• Csve

JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet

Här tänkte jag att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i juni 2014 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka.

• Svar på tråden JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet
  • Imsevimse
    meandmylove skrev 2014-05-10 19:46:57 följande:
    Ja vi berättade ganska tidigt, bebisen är beräknad just den dagen vi från början hade planerat för och bokat att gifta oss och vi tänkte att folk ändå skulle bli lite misstänksamma när vi ändrade datum för vigseln =) Jo det är ju sant som du säger, alla kroppar är olika och beter sig olika vid en graviditet. Jag tror egentligen inte heller att det kommer att vara några problem med klänningen, är nog bara lite nervositet som börjar sätta in =) Eller ja, jag har nu i fem dagars tid försökt få tag på kvinnan som äger butiken där jag ska hyra klänningen. Det är ingen där under de öppettider hon har satt upp, och hon svarar varken på sms eller samtal. =( Det har säkert en naturlig förklaring, men man blir ändå lite orolig. 
    Jag håller tummarna för att du slipper både ischias och foglossning!=)
    Haha ja, jag kommer definitivt också att se till att det finns något ätbart i bilen på väg från kyrkan.
    Tack =) Jodå, jag har lagt upp den en gång för längesen men visar gärna igen. Den ser kanske lite svår ut att få plats i, men kjolen går att ha ovanför magen och överdelen har snörning i ryggen så att den går att justera efter kroppen.

• Blivandefrufinger
    Nokaro skrev 2014-05-15 08:21:34 följande:

Vi kommer att ha frutspett med jordgubbar och ananas och servera de på en isbädd. Så när vi anländer till festplatsen så är det uppdukat med champagneglas och en stor isbädd där fruktspetten är upplagda. Förhoppningsvis regnar det inte så vi kan servera detta utomhus och mingla lite innan det blir dags att sätta sig till bords :)

Åh vad gott, det lät :) Får jag sno den idéen?! tyckte det lät godare än bara att ha salta pinnar och nötter :/
  • LinaNordstrom
    Milli skrev 2014-05-15 08:30:04 följande:
    meandmylove skrev 2014-05-14 13:57:38 följande:

Milli; vad har hänt med klänningen? Går det inte att vända sig till annån sömmerska?

Såklart kan du boka tid hos butiker och informera direkt om när du gifter dig och att du måste ha klänningar som du kan få innan datumet.

Jag tycker annars du ska kolla blocket, där finns hur mycket som helst. Kolla i ditt närområde och om det skulle behövas ändring så fixar sömmerska det!

Var i Sverige bor du?

Kramar till dig!

Jonnas; Kul att paketet kommer! Jag kommer att ni beställt det för länge sedan,eller om någon annan sagt samma men det är ju inte då stor chans.

:)

Har skrivit om klänningen så många gånger så antog att alla visste vad de var. Skrev bara häromdagen faktiskt att de inte gick att ånga den skrynkliga klänningen hemma. Provade även att bygga en egen ångmaskin med de gick inte då slangen smälte.. Så jag var till en sömmerska här i stan som har ångstation och hon skulle dessutom titta på om hon kunde fixa pöset som blivit under bysten på klänningen eftersom jag gått ner några kilo så var klänningen nu för stor och hon sa att hon kunde göra den bättre än nu men de kommer inte bli perfekt och hon trodde inte att jag skulle bli helt nöjd. Tror inte de hjälper med en annan sömmerska för man såg ju när hon drog in i sidan att de inte hände något med pöset under bysten och om man flyttade klänningen högre upp för att slippa pöset så fanns de ingen figur alls på mig utan jag blev typ lika rak från byst ner till höfterna och de var ju inte heller så fint.. Så hon ville inte lägga massa tid på klänningen ifall jag inte vill ha den i slutändan utan ville jag skulle ta hem den och fundera men jag känner att jag ändå inte var helt nöjd med klänningen från början så vill jag inte lägga ännu mer pengar på dne när de ändå inte kom mer bli perfekt.. Har dessutom 34 mil t/r till brudaffär så jag hoppas verkligen de finns något där som inte kostar skjortan. Hade jag bara lämna in klänningen direkt jag köpt den och fått veta detta så hade jag ju haft tid att beställa en ny men nu finns ju inte den tiden :(
    Kanske du kan ringa butiken och höra vad dom har inne som går att få på en gång. Sen kolla Blocket där verkar det finnas mkt och till bra priser. Lider med dig!
  • 20110519

Snälla, känner mig väldigt lugn, inte alls stressad. MEn kan inte få bort känslan av att det är någonting jag glömmer. 

Stort eller litet, tar gärna emot tips på vad jag glömmer.

