• Cammee

Är det B med ringar från guldfynd?

Jag tycker inte alls att vigselringen är viktigt och vill absolut inte lägga en förmögenhet på min ring.
    Vet att vissa gärna lägger 15.000 på sina ringar, men jag får inte ens lov att ha min på jobb så det känns knappt lönt. tycker inte heller om att ha dyra smycken över lag då jag är rädd att dom ska gå sönder eller att jag ska tappa dom.

Min fråga är då, tycker ni att det är B med ring från ex. guldfynd och att man ska ha från en finare butik?
    Vet att många har skrivit om att det inte är 100% guld och inte lika bra kvalité o.s.v.
    Men min förlovningsring är därifrån och den är jätte fin så det passar inte heller riktigt ihop om man har en jätte dyr ring bredvid.

Bara nyfiken på att höra er åsikt om hur ni ser på ringar. Är det viktigt med en super dyr fin ring eller går det bra med en för 3000 kr från en butik som då ex. guldfynd eller liknande?

• Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?
  • Cammee
    Zelmah skrev 2011-02-17 21:42:13 följande:
    jo, de var väldigt generösa. Tyvärr lever de inte längre. Men min morfar var läkare och de hade gott om pengar som de gärna spenderade på oss med fjällenresor varje år tillsammans med vår familj o kusinerna, fina middagar med champagne och god mat och ofta fick vi en liten peng i fickan. De hade ett jättestort hus som var väldigt spännande att utforska.... De var som sagt väldigt generösa mot oss och de pengar de hade snålade de inte med, de samlade inte på hög s a s utan resonerade som så att man skulle njuta o leva gott så länge man kunde. Det var en stark kontrast mot våran faktisk ganska taskiga ekonomi vi hade hemma. Mamma var sjuksköterska o pappa är målare och var stundtals arbetslös i långa perioder under tidiga 90-talet så de fick verkligen pussla med ekonomin för att få ihop det med 4 barn. Så mormor o morfars generositet tog vi tacksamt emot. Vi hade ju aldrig kunnat åka på fjällresor om det inte vore för att de bjöd oss.

Det med diamanten låter nog extremt i mångas öron (i mina med) men så var det, jag och min tjejkusin fick båda varsin. Men när jag tänker på det så blir jag ändå glad över ringen och det är kul att jag o min kusin har likadana. Den har ett högt affektionsvärde också :) Men jag är annars inte typen som är för massa dyrt bling bling och modellen är diskret o fin tycker jag. Annars köper jag smycken på typ H&M eller Pilgrim eller så gör jag egna sötvattenspärlsmycken :)
    Men är det inte jätte kul att höra sånt här? Blir så glad över att höra att det finns så generösa människor!
    Varför sitta med en massa pengar och inte använda dom? Vissa använder inte ens sina pengar till sig själv, utan dom bara sitter och drar in mer och mer. Varför inte göra roliga saker då med t.e.x barnbarn och likanande. Bjud på semester, restaurang, ge barnbarnen en peng då och då, bjud dom på en shoppingrunda när dom vet att föräldrarna kanske inte har råd att köpa kläder på ett tag pga ekonomisk brist.

Mina föräldrar har alltid fått kämpa för att det skulle gå ihop. Nu hade ingen i min släkt mycket pengar och kunde inte hjälpa till, men dom fick aldrig hjälp med någonting. Ingen erbjöd sig någonsin att ha mig och mina syskon en helg. Hur svårt är det att passa sina barnbarn då och då utan att våra föräldrar skulle behöva tjata om att vi skulle få åka dit. Det behöver ju inte kosta något att passa barn heller.

Nu har mina föräldrar det bättre ställt, och det känns så skönt för mig att veta att den dagen jag får barn kommer dom alltid att finnas där och stötta, inte bara ekonomiskt utan även med passning och annat.

Blev bara så lycklig i själen när jag läste om hur underbara morföräldrar Zelmah hade. Generösa och osjälviska, och de verkade väldigt kärleksfulla,. Så hoppas jag att jag själv kan bli någon dag.
  • förlovadflicka

Cammee: Menar inget mot hennes morföräldrar nu, men tycker känslan av att de alltid finns där för att hjälpa en och passa en, köpa godis och leksaker till en när man är liten är viktigare! Men sedan hade det varit riktigt nice att ha en sådan ring också ;) 

• Norrskensflamman

Nej det är inte B. Det viktigaste är väl att ringen passar dig och din plånbok!
    Vi köpte våra ringar på Guldfynd. Jättefina. Och prisvärda. Jag är nöjd.

• Cammee
    förlovadflicka skrev 2011-02-18 12:09:04 följande:
    Cammee: Menar inget mot hennes morföräldrar nu, men tycker känslan av att de alltid finns där för att hjälpa en och passa en, köpa godis och leksaker till en när man är liten är viktigare! Men sedan hade det varit riktigt nice att ha en sådan ring också ;) 
    Jo, klart onödigt att lägga så mycket pengar på en ring, men dom tyckte att det var en rolig gåva som de hade råd med. Och det kan ju bli en så fin sak som att det blir ett släktsmycke som går runt i Zelmahs släkt i generationer.
    Men det jag tänkte mest på var alla semestrar och liknande. Alla har ju inte råd att åka på semester och att ens mormor och morfar bjuder med en då är ju helt fantastiskt. tänk att de har fått uppleva som de inte hade fått annars eftersom hennes föräldrar inte alltid hade det gott ställt.

