• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • snowstars

Ja, då tänker jag ju att folk ska bli lite sura på de nya delägarna och så har man genast lite konflikter i gruppen Men jag jobbar ju på en högstadieskola så konflikter av olika slag är vardagsmat just nu. Låter då fruktansvärt orättvist och ogenomtänkt i alla fall.

I och för sig vet jag inte om det blir något dop ens, men det brukar ju vara ganska vanligt och svärmor pratar då ivrigt om Dopet så jag antar att det blir ett. Och det känns bättre att vara ute i tid så vi inte hittar det perfekta en vecka efter dopet ;)

Åh, vilka roliga tips! Eventuellt blir vi bjudna på ett annat dop också, där en av min sambos kompisar har fått barn. Då kan det ju passa med en sångbok till exempel. Det enda jag kommer på själv är typ graverade saker men det känns inte så originellt.. Det är ju något de kan ha kvar men den kanske inte är rolig förrän barnet är typ 20? :P

• Chicita

Vad trist daniiel. Hoppas att dom löser det här på något sätt så att stämningen återgår till det normala.

snowstars Jag brukar oftast köpa något som dopbarnet kan ha nytta/nöje av när denne blir äldre men som även är fint att ha i ett barnrum.
    Om det är en tjej så kanske ett silversmycke eller ett smyckeskrin, kanske ett smyckesträd med dopdatumet graverat... 
    Om det är en kille så brukar det vara svårare men kanske en fin leksaksbil av samlarmodell...

Oavsett könet på bäbisen så brukar jag lägga med en nalle i alla fall. En sån där som bara blir finare när den blivit lite "älskad" Glad 

• daniiel

Hehe nej, det är väl en klassiker dock att ge skedar och små lådor för första hårlocken, tanden och vad det nu kan vara. Personligen tycker jag det är presenter som mor- och farföräldrar ger och mest för sin egen skull :P Men där är ju alla olika, vad man uppskattar och tycker om. Jag tänker då på saker liknande dom här www.doppresent.se/kategori/gravyr och dom här www.doppresent.se/kategori/Klassiska-gr Alltså klassiska silver- och tennsaker.

Jag tycker dom här namnpallarna är fina www.bondeofsweden.se/sv/1-designa-din-egen-pusselpall.html men det är ju också en smaksak och dom kostar ju en slant. Jag gillar sparkbilarna dom har också www.bondeofsweden.se/sv/22-sparkbil

Här har dom lite roligare varianter av gunghästar, tex motorcykel och tåg, www.inreda.com/products_find.asp&cID=3&

Har dom hus och gård? Isåfall kan man ju köpa tex ett äppelträd eller något liknande som kan växa med barnet :) Eller kanske ett presentkort på en fotografering? Antingen bara för barnet eller hela familjen.

• snowstars

Åh, pallen var ju helt perfekt tills jag såg priset ;) Typ nåt sånt tycker jag är bra, för en sån pall kan hon ju ta med sig när hon flyttar hemifrån och ha lite nostalgiskt i ett hörn. Samtidigt kan hon använda den medan hon är liten. Ska spara länken och höra med sambon sen i alla fall.

Annars gillade jag gunghästen också, men jag tror inte föräldrarna tycker de är tillräckligt "tjejiga", tyvärr.

• Lenblo
    Chicita skrev 2013-04-16 22:51:55 följande:
    Gång & Cykelbana heter det ju faktiskt om man ska vara riktigt petig Flört 

Och eftersom cyklisterna kommer så fruktansvärt snabbt i just den backen så kan man bli livrädd när dom susar förbi utan att ha gett ett ljud ifrån sig även som vuxen människa liksom.
    Om man då är en hund eller ett litet barn så kanske man i den sekunden som man blev rädd, vänder sig mot det man såg/ hörde och tar något steg i den riktningen rent instinktivt så kan det räcka för att det ska hända en olycka.
    Jag kan inte gå och ha hunden strikt intill mig hela tiden. Han måste få lukta lite i diket och röra sig lite på sidan av vägen. Både han och jag har ju också rätt att existera där.

Det är lag på att man måste ha ringklocka på cykeln. Och den sitter ju inte där för dekoration.
    Så att ge en ljudsignal när man ser att man kommer ikapp någon (eller ännu hellre så fort man ser någon + igen efter en liten stund så personen hinner reagera) kan hindra många olyckor.

Du har nog missförstått om du tror att min hund är ett nervknippe som rusar ut i vägen och hoppar på cyklister så fort han ser dom.
    Poängen är att även den snällaste / mest väluppfostrade hunden kan bli rädd när den blir överraskad av att det helt plötsligt är en cykel bredvid den som inte var där för någon sekund sen... 

Jag har faktiskt vänt mig om när jag är mitt i backen och kollat över axeln och det har varit tomt. Efter att ha vänt mig om och bara hunnit 2-3 steg framåt så swischar det till och en cyklist passerar.
    Det här är sista (eller första om man är på väg upp) delen av en backe som är närmare 3 kilometer lång och som bara planar ut korta sträckor när cykelvägen gör någon sväng (typ serpentinväg). Vår sektion av backen är ca 200 meter lång och spikrak så där gasar ju folk på allt dom kan så att säga, för att då slipper dom trampa på ett bra tag efter att backen planar ut sen då det är relativt raka spåret in till centrum därifrån.