Fixat,

·         Bokat kyrka. Vet präst och kantor som vi ska ha

Bokat lokal, lånar servetter och dukar där.

·         Köpt min klänning och skor.

·         Köpt smycken till mig (örhängen, armband, halsband, tiara)

·         Köpt brudgummens kostym, väst, skor, skjorta och slips.

·         Bokat hotell för bröllopsnatten.

·         Bokat för att få smink och frisyr gjorda samt naglar.

·         Bokat catering, Bestämt menyn. Förrätt Kantarellsoppa, varmrätt oxfilé med potatisgratäng och 2 såser.+ varma grönsaker. Tårta och kaffe efter.

·         Kuvertpris 370 kr (lokal, mat, tårta, personal) ej dryck (vin/öl/vatten/läsk)

·         Beställt tårta ut efter de smaker som vi kommit fram till.

·         Bokat fotograf, 5 timmar på bröllopsdagen

·         Beställt vigselring och hämtat ut den.

·         Planerat och beställt brudbukett, tärnbukett, corsage.

·         Köpt brudtärnans klänning.

·         Gjort (själv) klart och skickat inbjudningskorten. Snart har alla svarat.

·         Utsett toastmaster (min farbror), tackat ja.

·         Utsett värdpar (mina föräldrar), tackat ja.

·         Solist (tärna) tillfrågad och accepterat

·         Skickat in hindersprövning och efternamnsbyte. Fått tillbaka det.

·         Valt psalmer två stycken.

·         Vigselprogrammet klart för att skrivas ut. Gjort själv.

·         Placeringskorten gjorda. Gjort själv. (Kvar att skriva ut)

·         Bordsdekorationer beställda och klara, utom värmeljushållarna.

·         Beställt rosenblad

·         Meny till bordsplacering Gjort själv, (Kvar att skriva ut)

·         Vigselprogram gjort själv (klar att skriva ut)

·         Kontaktat fotograf för provfotografering (3 dagar innan)

·         Köpt bh

·         Köpt bröllopsris

·         Graverat ringarna

·         Bokat manikyr och massage samma vecka

·         Tidsschema är gjort

Kvar

Skaffa 2 personal till som kan servera. (lokalansvarige har lovat fixa detta)

Möte med lokalansvarige.

Sy om brudklänningen (bokat tid)

Sy om tärnklänningen (bokat tid)

Pynta färdigt alla värmeljushållare (1/3 kvar)

Musik, (spotify ? tärnans uppgift)

Göra bordsdekorationer av servetter (alla kvar, ca 50)

Transport för oss. Lutar åt att mamma eller pappa kör oss.

fixa festprogram 

Planerar bröllop 2014-06-20. fjarilkarin.blogg.se
  • Kittwn

oj här händer verkligen grejer! Hinner knappt läsa ikapp.

Gud så jobbigt med klännings strul såhär nära in på! Hoppas verkligen de löser sig till de bästa så att du står där på dagen och verkligen känner dig vacker.

Här går allt som smort. Prickar av grejer på "to do" listan varje dag. Idag har jag blivit provsminkad igen och nu kändes de riktigt bra! Köpt allt som behövs till altaret (här har man en karaff, ett glas, "kronor"/huvud ringar (stefana heter de), en bricka och två ljus som skall stå på altaret).

I morgon kommer jag förhoppningsvis kunna hämta ut min vigselring! (och förlovningsringen som guldsmeden behöll för att kunna jämföra under arbetetsgång så dom verkligen passar ihop snyggt. Känts tomt på fingret veckorna utan ring!). Gud så jag längtar efter att få se hur den blev!

Nästan varje förmiddag får vi danslektioner (grekisk dans). Går riktigt bra. Men de slog mig tidigare i veckan att jag, som har scen skräck, skall dansa enbart med min man på en scen framför 1000 + pers! What?!!? Hur skall jag göra för att inte svimma av skräck? Sambon är lika nervös han... 

Nästa vecka väntar andra frisyr provningen och möte med floristen. Grekinbjudningarna håller på att delas ut. Nagel fix är bokat. Sambons kostym är klar. Mamma har hämtat ut min klänning och kommer med den om en vecka... De är egentligen bara en av näbbarnas klänning som behöver fixas och min dotter behöver skor. Sen är vi klara med allt utom välkomstkorgarna till Svenska gästerna som jag och mamma kommer göra tillsammans när hon kommer och möten med dj och fotograf oh sådär som vi kommer ha några dagar innan för att prata igenom allt.

Känns helt helt galet att de bara är lite mer än TRE VECKOR kvar!

