• Redaktör Kristin

Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013

Ringtråd 2011 och 2012 var succéer. Nu dokumenterar vi tillsammans hur ringarna ser ut 2013.

Vad är trendigt? Vilka material är populära? Stenar, släta? Förlovningsring och vigselring!

Ladda upp en bild på din ring/dina ringar här i tråden!
    Skriv gärna ett par rader om ringen.

Kolla in andras ringar och lägg upp din egen - så ser ringarna ut 2013.

Vill du kolla in tidigare ringtrådar? Du hittar dem här:

Ringar 2011

Ringar 2012

• Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013
  • majblomma
    ellysmom skrev 2013-12-17 23:13:04 följande:
    H eller I låter låter inte helt rätt. Då hade den varit varm i färgen, nästan lite gulaktig liksom. Snarare fancy eller extremt vit i ett blått ljus? Men det stämmer inte med priset heller iof för det är ju mycket dyrare.. Vem har sagt att det är så i USA? Angående karaten på guldet alltså? Låter väldigt konstigt att de där skulle ha nån slags "bättre idé" med tanke på vad för smycken som görs och finns rent historiskt i Europa...

Hur som helt finfint! Borde inte vilken guldsmed som helst kunna förminska? Jag förminskade min 2 storlekar eftersom vi var dumma nog att förlova oss när jag var höggravid.  
    Vad menar du med "snarare fancy eller extremt vit i ett blått ljus"? Skulle färgen H vara fancy colored...? Och talar du om fluorescence? En diamant som är H är inte synligt gulaktig i färgen. H = "near colorless".

Det stämmer också att 14k guld är vanligt i USA. Guld är en mjuk metall och eftersom 14k innehåller mindre guld och mer av andra metaller är det hårdare och vitguldet blir ofta vitare. Men i USA har de ofta nickel i sitt vitguld så man får vara försiktig om man är känslig eller kolla att de mixar med palladium istället för nickel.
    Lina Å skrev 2013-12-18 00:52:15 följande:
    Ja jag antog att vilken guldsmed som helst hade kunnat minska men är tydligen hoplöst :/ vill bara lägga mig och gråta åt det..
    Jag har en 14k vitguldsring som jag har storleksändrat utan problem. Om du bor i Stockholm kan jag tipsa dig om guldsmed. Självklart kan de storleksändra fast det är 14k. Vad anger de för orsak till att de inte kan storleksändra? Guldsmeder kan ju storleksändra platina som är ännu hårdare... Lycka till!
  • CamillaForsgren

Min förlovningsring:

Syns inte så bra på bilden hur den ser ut. Men det är en silverring, det är inga stenar utan bara små "förhöjningar" så det ser ut som stenar. Den är jättefin.
    Sen förlovningen 28/3 2013 är jag inne på tredje ringen. Första var provisorisk, andra gick sönder(tappade många stenar, men vad kan man förvänta sig av en billig stålring liksom) och nu tredje hoppas jag ska hålla resten av livet.

Vigselringen håller på att få hjälp med att designa av en silversmed som jag hittade när jag googlade runt. Det blir någon slags solitärring i silver (inspirationen är Schalins Himla)

• jools
    majblomma skrev 2013-12-18 08:20:02 följande:
    Vad menar du med "snarare fancy eller extremt vit i ett blått ljus"? Skulle färgen H vara fancy colored...? Och talar du om fluorescence? En diamant som är H är inte synligt gulaktig i färgen. H = "near colorless".
    Jag tror, om jag får tala å ellysmoms vägar, för jag tänkte nämligen så: det kan inte vara "riktig, fin diamant" i en ring för 12000 kr även om den är inköpt i USA. Diamanter kostar mer än så, med tanke på caraten. Och då är det naturligt att tänka att det är en diamant som inte har så bra CCCC allternativt en annan slags sten.
    Men det förklarade ju LinaA själv när hon sa att de inte betalade vad den är värd :)

Sedan måste man gå mer åt K för att man ska se om en diamant är mer varm än kall. H-I är fortfarande så vita att man oftast inte kan avgöra det.

Hursomhelst LinaA: din ring är fantastiskt fin!!
  • ellysmom
    jools skrev 2013-12-18 10:54:26 följande:
    Jag tror, om jag får tala å ellysmoms vägar, för jag tänkte nämligen så: det kan inte vara "riktig, fin diamant" i en ring för 12000 kr även om den är inköpt i USA. Diamanter kostar mer än så, med tanke på caraten. Och då är det naturligt att tänka att det är en diamant som inte har så bra CCCC allternativt en annan slags sten.
    Men det förklarade ju LinaA själv när hon sa att de inte betalade vad den är värd :)

Sedan måste man gå mer åt K för att man ska se om en diamant är mer varm än kall. H-I är fortfarande så vita att man oftast inte kan avgöra det.

Håller med dig i det mesta jools.

Jag jobbar ju dock med färg (fotograf) och har ett väldigt skarpt öga för det där. När Christian visade mig de stenar han tagit hem där den ena var just H så ser man tydligt värmen i den och därför kunde jag helt enkelt inte köpa den. Den såg alldeles för varm (gul) ut. Mycket mycket mer än i den River som jag nu köpt. Men visst, gemene man skulle säkert inte notera det. Jobbar man dock med färger  så ser man sånt. Och speciellt om stenen ska finnas i sammanhanget med stenar av bättre kvalite.

Men som sagt, ringen är superfin för det. Jag undrade bara över stenen, just av den anledningen att de var fina.  
  • ellysmom
    jools skrev 2013-12-18 10:54:26 följande:

• Lina Å

Majblomma, De förklarar det pga alla diamanter. De är rädda att de kommer att "rucka" på dom och att de så småningom kommer medföra att de lossnar.. Blir rädd när dom lägger ut det på de sättet.. Ja endera måste vi försöka hitta en lösning på detta annars vara försiktig till och med bröllopet i Augusti.. :)

• majblomma
    Lina Å skrev 2013-12-18 17:13:18 följande:
    Majblomma, De förklarar det pga alla diamanter. De är rädda att de kommer att "rucka" på dom och att de så småningom kommer medföra att de lossnar.. Blir rädd när dom lägger ut det på de sättet.. Ja endera måste vi försöka hitta en lösning på detta annars vara försiktig till och med bröllopet i Augusti.. :)
    Hur mycket förstor är den? Är du rädd att den ska trilla av? Kan guldsmeden inte sätta in två små "kulor" på insidan av skenan eller en liten "brygga"? Det kan man ha för att göra ringen mindre och för att den inte ska snurra.
  • tnoivles

Då var man förlovad dårå! Här är ringen, försökte fota med den på handen men det blev ju inte alls bra. Mittstenen är 0.46, River, vs1! Den ser dock grå ut på bilden men det är kanske det svarta underlaget som gör det?

• Amanda986
    tnoivles skrev 2013-12-19 09:47:12 följande:
    Grattis!

Villken jättefin ring!

Ska själv oc mäta ut vigselringen nu snart :D 
Svar på tråden Visa din ring! Bildtråd - ringar 2013