• Cammee

Är det B med ringar från guldfynd?

Jag tycker inte alls att vigselringen är viktigt och vill absolut inte lägga en förmögenhet på min ring.
    Vet att vissa gärna lägger 15.000 på sina ringar, men jag får inte ens lov att ha min på jobb så det känns knappt lönt. tycker inte heller om att ha dyra smycken över lag då jag är rädd att dom ska gå sönder eller att jag ska tappa dom.

Min fråga är då, tycker ni att det är B med ring från ex. guldfynd och att man ska ha från en finare butik?
    Vet att många har skrivit om att det inte är 100% guld och inte lika bra kvalité o.s.v.
    Men min förlovningsring är därifrån och den är jätte fin så det passar inte heller riktigt ihop om man har en jätte dyr ring bredvid.

Bara nyfiken på att höra er åsikt om hur ni ser på ringar. Är det viktigt med en super dyr fin ring eller går det bra med en för 3000 kr från en butik som då ex. guldfynd eller liknande?

• Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?
  • water lily
    Miu skrev 2011-02-15 16:53:45 följande:
    För mig är det superviktigt med ringen och jag hade inte köpt från guldfynd eftersom deras diamanter är kass kvalitet om man ska ha en lite större. Så jag har lagt ganska mycket (enligt mig) på en exakt sån ring som jag ville ha. Det är värt varenda öre för mig. Men sedan är inte klänningen så viktig för mig. Märke skiter jag i bara den är snygg och sitter bra. Så då hittade jag en superfin för inte så mycket pengar. Så alla prioriterar olika helt enkelt. Det som är viktigt för mig kanske är helt oviktigt för dig.
    Håller med - jag som har ett yrke där det går bra att ha valfria kläder, ringar och andra smycken och dessutom gillar smycken i allmänhet tycker att ringen är en av sakerna jag inte vill spara in på utan har designat precis de ringar jag själv vill ha. Klänningen däremot hoppas jag att svärmor vill sy och då kostar den kanske bara 1500 kr i tygkostnad. Om du TS inte tycker att ringen är prioriterad eftersom att du ändå inte får ha den på jobbet där du ju tillbringar många timmar i ditt liv, så är det ju helt upp till dig. Då kan du lägga pengar på något annat som du tycker ger dig mer. Plus att det är ofint i verkliga livet att fråga hur mycket någon annan har lagt på exempelvis en ring och t ex vilken kvalitet diamanterna har, så det behöver du inte svara på.
  • Sarastiko

Min är från guldfynd och jag är så nöjd så nöjd.. Kostade dock 7000 men vi hade guld o lämnade in så det blev runt 3000 tillslut.. =)

• Chicita
    Cammee skrev 2011-02-15 17:06:19 följande:
    Men dom graverar väl visst? Kanske inte på utsidan, det vet jag inget om. Men vi har skrivstilstext i våra förlovningsringar från guldfynd. men visst, dom kanske har stämplat in det. inte en aning!
    Det är stämplat. Eller så är det en förprogrammerad maskin som graverat. (vissa butiker i större städer har såna)
    Dom har ingen person som sitter och graverar, dom kunde inte ens skicka iväg ringarna för att få den gravyr vi ville ha på utsidan... 
  • Rose marie
    Cammee skrev 2011-02-15 12:39:01 följande:
    Jag tycker inte alls att vigselringen är viktigt och vill absolut inte lägga en förmögenhet på min ring.
    Vet att vissa gärna lägger 15.000 på sina ringar, men jag får inte ens lov att ha min på jobb så det känns knappt lönt. tycker inte heller om att ha dyra smycken över lag då jag är rädd att dom ska gå sönder eller att jag ska tappa dom.

Min fråga är då, tycker ni att det är B med ring från ex. guldfynd och att man ska ha från en finare butik?
    Vet att många har skrivit om att det inte är 100% guld och inte lika bra kvalité o.s.v.
    Men min förlovningsring är därifrån och den är jätte fin så det passar inte heller riktigt ihop om man har en jätte dyr ring bredvid.

Bara nyfiken på att höra er åsikt om hur ni ser på ringar. Är det viktigt med en super dyr fin ring eller går det bra med en för 3000 kr från en butik som då ex. guldfynd eller liknande?
    ja, helt ärligt så är det lite "billigt" men om man inte har råd med något annat så.. men säg inte till nån att ni köpt ringarna på guldfynd. nu känner jag mig taskig, men det var det första jag tänkte. / rosen
  • MrsGranath

Min vigselring är köpt på Guldfynd och den kostade (efter rabatt och pant av gammalt guld) 1600 kr!
    Men oavsett pris eller inköpsställe tycker jag ändå att det är den vackraste ringen jag sett.. =)

• förlovadflicka
    Rose marie skrev 2011-02-15 23:00:19 följande:
    ja, helt ärligt så är det lite "billigt" men om man inte har råd med något annat så.. men säg inte till nån att ni köpt ringarna på guldfynd. nu känner jag mig taskig, men det var det första jag tänkte. / rosen
    Tycker inte du är taskig men du vet nog inte hur det är att ha lite pengar med tanke på det uttalandet... Det vet jag och jag tycker att det känns lyxigt att ta på mig en guldring varje dag, även om den kommer från guldfynd! 
  • Aasa81

Så länge man själv är nöjd med sin ring så tycker jag att det inte spelar ngn roll vart den är köpt. Om kvalitéer på diamanter kan jag nästan ingenting, jag ser mer till designen och vad som passar bra ihop med min förlovningsring...

• vinterfri
    Chicita skrev 2011-02-15 17:13:12 följande:
    Det är stämplat. Eller så är det en förprogrammerad maskin som graverat. (vissa butiker i större städer har såna)
    Dom har ingen person som sitter och graverar, dom kunde inte ens skicka iväg ringarna för att få den gravyr vi ville ha på utsidan... 
    Det allra vanligaste är nog att man monterar ringen i en så kallad gravyrmaskin och sedan följer man mönstret i frästa plattor. Man har alltså plattor med alfabetet i olika typsnitt och för på så sätt in gravyren i ringen, stämplat är det ganska sällan skulle jag säga, det får ett väldigt annorlunda utseende. Är det skrivstil skulle jag säga att det är väldigt ovanligt att stämpla. :)
    Det finns även sånna maskiner som kan gravera på utsidan av ringar, men om man vill ha alviska tecken så får man gravera det på frihand, en konst som tyvärr allt mer går förlorad. Finns inte så många som är duktiga på det längre, men då får man verkligen en unik ring. :)
  • kåbe

Haha, i så fall är jag (vi) ruskigt B! Skrattande Våra vigselringar är släta ringar från Guldfynd - alltså det de kallar förlovingsringar. Eftersom ingen av oss gillar ringar ville vi ha billiga ringar som märks så lite som möjligt...

• Lumys

Min förlovningsring är från guldfynd. Och kan säga att jag är kräsen så vi gick och letade ringar i flera månader. Det är en vitguldring med små diamandet i ett blommönster mittpå. Det jag älskade med ringen var att den var så nätt och flickaktig :) hittade inte det någonannanstans. Den kostade 3500 med ingravering och allt...blev jättebra!

Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?