• Kittwn

För övrigt tycker jag de är riktigt dåligt med folk som inte svarar ordetnligt på inbjudan! Dessutom trotts att man försökt få tag i dom själv. 

Om man inte fått något svar, inte ens efter att man själv jagat efter dom, någon vecka efter osa så skulle jag se de som ett nej.

Läser ju alltid att "bröllop är bara så viktigt för brudparet, för andra är de inte så himla stor grej". Har förstått att många ser de så men förstår de faktiskt inte alls. Jag är JÄTTE intresserad och glad om någon närstående gifter sig! Och även om de inte vore för att jag älskar allt de här med att planera bröllop så borde man väl iaf kunna förstå vilken viktig dag de är för paret och ÅTMINSTONE bemöda sig med ett ordentligt svar i tid!?

• Jennie1414

43 dagar kvar ... stressen börjar att infinna sig.

Kvar att göra:

Träffa prästen
    Beskrivning av gästerna
    skriva ut festhäften ( framsidorna är klara)
    15 ljusstakar kvar att göra (har gjort ca 20)
    15 ljuslycktor
    Köpa dukar
    Spika hela dagens program
    Nödkorgar till toaletterna
    Vimplar
    handla barnens kläder
    boka klipptid till barnen
    åka till tyskland (12 juni)
    Färdtransport ifrån kyrkan till festlokalen ( lutar åt  tandemcykel) :)
    bestämma psalmer
    "träna" på valsen
    Köpa skjorta till "handärhemmasomtrorviharalltidivärlden" :)
    Fluga till bestman
    hyra tårtställning

tror det va allt ... hugedamej ...

sen skall man hippas å svensexas här emellan oxå :) Eller förhoppningsvis iaf :)

vet när dom hämtar min sambo iaf ... åh den stackaren :)

Fick tillbaka min klänning oxå efter att den lades upp .. vi bestämde oss även för att förändra den lite... klippte bort tyget i ryggen så nu är den öppen i ryggen istället... är supernöjd!!!

• LinaNordstrom

Det känns som om jag har massor kvar att göra. 
    -Träffa prästen
    -Provuppsättning
    -Festhäftet är inte klart, inte heller gästboksbladen
    -Prova barnens kläder, köpa byxor till sonen, köpa skor till barnen
    -Sy in tärnans klänning
    -Sy hållare till släpet på min klänning
    osv..

Vi har osa 31/5 och en del har tackat nej men dom flesta verkar komma. Så då är det snart dags att börja med bordplaceringen. Föressten om man ser att det faller bort gäster kan man då bjuda andra som man ville bjuda men ej hade plats/råd att bjuda från början (är ju en hel del släktningar som man måste bjuda) efter osv eller kommer dom känna sig som ett andrahandsval då?

• Caisa

Nu har vi precis bokat vår bröllopsresa... Sunprime Miramare Beach på Rhodos! Ser helt underbart ut. Den 11e juni åker vi, 4 dagar efter bröllopet. :)

7 juni 2014
  • AnnaRank
    Jennie1414 skrev 2014-05-16 07:32:48 följande:

43 dagar kvar ... stressen börjar att infinna sig.

Kvar att göra:

Träffa prästen
    Beskrivning av gästerna
    skriva ut festhäften ( framsidorna är klara)
    15 ljusstakar kvar att göra (har gjort ca 20)
    15 ljuslycktor
    Köpa dukar
    Spika hela dagens program
    Nödkorgar till toaletterna
    Vimplar
    handla barnens kläder
    boka klipptid till barnen
    åka till tyskland (12 juni)
    Färdtransport ifrån kyrkan till festlokalen ( lutar åt  tandemcykel) :)
    bestämma psalmer
    "träna" på valsen
    Köpa skjorta till "handärhemmasomtrorviharalltidivärlden" :)
    Fluga till bestman
    hyra tårtställning

tror det va allt ... hugedamej ...

sen skall man hippas å svensexas här emellan oxå :) Eller förhoppningsvis iaf :)

vet när dom hämtar min sambo iaf ... åh den stackaren :)

Fick tillbaka min klänning oxå efter att den lades upp .. vi bestämde oss även för att förändra den lite... klippte bort tyget i ryggen så nu är den öppen i ryggen istället... är supernöjd!!!

43 dagar kvar här också. Längtar!!

Jag känner att vi har rätt bra koll på de "stora" sakerna, men när man går ner lite mer på detaljnivå som kommer jag ha panik dagarna innan bröllopet eftersom det är saker som dyker upp hela tiden.

Låter för övrigt riktigt coolt med tandemcykel. Hoppas ni får bra väder! :) Var ska ni gifta er?

Svar på tråden JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet