• Cammee

Är det B med ringar från guldfynd?

Jag tycker inte alls att vigselringen är viktigt och vill absolut inte lägga en förmögenhet på min ring.
    Vet att vissa gärna lägger 15.000 på sina ringar, men jag får inte ens lov att ha min på jobb så det känns knappt lönt. tycker inte heller om att ha dyra smycken över lag då jag är rädd att dom ska gå sönder eller att jag ska tappa dom.

Min fråga är då, tycker ni att det är B med ring från ex. guldfynd och att man ska ha från en finare butik?
    Vet att många har skrivit om att det inte är 100% guld och inte lika bra kvalité o.s.v.
    Men min förlovningsring är därifrån och den är jätte fin så det passar inte heller riktigt ihop om man har en jätte dyr ring bredvid.

Bara nyfiken på att höra er åsikt om hur ni ser på ringar. Är det viktigt med en super dyr fin ring eller går det bra med en för 3000 kr från en butik som då ex. guldfynd eller liknande?

• Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?
  • Chicita
    vinterfri skrev 2011-02-16 07:22:42 följande:
    Det allra vanligaste är nog att man monterar ringen i en så kallad gravyrmaskin och sedan följer man mönstret i frästa plattor. Man har alltså plattor med alfabetet i olika typsnitt och för på så sätt in gravyren i ringen, stämplat är det ganska sällan skulle jag säga, det får ett väldigt annorlunda utseende. Är det skrivstil skulle jag säga att det är väldigt ovanligt att stämpla. :)
    Det finns även sånna maskiner som kan gravera på utsidan av ringar, men om man vill ha alviska tecken så får man gravera det på frihand, en konst som tyvärr allt mer går förlorad. Finns inte så många som är duktiga på det längre, men då får man verkligen en unik ring. :)
    Det var en sån gravyrmaskin jag menade ja, men det sa dom här i stan att det bara fanns på större orter.
    Så här stämplade dom och dom hade stämplar med kursiv text som ser ut som skrivstil när dom sätter tecknen efter varandra...
    Men det var ju ändå bara insidan av ringen dom kunde göra det på. Beror säkert på att det är svårare när ytan är kupad, så dom kan slinta med stämpeln...

Ja det är ett utdöende kunnande. Därför var det skönt att hitta en guldsmed här som klarade av det.
    Så vi ska göra våra vigselringar där också...

Nu var ju inte tekniken poängen med mitt inlägg från början. Utan att vi hade gärna köpt våra ringar på Guldfynd och inte ALLS tyckt att det var nåt B med det, men vi kunde inte göra det om vi ville få dom som vi önskade...
    Så jag tycker att man ska köpa sina ringar där man vill, det är upp till en själv. Och det enda som betyder något är att man trivs med den Glad 
  • knyttan
    Rose marie skrev 2011-02-15 23:00:19 följande:
    ja, helt ärligt så är det lite "billigt" men om man inte har råd med något annat så.. men säg inte till nån att ni köpt ringarna på guldfynd. nu känner jag mig taskig, men det var det första jag tänkte. / rosen
    Alltså allvarligt, vad är man för slags människa som lägger in värderingar i vart man har köpt sin vigselring, och hur mycket den ev. har kostat? Min förlovningsring är "inte ens" av guld utan "bara" av silver, men det kanske jag inte ska säga till nån? För då kanske de tror att jag är en "billig" människa?? Vår kärlek kan ändå inte mätas i guld och diamanter, den är värd allt, och ringen som vi illustrerar den med är ändå bara en bit kall, död metall. Vi älskar inte varandra varken mer eller mindre bara för att vi lägger 30.000 på en vigselring.

Så nej, skaffa de ringar du tycker är fina till ett pris du tycker är okej att betala och skit i folk som eventuellt kan tänka som Rose marie, för det är dem det är fel på, och inte dig och din guldfyndsring...
  • Sommarbrud

Får jag hoppa in med en fråga angående ringar.
    Jag köpte min förlovningsring hos en guldsmed som gjorde den från grunden den var ganska dyr i mina ögon han sa att man inte skulle köpa ringar med stenar från de större kedjorna för då kan man inte laga den lika lätt om det skulle vara ngt. Han menade att min är handgjord och då kan man lätt laga/ändra om det är ngt, stämmer detta ? Sitter o tittar på vigselring o det skiljer 20tusen på kedjorna o guldsmeden...

