• Sörön10

Brudöverlämning - hit eller shit?

Skulle man skriva ut alla rader som skrivits om ämnet skulle man nå ett antal varv runt jorden, men hur står BTs medlemmar egentligen i frågan?

Är du för (HIT!) eller mot (SHIT!) brudöverlämning?

Hur motiverar du din åsikt?

Kom igen, nu kör vi en gallup och kollar vad vi egentligen tycker! 

Ämnet är hett, ordet är fritt! Kör så det ryker! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 17:29
    Om ni tycker att alla får göra som dom vill, hur kommer då ni göra/hur gjorde ni?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?
  • turbovampyria

Jag valde annat eftersom jag tycker all borde få bestämma själva, är inte för eller emot.

Jag ska däremot gå in själv. Min blivande och hans marskalk ska gå in först eller redan stå där framme. Sedan ska mina tärna och brudmarskalk gå in. Efter det gått in ska musiken bytas, dörrarna öppnas och då går ajg in med alla blickar på mig.

• Duchess

Jag kommer från en frikyrklig uppväxt där det inte är så ovanligt att även unga människor anser att kvinnan ska underordna sig mannen. Jag håller inte med, men jag respekterar deras övertygelse. 

I de fall där paren har den livssynen så tycker jag att brudöverlämning är rimligt, eftersom det då avspeglar hur båda parter anser att relationen ser ut.

Hur "vanliga" svenska tjejer ens kan komma på tanken att försöka införa en tradition som avspeglar att kvinnan är underlägsen mannen, det övergår faktiskt mitt förstånd.  

• hernameispekka
    Niini skrev 2011-01-27 07:43:23 följande:
    Valde annat för jag tycker var o en ska få göra som dom vill utan att nån annan ska lägga näsan i blöt ;)
  • Heloise

Jag håller med Aleta. Hon skrev det så bra att jag inte upprepar mig

Sen förstår jag inte uttalanden som "med alla blickar på mig..." Jag tycker att man är två som gifter sig och då ska allas blickar var på båda två, min man är då fanimig värd att tittas på! Usch jag skulle skämmas om jag ansåg att jag var mer värd beundran än min man.

• JT2010
    Aleta skrev 2011-01-27 08:12:51 följande:
    Jag valde shit.
    Egentligen tycker jag att man får göra som man vill, men inte i kyrkan!
    Ha ett privat litet borgerligt bröllop eller välj en religion med "rätt" kvinnosyn istället.
    Vad är fel med att göra det i kyrkan om det är tillåtet i ens kyrka. I den ortodoxa kyrkan är detinget konstigt med brudöverlämning och inte ens vår svenska präst hade något emot det utan förstod att det kan ha en annan innebörd än kvinnoförnedrande symboler.
    Anledningen till att jag tycker att just brudöverlämning är ett dåligt val är att det innehåller kvinnoförnedrande symboler. Dessutom används det i andra delar av världen där kvinnor verkligen inte har något eget val.
    Bara för att det har haft en viss innebörd och fortfarande har det i vissa delar av världen betyder det inte att det inte kan ha fått en ny betydelse i andra länder. I Usa är brudöverlämning en stor tradition, något fint, inte kvinnoförnedrande.
    Aniara4 skrev 2011-01-27 08:50:28 följande:
    Jag tycker verkligen det är svårt att förstå varför man vill ha brudöverlämning, särskit i Sverige där det inte är tradition att göra så. Hur kommer man i sitt eget huvud runt symboliken med den omyndiga kvinnan som överlämnas från en förmyndare till en annan?

Ni som vill göra så och "tycker det är fint" (den vanligaste förklaringen), snälla, kan ni inte förklara lite närmare exakt vad det är ni tycker är fint, och hur ni tänker kring den urpsrungliga symboliken, för jag förstår verkligen inte!
    Vad spelar det för roll vad traditionen säger i Sverige? Hur många andra traditioner bryts inte? Kan man inte någon gång bilda nya traditioner eller ska vi hela tiden leva i det förgågna?????? Jag säger det förgågna för att vi lever i Sverige där fler och fler väljer brudöverlämning för att begreppet utvecklas. Även om det gamla lever kvar i andra länder måste man inte låta bli, Saker och ting utvecklas även om det tar längre tid i vissa länder än andra men allas besatthet av det gamla gör ju inte att det går snabbare....

