• Chicita

BT-Veteraner

Känner att jag saknar nånstans att bara snacka om allt mellan himmel och jord med alla trevliga människor som varit här länge. Och som alltså redan är gifta...
    Inte om något speciellt ämne utan bara prata.
    Ett ställe att umgås, att kanske ta en cyberfika, bestämma träff eller bara "vara".
    En plats att prata om jobb, hundar, gymmet, bil, hus och hem osv...

Jag har sett att det finns trådar där det pratas om barn och familj.
    Men när man inte har barn så känns det inte som rätt ställe att hänga. Även om man säkert skulle vara välkommen. Jag vill inte förbjuda barnprat här, men det är alltså inte så att man "måste" ha barn för att få vara med och prata.

Skulle gärna se att vi undviker bröllopsämnen så det här inte blir en "fråga dom gifta-tråden".

• Svar på tråden BT-Veteraner
  • Lenblo

Håller med Chicita. Har man hund får man se till att visa hänsyn, så är det bara. Att medvetet reta andras hundar ingår inte i det begreppet.

Jag var ute och sprang häromdagen och mötte på den ganska breda stigen en man med en liten hund. De flesta "halar in" sina hundar för säkerhets skull så att de inte försöker hälsa på ev. hundrädda personer. Den här ägaren verkade knappt se mig. Men det visade sig att hunden inte heller brydde sig det minsta utan sprang spik rakt fram på sin sida av stigen. Glad Speciellt små hundar är sällan så väldresserade.

• Chicita

Jo men exakt. Det är ju inte bara hunden som kan vara rädd för andra hundar. Det kan ju vara människor som är det också.
    Och man vet ju inte heller hur ens egen hund reagerar. Även en väldressead hund kan ju reagera på någon doft man utsöndrar eller ett ljud man ger ifrån sig... 

• daniiel

Jag håller verkligen med er angående hundar och hundägare. Diskussionen om kopplade hundar kommer ofta upp och vissa håller ju aldrig sina hundar kopplade och anser att dom har så pass bra koll och litar på hunden att dom vågar det. Jag blir mest bara förbannad på sånt, faktiskt.

• daniiel

Maken ska ha firmafest med maskerad om två veckor, han tänkte vara ballerina. Någon som har tips på vad han kan ha på fötterna? Enklast skulle vara sockar bara, men eftersom dom ska vara på verkstan, så behövs skor. Resten av "kostymen" är ju ganska enkel. Han tänkte ha ett linne, ett par tights och så ska jag snabbsy en ballerinakjol bara. Sedan var det det där med skor.. vilket vi inte tänkte på från början.. Han skulle haft mindre fötter! :P

• Chicita

Ja där är det ju egentligen inte en fråga om hur väluppfostrad hunden är.
    Utan att det kan vara en fruktansvärd upplevelse för en hundrädd person att möta en okopplad hund hur snäll och lydig hunden än är.

Det handlar ju om respekt i botten.

Och jag förstår inte hur folk tänker när dom inte använder plingen på cykeln när dom kommer ifatt en när man är ute och går med hunden (eller en mamma med barn).
    Även en väluppfostrad hund (eller barn) kan bli rädd när det swischar till och hoppa ut i vägen och därför bli påkörd, vilket betyder att cyklisten stupar i backen också.

Vems fel skulle det vara om det hände?
    Jo hundägarens / mammans för att man inte hade koll på sin hund/barn.

Första sommaren vi hade Elox så var maken ute med honom och i backen (den jag pratat om ovan) kom en cyklist rullandes, vilket går väldigt fort.
    I cykelkorgen hade hon sin nya Iphone. Och när Elox hoppade ut framför henne så körde hon omkull.
    Elox klarade sig med bara en öm rumpa där hon hade touchat i honom. Men hon skrapade sönder ett par jeans och telefonen gick sönder.
    Hon insisterade på att det var makens fel och att han skulle betala.
    Om jag hade varit med så hade det nog inte blivit så att han hade sagt ok till det kan jag säga.
    Jag frågade honom om han hört något pling innan som berättade att hon var påväg ikapp. Men det hade han inte.
    och då man enligt lag måste ha en pling, så betyder det ju att man måste använda den... 

• daniiel
    Chicita skrev 2013-04-11 22:31:58 följande:
    Jag håller med dig till 100%. Det handlar om respekt för andra människor. Vi är alltid väldigt noga med vår hund, med koppel och så. Vi har ju dessutom en ras som många kan tycka ser lite "elak" ut, så därför är vi dubbelnoga.

Jag hade totalvägrat att betala. Jag hade inte gett henne ett ruttet öre. Riktigt dåligt gjort av henne faktiskt och stackars din make som fick vara med om det. Hon var väl säkert chockad, men ändå. Jag kan inte se att det var din makes fel alls. Och tur att det gick bra med hunden ändå!, vilket ändå var det viktigaste tycker jag. Alltså att ingen person eller djur skadades. Jeans och telefon är trots allt bara prylar.
  • Chicita

Jag funderar på att dra igång en liten kampanj på FB om hur viktigt det är att plinga när man kommer ikapp någon bakifrån och att ändå ta det försiktigt eftersom att personen kan ha hörlurar/snäckor och lyssna på musik eller bok eller något annat..

• snowstars

Håller med alla till hundra procent angående hundarna. När vi bodde i Östersund blev jag jätteirriterad på alla som hade sina hundar lösa. Visst, de var ju väluppfostrade och gjorde ingen illa. Men när vi kom och gick, jag och vovven, så blev han jätteprovocerad av att de sprang framför honom (eller på andra sidan vägen eller vart de nu var) och ville till dem och leka. Herregud vad jag var frustrerad en del dagar efter en 3-4 såna möten. Det gick ju inte direkt att träna honom heller eftersom han blev så upp i varv av att de sprang där borta. Han var bara 8 månader då..

Som sagt, de var ju väluppfostrade. Men jag tycker faktiskt att om man har en hund som är så pass dresserad borde man själv ha så mycket kunskap att man kan se när en annan hund får problem och åtminstone kalla in hunden och säga åt den att gå fot.

Jag har för övrigt alltid min hund kopplad fastän vi har lärt honom att gå löst bredvid oss. Tycker det är respekt mot andra människor. När jag var yngre var jag nämligen hundrädd och det var jättehemskt bara att se att någon kom med en hund som var lös. Är man i skogen är det en annan sak, där brukar han ju få springa av sig. Men annars: koppel på!