Min blivandes farmor sitter inne på några miljoner men hon lever som att hon har några tusenlappar i månaden bara. En gång pratade dom om pengar och då sa hon att min pojkvän kunde väl ta 10.000 och sätta in på fonder eller något. Så sa han att alla har inte 10.000 kr att bara sätta in sådär men det förstod hon inte. :p haha. För i hennes ögon är det som 1000 kr typ. Men vad jag ville få fram är att hon lägger inte sina pengar på varken sig själv eller familjen utan ingen får tag i pengarna från hon dör. Istället för att familjen gör något kul för detta så ska vi ha kul för pengarna när hon är död. Det känns ju inte heller så kul. Ofta säger min svärfar också att när mamma dör kan vi göra si och så för pengarna. JÄTTE HEMSKT!! Men det blir tyvärr så när man låtsas att man är fattig när man egentligen är miljonär.
    En sommar när alla  barnbarnen skulle utomlands fick alla vars 5000 kr till resorna. Det var snällt och generöst tycker jag. Men det var typ en engångförteelse.
    Så Zelmahs morföräldrar gjorde rätt i att ha kul och njuta av sina pengar med familjen, för det är något dom alltid blir ihågkomna för. Pengar är inte viktigast, men att vara generös, med eller utan pengar är alltid uppskattat. Det behöver inte alltid vara dyrt, men har man pengar behöver man inte snåla mot sina barnbarn.
  • förlovadflicka

Cammee: Då förstår jag verkligen ditt inlägg... Fy vilken konstig inställning! Vad ska man med en massa pengar till om inte använda dem? :P

• Cammee
    förlovadflicka skrev 2011-02-18 12:26:04 följande:
    Cammee: Då förstår jag verkligen ditt inlägg... Fy vilken konstig inställning! Vad ska man med en massa pengar till om inte använda dem? :P
    Ja alltså jag är inte girig. Mina föräldrar har alltid varit rika på kärlek och det har jag mått bra av, även om jag inte fick allt jag pekade på. Många barn blir ju bortskämda och skrikiga pga att föräldrarna har mycket pengar och ger dom allt. Så kärlek, lek, helgmys och annat har jag alltid uppskattat mer än pengar.

Men speciellt tycker jag att har man pengar och barnbarn är det guld värt för alla att lägga pengar på om man har lite extra slantar. Tycker inte om snåla människor :P Min sambo har mycket pengar och är väldigt sparsam. han köper inte vad som helst utan att tänka efter. Men aldrig någonsin är han snål. Inte mot mig iallafall. och det uppskattar jag, Hans pappa däremot är både sparsam och snål. Jätte hemskt när man är snål mot sin familj. och han har också pengar. :P

Min mosters svärföräldrar har köpt deras barns kläder sen dom föddes. Iallafall under de första åren. Min moster har aldrig gillat att dom köper så mycket kläder och leksaker, men min mamma försöker alltid förklara för henne hur bra hon har det för under deras 22 år med barn har dom aldrig fått pengar eller kläder eller leksaker. Så vissa vet ju inte hur bra dom har det :P
  • Agape

Jag önskar jag kunde hitta en billigare ring som jag gillar! För mig så sitter inte skönheten i att veta att ringen kostat mycket pengar utan att man gillar designen. Jag har hittat en ring som jag blivit lite smått förälskad i och tyvärr så kostar den för mig en hel del och är eg för mycket för min budget 

• Lindahl

För mig var det viktigt att hitta en ring som jag var bekväm med, och som givetvis skulle fungera ihop med min schalins förlovningsring som då är väldigt mönstrad.
    Kan erkänna att jag handlat min vigselring på Guldfynd och det skäms jag inte för. Inte heller skäms jag för att när vi skulle betala ringen så hade dom under den veckan stor rabatt på förlovnings och vigselringar,,,,så istället för 6000:- fick vi med försäkring betala 4600:-

Gissa om vi blev lyckliga över att göra det köpet.....

• Rose marie

Jag tycker att folk är elaka här mot mig. Varför ställdes frågan från början? Måste alla tycka lika? Får man inte ha en annan åsikt utan att folk ska skriva att jag är elak m.m.

Jag tycker att det inte är romantiskt att handla på kända lågprisbutiker till förlovning eller bröllop. Inte ringar och inte mat för den delen heller. Det är säkert samma kvalitet på andra ställen, det är lågprisvarumärket som är grejen. Det verkar inte vara så många som bryr sig om det, verkar det som.

• Lady o Lufsen

Nix...det är inte viktigt vad vi andra tycker här. Om du är nöjd med en ring därifrån så kan du absolut ha en till!
    På din fråga om det går bra att ha en billig ring eller en ring från ex.Guldfynd skulle mitt svar bli att det spelar ingen som helst roll vad den kostar eller var den kommer ifrån! Det som är viktigt är vad ringen symboliserar, vad den betyder för dig/er och att den som bär ringen är nöjd!!!
    Jag har en väninna som har en omgjord mutter som ring, hennes man har gjort den- den kostar inte många kronor men det sentimentala värdet går inte upp emot många andra ringar som kostar tusentals kronor!
    /Lady

Svar på tråden Är det B med ringar från guldfynd?