Jag låter inte hunden springa fritt kors och tvärs. Jag har respekt för att det kommer folk och vill cykla förbi (eller gå/ springa förbi). Men då tycker jag att dom kan visa oss lite respekt och tala om att dom är på väg ikapp oss också. I alla fall dom som ska göra det enligt lag.
    Jo, det var gångbanans del som "(också)" betydde. Jag var nog lite otydlig. Det var heller inte meningen att insinuera att du låter hunden löpa hur som helst.

Normalt sett skulle jag säga att det är bristande hänsyn att gå mitt i vägen på en sträcka där man vet att det ofta kommer snabba cyklister som behöver förbi. Men om nu hunden är lite nervös (och inte fortsätter lukta nere i diket) så får man se till att andra ovetande trafikanter tar lite extra hänsyn till detta. Precis som man måste stanna när det är mötande dubbelbarnvagnar och annat som kräver extra hänsyn i trafiken.

Problemet med att plinga i god tid i en backe, är att om man cyklar 30 km/h så måste man göra det 83 meter i förväg om man vill ge fotgängaren 10 sekunder på sig att reagera. Det hörs liksom inte i tid. Vilket förstås inte motsäger att man borde försöka. Jag tror de flesta använder ringklockan på samma sätt som en biltuta - när någon är där den inte borde vara, eller åtminstone behöver maka på sig så att båda får plats.

Fast en del cyklister klagar över att folk har en tendens att hoppa till  - åt vilket håll som helst  - och "håller tyst" av den anledningen. När fotgängaren har ett bra läge där den är vill säga. Själv använder jag som sagt en bjällra som klingar konstant och tycker att det funkar fint. Åtminstone brukar folk maka sig åt sidan när jag kommer, utan att känna att de behöver vända sig om först eller göra en massa ryckiga rörelser. Flört

Daniiel: Tråkigt att de bygger in förutsättningar för dålig stämning i strukturen på jobbet. Låter rätt ogenomtänkt.
  • daniiel

Ni kan ju köpa en pall från tex Bekväm från Ikea i vitt och sedan måla barnets namn på fotsteget. Liknande bilden nedan, men man kan ju måla namnet större tex och man behöver ju inte ha text uppe på. Eller klippa ut namnet i någon fin tapet/papper och limma på.

Eller så hittar ni någon fin "vanlig" liten pall och målar den. Liknande dom här.

Det går ju göra samma sak om man hittar en fin gunghäst.

Jag gillar dom här gunghästarna. Vi hade en sån till dottern. Brukar gå att hitta billigt begagnat och är enkla att måla.

Det går ju att fixa jättefint med lite siden och/eller spetsband och liknande, för att få det riktigt "tjejigt". Men då ska man ju vara villig att fixa lite, vara lite pysslig av sig kanske. Jag tycker dock att såna presenter är dom bästa och roligaste att få, där personen som ger presenten lagt ner tid och omtanke och engagerat sig. Det blir verkligen personligt :)

• Chicita
    Lenblo skrev 2013-04-17 21:48:37 följande:
    Då är vi relativt överens i alla fall, det var ju bra Flört

Din den där plingande klockan skulle alla ha egentligen...
    Det är ju mest det där att dom faktiskt inte tar hänsyn till att andra också befinner sig på samma plats oavsett om det är barn, djur eller något annat som jag protesterar emot. I alla fall gör dom det inte här.
    Om dom svänger runt kröken och ser någon i backen så skulle dom kunna hinna plinga minst 2 gånger (med lite paus emellan) innan dom hinner fram om man är halvvägs nere i backen.
    Men om dom plingar så gör dom det när dom är påväg förbi. Och  skrämmer den ju mer än vad den är till nytta.
    Nästan så jag skulle vilja att dom inför körkort på cykel Tungan ute
    Eller tja det skulle behövas ett till ämne i skolan i alla fall. Respekt och hänsyn (eller nåt sånt Flört
  • snowstars

Åh, så fint Vi ska faktiskt på IKEA om två veckor, kanske ska köpa en sån bara för att.. Kan ju ha den själv om inte annat. Jag gillar att pyssla, men det blir hellre än bra om man säger så. Sambon råkar ha en konstnärlig ådra så tillsammans brukar vi kunna få till det mesta. Jag har idéerna och han genomför allt som är svårare än att täcka med färg, typ ;)

Känns som att jag har lite idéer nu. Synd att de inte har eget hus, jag gillade idén med trädet också.

• Chicita

Jahapp i dag ska jag bli "avtackad" eller vad man nu ska kalla det.
    Det är helt enkelt så att vi har pengar som är till för personalen i kassan, och jag har liksom "rätt" till en del av det.
    Och för att det inte ska bli något tjafs längre fram så väljer dom att göra något nu istället för att vänta och bjuda in mig till nästa personalgrej. Och på sätt och vis kan det väl vara trevligt.
    Men å andra sidan så känns det lite som "att dom offrar sig"... Att dom egentligen inte vill gå ut och äta nu, men dom gör det bara för att inte jag ska sura om dom där pengarna...
    Obestämd