• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • daniiel

Jag förstår vad du och hur du menar Chicita och det är ju skönt att det inte känns så den här gången, för det måste ju vara det absolut jobbigaste. När det känns som ett personligt nederlag. Skönt också att du har något :) Men jag kan tänka mig att det skulle varit skönt att ha något mer fast. Det är faktiskt min mardröm (gällande jobb), att fastna i vick under väldigt lång tid, för jag ser hur jobbigt det är för många av mina vänner. Idag får man dock ofta ställa in sig på att det är så.

Nej, klart det inte behöver vara permanent, men eftersom vi redan flyttat så många gånger (det här blir vår nionde flytt på snart 8år), så var tanken att det här skulle bli sista lägenhetsflytten innan vi kan köpa ett hus där vi sedan kan bo kvar för alltid så att säga :P Nåja, det blir säkert bra i slutändan..

• Chicita

Det känns ju ljust inför framtiden i alla fall.
    Jag har ju ett annat jobb redan även om det inte är så mycket (inga fasta timmar alls - i alla fall inte än). Och dom bygger för fullt på IKEA som öppnar i höst. Och då kommer ju inte bara IKEA utan även andra företag. Så dom räknar med runt 500 jobb eller mer i vår lilla stad Glad 
    I och för sig så har ett av bruken (Kvarnsvedens Pappersbruk / Stora Enso) lagt ner en maskin så det har försvunnit flera hundra jobb där. Och de flesta av dom kommer säkert också att söka sig till dessa jobb.
    Men om dom ska välja mellan en grovjobbare som skött en maskin i flera år och någon som jobbat med service och försäljning så tror jag att jag har större chans då alltså Flört 

daniiel: Aha... ni är såna där "hopparuntare" Flört
    Känns det som att ni kommer att vara tilfreds om ni får ett hus nån gång framöver? Eller är ni såna som tröttnar på att bo på ett ställe efter ett tag? 

• snowstars

Men vad säger du Chicita, ska ni få IKEA till din stad?? Då ska jag verkligen köra bil till nästa träff på Högskolan (hösten 2014) och råka svänga förbi där. Hehe..

Men vad skönt ändå att veta att det kommer bli en massa jobb där. Något borde du ju få så småningom. IKEA ska ju öppna i Umeå också (typ 2014 tror jag) och där räknar de ju med hur mycket som helst. MAX har redan aviserat att de ska ha en restaurang där. (Som om max är normgivande, haha. Men det är liksom det jag känner till).

Det känns väl ändå skönt att ha bestämt något, daniiel även om det kanske inte blev så kul som du hade tänkt?

Här tragglar jag vidare. Tack för allt stöd. Bockade av en hel del på att göra-listan igår så jag känner mig lite lugnare idag. Ska bara försöka slita mig från BT så kanske jag hinner en del idag också ;)

• Chicita
    snowstars: Ja det måste du ju göra sen då... Du kan ju alltid köra vilse och bara råka hamna på IKEA Flört
    MAX har ju en stor restaurang här i stan redan, jag var ju med och öppnade den till och med.
    Då var det den största fristående hamburgerrestaurangen i europa Skrattande 
    Men nu har MAX själva byggt flera till efter samma ritning så nu är den inte värst längre Tungan ute 

Jag använder BT lite som mental rekreation just nu.
    Dels behöver jag någonstans där jag kan vara lite ledsen men utan att någon kommer och ska kramas hela tiden för att trösta Tungan ute  (som om det hjälper, man blir ju inte mindre ledsen när man får bekräftat att det är synd om en liksom *hehe*)
    Men jag måste sita mig jag också snart. Ska dels upp och stryka på någon skjorta eftersom jag ska jobba på hotellet i kväll. Och så måste jag ju hinna äta, sätta på ett ansikte och gå en kortis med hunden (även om brorsan ville låna honom för en skogspromenad senare så vill jag ju inte chansa på att något kommer emellan där och den promenaden inte blir av)...

Spark i rumpan på dig snowstars...
    Det kommer bli en bra dag ska du se Solig 
  • daniiel

Jaha, men det låter ju lovande :) För som du säger, kommer Ikea, så kommer flera andra företag också. Det är precis vad vi skulle behöva här, men givetvis hamnade Ikea i Umeå, som allt annat. Vi får väl se hur länge den här stan överlever.. Nu har vi visserligen Boliden och Rönnskär, men förutom det finns i princip inget. Och ja, valet mellan en grovarbetare och någon med erfarenhet inom försäljning och service känns inte speciellt svårt ;) Om det öppnar i höst dessutom, så blir ju inte väntan så lång, för då lär dom ju börja söka personal snart :)

