• L och J

Vilken metall valde ni att ha i ringen/ringarna?

Berätta gärna varför ni valde just det, och vart ni köpte dom, och vad ni fick betala. Glöm inte att lägga upp en bild också! Tack!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken metall valde ni att ha i ringen/ringarna?
  • Willow
    L och J skrev 2012-09-18 16:35:48 följande:
    Underbart! Har kikat på den modellen (i  mitten) och älskar stilen! 
    Jaha, va olika det är! beror uppenbarligen på vem man frågar Menar du att platina och guld är likvärdigt?? jösses.. då får jag fundera lite till..
    Har fått pris på en ring, och den kostar 2.000 mer i platina än vitguld. Svårt detta.. Obestämd

Butiken i Hatton Gardens i London dar vi gjorde min forlovningsring (den i mitten) sa att hallbarheten i princip ar den samma nar det kommer till platina och vitt guld - men sen beror det ju pa hur och vad dem blandar sitt vita guld med. Dem sa att dem blandar det med platina istallet for palladium (som enligt dem inte alls var bra att anvanda). Sa jag tror det ar valdigt olika fran guldsmed till guldsmed vad dem foredrar att anvanda och vad dem tycker/sager ar battre. Sen ar det kanske ar lattare har i UK dar det finns sa mycket olika att valja pa och information att fa och just darfor mer konkurrens och ett battre pris. Det ar aven annorlunda nar man koper en diamant till sin ring har t.ex i alla fall i Hatton Gardens, oftast ar det 'stenen' du betalar for, sen spelar det ingen roll vad du valjer for slags ring, slat, med stenar, etc sa ar priset det samma och skillnaden var inte stor mella vitt guld och platina. Och om det skiljer 2000 kr sa kanske det ar vart att spendera det extra ifall du inte vill rhodinera om din vitgulds ring flera ganger - du kommer ju ha den ratt lange.

Gor mer research online, blanda annat finns en sida som ar bra om du ar intresserad av att lara dig mer om diamanter http://www.truthaboutdiamonds.com/. Sen kan du ju alltid kolla runt om det finns ringar du gillar billigare online, det finns manga palitliga online butiker for forlovningsringar och vigselringar. Bade i platina och vitt guld, som gult guld och rosa guld. Jag har markt att vigselringar och diamanter ar betydligt dyrare i Sverige an i UK och US t.ex.

• L och J
    Willow skrev 2012-09-18 17:07:41 följande:

Butiken i Hatton Gardens i London dar vi gjorde min forlovningsring (den i mitten) sa att hallbarheten i princip ar den samma nar det kommer till platina och vitt guld - men sen beror det ju pa hur och vad dem blandar sitt vita guld med. Dem sa att dem blandar det med platina istallet for palladium (som enligt dem inte alls var bra att anvanda). Sa jag tror det ar valdigt olika fran guldsmed till guldsmed vad dem foredrar att anvanda och vad dem tycker/sager ar battre. Sen ar det kanske ar lattare har i UK dar det finns sa mycket olika att valja pa och information att fa och just darfor mer konkurrens och ett battre pris. Det ar aven annorlunda nar man koper en diamant till sin ring har t.ex i alla fall i Hatton Gardens, oftast ar det 'stenen' du betalar for, sen spelar det ingen roll vad du valjer for slags ring, slat, med stenar, etc sa ar priset det samma och skillnaden var inte stor mella vitt guld och platina. Och om det skiljer 2000 kr sa kanske det ar vart att spendera det extra ifall du inte vill rhodinera om din vitgulds ring flera ganger - du kommer ju ha den ratt lange.

Gor mer research online, blanda annat finns en sida som ar bra om du ar intresserad av att lara dig mer om diamanter www.truthaboutdiamonds.com/. Sen kan du ju alltid kolla runt om det finns ringar du gillar billigare online, det finns manga palitliga online butiker for forlovningsringar och vigselringar. Bade i platina och vitt guld, som gult guld och rosa guld. Jag har markt att vigselringar och diamanter ar betydligt dyrare i Sverige an i UK och US t.ex.

