tänker. Allra minst eftersom du inte haft så bra kontakt med din pappa under uppväxten. Det är alltså inte ens så att du vill visa att du alltid varit pappas lilla flicka, men nu är det dags för dig att gå till någon annan, vilket möjligen hade kunnat vara en begriplig (om än lite trist) symbolik. Tvärtom har ni haft dålig kontakt, men nu har ni inte det längre (vilket förstås är jättekul!), och därför räcker det inte med att han får den hedersamma platsen bredvid dig vid middagen, utan han ska även få äran att framföra den lilla charaden där han ger bort sin dotter till en annan man.

Men det har kanske också att göra med att jag inte på något sätt kan bortse från att den symboliken FINNS i handlingen, vare sig du har lust att se den eller inte. Ser man inte symboliken ser man kanske inte problemet med den.

Sen är det naturligtvis så att var och en gör som den vill, och du behöver inte mitt eller nån annan främlings godkännande av dina val. Jag lovar att inte komma till kyrkan och knuffa in din pappa och dra ut mannen istället! Men jag är verkligen nyfiken på hur man tänker när man väljer något så kontroversiellt som brudöverlämning, för det är seriöst obegripligt hur man kan vilja spela upp det skådespelet.

Under förutsättning att man faktiskt tycker att män och kvinnor är och ska vara jämställda förstås, som vi redan konstaterat är det helt logiskt att man gör så om man faktiskt står för de värderingar man förmedlar!
  • Oniq
    Aniara4 skrev 2011-02-02 20:00:12 följande:
    ....
     Jag lovar att inte komma till kyrkan och knuffa in din pappa och dra ut mannen istället! Men jag är verkligen nyfiken på hur man tänker när man väljer något så kontroversiellt som brudöverlämning, för det är seriöst obegripligt hur man kan vilja spela upp det skådespelet.  ...
    *haha* Som om inte stora delar av hela vigseln ter sig som ett skådespel när man läser om alla konstiga och obetydliga riter och attiraljer som ska vara med ;)

Sverige är ett land som är väldigt bra på att snabbt snappa upp och testa saker från andra kulturer (kolla bara alla olika maträtter som numera är vardagsmat) -så indirekt skulle man kunna säga att det är väldigt kulturellt korrekt att plötsligt testa något som t.ex. brudöverlämning.
    Dessutom så är det nog svårt att komma ifrån det faktum att man sett betydligt fler amerikanska vigslar på tv än man fått uppleva i verkliga livet här i Sverige och då kan det nog vara lätt att gränserna vad man bör, vad man, kan och vad man gör -suddas ut.

Men det är bra, forsätt debattera - det här är riktigt intressant!
  • Aniara4
    Oniq skrev 2011-02-02 20:28:18 följande:
    Dessutom så är det nog svårt att komma ifrån det faktum att man sett betydligt fler amerikanska vigslar på tv än man fått uppleva i verkliga livet här i Sverige och då kan det nog vara lätt att gränserna vad man bör, vad man, kan och vad man gör -suddas ut.
    DET tror jag också är en mycket central del i det här!!!
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?