tnoivles skrev 2013-12-22 17:32:37 följande:
Aha! Ja sidostenarna är G (Top Wesselton) och den stora är en River.
Angående småstenarna så sa min guldsmed till mig att sådana småstenar bedömer man inte var för sig lika noga som de stora, och de säljs inte styckvis utan i "påse". Den påsen mina stenar är ifrån är bedömda som F-G i färg, de är alltså inte så "noga".
Kanske därför det är svårare att hitta mindre stenar som är river?
Eller så är det att efterfrågan inte är särskilt stor eftersom det är så extremt svårt att se skillnad på en river och t.ex. f-g när det handlar om så små stenar. Det är (för de flesta) inte ekonomiskt motiverat att köpa river i småstenar och därför svårare att få tag i kanske! Jaja, det är bara gissningar från min sida. Har du hittat någon som kan fixa småstenar som River eller verkar det totalt utsiktslöst?
nja nu får vi nog rätta till detta lite granna.
Det går visst att se skillnad men det är ju klart svårare än vad gäller större stenar.
Det gnistrar liksom bättre och ger mer "eld". Sen kanske man inte kan påstå sig se skillnad i färg på de små men själva "blinget" blir ett helt annat.
Sen tyker jag att det handlar mycket om ens egen vetskap att man har de finaste stenarna och och om man själv tycker att det är viktigt eller inte. Jag tycker det är roligt att veta att jag har så fina stenar man kan få i den storleken.
(och ja, jag är en av de där fåniga brudarna med Hunter stövlar i Boa-tryck för ett par tusen oxå så jag räknas kanske som lite ytlig men va tusan. Man lever en gång.
)
Självfallet handlar det oxå om huruvida guildsmeden/juveleraren i sitt arbete hellre vill stå för bästa kvalité eller kan tumma på den.
Min guldsmed använder alltid River i den ring jag har (som alltså är en av hans signatur-designer).
Visst, man betalar mer (jag betalade kring 26 000 för min) och vänner jag har som har likande har betalat knappt hälften av det för sina alliansringar. De flesta har dock inte så stora i just alliansringarna utan mindre och färre. Oftast 11 verkar det som av någon aldening? Ingen aning om varöf rjust 11? Nån som vet?
Så här i efterhand kan jag tänka att jag kunde valt lägre på färgskalan och sparat några tusenlappar på det för nu när jag letat stor sten har det varit krångligare eftersom de stenarna lätt ser för varma ut brevid mina mindre i annan kvalité. Men, å andra sidan är det ju som sagt roligt, tycker jag, att ha toppkvalisort.