Ja, det har inte alltid varit så väldigt frivilliga flyttar, utan vi har haft lite otur också faktiskt. Vår första lägenhet var en liten etta på 22kvm med kokskåp och delad dusch 5 våningar ner. Dagen efter vi flyttade in fick vi reda på att jag var gravid (oplanerat), så då kändes det som att vi gärna ville ha större innan dottern kom :P Då jag gick gymnasiet och maken var arbetslös, så fick vi tag på en billig tvåa utanför stan där vi bodde tills dottern var ca 6 månader. Då hade vi redan hunnit med många och långa sjukhusvistelser och att pendla in 4 gånger om dygnet ca 2mil enkel väg för hennes medicinering slet lite på oss. Då hade ju maken jobb också, så vi köpte en lägenhet i stan, en 3a. Den var fin och bra, men grannarna var vidriga och vi vantrivdes. Hittade då en fin 3a, men när vi hade bott där i ca 2 månader visade det sig att hela lägenheten var full av mögel. Hyresvärden skyllde lukten på buskarna utanför och att kvinnan som bodde där före hade lagat mat med konstiga kryddor. Vi valde då att flytta och fick ju ta första bästa som blev ledigt. Den lägenheten var inte alls optimal och hade den högsta hyran vi någonsin haft, så när vi hittade en mysig läghet mitt i centrum, så flyttade vi. Sedan kom vi fram till att hus var det viktigaste för oss, inte vart vi bodde, så vi köpte ett bostadsrättshus 2mil utanför stan. Samma vecka som vi flyttade in fick vi redan på att föreningen höll på att lösas upp, alla var ovänner, och husen skulle köpas lös. Maken gillade inte att pendla, jag tyckte inte om att bo så nära flygplatsen och jag fick problem med gallan och vi blev än en gång påminda om varför vi ville bo nära sjukhuset. Vi skyndade oss då att sälja huset och flytta in till stan. Lägenheten vi bor i nu var då den enda vi fick tag på som låg någorlunda bra till för att dottern skulle få börja om på sitt gamla dagis, hade rätt inflyttningsdatum och var en 3a.

Under alla dessa flyttar så har ju området vi kommer flytta till nu varit det enda området vi velat bo i lägenhet i, men det är så sjukt svårt att få lägenhet där. Vi bor nu precis i utkanten av det området kan man nästan säga. Det börjar två gator ovanför. Hus har vi också alltid drömt om i ett specifikt område, området ovanför där vi vill bo i lägenhet. Där bor i princip alla dotterns vänner och alla som går på hennes skola. Husen är jättefina och både jag och maken har alltid velat bo i hus. Han vill ha garage, jag vill ha trädgård, vi vill slippa grannar vägg i vägg, ovanpå och under. Att kunna grilla ute på sommaren och få sitta i fred på sin egen gård och inte behöva dela med andra är ju drömmen! Så, jag tror inte att vi kommer ångra oss om vi köper hus där. Det är dit vi har velat hela tiden :) Tyvärr är det ju också ett av dom dyraste områdena här i stan, men vi räknar blint med att makens föräldrar som har ett hus där nu, kommer vilja flytta om ett par år ;) Hans pappa vill flytta redan nu, men hans mamma vill ha klart sommarstugan först.

• daniiel
    snowstars - Ja, jäkla Umeå som får Ikea ;) Jag funderar på att söka där ändå och pendla! haha Om vi får den där botniabanan någon gång, så skulle det ju faktiskt funka.

Vad skönt att ha fått några saker avklarat ändå! Då känner man att det går framåt :) Jag fick en sak avklarat på min listan igår, att besöka biblioteket med dottern. Vi båda skaffade oss ett lånekort och firade med glass sedan :) Hoppas att du får några saker gjort idag också!

Och ja, det är skönt att ha tagit ett beslut och det känns bra att maken lovat mig en ny soffa också ;) Haha snacka om att muta mig..
  • Chicita
    daniiel: Jamen då har ni ju haft anledningar till att flytta. Glad
    Att jag frågade var för att jag känner nämligen några som flyttar bara för att dom i princip har möblerat om på alla sätt som går i lägenheten och eftersom det inte går att göra om något mer så flyttar dom. Såna där rastlösa typer alltså som inte vet vad dom vill och som inte kan slå sig till ro men att "nästa lägenhet/hus kommer vara där dom ska bo för alltid..."

Ja IKEA kommer att vara en livräddare för många här.
    Många som vill byta jobb och prova något nytt kommer ju att lämna sina gamla jobb för IKEA också och på så sätt skapas öppningar på deras gamla arbetsplatser.
    Och så får man ju en turisttillströmning som kan påverka både hotellen och handeln inom andra närliggande områden också så att dom kanske behöver utöka med personal

• snowstars

Daniiel: Haha, ja men den dagen som botniabanan börjar gå så har nog både du och jag gått i pension *typ*. En bekant till mina föräldrar tyckte att IKEA skulle etablera sig typ i Åsele istället så skulle Umeå-borna få åka nånstans nångång ;) Plus att det skulle bli närmare för oss inlandsbor, för en gångs skull.

Alltså jag är hopplös. Kan nån säga åt mig att sluta grubbla så mycket. Som ni kanske vet jobbar jag nästan heltid resten av den här terminen. Samtidigt som jag pluggar på heltid. Det ger en sysselsättningsgrad på ca 180%, vilket är rätt intensivt. Därför hade jag lovat mig själv att jag skulle få vara ledig i sommar. HELA sommaren. Men nu hittade jag ett jobb på arbetsförmedlingen. fem veckor, ca 75%.. Jag är till och med kvalificerad då jag jobbat med liknande uppgifter förr. Så då funderar jag på att söka det fast jag vet att jag kommer behöva VILA. Men det vore ju skönt med mer pengar och att ha en liten inkomst i sommar också så behöver jag inte snåla så mycket med den lön jag får i vår..

Gaah!

• Chicita

Hehe... jag känner igen det där snowstars. Jag kan lätt jobba mer än heltid om jag får.
    Men om du inte ska riskera att gå in i väggen så borde du se till att vara ledig i sommar. Eller i alla fall inte jobba mer än 50% så du har lite lediga dagar. 

• snowstars

eller hur, jag borde vara ledig. Man FÅR vara ledig.

Åh, idag är det fredag och solen skiner och har jag tur behöver jag bara plugga fram till lunch och kan ändå känna mig nöjd med dagen! Wihoo.

Svar på tråden BT-Veteraner