• water lily
    Sommarbrud skrev 2011-02-16 15:11:46 följande:
    Får jag hoppa in med en fråga angående ringar.
    Jag köpte min förlovningsring hos en guldsmed som gjorde den från grunden den var ganska dyr i mina ögon han sa att man inte skulle köpa ringar med stenar från de större kedjorna för då kan man inte laga den lika lätt om det skulle vara ngt. Han menade att min är handgjord och då kan man lätt laga/ändra om det är ngt, stämmer detta ? Sitter o tittar på vigselring o det skiljer 20tusen på kedjorna o guldsmeden...
    Om lagning vet jag ingenting, men däremot så skiljer det ofta i pris eftersom det ofta är helt annat kvalitet både i färg och renhet på diamanterna hos guldsmed jämfört med exempelvis guldfynd. Min guldsmed har kvalitén Top wesselton VVS. VVS är en renhetsgrad och den tredje bästa efter ettan Flawless och tvåan Internally flawless (av totalt åtta kvalitéer. De två högsta är oerhört dyra, kanske har tex kronprinsessan någon av dem i sin ring. Top Wesselton är en färg och den näst bästa av nio stycken grovt räknat (andra-tredje bästa av fler än 16 olika nivåer om man räknar noggrannt). Citat från Schalins:
    Schalins Ringar är normalt infattade med Wesselton VS (WVS) för diamanter 0,04 ct och större och med Wesselton SI (WSI) för mindre diamanter. Andra kvaliteter kan offereras.
    De har alltså en nivå sämre färg och en till två nivåer sämre renhet än min ring från guldsmed. Har man större diamanter så syns skillnaden. Alla kanske inte bryr sig om det men det är därför det är skillnad i pris, plus att det naturligtvis kostar mer att få en handgjord ring bara för dig efter dina önskemål än en fabriksgjord. På Guldfynds hemsida t ex kan man inte ens hitta vad de har för kvalitéer på sina diamanter, eller hur många carat en viss ring har, bara pris... det tycker jag säger en hel del.
  • Sommarbrud
    water lily skrev 2011-02-16 17:12:02 följande:
    Om lagning vet jag ingenting, men däremot så skiljer det ofta i pris eftersom det ofta är helt annat kvalitet både i färg och renhet på diamanterna hos guldsmed jämfört med exempelvis guldfynd. Min guldsmed har kvalitén Top wesselton VVS. VVS är en renhetsgrad och den tredje bästa efter ettan Flawless och tvåan Internally flawless (av totalt åtta kvalitéer. De två högsta är oerhört dyra, kanske har tex kronprinsessan någon av dem i sin ring. Top Wesselton är en färg och den näst bästa av nio stycken grovt räknat (andra-tredje bästa av fler än 16 olika nivåer om man räknar noggrannt). Citat från Schalins:
    Schalins Ringar är normalt infattade med Wesselton VS (WVS) för diamanter 0,04 ct och större och med Wesselton SI (WSI) för mindre diamanter. Andra kvaliteter kan offereras.
    De har alltså en nivå sämre färg och en till två nivåer sämre renhet än min ring från guldsmed. Har man större diamanter så syns skillnaden. Alla kanske inte bryr sig om det men det är därför det är skillnad i pris, plus att det naturligtvis kostar mer att få en handgjord ring bara för dig efter dina önskemål än en fabriksgjord. På Guldfynds hemsida t ex kan man inte ens hitta vad de har för kvalitéer på sina diamanter, eller hur många carat en viss ring har, bara pris... det tycker jag säger en hel del.
    Tack för svaret :)
  • förlovadflicka
    knyttan skrev 2011-02-16 15:07:03 följande:
    Alltså allvarligt, vad är man för slags människa som lägger in värderingar i vart man har köpt sin vigselring, och hur mycket den ev. har kostat? Min förlovningsring är "inte ens" av guld utan "bara" av silver, men det kanske jag inte ska säga till nån? För då kanske de tror att jag är en "billig" människa?? Vår kärlek kan ändå inte mätas i guld och diamanter, den är värd allt, och ringen som vi illustrerar den med är ändå bara en bit kall, död metall. Vi älskar inte varandra varken mer eller mindre bara för att vi lägger 30.000 på en vigselring.

