• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • Chicita

Tack Lenblo Glad
    Ja det var ju för att vi ville ha med honom som vi beställde bilden Glad Och han passar så perfekt in så det var ett bra val kände vi.

Jag har börjat gå mitt i cykelbanan faktiskt (speciellt tidigare nämnda backe) när jag går nerför. För då måste dom i alla fall sänka farten lite och det ger mig lite mer tid att få koll på Elox och gå åt sidan.
    Men jag brukar se till att ha honom på vänster sida så att jag bara kan korta av kopplet och kliva åt vänster när dom kommer. Så när jag hör pling så säger jag till Elox att stanna (så jag kommer i kapp snabbt) och så kortar jag av kopplet samtidigt som jag går åt vänster och även ser mig över axeln så att inte cyklisten tänkt tränga sig förbi på den sidan Flört 

• daniiel
    Lenblo skrev 2013-04-14 22:27:38 följande:
    Daniiel: Det finns ju en massa "ballerinaskor" att köpa nuförtiden. Om maken din har små fötter då.
    www.zalando.se/damskor-ballerinaskor/

Annars går det ju att köpa riktiga teknikskor till balett för 2-300.
    webbutik.digitsport.se/visa_produkt.asp?id=14...
    Tack, men han har ca strl 44-45. Tekniksko skulle ju vara skoj, men eftersom dom ska vara i verkstaden, så finns det risk för att det ligger vassa saker på golvet, så han vill helst ha skor med lite ordentlig sula.

Ska bara dra ett par svarta strumpbyxor över hans skor :P
  • Chicita
    daniiel skrev 2013-04-14 23:36:54 följande:
    Ska bara dra ett par svarta strumpbyxor över hans skor :P
    Det funkar jättebra.
    Limma gärna på en sula på utsidan av strumpbyxan (en filtsula funkar rätt bra) så går inte strumpbyxan sönder efter 2 minuter Flört 

Vår lille trötta näbb som jag visat så många bilder på hade strumpbyxor med sulor på sig hela kvällen och dom höll hur bra som helst 
  • Nikkita
    Chicita skrev 2013-04-13 16:19:01 följande:
    Nu har jag fått porträttet jag beställde.
    Åh vad nöjd jag är Solig 

Fantastiskt vacker Glad Förstår att du är super nöjd! 
  • Chicita
    Nikkita skrev 2013-04-15 22:40:10 följande:
    Fantastiskt vacker Glad Förstår att du är super nöjd! 
    Tack Skrattande
    jag är såååå nyfiken på att se hur canvastavlan blir nu också.
  • Lenblo
    Chicita skrev 2013-04-14 22:43:37 följande:
    Tack Lenblo Glad
    Ja det var ju för att vi ville ha med honom som vi beställde bilden Glad Och han passar så perfekt in så det var ett bra val kände vi.

Jag har börjat gå mitt i cykelbanan faktiskt (speciellt tidigare nämnda backe) när jag går nerför. För då måste dom i alla fall sänka farten lite och det ger mig lite mer tid att få koll på Elox och gå åt sidan.
    Men jag brukar se till att ha honom på vänster sida så att jag bara kan korta av kopplet och kliva åt vänster när dom kommer. Så när jag hör pling så säger jag till Elox att stanna (så jag kommer i kapp snabbt) och så kortar jag av kopplet samtidigt som jag går åt vänster och även ser mig över axeln så att inte cyklisten tänkt tränga sig förbi på den sidan Flört 
    Tanken är ju att man ska kunna susa förbi, så länge man inte kör på någon. Det är därför det är cykelbana (också) och inte trottoar. Men med en nervös hund så måste du ju göra vad som krävs för att hela situationen ska fungera.
  • Chicita
    Lenblo skrev 2013-04-16 21:31:38 följande:
    Tanken är ju att man ska kunna susa förbi, så länge man inte kör på någon. Det är därför det är cykelbana (också) och inte trottoar. Men med en nervös hund så måste du ju göra vad som krävs för att hela situationen ska fungera.
    Gång & Cykelbana heter det ju faktiskt om man ska vara riktigt petig Flört 

Och eftersom cyklisterna kommer så fruktansvärt snabbt i just den backen så kan man bli livrädd när dom susar förbi utan att ha gett ett ljud ifrån sig även som vuxen människa liksom.
    Om man då är en hund eller ett litet barn så kanske man i den sekunden som man blev rädd, vänder sig mot det man såg/ hörde och tar något steg i den riktningen rent instinktivt så kan det räcka för att det ska hända en olycka.
    Jag kan inte gå och ha hunden strikt intill mig hela tiden. Han måste få lukta lite i diket och röra sig lite på sidan av vägen. Både han och jag har ju också rätt att existera där.

