• Dazzle

Bröllop i Jönköpings län

Hej

Jag tänkte det vore trevligt att höra från andra bröllopsplanerare i Jönköpings län. =).

Vi är planerade till 7e juli 2012, i trakterna runt GGVV.

tänkte vi kunde utbyta tips och tankar om catering, tårtmakare, lokaler m.m.
    Vi letar exempelvis lokal, vill gärna ha en vit med stora fönster, gärna gammeldags.

Vad tänker ni? Vad har ni bokat? När gifter ni er och var?

L

• Svar på tråden Bröllop i Jönköpings län
  • krest

Jag behöver tips om något ställe som kan göra en moustårta. Till typ 150 pers. Funderar annars på att be folk att baka och ta med för vi behöver verkligen hålla nere kostnaderna.

augusti2012: tack :)

Dazzle: Vi har faktiskt ingen direkt backupplan om det regnar. Vi hoppas och ber om sol. Men annars funderar vi på att ha tält uppstälda. Sen står det i inbjudan att man får ta med sig paraply. Hehe.. det löser sig nog.

Jag har använt mig lite av det som finns här för att planera. Nu ska vi dock inte ha så mycket saker som man behöver planera för men jag tycker att det är en hjälp att titta på listan här i alla fall.

• sofieochandreas

Vad kul att läsa andras tankar och planer :) Jag vill gärna ha en bok på bröllopet som alla ska skriva i och som vi sen kan läsa i efteråt. Håller på o letar efter något kul där då jag inte vill ha en med tomma sidor för det kan vara svårt att veta vad man ska skriva så blir det bara vanliga fraser. Vill ha en liknande "Vänner" bok där man svarar på frågor som redan finns. Håller som sagt på att leta annars får jag ordna något själv!
    En annan ide som vi fick av några vi känner som gifte sig är att vi vill ha någon som står utanför kyrkan och tar kort på gästerna/sällskapen som kommer vilket gör att man då får alla på kort och när man kommer till kyrkan är man ju som finast :)

Har ni några tips på vad ni planerar på er dag som man kan få ta del av?

• June

Jag och min blivande gifter oss på Lövhult  utanför Nässjö på lördag. Vi kommer ha vigseln utomhus och sedan festen inomhus.

Jag fick en rolig bok av mina kompisar på min möhippa. Först är det några sidor som brudparet ska fylla i och sedan är resten till för gästerna. På ena sidan står det frågor till gästerna om hur de känner brudparet osv. och på andra sidan kan de skriva vad de vill. Ska bli kul att se vad folk kommer skriva i den.

• krest

sofieochandreas: var på Bokia igår och de hade en sån bok. Den kanske till och med var för bröllop eller i alla fall fest. Kolla där. Vi ska ha en som tar kort på alla gäster till en gästbok. Men det fixar hon helt själv. Hon är så pysslig så hon har helt fria händer. Man kan också ha att gästerna kan skriva brev till brudparet. Det hade ett kompis par till mig. Antingen fick man skriva ett brev som de läste direkt efter bröllopet, ett när det fick sitt första barn eller ett efter några år. Det kan man ju variera själv.

June: det låter som en rolig bok :)

• Dazzle

Vi ska oxå plÅta gästerna och sätta i en ifyllnadsgästbok. Så kul ide!! Jag älskar ifyllnad. De hade en på rea på hämta i smålandsstenar men jag ville ha annan framsida. Tror vi gör våran själv. Jag har sett tre olika å ingen har haft plats för foto. Däremot har jag tagit med mig de bästa frågorna från de olika böckerna. Vi måste börja åka runt å kolla var vi vill ha festen! Börjar bli hög tid för det Å jag börjar bli nervös att vi ej ska hitta ngt men det gör vi säkert. I "värsta" fall blir lokalen bara lite liten. Församlingshemmet i bredaryd där vi bor har en ganska stor sal med kanon i taket, angränsande kök å om vi även tar kyrkan slipper folk förflytta sig, vi är nära lokalen å känner de som jobbar där. Det e ju alltid en fördel. Vi kanske får möblera upp å prova om vi ber snällt.

• augusti2012

vill tipsa lite: var inne på willys här i jönköping idag. Dem hade ljuslyktor i glas för 1 kr styck. Vi har kommit fram till att ha lite högre då vi ska ha som tyll lite drömlikt på bordet (ikea gardiner 35 kr som man delar- i spets).
    Men om man inte ska ha som vi så är dem perfekta att sätta band om eller ha dem som dem är.  

• awarwen

Kul tråd!
    Gifter oss 24 juni i år i Nydala Klosterkyrka och har fest i Hallbystugan i Jönköping.
    Vi har bjudit 132, men endast 62 har anmält sig. Anmälan går ut på måndag, så vi får väl se var vi landar.
    Vi ska ha midsommarbuffé och dessertbuffé + grillning på kvällen.
    Jag slänger ihop jordgubbstårtor själv, men sen ska vi beställa en minitårta till enbart oss, brudparet, från Tårtmakeriet i Skillingaryd. De är skitduktiga! Beställde en tårta därifrån när min MTB fyllde år och den var helt suverän, gästerna bara gapade. Till bröllopet ska vi beställa en som föreställer en husvagn, eftersom alla våra bekanta vet att vi älskar vår lilla husvagn. =0)
    Har köpt ett svart album från Granit, som gästerna ska få skriva i medan de väntar på oss. Vi ska fotas efter vigseln och under tiden får gästerna åka till lokalen och mingla runt lite. Min svåger (konstnär) ska rita ett brudpar på framsidan i stil med Linus på linjen hihi och inuti kommer jag att göra vita rutor där foton ska sättas in + diverse busiga kommentarer för att uppmuntra gästerna till vad de ska skriva.

• Dazzle

awarwen
    Jag antar ni har varit i nydala och kikat? Har ni några foton? Jag funderar på att åka dit å titta men har inte hunnit å känner det börjar bli hög tid att boka något snart.. Varför valde ni det och var har ni er husvagn om man får fråga? =).

• Dazzle

Nu hittar jag inte den länken för coverband som jag använde men denna verkar oxå väldigt bra (och har snyggare grafik än den jag tittade på först).

http://www.artistmarknaden.se/

Jag tycker just nu att det svåraste är att välja präst. Både min m2b å jag tror på Gud och vill ha en präst som vi har förtroende för och som vi känner tycker och tänker och tolkar bibeln som vi gör. Svårt att ta tempen på prästerna (vi vill inte ha någon stel å styv typ som bara ser det som jobb utan som oxå känner för oss och för vår framtid). Tankar?

Svar på tråden Bröllop i Jönköpings län