Så nej, skaffa de ringar du tycker är fina till ett pris du tycker är okej att betala och skit i folk som eventuellt kan tänka som Rose marie, för det är dem det är fel på, och inte dig och din guldfyndsring...
    De människorna har det nog svårt att bli lyckliga iaf, som tänker att de inte ska berätta för någon att ringen är billig för det är pinsamt... Vad är det som är pinsamt med att inte ha pengar? Eller att prioritera andra saker? Fattar inte det...
  • Cammee
    water lily skrev 2011-02-15 17:09:39 följande:
    Håller med - jag som har ett yrke där det går bra att ha valfria kläder, ringar och andra smycken och dessutom gillar smycken i allmänhet tycker att ringen är en av sakerna jag inte vill spara in på utan har designat precis de ringar jag själv vill ha. Klänningen däremot hoppas jag att svärmor vill sy och då kostar den kanske bara 1500 kr i tygkostnad. Om du TS inte tycker att ringen är prioriterad eftersom att du ändå inte får ha den på jobbet där du ju tillbringar många timmar i ditt liv, så är det ju helt upp till dig. Då kan du lägga pengar på något annat som du tycker ger dig mer. Plus att det är ofint i verkliga livet att fråga hur mycket någon annan har lagt på exempelvis en ring och t ex vilken kvalitet diamanterna har, så det behöver du inte svara på.
    Ja alltså har man ett yrke där man ska ha snygga smycken och så är ens ring ju en väldigt fin assocear (det blev nog felstavat, fick stort hjärnsläpp precis så jag kommer verkligen inte på stavningen!!!!, ni förstår nog vad jag menar :) ) Sen som du skriver också att du gillar smycken, då är det ju en viktigt prioritering.
    Jag har aldrig gillar ringar och inte armband heller så mycket. Har två stycken som jag anväder ibland :S Däremot älskar jag örohängen, men jag har aldrig någonsin ägt ett smycke som är dyrt eller äkta. Tycker inte alls om att ha dyra smycken. Köper hellre 10 billiga öronhängen än ett dyrt. haha, snåljåp nr.1.

Min klänning lade jag lite mer pengar på då jag ville ha en lite större. köpte den för 6000 kr, men ändå så finns det de som lägger mycket mycket mer! Men utöver allt detta så satsar jag stort på bröllopsfesten och nästan hela budgeten går åt till  mat, lokal, sprit och dekorationer.
    Kul att se hur olika folk tänker och vad man prioriterar.
  • Cammee
    Sarastiko skrev 2011-02-15 17:10:29 följande:
    Min är från guldfynd och jag är så nöjd så nöjd.. Kostade dock 7000 men vi hade guld o lämnade in så det blev runt 3000 tillslut.. =)

Vilken underbart fin ring! Tur för er att ni hade en massa guld att byta in så att ni kunde köpa en lite dyrare. Jag har tyvärr inget guld alls. haha. Endast 25% rabatt ;) Men ju dyrare man köper då, desto mer rabatt får man. Så jag kan köpa för säkert 1000 kr dyrare än jag hade tänkt. Eller så sparar jag 1000 kr. får se. hehe
  • Cammee
    Chicita skrev 2011-02-15 17:13:12 följande:
    Det är stämplat. Eller så är det en förprogrammerad maskin som graverat. (vissa butiker i större städer har såna)
    Dom har ingen person som sitter och graverar, dom kunde inte ens skicka iväg ringarna för att få den gravyr vi ville ha på utsidan... 
    aha, okej. sjukt ändå. Men det blev fint graverat så det syns inte (om man inte är väldigt kunnig inom området) att det är stämplat eller maskinskrivet. hehe.
  • Cammee
    Rose marie skrev 2011-02-15 23:00:19 följande:
    ja, helt ärligt så är det lite "billigt" men om man inte har råd med något annat så.. men säg inte till nån att ni köpt ringarna på guldfynd. nu känner jag mig taskig, men det var det första jag tänkte. / rosen
    haha, fy vad elakt. haha.
    Råd och råd. Vi lägger 100.000 på vårt bröllop. Saken är den att jag förstår inte varför man lägger mycket pengar på ett smycke (Har aldrig varit intresserad av smycken och absolut inte av ringar, Äger bara en ring och det är min förlovningsring :S )
    Alla jag känner vet att min förlovningsring är från guldfynd och ingen har någonsin sagt något om det. Ingen utomstående har heller andrig sagt eller visat att den ser billig ut. Det är inga diamanter i utan mönster, så den ser lagom ut liksom.
    Men sen vet jag inte om bor i värsta rikemanskretsarna och skiter pengar och får in 30.000 i månadslön. För det kan jag berätta direkt att jag inte får :P jobbar bara 75% (vilket jag älskar) och vill inte slösa en månadslön på en ring :S Helt absurt för mig. Vill hellre ha en pang fest istället!
Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?