• Redaktör Kristin

Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013

Ringtråd 2011 och 2012 var succéer. Nu dokumenterar vi tillsammans hur ringarna ser ut 2013.

Vad är trendigt? Vilka material är populära? Stenar, släta? Förlovningsring och vigselring!

Ladda upp en bild på din ring/dina ringar här i tråden!
    Skriv gärna ett par rader om ringen.

Kolla in andras ringar och lägg upp din egen - så ser ringarna ut 2013.

Vill du kolla in tidigare ringtrådar? Du hittar dem här:

Ringar 2011

Ringar 2012

• Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013
  • Cesia

Går tydligen inte och citera inlägg från mobilen! 😔 Tnoivles; mitt förra inlägg var till dig, hoppas du ser det!

• tnoivles
    Cesia skrev 2013-12-22 16:36:32 följande:
    Ah, fantastiskt! Precis som jag tänkt mig, älskar när stenarna är blottade åt sidorna sådär! 😃 Vad är det för färg på dom, den stora var en River va? Försöker nämligen hitta mindre stenar i den färgen, men verkar lite svårare tycker jag!
    Aha! Ja sidostenarna är G (Top Wesselton) och den stora är en River.

Angående småstenarna så sa min guldsmed till mig att sådana småstenar bedömer man inte var för sig lika noga som de stora, och de säljs inte styckvis utan i "påse". Den påsen mina stenar är ifrån är bedömda som F-G i färg, de är alltså inte så "noga".

Kanske därför det är svårare att hitta mindre stenar som är river?

Eller så är det att efterfrågan inte är särskilt stor eftersom det är så extremt svårt att se skillnad på en river och t.ex. f-g när det handlar om så små stenar. Det är (för de flesta) inte ekonomiskt motiverat att köpa river i småstenar och därför svårare att få tag i kanske! Jaja, det är bara gissningar från min sida. Har du hittat någon som kan fixa småstenar som River eller verkar det totalt utsiktslöst?
  • ellysmom
    tnoivles skrev 2013-12-22 17:32:37 följande:
    Aha! Ja sidostenarna är G (Top Wesselton) och den stora är en River.

Angående småstenarna så sa min guldsmed till mig att sådana småstenar bedömer man inte var för sig lika noga som de stora, och de säljs inte styckvis utan i "påse". Den påsen mina stenar är ifrån är bedömda som F-G i färg, de är alltså inte så "noga".

Kanske därför det är svårare att hitta mindre stenar som är river?

Eller så är det att efterfrågan inte är särskilt stor eftersom det är så extremt svårt att se skillnad på en river och t.ex. f-g när det handlar om så små stenar. Det är (för de flesta) inte ekonomiskt motiverat att köpa river i småstenar och därför svårare att få tag i kanske! Jaja, det är bara gissningar från min sida. Har du hittat någon som kan fixa småstenar som River eller verkar det totalt utsiktslöst?
    nja nu får vi nog rätta till detta lite granna. Det går visst att se skillnad men det är ju klart svårare än vad gäller större stenar. Det gnistrar liksom bättre och ger mer "eld". Sen kanske man inte kan påstå sig se skillnad i färg på de små men själva "blinget" blir ett helt annat.

Sen tyker jag att det handlar mycket om ens egen vetskap att man har de finaste stenarna och och om man själv tycker att det är viktigt eller inte. Jag tycker det är roligt att veta att jag har så fina stenar man kan få i den storleken. (och ja, jag är en av de där fåniga brudarna med Hunter stövlar i Boa-tryck för ett par tusen oxå så jag räknas kanske som lite ytlig men va tusan. Man lever en gång. )

Självfallet handlar det oxå om huruvida guildsmeden/juveleraren i sitt arbete hellre vill stå för bästa kvalité eller kan tumma på den.
    Min guldsmed använder alltid River i den ring jag har (som alltså är en av hans signatur-designer).