Jag blev överlämnad av min bror och det är för att han är min gudfar och jag ser upp till honom. Jag ville visa att han betyder väldigt mycket med mig och att familjen inte kommer glömmas bort bara för att jag gifter mig. Jag vill att han alltid ska finnas i mitt liv. Han har alltid stöttat och hjälpt mig genom livet så han är viktig.
  • M Berg

jag tröck på annat då jag faktiskt tycker att dte är upp till en själv... Många anser att det är två som gifter sig å fokuset ska vara där, men varför då ha tärna å bestman?
    Som sagt alla får göra som de vill då blir det bäst. Jag kommer inte bli överlämnad. vatför? Ja jag vet inte. tror pappa kommer vara tillräckligt nervös.

• Etheleglin

Shit!

I alla fall i kyrkan. Vid en egen ceremoni kan man väl göra hur man vill, men jag tycker inte att kyrkan borde tillåta det. Att gå in tillsammans är att visa att som makar är man jämställda varandra i äktenskapet, och inför gud.

Vill man verkligen göra entré och låta maken vänta vid altaret (och inte på kyrktrappen som traditionen anger) medans man själv går in ensam så kanske det kan vara okej... men längre än så vill jag inte sträcka mig. 

• Aniara4
    JT2010 skrev 2011-01-27 17:38:12 följande:
    Jag tycker verkligen det är svårt att förstå varför man vill ha brudöverlämning, särskit i Sverige där det inte är tradition att göra så. Hur kommer man i sitt eget huvud runt symboliken med den omyndiga kvinnan som överlämnas från en förmyndare till en annan?

Ni som vill göra så och "tycker det är fint" (den vanligaste förklaringen), snälla, kan ni inte förklara lite närmare exakt vad det är ni tycker är fint, och hur ni tänker kring den urpsrungliga symboliken, för jag förstår verkligen inte!
    Vad spelar det för roll vad traditionen säger i Sverige? Hur många andra traditioner bryts inte? Kan man inte någon gång bilda nya traditioner eller ska vi hela tiden leva i det förgågna?????? Jag säger det förgågna för att vi lever i Sverige där fler och fler väljer brudöverlämning för att begreppet utvecklas. Även om det gamla lever kvar i andra länder måste man inte låta bli, Saker och ting utvecklas även om det tar längre tid i vissa länder än andra men allas besatthet av det gamla gör ju inte att det går snabbare....
    Min poäng var att det hade varit lättare att förstå om man vill ha denna i mina ögon egendomliga symbolik därför att det är en tradition som man inte vill bryta. Vi gör en massa konstiga saker bara för att det är tradition, försök t.ex. förklara Lucia för en utlänning så förstår ni vad jag menar. Det skulle vara väldigt svårt att införa Lucia som en ny tradition: "Jag vet, kan vi inte klä upp våra barn i vita särkar med ljus på huvudet och rött band runt midjan för att hylla ett italiensk helgon som blev huggen och bränd?" Det skulle bli sjukt svårt att sälja in tror jag! Men vi gör det därför att vi "alltdi" har gjort det, och vi tycker det är fint för att det är något vi är vana vid och det liksom "hör till".

För mig låter det nästan lika märkligt som exemplet ovan att man skulle försöka sälja in en ny tradittion som går ut på att bruden ska överlämnas som ett viljelöst mähä från en manlig förmyndare till en annan, men till min förvåning verkar denna nymodighet ha gått oväntat bra att sälja in, även till de mest självständiga och tänkande brudar.

