• Cammee

Är det B med ringar från guldfynd?

Jag tycker inte alls att vigselringen är viktigt och vill absolut inte lägga en förmögenhet på min ring.
    Vet att vissa gärna lägger 15.000 på sina ringar, men jag får inte ens lov att ha min på jobb så det känns knappt lönt. tycker inte heller om att ha dyra smycken över lag då jag är rädd att dom ska gå sönder eller att jag ska tappa dom.

Min fråga är då, tycker ni att det är B med ring från ex. guldfynd och att man ska ha från en finare butik?
    Vet att många har skrivit om att det inte är 100% guld och inte lika bra kvalité o.s.v.
    Men min förlovningsring är därifrån och den är jätte fin så det passar inte heller riktigt ihop om man har en jätte dyr ring bredvid.

Bara nyfiken på att höra er åsikt om hur ni ser på ringar. Är det viktigt med en super dyr fin ring eller går det bra med en för 3000 kr från en butik som då ex. guldfynd eller liknande?

• Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?
  • Kattpoet

Cammee,  ta de ringar du vill om dina vänner dömmer dig för ringen, skaffa nya vänner.

Jag antar att med logiken här från vissa så skulle jag få gå med papperspåse på handen, mina ringar inte ens Guldfynd,  de är ärvda, så jag fick dem gratis och gratis är bra när man är  fattig. 

• Cammee
    förlovadflicka skrev 2011-02-16 17:14:12 följande:
    De människorna har det nog svårt att bli lyckliga iaf, som tänker att de inte ska berätta för någon att ringen är billig för det är pinsamt... Vad är det som är pinsamt med att inte ha pengar? Eller att prioritera andra saker? Fattar inte det...
    Haha. Och om man tänker efter så är det aldrig någon som frågar en varifrån ringen kommer och vad den kostade, så helt ärligt så bryr sig nog inte folk om detta. Kommer man med feta diamanter och så kanske folk frågar, men det är ändå väldigt ytligt att bry sig.

När folk som inte känner mig så väl ser min lilla smala, mönstrade ring så säger dom alltid "oooohhh, är du förlovar, grattis , vad kul" os.v.  Dom skiter väl i ringen i sig.
    Sen kan man ju när man firar 10 årsdag eller något köpa en dyr fin ring om man inser att man har ångrat sig och känner att man har mer pengar. Det är ju bara att smälta sin gamla och göra en ny. För de som vill ha en dyrare ring men inte har råd för tillfället kan det ju vara ett alternativ. Jag har egentligen råd om jag vill, men jag vill inte vara orolig över att röra mina händer fritt och slå i dom. De dagarna jag får ha ring på jobb använder jag händerna alldeles för mycket för att gå runt med stora diamantringar :p
  • prinsessanogrodan

TS: huvudsaken är att du/ni tycker om ringen.
    En del människor tycker att det är viktigt att ringen är dyr, att den är handgjord, att den är egendesignad, att den är ovanlig, att ingen annan har en likadan, att den inte kommer från en "vanlig" affär typ Guldfynd...en del tycker att förlovningsringen/vigselringen måste ha en stor diamant, en del tycker att den måste vara av guld eller platina eller någon annan metall.....Men andra, inklusive jag, tycker att det är huvudsaken att man tycker om den själv och att ens blivande man/fru/partner tycker att den är fin. Jag har själv en titanring och har hört olika åsikter om det

Ens förlovningsring/vigselring symboliserar ens kärlek eller rättare sagt bandet mellan en själv och fästmannen/fästmön/frun/mannen/partnern...MEN kostnaden för ringen har egentligen ingenting med ens kärlek att göra i mina ögon! Man är lika kär och lycklig och ens äktenskap kan bli/vara lika lyckligt om man har en billigare ring som om man har en dyr! Om ringen kommer från Guldfynd eller är en egendesignad ring från en guldsmed det säger ingenting om hur lycklig man är eller hur kär man är eller hur bra äktenskapet kommer bli.
    Det finns hur många olika åsikter och argument som helst för det ena eller det andra i den här frågan. Man kan alltid hitta argument för sin egen ring om man känner att man vill/måste ha argument för den.

TS: Köp den ring du vill ha och som ni har råd med. Om någon frågar var ni köpt den ska du säga som det är, den är köpt på Guldfynd. Inget att skämmas för!  Om nu någon skulle tycka att det är B eller fel så är det den människan som har problem!

• 123ost

Jag tänker nästan likadant som dig TS!

Innan jag träffade min sambo så drömde jag om hur mitt bröllop skulle se ut, klänning, ring osv.. ni förstår! Men nu när jag sitter här och håller på att planera vårat bröllop så är ringen inte viktig alls för mig. Jag hade nästan kunnat köpa en "falsk" ring, bara den är fin, enligt mig.

Nu kommer det nog inte bli en 5-kroners ring i plast från en automat, men kollar runt efter billigare ringar. Helst under 3000kr (svårt) men huvudsaken är att jag tycker om den och trivs med den. Sen får folk tycka och tänka vad dom vill om det, jag prioriterar inte ringen i första taget utan vi satsar hellre på ett större bröllop med fler gäster utan att vi ska bli ruinerade eller vara tvungna att ta lån.

Så skäms absolut inte TS, utan var stolt över att du kanske hittar en snygg ring som dessutom var billig!

• Kattpoet

Min vän bär fortfarande sin 5 kr ring från en automat när de ska gå bort.  Det var första ringen han gav henne och den är vackrare i hennes ögon  allt annat glitter i världen.

• Margris

Min ring kommer att kosta 2.800 och det är inget fel på den (bild i galleriet). Jag vill inte ha någon stor och "vräkig" ring då inte jag är ganska liten och "enkel" person, don efter person tycker jag.

• empagirl87

Jag tror att jag skulle vilja ha min gammelmormors släta guldring, hellre än att lägga en hel månadslön på ringen... Då skulle jag också känna mig nära min gammelmormor på något sätt :) Men som sagt smaken är som baken ;)

• Kattpoet

empagril87, det är min farmors ringar jag har.

• Sebastiána
    Sarastiko skrev 2011-02-15 17:10:29 följande:
    Min är från guldfynd och jag är så nöjd så nöjd.. Kostade dock 7000 men vi hade guld o lämnade in så det blev runt 3000 tillslut.. =)

Så fin!
  • förlovadflicka

Hihi, började tänka på när Mma Ramotswe i damernas detektivbyrå förlovade sig och bara ville ha en liten ring ^^

Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?