• Redaktör Kristin

Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013

Ringtråd 2011 och 2012 var succéer. Nu dokumenterar vi tillsammans hur ringarna ser ut 2013.

Vad är trendigt? Vilka material är populära? Stenar, släta? Förlovningsring och vigselring!

Ladda upp en bild på din ring/dina ringar här i tråden!
    Skriv gärna ett par rader om ringen.

Kolla in andras ringar och lägg upp din egen - så ser ringarna ut 2013.

Vill du kolla in tidigare ringtrådar? Du hittar dem här:

Ringar 2011

Ringar 2012

• Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013
  • tnoivles
    Bride2b skrev 2013-12-23 07:47:39 följande:
    Åhhh jag tyckte väl att det var en O´Dwyer ring! Min förlovningsring är också därifrån :D

Tycker han gör helt fantastiska ringar!  Längtar tills han ska göra min vigselring :D :D :D

Din ring är super vacker!! Woop Woop! Vad ska du ha för vigselring?
    Jasså!!! Har du varit nöjd med allt? Tycker servicen verkar superb, och han är supertrevlig! :)

Han ska nog få göra min vigselring också! Väldigt noga med att det ska bli ett enhetligt intryck osv, och så putsar han säkert upp och fixar till min förlovningsring i samma veva då också :)

Blir nog en castel halvallians som vigselring, om jag inte bestämmer mig för att flytta förlovninsringen till ett annat finger, men det tror jag nog inte. Det skulle vara om jag blev sugen på ännu en solitärring.

Men vi resonerade väl lite så att det var förlovningsringen som fick kosta mest, när man ska planera och spara till bröllop så är det så mycket annat som kostar så är skönt om ringen inte kostar så hutlöst mycket då. Tror castel halvallians går på typ 15 000.

Men har även börjat fundera på om det skulle vara snyggt med en slät guldring till istället? Vad tycker ni? Jag gillar visserligen bling, men blir det för mycket bling med dubbla ringar med diamanter?  
  • tnoivles
    tnoivles skrev 2013-12-23 18:09:13 följande:
    Jasså!!! Har du varit nöjd med allt? Tycker servicen verkar superb, och han är supertrevlig! :)

Han ska nog få göra min vigselring också! Väldigt noga med att det ska bli ett enhetligt intryck osv, och så putsar han säkert upp och fixar till min förlovningsring i samma veva då också :)

Blir nog en castel halvallians som vigselring, om jag inte bestämmer mig för att flytta förlovninsringen till ett annat finger, men det tror jag nog inte. Det skulle vara om jag blev sugen på ännu en solitärring.

Men vi resonerade väl lite så att det var förlovningsringen som fick kosta mest, när man ska planera och spara till bröllop så är det så mycket annat som kostar så är skönt om ringen inte kostar så hutlöst mycket då. Tror castel halvallians går på typ 15 000.

Men har även börjat fundera på om det skulle vara snyggt med en slät guldring till istället? Vad tycker ni? Jag gillar visserligen bling, men blir det för mycket bling med dubbla ringar med diamanter?  
    Bride 2b har du bild på din ring från honom? KAn inte komma in på ditt album!
  • tnoivles
    tnoivles skrev 2013-12-23 18:03:34 följande:
    Ja nä jag vet inte om det är annorlunda med 0.07 stenar men mina är 0.025 och därför extremt små! HAr lite svårt att förstå vad du menar med kvalitet och lyster. 

Har i likhet med zero förstått det som att lyster mest hör ihop med slipning, inneslutningar osv. Och inte med färg, såvida den inte är riktigt gul. Men somsagt, omöjligt att se skillnad på en 0.0025 ct sten i River och en i Top Wesselton skulle jag hävda. Även vad gäller lyster etc. Men här kommer vi nog ingenvart, för alla tycker vi olika! :)

Angående den exakta diametern så är jag faktiskt inte helt säker, jag mätte med tumstock för jag har bara den ursprungliga offerten kvar på mailen, sen gjorde vi en massa ändringar i efterhand. Kan vara så att caraten är 0.03, men inte mer iaf. Minns att vi diskuterade allt från 0.02 till 0.03. Hade för mig att jag beslutade mig för 0.025 men inte 100 % :) Såg ut som 2 mm med tumstocken iaf när jag mätte, haha. 
    Ah nu läste jag resten av inläggen också :)

Jag uppfattade att vi diskuterade om man kan se skillnad på en t.ex. D och t.ex. en G  med blotta ögat (som guldsmed), förstod det som att du ellysmom hävdade att så var fallet? 

Det är ju klart att en bättre färg är dyrare, men det innebär inte att den också SER dyrare ut (med blotta ögat).

Den är svårare att få tag i, och om man kollar i ett mikroskop så ser man också färgskillnader om man förstorar typ 10x, men det är ju ingen människa som gör det.

Anledningen till att de säljs är väl som du själv sa att de betingar ett dyrare pris eftersom de är mer ovanliga och att det för många är känslan som är viktig. Jag kan absolut förstå dedär med känsla.  

Men jag vidhåller fortfarande att även ett tränat öga inte ser skillnad med blotta ögat mellan exakt samma sten (som är typ 0.03 ct)  i övrigt men med olika graderingar i färg (i spannet River-TW) 
  • zero
    tnoivles skrev 2013-12-23 18:17:27 följande:
    tnoivles skrev 2013-12-23 18:03:34 följande:
    Ja nä jag vet inte om det är annorlunda med 0.07 stenar men mina är 0.025 och därför extremt små! HAr lite svårt att förstå vad du menar med kvalitet och lyster. 

Har i likhet med zero förstått det som att lyster mest hör ihop med slipning, inneslutningar osv. Och inte med färg, såvida den inte är riktigt gul. Men somsagt, omöjligt att se skillnad på en 0.0025 ct sten i River och en i Top Wesselton skulle jag hävda. Även vad gäller lyster etc. Men här kommer vi nog ingenvart, för alla tycker vi olika! :)

Angående den exakta diametern så är jag faktiskt inte helt säker, jag mätte med tumstock för jag har bara den ursprungliga offerten kvar på mailen, sen gjorde vi en massa ändringar i efterhand. Kan vara så att caraten är 0.03, men inte mer iaf. Minns att vi diskuterade allt från 0.02 till 0.03. Hade för mig att jag beslutade mig för 0.025 men inte 100 % :) Såg ut som 2 mm med tumstocken iaf när jag mätte, haha. 
    Ah nu läste jag resten av inläggen också :)

Jag uppfattade att vi diskuterade om man kan se skillnad på en t.ex. D och t.ex. en G  med blotta ögat (som guldsmed), förstod det som att du ellysmom hävdade att så var fallet? 

Det är ju klart att en bättre färg är dyrare, men det innebär inte att den också SER dyrare ut (med blotta ögat).

Den är svårare att få tag i, och om man kollar i ett mikroskop så ser man också färgskillnader om man förstorar typ 10x, men det är ju ingen människa som gör det.

Anledningen till att de säljs är väl som du själv sa att de betingar ett dyrare pris eftersom de är mer ovanliga och att det för många är känslan som är viktig. Jag kan absolut förstå dedär med känsla.  

Men jag vidhåller fortfarande att även ett tränat öga inte ser skillnad med blotta ögat mellan exakt samma sten (som är typ 0.03 ct)  i övrigt men med olika graderingar i färg (i spannet River-TW) 
    Och det enda jag sa var att ingen färg är "bättre" än någon annan utan att det anses helt vara en smaksak :)
    Alla gillar inte färglöst i alla typer av slipningar och det var väl bara det jag ville ha sagt egentligen.
  • ellysmom
    intressant det här. Jag menade att BREVID varandra ser man en viss skillnad. Jag jämförde med en väninnas och det syns faktiskt att mina är vitare. Kanske är der för slipningen oxå och att de är vvs1 som gör att de gnistrar mer. Vad gäller färg på lite större stenar så var det det jag menade när jag sa att man ser tydlig skillnad på D och H och då speciellt om man håller den i H brevid mina små som är D. Men såklart är det lättare att se på större stenar oxå. OOch jag jobbar ju med detaljer och färg me säger jag det blir jag väl antagligen jagad med eldgaffeln igen.
  • SELondonswede

Har kommer ett nytt forsok att lagga upp min ring.

Round brilliant cut 0.76c
    Set in a Rose gold 4 prong setting (platinum prongs)
    Tror att det ar en D vs1 men jag skall dubbelkolla detta och aterkomma sa att det inte blir fel:)
    Den ar GIA certifierad, det vet jag ialla fall 
    Vi betalade lite drygt £2700 for ringen men pa f

Tyvarr sa borjade jag lasa in mig pa diamanter efter att ringen koptes sa sakert ar det sa att vi hade kunnat fa mer ring for pengarna. Hur som helst. I love it och i mina ogon ar den lika fantastisk som mannen som givit mig den.

• SELondonswede

Ha Ha Elliesmom, du strattar nog ihjal dig at mina amator forsok att fa till ett fint foto. He he jag bjuder pa den:)

• Cesia
    ellysmom skrev 2013-12-22 19:45:39 följande:
    Nordstans Guld!
    Kanske får ta och höra av mig dit, kanske kan köpa stenarna därifrån! :)
Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013