Visst, man betalar mer (jag betalade kring 26 000 för min) och vänner jag har som har likande har betalat knappt hälften av det för sina alliansringar. De flesta har dock inte så stora i just alliansringarna utan mindre och färre. Oftast 11 verkar det som av någon aldening? Ingen aning om varöf rjust 11? Nån som vet?

Så här i efterhand kan jag tänka att jag kunde valt lägre på färgskalan och sparat några tusenlappar på det för nu när jag letat stor sten har det varit krångligare eftersom de stenarna lätt ser för varma ut brevid mina mindre i annan kvalité. Men, å andra sidan är det ju som sagt roligt, tycker jag, att ha toppkvalisort.

• ellysmom

Och, en brilliantslipad sten ser alltid större ut än en prinsess-slipad varför den vid 2mm diameter egentligen är en mindre sten.

• ellysmom
    Cesia skrev 2013-12-22 16:36:32 följande:
    Ah, fantastiskt! Precis som jag tänkt mig, älskar när stenarna är blottade åt sidorna sådär! 😃 Vad är det för färg på dom, den stora var en River va? Försöker nämligen hitta mindre stenar i den färgen, men verkar lite svårare tycker jag!
    Nordstans Guld!
  • tnoivles
    ellysmom skrev 2013-12-22 19:43:08 följande:
    nja nu får vi nog rätta till detta lite granna. Det går visst att se skillnad men det är ju klart svårare än vad gäller större stenar. Det gnistrar liksom bättre och ger mer "eld". Sen kanske man inte kan påstå sig se skillnad i färg på de små men själva "blinget" blir ett helt annat.

Sen tyker jag att det handlar mycket om ens egen vetskap att man har de finaste stenarna och och om man själv tycker att det är viktigt eller inte. Jag tycker det är roligt att veta att jag har så fina stenar man kan få i den storleken. (och ja, jag är en av de där fåniga brudarna med Hunter stövlar i Boa-tryck för ett par tusen oxå så jag räknas kanske som lite ytlig men va tusan. Man lever en gång. )

Självfallet handlar det oxå om huruvida guildsmeden/juveleraren i sitt arbete hellre vill stå för bästa kvalité eller kan tumma på den.
    Min guldsmed använder alltid River i den ring jag har (som alltså är en av hans signatur-designer).

Visst, man betalar mer (jag betalade kring 26 000 för min) och vänner jag har som har likande har betalat knappt hälften av det för sina alliansringar. De flesta har dock inte så stora i just alliansringarna utan mindre och färre. Oftast 11 verkar det som av någon aldening? Ingen aning om varöf rjust 11? Nån som vet?

Så här i efterhand kan jag tänka att jag kunde valt lägre på färgskalan och sparat några tusenlappar på det för nu när jag letat stor sten har det varit krångligare eftersom de stenarna lätt ser för varma ut brevid mina mindre i annan kvalité. Men, å andra sidan är det ju som sagt roligt, tycker jag, att ha toppkvalisort.

Fast jag har väl aldrig sagt att det inte går att se skillnad? Bara att de flesta guldsmeder köper dessa småstenar i påse och de levereras inte med certifikat etc. som de större stenarna, de har därför inte genomgått samma granskningsprocess som de större stenarna. Finns säkert möjlighet att få en liten sten bedömd ordentligt men då får man nog specificera det extra. Talar nu om stenar på 0.025 ct. Vore intressant att veta om du fått certifikat på dina stenar? De ser ju något större ut än de jag har som sidostenar på min ring, men är ju svårt med bilder och proportioner.

Angående lyster och sparkle så hävdar jag att det även för en guldsmed krävs ett mikroskop för att se skillnad mellan E och G (och därmed mellan TW och River) på så små stenar som jag har som sidostenar i min ring. Men du får gärna skriva om du känner till någon som sagt motsatsen. Alla jag pratat om har hävdat att så är fallet. Återigen talar jag då om diamanter på omkring 0.025 ct.

