• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • Dagny Taggart

Jag tycker att brudparet ska gå in tillsammas (i kyrkan) för att 1) visa att de har valt varandra och 2) väljer man att vigas enligt Svenska kyrkans ritual så bör man följa de traditioner som gäller där. Jag har viss förståelse för att man vill inkorporera seden med överlämnande av bruden om ena parten i brudparet har anglosaxisk eller katolsk bakgrund och man vill få med seder från båda hållen, och särskilt om bröllopet hålls i ett land där det är tradition och det finns konservativa släktingar som har svårt att tänka sig en vigsel utan överlämnande. Däremot fattar jag inte riktigt företeelsen att självständiga, myndiga kvinnor väljer det här uttrycket för under underkastelse på sin bröllopsdag, när det inte finns en tradition av det.

• Jeliqa
    prinsessanogrodan skrev 2011-01-29 17:08:38 följande:
    Alla gör som dom vill men för mig känns som nåt många sett i amerikanska komedier/kärleksfilmer och sen har man fått för sig att det är nån slags "allmän tradition" även i Sverige, vilket det inte är.
    Jag struntar i varifrån seden kommer, om det är USA eller whatever men det enda "problemet" jag har med brudöverlämning är nog egentligen att en del har sett det på film och sen tror att det är " en gammal svensk tradition".....och att man motiverar det på det sättet. Jag är lite grinig där, just att folk ser nåt på film och sen får för sig att det är "en svensk tradition" som man ska gå efter med en motivering som inte stämmer......Ibland är jag sådär...lite "smartypants" Vill man ha brudöverlämning så kan man väl säga som det är? Varför inte säga:
    " - Jag har sett det på film och jag tycker det ser så mysigt/fint/härligt/vackert ut" ?
    För mig känns det som en onödig grej och jag har aldrig drömt om att få gifta mig så, jag har drömt om att få gå in i hop med den jag vill leva med resten av livet
    Bra poäng, men för oss som vill ha "brudöverlämning" utan att ha påverkats av filmer så finns det inte riktigt något sådant argument. 
  • Fragola

Vi ska gifta oss i katolska kyrkan och där har de brudöverlämning så det kommer vi ha, vi ska inte heller se varandra innan. Min m2b vil inte ens se klänningen på en galge innan vigseln :) fotograferingen ska vi ha efteråt. Jag är ganska glad att det är jag som slipper stå där framme och vänta.

• Aleta
    Jeliqa skrev 2011-01-29 11:03:43 följande:
    Jag har väl heller aldrig påstått att det inte finns något förtryck i sverige? SJälvklart finns det förtryck. Det jag sa var att det inte är något förtryck i handlingen med brudöverlämning i sverige. I de fall där bruden faktiskt blir bortgift och blir en handelsvana handlar det om någonting betydligt mer komplicerat än vem som går in med henne i kyrkan.

Fast hela poängen med ordet dement var ju att visa på att en gammal tradition kan brytas. Det ordet används betydligt mer idag än det gjorde från början men nu finns inte längre den gamla innebörden med i ordet.
    Då missförstod jag dig helt, men det hade fallit bort ett par bokstäver i din text, så det kan ha spelat in.

Jag förstod att du ville visa på en gammal tradition och jag vände på det för att visa hur det skulle kunna ha varit åt andra hållet om det var ett nytt ord för oss.
  • Kattpoet

Heloise, udda  jag minns inte att vi var tvunga att ha två vittnen att skriva under papprena när vi gifte oss i kyrkan, jag för  mig att hela  församligen  ( de som var där), bevittnade händelsen  och det räckte. Ja visst måste det finnas minst två i församlingen men jag minns inte att de skrev på något papper  eller så. 

• Aleta
    Kattpoet skrev 2011-01-29 13:36:33 följande:
    När jag gifte mig i Skottland, hade jag  världens problem med att visa att jag var skild nog för att få gifta mig igen.
    Jag är skild enligt svensk lag, men jag hade inte varit skild tillräckligt länge enligt skotsk lag, efter hot om stämma dem fick vi gifta oss.