Tack Willow!
    Har kontakt med 2 guldsmeder för tillfället och ska se vad den andra ger för pris.  
    Jasså, är det billigare i UK? och USA? ska genast söka på detta.  
  • Berlan

Det är absolut billigare med diamantringar i USA i alla fall. Där används dock ofta 14 karat vitt guld som är blandat med något mer palladium än 18 karat guld. Den större andelen palladium gör dock att den riktigt vita färgen på gulder håller i sig längre som jag har förstått det. Vi köpte våra ringar där och valde 14 karat.

• L och J

Jättefin!! Vart köpte du denna skönhet? Vad kostar den? Strlk på mitt stenen?

• Willow
    L och J skrev 2012-09-18 17:38:08 följande:
    Tack Willow!
    Har kontakt med 2 guldsmeder för tillfället och ska se vad den andra ger för pris.  
    Jasså, är det billigare i UK? och USA? ska genast söka på detta.  
    Ingen orsak, alltid roligt om man kan vara till hjalp
    Borja att kolla http://www.bluenile.com/uk/
    Dem har ett valdigt gott rykte - min vans make kopte hennes forlovningsring (en princess cut diamant med ett slatt band i platina) darifran och dem ar jattenojda och hade inga som helst problem. Tror t.om att dem bestallde sina vigselringar darifran. Och nar jag fragade en guldsmed jag kanner som jobbar i Hatton Gardens sa han att t.ex Bule Nile och James Allen inte ar daliga stallen och att butikerna i Hatton Gardens ogillar dem for att det ar konkurrens mot dem, vilket man kan forsta. Anledningen till att dem kan vara billigare ar inte for att kvaliten ar samre men att dem har en lagre hyra och att dem kanske inte erbjuder samma service nar det galler att designa egna ringar och detaljer osv.
    Denna online butik ska ocksa vara bra har jag hort, mycket val omtalad: http://www.jamesallen.com/
    Sen vet jag att manga har pa forumet har kopt ringar fran http://www.77diamonds.com/

Om du koper en diamant (vare sig online eller i butik) se till att den har ett GIA eller AGS certifikat sa att du inte blir lurad pa vad du koper, las mer har: http://www.truthaboutdiamonds.com/truth-about/diamond-certificates-gia-ags-igi-hrd-egl/

Och om du skulle ha en resa inplanerad till London kan det vara val vart att vanta med inkopet tills efter du vart dar och ga till Hatton Gardens som ar diamant distriktet i London, dar finns minst 100 butiker och du kan valja och vraka, allt fran moderna ringar, till klassiska, vintage och antik osv. i alla prisklasser dessutom!

Lycka till i jakten
  • Berlan
    L och J skrev 2012-09-18 20:15:05 följande:
    Jättefin!! Vart köpte du denna skönhet? Vad kostar den? Strlk på mitt stenen?
    Tack! Vi köpte våra ringar i en butik i Las Vegas. Mittstenen är ca 0,30 ct, totalt har ringen 25 diamanter. Ringen kostade drygt $ 2000, vilket då motsvarade ungefär 15 000 kronor. Min man har en bredare vitguldsring med 9 princesslipade diamanter som kostade ca $ 1000 motsvarande ungefär 7000 kronor.
  • Nikkita
    Tilda93 skrev 2012-09-17 21:54:31 följande:
    Oj, är det silver eller guld förresten?
    Vi har kollat på 2 ställen och ena stället så skulle det vara 7 stenar i för 3500:- och det andra 2200:- för 9o stenar.
    Dert är gul & vitguld Glad
  • CoG

Inget av alternativen
    Vi valde silver!

Hittade en silversmed som gjorde våra ringar efter våra egna önskemål och jag är så otroligt nöjd
    (en hamrad ring längst in med texten "love is the anwer", sedan en slät ring med ett hjärta och ytterst en hamrad ring med 10 stenar)
    Min blivande har en 7 mm bred hamrad silverring.

Svar på tråden Vilken metall valde ni att ha i ringen/ringarna?