• Redaktör Kristin

Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013

Ringtråd 2011 och 2012 var succéer. Nu dokumenterar vi tillsammans hur ringarna ser ut 2013.

Vad är trendigt? Vilka material är populära? Stenar, släta? Förlovningsring och vigselring!

Ladda upp en bild på din ring/dina ringar här i tråden!
    Skriv gärna ett par rader om ringen.

Kolla in andras ringar och lägg upp din egen - så ser ringarna ut 2013.

Vill du kolla in tidigare ringtrådar? Du hittar dem här:

Ringar 2011

Ringar 2012

• Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013
  • zero

Den enda anledningen till att jag nämnde det var för att färg som sagt,inget har med kvalitet att göra. Glad

Bra att allt blev bra tillslut med ringen ellysmom.

• ellysmom

Jag håller inte med. En sten graderad högre i färg är dyrare ju? Högsta på färg anses av alla guldsmeder och även David på GOG vara finare och dyrare. Inneslutningar och slipning sammantaget med färggraderingen sätter ju ppriset.så har jag fått det förklarat av flera nu. Jarl sandin, hedens guld, bengt molander och nordstans guld. Pratar vi färg menar man ju ner fancy som gul, blå, rosa eller grön etc. Inte renhet i "vitt" vväl. Att det är en smaksak har vi ju fastställt. Men du får gärna berätta varför graderingen i färg inte skulle reflektera kvalité?

• ellysmom

När jag säger kvalité menar jag alltså sammantaget all info för en sten. Inte en I med nada inneslutningar. Den är för mig inte kanon eftersom den inte har hög värdering i färg. Vi kanske misstolkar varandra?

• zero

Ja jag tror vi pratar om olika saker.
     D är självklart dyrare än tex M men vad man väljer är ju en smaksak eftersom det helt enkelt finns folk som hellre väljer M framför D. Varför D är dyrare är ju som med allt annat. Tillgång och efterfrågan. (och då pratar jag bara färg och inget annat).

• ellysmom
    zero skrev 2013-12-23 14:37:40 följande:
    Ja jag tror vi pratar om olika saker.
     D är självklart dyrare än tex M men vad man väljer är ju en smaksak eftersom det helt enkelt finns folk som hellre väljer M framför D. Varför D är dyrare är ju som med allt annat. Tillgång och efterfrågan. (och då pratar jag bara färg och inget annat).
    Jag men det är ju det jag menar med kvalité. En sällsynt färg blir dyrare på samma sätt som en sten med mindre eller inga inneslutningar (vilket oxå blir mer sällsynt) blir dyrare och ansett som högre kvalité.
    Färg spelar alltså visst roll för kvalité.  
  • zero

Ja om man anser högst pris=kvalitet så självklart är det så. kanske mest jag som ogillar ordet kvalitet. Raritet skulle jag nog föredra hehe.e.
    Inneslutningar påverkar ju stenar på ett helt annat sätt än vad färg gör. Eftersom färg är helt enligt smak egentligen.

• ellysmom

Hmm, intressant tänkesätt där. jag tror ändp de flesta är rätt överrens om vad som innebär kvalitet eller raritet om du hellre vill. Skulle alla tänka som du kanske det finns en finfin framtid för industriella diamanter på smyckesmarknaden. :-P

• zero
    ellysmom skrev 2013-12-23 16:50:18 följande:
    Hmm, intressant tänkesätt där. jag tror ändp de flesta är rätt överrens om vad som innebär kvalitet eller raritet om du hellre vill. Skulle alla tänka som du kanske det finns en finfin framtid för industriella diamanter på smyckesmarknaden. :-P
    Hur menar du nu? med sista meningen alltså?
    Det enda jag sagt är att alla inte skulle välja D framför tex M även om priset var detsamma för samma sten. Om det nu i teorin skulle ha varit så. 
  • zero

*två liknande stenar* menar jag givetvis

• tnoivles
    ellysmom skrev 2013-12-22 23:02:24 följande:
    Du skrev att det var extremt svårt Därför förklarade utifrån mina egna stenar som är på 0,07.

"Eller så är det att efterfrågan inte är särskilt stor eftersom det är så extremt svårt att se skillnad på en river och t.ex. f-g när det handlar om så små stenar. Det är (för de flesta) inte ekonomiskt motiverat att köpa river i småstenar och därför svårare att få tag i kanske! Jaja, det är bara gissningar från min sida. Har du hittat någon som kan fixa småstenar som River eller verkar det totalt utsiktslöst?" 

Som jag skrev så är det ju svårt att se skillnad i färg på mindre stenar. Däremot inte i lyster och eld som gör en skillnad om man går upp i kvalité. Annars skulle nog ingen göra det eller hur? Jag visste dock inte att du pratade om så små stenar som 0.025 eftersom du skrev nånstans att dina stenar var 2 mm i diameter.

Det kanske blev lite missvisande eftersom dina är brilliantslipade. Prinsesser som mäter 2x2mm är ju större stenar än samma mått i brilliantslipning.
    Här kan man veckla in sig så mycket man vill och risken för missförstånd är stor verkar det. jag tror du ska läsa vad jag skrev igen så kanske det blir tydligare.

Hur som helst, det fina med alltsammans är ju att alla gör som de vill och ingen bryr sig nog särskilt mycket i varför någon gör på ändera sätt.

Ja nä jag vet inte om det är annorlunda med 0.07 stenar men mina är 0.025 och därför extremt små! HAr lite svårt att förstå vad du menar med kvalitet och lyster. 

Har i likhet med zero förstått det som att lyster mest hör ihop med slipning, inneslutningar osv. Och inte med färg, såvida den inte är riktigt gul. Men somsagt, omöjligt att se skillnad på en 0.0025 ct sten i River och en i Top Wesselton skulle jag hävda. Även vad gäller lyster etc. Men här kommer vi nog ingenvart, för alla tycker vi olika! :)

Angående den exakta diametern så är jag faktiskt inte helt säker, jag mätte med tumstock för jag har bara den ursprungliga offerten kvar på mailen, sen gjorde vi en massa ändringar i efterhand. Kan vara så att caraten är 0.03, men inte mer iaf. Minns att vi diskuterade allt från 0.02 till 0.03. Hade för mig att jag beslutade mig för 0.025 men inte 100 % :) Såg ut som 2 mm med tumstocken iaf när jag mätte, haha. 
Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013