Det är lag på att man måste ha ringklocka på cykeln. Och den sitter ju inte där för dekoration.
    Så att ge en ljudsignal när man ser att man kommer ikapp någon (eller ännu hellre så fort man ser någon + igen efter en liten stund så personen hinner reagera) kan hindra många olyckor.

Du har nog missförstått om du tror att min hund är ett nervknippe som rusar ut i vägen och hoppar på cyklister så fort han ser dom.
    Poängen är att även den snällaste / mest väluppfostrade hunden kan bli rädd när den blir överraskad av att det helt plötsligt är en cykel bredvid den som inte var där för någon sekund sen... 

Jag har faktiskt vänt mig om när jag är mitt i backen och kollat över axeln och det har varit tomt. Efter att ha vänt mig om och bara hunnit 2-3 steg framåt så swischar det till och en cyklist passerar.
    Det här är sista (eller första om man är på väg upp) delen av en backe som är närmare 3 kilometer lång och som bara planar ut korta sträckor när cykelvägen gör någon sväng (typ serpentinväg). Vår sektion av backen är ca 200 meter lång och spikrak så där gasar ju folk på allt dom kan så att säga, för att då slipper dom trampa på ett bra tag efter att backen planar ut sen då det är relativt raka spåret in till centrum därifrån.

Jag låter inte hunden springa fritt kors och tvärs. Jag har respekt för att det kommer folk och vill cykla förbi (eller gå/ springa förbi). Men då tycker jag att dom kan visa oss lite respekt och tala om att dom är på väg ikapp oss också. I alla fall dom som ska göra det enligt lag.
  • daniiel

Maken kommer hem idag och berättar att dom haft ett möte på jobbet idag. Företaget han jobbar på har butiker/verkstäder i ett par olika städer. Nu är det tydligen så att två "nyckelpersoner" på varje verkstad/butik fått köpa in sig i företaget. Det är totalt 8 personer. Anledningen var tydligen att dessa "nyckelpersoner" är viktiga för företaget och för att inte förlora personerna, så har dom alltså fått köpa en (väldigt liten) andel i företaget. Jag var ju inte där, men maken säger att han och alla andra han pratat med efteråt som var på mötet (alltså inte dessa "nyckelpersoner", utan övrig personal), kände sig allt annat än viktiga och uppskattade efteråt.

Så himla tråkigt tycker jag.. för dom har alltid haft ganska bra stämning och trivts bra, men nu är det tydligen väldigt dålig stämning på jobbet.

• snowstars

Usch, det är ju inte kul att känna sig oviktig på jobbet. Även om det nu var så som du säger, att vissa var oumbärliga, hade de ju kunnat lägga fram det på något annat sätt. Klumpigt, tycker jag. Ibland undrar jag om de gör sådant för att splittra gruppen så man inte ska vara så stark emot chefen..

Vad ger man i doppresent? Jag har varit på exakt 0 dop (nej, nu ljög jag. min barnkör sjöng på ett dop för en okänd människa för en massa år sen, så exakt 1 dop) och har egentligen ingen aning om vad som är brukligt. Till saken hör att det är sambons systerdotter så vi skulle väl vilja ge något lite finare.. Antar jag. Så att det syns att det är från hennes morbror och inte grannens kusin, liksom ;)

• daniiel

Saken är den att dessa personer inte är oumbärliga för företaget och kan bytas ut precis lika enkelt som resten av personalen. Det gör ju saken än mer konstig tycker jag. Nåja, det kanske är som du säger, men det blir ju dock lite bakslag av sådan här sak, då personalen blir än mer sammansvetsad mot ledningen.

Doppresent.. oj, vad roligt :) Gå på dop är alltid kul tycker jag! Vi har dock "bara" gått på vänners dop, så har ingen aning om vad man ger om man är lite mer nära familj, tex morbror. Man kan ju ge allt från leksaker, till praktiska saker och även sparpengar för framtiden och liknande. Vi har på ett dop gett en fin sångbok med kända svenska visor och barnvisor samt en sångpåse till. Det var ett en familj som är väldigt intresserade av musik. Senast så gav vi en kokbok på barnmat samt en bok på enkla snabba maträtter för trötta föräldrar och ett fint presentkit med tallrik, bestick och mugg åt barnet.