Jag menar alltså att man möljigen kunde ha ursäktat det om det hade varit ytterligare en av alla märkliga traditioner som vi upprätthåller utan att riktigt veta varför, men nu har man inte ens den ursäkten.
  • Aleta
    Aniara4 skrev 2011-01-27 18:10:55 följande:
    Min poäng var att det hade varit lättare att förstå om man vill ha denna i mina ögon egendomliga symbolik därför att det är en tradition som man inte vill bryta. Vi gör en massa konstiga saker bara för att det är tradition, försök t.ex. förklara Lucia för en utlänning så förstår ni vad jag menar. Det skulle vara väldigt svårt att införa Lucia som en ny tradition: "Jag vet, kan vi inte klä upp våra barn i vita särkar med ljus på huvudet och rött band runt midjan för att hylla ett italiensk helgon som blev huggen och bränd?" Det skulle bli sjukt svårt att sälja in tror jag! Men vi gör det därför att vi "alltdi" har gjort det, och vi tycker det är fint för att det är något vi är vana vid och det liksom "hör till".

För mig låter det nästan lika märkligt som exemplet ovan att man skulle försöka sälja in en ny tradittion som går ut på att bruden ska överlämnas som ett viljelöst mähä från en manlig förmyndare till en annan, men till min förvåning verkar denna nymodighet ha gått oväntat bra att sälja in, även till de mest självständiga och tänkande brudar.

Jag menar alltså att man möljigen kunde ha ursäktat det om det hade varit ytterligare en av alla märkliga traditioner som vi upprätthåller utan att riktigt veta varför, men nu har man inte ens den ursäkten.
    Mycket bra förklarat!

Gamla traditioner är svåra att bryta och ingen reflekterar längre över vad de betyder eller signalerar (som i USA, men jämställdheten är inte toppen där heller...).

Jag tycker att det är onödigt att införa traditioner som faktiskt har en trist innebörd och är ett steg tillbaka i utvecklingen vad gäller samhällets syn på män och kvinnor.
  • Aleta
    JT2010 skrev 2011-01-27 17:38:12 följande:
    Vad är fel med att göra det i kyrkan om det är tillåtet i ens kyrka. I den ortodoxa kyrkan är detinget konstigt med brudöverlämning och inte ens vår svenska präst hade något emot det utan förstod att det kan ha en annan innebörd än kvinnoförnedrande symboler.
    Anledningen till att jag tycker att just brudöverlämning är ett dåligt val är att det innehåller kvinnoförnedrande symboler. Dessutom används det i andra delar av världen där kvinnor verkligen inte har något eget val.
    Bara för att det har haft en viss innebörd och fortfarande har det i vissa delar av världen betyder det inte att det inte kan ha fått en ny betydelse i andra länder. I Usa är brudöverlämning en stor tradition, något fint, inte kvinnoförnedrande.

Jag blev överlämnad av min bror och det är för att han är min gudfar och jag ser upp till honom. Jag ville visa att han betyder väldigt mycket med mig och att familjen inte kommer glömmas bort bara för att jag gifter mig. Jag vill att han alltid ska finnas i mitt liv. Han har alltid stöttat och hjälpt mig genom livet så han är viktig.
    Den ortodoxa kyrkan kanske har en annan kvinnosyn och det kan den enskilda prästen också ha. Det finns faktiskt fortfarande kvinnoprästmotståndare t ex.

Jag har en hel del släkt i USA. Min faster och farbror utvandrade dit på 40-talet. Min faster är den mest självständiga kvinna man kan hitta, men bara två generationer senare har det ändrats.
    Hennes barnbarn gifte sig med en amerikansk man i någon kyrka med överlämning, "honor and obey" och hela köret. Det var inte bara en "fin tradition" det betydde verkligen det! 
    Samhället har en otrolig påverkan och små signaler som skickas hela tiden får stor genomslagskraft just för att man inte värjer sig mot dem. Är de uppenbara kan man medvetet ta ställning för eller emot.

Jag tycker att det är att gå tillbaka att plocka upp föråldrade ceremonier, inte framåtskridande. Om vi däremot ser en ökning av brudgumsöverlämning - ja kan vi börja snacka!
    Om överlämningarna var av olika typ och det lika ofta var mannen som kvinnan som överlämnades skulle inte symboliken vara lika kraftigt bakåtsträvande för kvinnor.

Alla som överlämnas har givetvis en egen personlig anledning till det och det är nog bara i undantagsfall som anledning är att man vill signalera underdånighet. Tyvärr så är det just detta man signalerar också, det går liksom inte att ta bort bara för att man själv inte tänkte på det.
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?