Då kändes det inte för mig personligen ekonomiskt motiverat att betala för D-E (River), men det är ju mitt beslut som jag fattat. Betyder inte att någon annan skulle göra likadant förstås :)
  • ellysmom
    tnoivles skrev 2013-12-22 22:39:15 följande:
    Fast jag har väl aldrig sagt att det inte går att se skillnad? Bara att de flesta guldsmeder köper dessa småstenar i påse och de levereras inte med certifikat etc. som de större stenarna, de har därför inte genomgått samma granskningsprocess som de större stenarna. Finns säkert möjlighet att få en liten sten bedömd ordentligt men då får man nog specificera det extra. Talar nu om stenar på 0.025 ct. Vore intressant att veta om du fått certifikat på dina stenar? De ser ju något större ut än de jag har som sidostenar på min ring, men är ju svårt med bilder och proportioner.

Angående lyster och sparkle så hävdar jag att det även för en guldsmed krävs ett mikroskop för att se skillnad mellan E och G (och därmed mellan TW och River) på så små stenar som jag har som sidostenar i min ring. Men du får gärna skriva om du känner till någon som sagt motsatsen. Alla jag pratat om har hävdat att så är fallet. Återigen talar jag då om diamanter på omkring 0.025 ct.

Då kändes det inte för mig personligen ekonomiskt motiverat att betala för D-E (River), men det är ju mitt beslut som jag fattat. Betyder inte att någon annan skulle göra likadant förstås :)
    Du skrev att det var extremt svårt Därför förklarade utifrån mina egna stenar som är på 0,07.

"Eller så är det att efterfrågan inte är särskilt stor eftersom det är så extremt svårt att se skillnad på en river och t.ex. f-g när det handlar om så små stenar. Det är (för de flesta) inte ekonomiskt motiverat att köpa river i småstenar och därför svårare att få tag i kanske! Jaja, det är bara gissningar från min sida. Har du hittat någon som kan fixa småstenar som River eller verkar det totalt utsiktslöst?" 

Som jag skrev så är det ju svårt att se skillnad i färg på mindre stenar. Däremot inte i lyster och eld som gör en skillnad om man går upp i kvalité. Annars skulle nog ingen göra det eller hur? Jag visste dock inte att du pratade om så små stenar som 0.025 eftersom du skrev nånstans att dina stenar var 2 mm i diameter.

Det kanske blev lite missvisande eftersom dina är brilliantslipade. Prinsesser som mäter 2x2mm är ju större stenar än samma mått i brilliantslipning.
    Här kan man veckla in sig så mycket man vill och risken för missförstånd är stor verkar det. jag tror du ska läsa vad jag skrev igen så kanske det blir tydligare.

Hur som helst, det fina med alltsammans är ju att alla gör som de vill och ingen bryr sig nog särskilt mycket i varför någon gör på ändera sätt.

• zero

Färg har inget med "kvalitet" att göra. Det är en smaksak.
    Fire,brilliance och scintillation påverkas inte heller (mellan tex D till G som exempel ). Dvs det är alltså omöjligt att se det med det nakna ögat sålänge man inte har utomjordiska skills eller så hehe.
    Däremot är är själva slipningen samt diamantval viktigt för hur mycket "eld" en sten har och inneslutningar kan påverka negativt också beroende på hur pass stora de är och var de är placerade.

• ellysmom

Som sagt, man kan veckla in sig lite hur mycket man vill. För en del är det viktigt med högsta kvalite för en del andra inte.

• Bride2b
    tnoivles skrev 2013-12-20 16:58:29 följande:
    Michael O´Dwyer, ringen är en Finessé castel men med mindre mittsten än på bilden och något bredare skena än på bilden, dvs mindre "amerikansk" i sin framtoning och därmed lite mindre ömtålig osv! Väldigt nöjd!

odwyer.se/wedding/wedding-finesse-castel#.UrRoyfTuJUk 
    Åhhh jag tyckte väl att det var en O´Dwyer ring! Min förlovningsring är också därifrån :D

Tycker han gör helt fantastiska ringar!  Längtar tills han ska göra min vigselring :D :D :D

Din ring är super vacker!! Woop Woop! Vad ska du ha för vigselring?
Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013