Chicita skrev 2011-02-02 18:34:26 följande:
Läs HELA inlägget om du vill förstå.
Jag skriver att jag vill dela det med min far för att hedra att vi fått en bättre relation.
Jag har min åsikt och ingen har rätt att tycka att jag eller någon annan som väljer den varianten skulle vara sämre på något sätt.
Jag har inte valt ett traditionellt bröllop i någon form.
Men jag ser inte ner på de som väljer det traditionella.
Varför måste jag förklara mig för varför jag väljer ett av sätten som frågeställaren ville ha svar på?
Det är alltid intressant med folk som svarar på saker som ingen har sagt. När skulle jag eller någon annan ha påstått att du skulle vara sämre på något sätt???
Jag frågar därför att det för mig är helt obegripligt att någon vill välja brudöverlämning om man inte kommer från ett land eller en kultur där man har den traditionen. Och jag är ledsen, men jag förstår fortfarande inte hur du tänker. Allra minst eftersom du inte haft så bra kontakt med din pappa under uppväxten. Det är alltså inte ens så att du vill visa att du alltid varit pappas lilla flicka, men nu är det dags för dig att gå till någon annan, vilket möjligen hade kunnat vara en begriplig (om än lite trist) symbolik. Tvärtom har ni haft dålig kontakt, men nu har ni inte det längre (vilket förstås är jättekul!), och därför räcker det inte med att han får den hedersamma platsen bredvid dig vid middagen, utan han ska även få äran att framföra den lilla charaden där han ger bort sin dotter till en annan man.
Men det har kanske också att göra med att jag inte på något sätt kan bortse från att den symboliken FINNS i handlingen, vare sig du har lust att se den eller inte. Ser man inte symboliken ser man kanske inte problemet med den.
Sen är det naturligtvis så att var och en gör som den vill, och du behöver inte mitt eller nån annan främlings godkännande av dina val. Jag lovar att inte komma till kyrkan och knuffa in din pappa och dra ut mannen istället! Men jag är verkligen nyfiken på hur man tänker när man väljer något så kontroversiellt som brudöverlämning, för det är seriöst obegripligt hur man kan vilja spela upp det skådespelet.
Under förutsättning att man faktiskt tycker att män och kvinnor är och ska vara jämställda förstås, som vi redan konstaterat är det helt logiskt att man gör så om man faktiskt står för de värderingar man förmedlar!