Så jag pratade med en skotsk vän,  han sa lungt hade jag försökt att gifta mig för några år sen, så hade varit tvungen att prata med mitt ex om han ville ha mig eller inte OM jag inte varit skild i 10 år.  Alltså i 10 år  skulle jag vänta på mitt ex medans han kunde gifta om sig så när han behagade. Vad är det för kvinnosyn?

Och det var då jag bestämde mig,  jag tänker hålla fast vid min svenska kvinnosyn för vi är mycke jämnlikare mannen här än i många andra länder och  jag tänker gå hand i hand med min man, vilket jag senare gjorde.

Bröllopet är om oss, inte  våra föräldrar eller  den enda personen, det är oss båda och våran vilja att starta en nytt liv tillsammans. 

Om jag ska gå in med pappa, ska han gå in med mamma, men vi är gamla nog att klara detta själv.

Oj! Vad lite man vet om länder som ändå ligger så nära.
  • Madelinen

min far ska gå in med mig halva vägen, därefter tar min blivande över. en visande gest att man "lämnar över" dottern på någe vis. aldrig varit med om det förut så det blir en debut :) roligt med något nytt och nya tankar.

• Trolljentan

Vi kommer ha "överlämmning", men det har ingenting med att jag ska lämnas över som ett mähä från en man till en annan. Min pappa jobbar inom svenska kyrkan och båda mina föräldrar är hyffsat aktiva kristna. Min pappa tyckte inte om idén med att han skulle gå ner med mig först, just pga den gamla tron att det ska vara förnedrande, men när jag förklarade hur jag kännde så ändrade han sig.
    Jag ser mig själv som en väldigt självständig kvinna och vet precis hur jag vill ha mitt bröllop. det har jag vetat ända sedan jag började fantisera om att gifta mig. Min m2b kommer stå nere vid altaret med sin marsalk och vänta medans mina två tärnor kommer gå in före mig och min pappa. Min m2b kommer inte heller se min klänning alls före bröllopet och jag kommer nog sova borta natten innan. Vi kommer fotograferas efteråt just av den anledningen att jag inte vill att han ska se mig innan.
    Jag kan inte säga varifrån denna bild kommer eftersom min uppväxt har varit ganska kristen... men jag kan väl tro att det har lite och göra med alla filmer som jag har sett... Oavsett varifrån den kommer så är det så jag vill ha mitt bröllop. Min m2b bryr sig inte, eftersom han ser sig själv som ateist även om han är medlem i sk.

Jag tycker att alla ska få göra som dom vill när det gäller sitt eget bröllop och jag tycker det är väldigt tråkigt om det ska komma en massa "moralpoliser" och gnälla om att det är förnedrande, när det är ett val som brudparet själv har kommit fram till.

• LOMARE

Vi går in tillsammans, men bara för att vi vill det och inget annat... Bröllopsvittnen blir dock min mamma och hans pappa. Tycker attalla ska göra som dom själva vill och det här känns mest som vi....

• Salat
    Rickina skrev 2011-01-29 13:16:46 följande:
    Min pappa ska överlämna mig dels för att han överlämnade min syster (kul med en ny tradition inom familjen) och dels för att jag inte vill göra som alla andra gjort (ingen förutom min syster har haft överlämning av alla bröllop jag varit på). Sen ska vi traditionellt hålla min klänning gömd för min m2b och han ska inte få se den förrän jag går in i kyrkan. Vi spenderar natten innan på varsitt håll och därmed också bröllopsmorgonen. Fotografering sker efter bröllopet.
    Hurra!! Så skönt att läsa att någon tänker som vi (les mig Jag håller helt och hållet med i vad du skriver!! Han skall sova hos sina föräldrar sista natten Att jag sen är ifrån Norge, där det är ganska vanligt att bruden går upp tillsammans med sin pappa, är ju självklart en förklaring Min sambo, svensk, undrade lite om vi inte kunde göra som Viktoria & Daniel....  Inte mig imot!! Bara jag går första streckan tillsammans med min pappa! Skall bli underbart att komma upp i min klänning, sminkad och fin i håret och sen möta min blivande mans blick!!! Fyra månader kvar!!
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?