jools skrev 2013-12-18 10:54:26 följande:
Jag tror, om jag får tala å ellysmoms vägar, för jag tänkte nämligen så: det kan inte vara "riktig, fin diamant" i en ring för 12000 kr även om den är inköpt i USA. Diamanter kostar mer än så, med tanke på caraten. Och då är det naturligt att tänka att det är en diamant som inte har så bra CCCC allternativt en annan slags sten.
Men det förklarade ju LinaA själv när hon sa att de inte betalade vad den är värd :)
Sedan måste man gå mer åt K för att man ska se om en diamant är mer varm än kall. H-I är fortfarande så vita att man oftast inte kan avgöra det.
Hursomhelst LinaA: din ring är fantastiskt fin!!
Håller med dig i det mesta jools.
Jag jobbar ju dock med färg (fotograf) och har ett väldigt skarpt öga för det där. När Christian visade mig de stenar han tagit hem där den ena var just H så ser man tydligt värmen i den och därför kunde jag helt enkelt inte köpa den. Den såg alldeles för varm (gul) ut. Mycket mycket mer än i den River som jag nu köpt. Men visst, gemene man skulle säkert inte notera det. Jobbar man dock med färger så ser man sånt. Och speciellt om stenen ska finnas i sammanhanget med stenar av bättre kvalite.
Men som sagt, ringen är superfin för det. Jag undrade bara över stenen, just av den anledningen att de var fina.